Ristiäisiin tarjottavia jotka kävisivät sellaisinaan mahdollisimman monelle? Vierailla keliakiaa ja maidotonta ruokavaliota eikä haluaisi mo...
Pahoittelut, jos vastaavaa aiemmin kysytty.
Millaiset juhlatarjottavat menisivät mahdollisimman helpolla mahdollisimman monelle? Miten noin 20-30 ihmisen juhlat kannattaa järjestää tarjoilujen osalta?
Voi ehdottaa tiettyjä ruokalajeja tai tapoja koostaa tarjottavat. Kaiken ei tarvitse sopia kaikille mutta helpoin, jos ei monia eri versiota samasta ruoasta tuon kokoiselle porukalle.
Kommentit (313)
Vierailija kirjoitti:
Jos teet/hankit gluteenittomat erikseen, huomioi asia myös kattauksessa ettei tule kontaminaatioriskiä eli ettei niiden yli nostella tavallisia tuotteita ja mieluiten samoihin esille, niin eivät koe syrjityksi itseeän. Musta gluteeniton-maininta jotenkin nöyryyttää niitä kuivia käppyröitä, jotka väännetään ihan viimeiseksi siihen vadille.
Eivät kaikki gluteenitonta ruokavaliota noudattavat ole keliaakikkoja, kuten monet automaattisesti olettavat. On suolistosairauksia, joissa vahvasti suositellaan gluteenitonta ruokavaliota. Kukaan keliakia-diagnoosin saanut ei kyllä juhlissa maistele vehnäjauholeivonnaisia, kuten täällä joku kertoi. Monissa juhlissa olen syönyt gluteenitonta täytekakkua, josta ei olisi arvannut sen olevan gluteeniton, jos sitä ei olisi sanottu. Täytekakussa gluteenittomuus ei tunnu näkyvän tai maistuvan, kuten monissa muissa leivonnaisissa. Hyviä keksipohjaisia juustokakkuja on myös helppo tehdä gluteenittomana ja maistuvat kuten tavallisetkin versiot.
Juusto/rahka tms kakku älyttömän helppo tehdä gluteenittomana ja maidotonkin versio onnistuu. Itse tehty mutakakku myös, sitähän voi tarjota sitten kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Eivät kaikki gluteenitonta ruokavaliota noudattavat ole keliaakikkoja, kuten monet automaattisesti olettavat. On suolistosairauksia, joissa vahvasti suositellaan gluteenitonta ruokavaliota. Kukaan keliakia-diagnoosin saanut ei kyllä juhlissa maistele vehnäjauholeivonnaisia, kuten täällä joku kertoi. Monissa juhlissa olen syönyt gluteenitonta täytekakkua, josta ei olisi arvannut sen olevan gluteeniton, jos sitä ei olisi sanottu. Täytekakussa gluteenittomuus ei tunnu näkyvän tai maistuvan, kuten monissa muissa leivonnaisissa. Hyviä keksipohjaisia juustokakkuja on myös helppo tehdä gluteenittomana ja maistuvat kuten tavallisetkin versiot.
Se juustokakku ei mene maitoallergiselle. Silloin ei laktoositonkaan riitä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei kuulu aloitukseen, mutta mistä nuo allergiat saavat alkunsa?
Minun lapsuudessa ei ollut kenelläkään allergiaa, ihan samaa ruokaa syötiin ja maitoa juotiin kouluruokailussa kuten kodeissakin.
Kyllä allergioita PN aina ollut. Mä olen 58 v. Ja olen ollut ihan pienestä asti allerginen banaanille. Myöhemmin tuli paljon muutakin mm. Juurekset raakana, päärynät jne. Noita vaan sitten ei syönyt.
Mä luulen, että nuo gluteiinit sun muut on enemmän sitten elintasoallergioita. Mut tuo on ihan mutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsuudessa ei ollut kenelläkään allergiaa, ihan samaa ruokaa syötiin ja maitoa juotiin kouluruokailussa kuten kodeissakin.Kyllä allergioita PN aina ollut. Mä olen 58 v. Ja olen ollut ihan pienestä asti allerginen banaanille. Myöhemmin tuli paljon muutakin mm. Juurekset raakana, päärynät jne. Noita vaan sitten ei syönyt.
Mä luulen, että nuo gluteiinit sun muut on enemmän sitten elintasoallergioita. Mut tuo on ihan mutua.
joo sellasta huomionhakua. sääli ettei voi muuten tehdä itsestään tärkeää.
Minä menisin leipomoon ja kertoisin millaisen kakun ja muut tarpeet tarvitsisin.
Keliakia ei ole allergia, se on sairaus, jonka ainoa hoito on ruokavalio. Ei ole huomion hakemista jos varmistaa tuotteiden sisällön esim. juhlien järjestäjältä!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailla keliakiaa ja maidotonta ruokavaliota eikä haluaisi mo...
Mo mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos juhliisi olisi tulossa 1 maidoton ja 1 keliaakikko, niin kannattaa miettiä, olisiko helpompi varata heille erikseen allergiatarjottavat. Herkästi käy niin, että on joku erityisruokavalioinen, jonka eteen nähdään paljon vaivaa ja sitten hän ei pääsekään juhliin. Kaupoista löytyy valmiina hyviä gluteenittomia/maidottomia tuotteita, niin ei kannata itse alkaa väsäämään.
