Miehen ex ja spämmääminen
Miehen ja exänsä erosta on jo yli vuosi. Heillä on 16 v teini, joka asuu vuoroin jommalla kummalla vanhemmallaan. Ei mitenkään viikko/viikko vaan päivä pari siellä, toinen täällä. Teini ja vanhemmat sopivat keskenään kenen luona milloinkin on.
Exänsä pommittaa miestä jatkuvasti teinin asioilla. Vaikka teini on hänen luonaan, hän on koko ajan yhteydessä olemattomistakin asioista. Flunssa, nuha, päänsärky, koulu, kotiintuloajat. Onko noudatettu niitä vai ei. Toki mies on lapsensa isä, mutta esim. mies ei vastaavasti "avaudu" teininsä asioista äidille teinin ollessa hänen luonaan.
Koen tän vähän kiusantekona mua kohtaan. Turhaanko? Ollaan oltu yhdessä vasta muutama kuukausi, mutta itse ainakin pyrkisin antamaan uudellekin suhteelle vähän tilaa enkä olisi jatkuvasti kyselemässä toiselta lapsen asioista jos ne eivät ole välttämättömiä. Ex myös "loukkaantuu" jos mies kysyy sopiiko teinin olla esim. 4 viikon kuluttua juuri x yö äidillään. Tulee vastaus, että "sopii, mutta onneksi en ole sopinut siihen mitään." Mitä ihmettä? :D
Mitä mieltä?
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä että olet turhan herkkänahkainen.
Asia ei kuulu sulle eikä sen exän tartte mitenkään huomioida sun olemassaoloasi.
Get over it.
Ei tarvitse.. mutta oliskohan äidillä vähän napanuoran katkaisutarvetta jo myös piakkoin? Ei ihan kaikesta tarvitse kertoa omalle exälleenkään? Kohta teini muuttaa omilleenkin. Kai hänkin jotain ratkaisuita voi itse jo tehdä ja sairastaa vaikka flunssansa niin, ettei niistä tiedä koko suku?
ap
Vierailija kirjoitti:
Niin, onhan se vähän omituista, jos kyse kumminkin täysin normaalista ja fiksusta teinistä eikä mistään ongelmatapauksesta. Ehkä on kiusantekoa tai ehkä miehen ex on hysteerinen..?
Niin, tämä. Kun ei miehellä kuitenkaan ole tarve "häiritä" äitiä samoilla asioilla.
ap
No onko se sulta pois tai pitääkö sun vastata niihin viestehin? Jos ei, niin mikä ongelma? Anna ukkos vastailla, on niitä isompiakin ongelmia kuin muutama viesti
Tiedän että ärsyttää tuollainen ja on täysin turhaa kontrollointia. Voisko mies sanoa lapsensa äidille, että on yhteydessä ainoastaan jos asia tosissaan on tärkeä?
Sanoisin, että valitse taistelusi. Tuommoinen ärsyttää ja saa ärsyttää, mutta luultavasti et voi sille mitään. Lohduttaudu sillä, että lapsi on kohta aikuinen. Jos tykkäät siitä lapsesta, niin keskity olemaan kiitollinen, että olet saanut hänet elämääsi, vaikka hän(kin) joskus ärsyttäisi. Säästä omia hermojasi sillä, että vedät syvään henkeä, hymähdät ja annat asian olla. Älä anna miehenkään sotkea sinua tuohon kuvioon, vaan hoitakoon hän asiat exänsä kanssa.
Vuosi on oikeasti tosi lyhyt aika käsitellä eroa, heidänkin suhteensa on varmaan kestänyt vähintään sen noin parikymmentä vuotta. Harva aikuisten oikeasti on eroa täysin käsitellyt noin nopeasti, jos muuta väittää, niin valehtelee ainakin itselleen.
Myös yhteinen lapsi ja lapsen asiat sitovat, vaikka ja etenkin kun lapsi on teini-ikäinen, eikä nuori välttämättä noudata mitään paperille kirjattuja tapaamisaikoja (jos niitä edes on). Täytyyhän silloin monenmoisen tiedon siirtyä kotien välillä, jotta edes tiedetään missä nuori on. Jaettu vanhemmuus jatkuu erosta huolimatta. Lapsi/nuori osaa myös helposti pyörittää palettia, jos vanhemmat eivät jaa tietoja keskenään.
Ymmärrän jos koet tilanteesi epävarmaksi ja vaikeaksi, mutta annan heti hyvän neuvon: asiat tuskin liittyvät sinuun, tuskin näin toimitaan kiusantekona sinua kohtaan. Ei kannata kääntää niitä heti itseensä ja olettaa toisesta pahaa, muuten olette heti ongelmissa. Hyviä uusperhekuvioita.
Kyllä itse haluaisin ainakin tiedon teinin asioista myös toiselta vanhemmalta kuten nuha,kuume,flunssa,kotiintuloajat yms.16-vuotias on vielä alaikäinen ja erossa olleet vuoden, niin paljon vielä viestintää tehtävä. Ei ole lapsen tehtävä olla viestin viejä. Se, että tässä tapauksessa mies ei viesti lapsen asioista ei ole minkään kilpailun voitto, tai että mies olisi parempi.Kuulostaa vaan välinpitämättömältä. Ja oi jos sanamuoto exn vastauksessa ei miellyttänyt, kun vastasi, että sopii lapsen olla äidillään, että onneksi äidillä ei mitään. Joo tällä exällä olisi voinut olla sovittuna ja rehellisesti vastannut, että onneksi ei vielä sopinut mitään. Olette muutaman kk olleet yhdessä ja jo vaadit tilaa teidän suhteelle. Pelkäätkö, että mies dumppaakin, kun on ex viestii asioista. Ja teidän 2kk suhde vs vanhemmuus, niin anna sinä tilaa toisten vanhemmuudelle.
No jopas on. Me ollaan seurusteltu puolitoista vuotta ja miehen exä saa viestiä lapsen asioista just niinkun mielii. Ei kuulu mulle, ellei nyt joka viikonloppuyö häiriköisi. Pitäisin myös sekona jos miesystäväni suuttuisi exäni yhteydenpidosta liittyen lasten asioihin, saati kontrolloisi paljonko minä kerron lasten isälle lasten asioista.
Lukeeko mies ääneen exän viestit / kuunteleeko ap puheluita vieressä? Ap:lla ei taida olla lapsia?
Mieti nyt vielä, mikä oikeasti on ongelma. Oma epävarmuutesi? Miehen suhtautuminen exään? Lapsen iso rooli elämässänne?
Luetko sinä miehen viestejä?
Miksi koet, että nämä viestit ovat sinulta pois?
Mun 16v asioista ei kyllä tule isänsä kanssa noin paljon juteltua, mutta me olemmekin eronneet 14v sitten. Jos olisin ollut lapseni isän kanssa yhdessä niin kauan että lapsi olisi ollut jo 15v eron aikaan, tilanne olisi varmasti eri. Jos ja kun teinin asiat on aiemmin hoidettu tiiviisti yhdessä, minusta on ihan ymmärrettävää että teinin puuhista raportoi isällekin. Kyllä minulle tulee edelleen heti viesti isältä jos lapsi siellä on flunssassa tai on muuta vaivaa, samoin toisin päin. Lapsen arki ja hyvinvointi on tärkeä jaettava asia.
Lisään että sinä et voi tietää mitä mies kirjoittelee ja puhuu lapsensa äidin kanssa omilla viikollaan. Jos minä olisin seurustellut jonkun kanssa vasta muutaman kuukauden, en edes alkaisi selittää hänelle lasteni asioita, nehän ovat yksityisiä ja mitä joku kesäheila niillä tiedoilla tekisi.
Mun edellinen heila oli melko äskettäin eronnut kun aloimme viettää aikaa yhdessä kun lapsensa olivat äidillään. Kyllä minua välillä harmitti kun vapaapäivän aamuna miehen eksältä tuli puhelu klo 6:30 että lapsella (6v) on jalka kipeä ja miehen pitää tulla hakemaan lapset jotta hän pääsee töihin. Jalassa ei ollut mitään vikaa, taisi olla puutunut tms, mutta hätä kuulosti olevan. Äidillä ei myöskään ollut vielä selvillä se että jos lapsi sairastuu hänen luonaan, hän jää hoitamaan eikä soita yövuoroputken tehneelle isälle että tule hoitamaan.
Noin tuoreen eron jälkeen rajat ja vastuut ovat hakusessa. Nainen ei ollut hoitanut lapsen neuvoloitakaan vauvavuoden jälkeen, mies oli käynyt niissä kaikissa ja hoitanut aivan kaikki lääkärireissut jne. Vaikka minua hetkellisesti ärsytti, niin kyllä annoin heille tilaa asioida asia keskenään. Minulla on lapset jo aika isoja ja kaikki asiat hoituvat rutiinilla, mutta tiedän ettei kaikilla ole niin.
Vierailija kirjoitti:
Mun 16v asioista ei kyllä tule isänsä kanssa noin paljon juteltua, mutta me olemmekin eronneet 14v sitten. Jos olisin ollut lapseni isän kanssa yhdessä niin kauan että lapsi olisi ollut jo 15v eron aikaan, tilanne olisi varmasti eri. Jos ja kun teinin asiat on aiemmin hoidettu tiiviisti yhdessä, minusta on ihan ymmärrettävää että teinin puuhista raportoi isällekin. Kyllä minulle tulee edelleen heti viesti isältä jos lapsi siellä on flunssassa tai on muuta vaivaa, samoin toisin päin. Lapsen arki ja hyvinvointi on tärkeä jaettava asia.
Lisään että sinä et voi tietää mitä mies kirjoittelee ja puhuu lapsensa äidin kanssa omilla viikollaan. Jos minä olisin seurustellut jonkun kanssa vasta muutaman kuukauden, en edes alkaisi selittää hänelle lasteni asioita, nehän ovat yksityisiä ja mitä joku kesäheila niillä tiedoilla tekisi.
En tiedäkään mitä kirjoittelee exänsä kanssa. Mutta mä en ole mikään heila. Ollaan molemmat täysin tosissamme, umpirakastuneita. Muuttamassa yhteen jossain kohtaa.
ap
Olen sitä mieltä että olet turhan herkkänahkainen.
Asia ei kuulu sulle eikä sen exän tartte mitenkään huomioida sun olemassaoloasi.
Get over it.