Kannatan samaa. Välttämättä he eivät edes syö niitä allergiatarjottavia, vaan syövät samaa kuin muutkin.
Olen keliaakikko. Miksi ihmeessä pilaisin terveyttäni ja sulinukkani syömällä ehdoin tahdoin gluteenia sisältäviä tuotteita?
Minua kiinnostaa tämä. Minulla on tuttavapiirissä kaksi keliaakikkoa, jotka eivät juhlissa koske gluteenittomiin heitä varten tehtyihin syötäviin, vaan syövät kaikkia muita, heille sopimattomia tarjottavia, koska kaikki näyttää kuulemma niin hyvältä, eikä haittaa, vaikka juhlissa jotain syökin. Onko olemassa keliakiasta jotain eri asteita, tai voiko se olla sellainen, että oireet ovat lievät, eivätkä aiheuta välitöntä vaivaa, vaikka se haitaksi onkin? Onhan sitä aina ihmisiä, jotka eivät hoida asianmukaisesti sairauttaan. Tämä sukulaisten keliakia hämmentää. Toinenkin heistä oli vuosia tosi sairas, ennenkuin keliakia todettiin.
Tällaista tarinaa levitellään täällä joka ikinen kerta, kun on puhe gluteenittomista tarjottavista. Ärsyttävää ja hyvin vaikea uskoa että nuo olisivat jotain oikeita diagnoosin saaneita keliaakikkoja. Ikinä en ole tuollaiseen käytökseen omassa elämässäni törmännyt.
Minun edesmennyt anoppini oli tällainen. Hän sai diagnoosin vasta myöhäisemmällä iällä, eikä hän juurikaan muuttanut ruokailutapojaan, eikä varsinkaan juhlissa.
Totta kai vierailla on jos jonkinmoista yliherkkyyttä, miksipä ei olisi.
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsuudessa ei ollut kenelläkään allergiaa, ihan samaa ruokaa syötiin ja maitoa juotiin kouluruokailussa kuten kodeissakin.
Minun lapsuudessani toisilla oli allergioita, olen jo lähemmäs 60v. Silloin toimi pitkälle siedätys, vain ne pahimmat tapaukset olivat virallisesti allergikkoja, joille oli oma kouluruokakin. Monet vaistomaisesti jättivät vaan syömättä ne jutut, minkä jälkeen tuli jotain oireita. Veljeni on esimerkki tästä, hän jätti ihan pienestä pitäen tomaatit syömättä. Selitti sitten myöhemmin, että ne pistelee suussa.
Ennen oli huonovatsaisia ihmisiä ilman diagnooseja. Joillakin oli keliakia, joillakin laktoosi-intoleranssi. Setäni oli aika vanha, kun hän sai laktoosi-intoleranssi diagnoosin. Tunsin keliaakikon, joka oli pari sukupolvea vanhempi kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Juusto/rahka tms kakku älyttömän helppo tehdä gluteenittomana ja maidotonkin versio onnistuu. Itse tehty mutakakku myös, sitähän voi tarjota sitten kaikille.
Maidoton rahka? Tai juusto?
Ristiäiset tais olla jo mutta noin yleensä, en viitsisi nähdä vaivaa ruokaongelmaisten takia. Pienen vauvan vanhempana vielä vähemmän. Tilaisin tarjottavat valmiina jostain, siis sekä normaalit että maidoton/gluteeniton. Jos budjetti on olematon niin jo ehdotetut gluteenittomat valmiskakut ja marengit tms. käy myös maitoallergikoille.
Turha ajaa itseään hystrian partaalle ja stressata turhasta.
Keliaakikkona toivoisin että juhlissa olisi tarjolla jotain muuta kuin kaupan mutakakkua tai muffinseja. Ne kun usein ovat juuri niitä hätävara ja mauttomia vaihtoehtoja mitä kaupoista löytyy. Ja usein lapsijuhlissa ne myös ovat usein kontaminoituneita kun välinpitämättömät vieraat ja varsinkin lapset ovat suklaan perässä niitä ronkkimassa tai annostelemassa sitä muun ohella omille astioilleen. Itse olen ratkaissut asian tekemällä täytekakut ja täytetyt kääretortut gluteenittomina ihan perus perunajauhoista ja satsannut sitten niiden täyttöön ja koristeluun. Tämä vaihtoehto on ainakin tähän mennessä uponnut vieraisiin ja maistunut itsellekin ja on varmasti edullisempi vaihtoehto ja helpompi kuin kalliiden gl jauhojen käyttö.
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttakaa vaan, mutta meillä toimi hyvin:
Tehtiin hellepäivän ristiäisiin muiden tarjottavien lisäksi salaattibaari. Jokainen sai koota mieleisensä annoksen lautaselle, kaikki ainekset oli omissa kulhoissaan. Kävi allergisille ja lapsille, jotka eivät halunneet syödä kaikkea. Salaattibaarin kaveriksi saa erilaisia leipiä ja tuorejuustoa. Gluteeniton leipä ja vegaaninen tuorejuusto käyvät myös.
Miksi tätä pitäisi alapeukuttaa?
Vaahdota munat? No kyllä ukolla vaahtoo munat ihan omatoimisestikin. Ap