Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ristiäisiin tarjottavia jotka kävisivät sellaisinaan mahdollisimman monelle? Vierailla keliakiaa ja maidotonta ruokavaliota eikä haluaisi mo...

Vierailija
22.08.2022 |

Pahoittelut, jos vastaavaa aiemmin kysytty.

Millaiset juhlatarjottavat menisivät mahdollisimman helpolla mahdollisimman monelle? Miten noin 20-30 ihmisen juhlat kannattaa järjestää tarjoilujen osalta?

Voi ehdottaa tiettyjä ruokalajeja tai tapoja koostaa tarjottavat. Kaiken ei tarvitse sopia kaikille mutta helpoin, jos ei monia eri versiota samasta ruoasta tuon kokoiselle porukalle.

Kommentit (313)

Vierailija
161/313 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, että meillä tarjotaan sitä ja tätä, ja jos jollekin ei käy, voi tuoda itse itselleen sapuskat.

Vierailija
162/313 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ruokapalveluissa töissä. Paras rajoitus tähän mennessä on liemettömät. Heille tulee turvotusta tms., ja ajattelevat sen tulevan liemistä. Eniten tätä allergiaa on opetuspuolella. Oikeasti allergiat voivat toki olla jopa henkeä uhkaavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/313 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni kotimaista merkin gluteeniton mutakakku on myös maidoton. Mutakakun päälle voi laittaa marjoja yms. Meillä tuo oli sellaisena "allergiakakkuna", kun muuten oli kinuskikakkua. :)

Ostaisin 2 tällaista ja laittaisin väliin marjoja ja ehkä jotain kaurakermasta vatkattua vaahtoa. 

Suolaisista kannattaa tsekata gluteenittomat pakasteet. Sieltä löytyy kaikenlaista. Muistaakseni joku torttutaikina oli myös sekä gluteeniton että maidoton. 

Vierailija
164/313 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei kuulu aloitukseen, mutta mistä nuo allergiat saavat alkunsa?

Minun lapsuudessa ei ollut kenelläkään allergiaa, ihan samaa ruokaa syötiin ja maitoa juotiin kouluruokailussa kuten kodeissakin.

Vierailija
165/313 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsuudessa ei ollut kenelläkään allergiaa, ihan samaa ruokaa syötiin ja maitoa juotiin kouluruokailussa kuten kodeissakin.

Osalla näistä keliakia todetaan vasta myöhemmin vaikkapa keski-iässä ja ennen sitä saattanut olla vaikka mitä terveysongelmia huomaamatta. :/

Vierailija
166/313 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhun nyt vain omasta puolestani (olen keliaakikko), niin tuollainen valmis-mutakakku ja parit marjat päälle on ihan riittävä! Olen ollut juhlissa, jossa pelkästään minua varten on tehty erikseen iso täytekakku, kahvikakku ja vielä keksejäkin. Siitä tulee lähinnä ahdistava olo, kun tuntuu, että pitäisi syödä paljon kaikkea, kun on nähty niin paljon vaivaa😅

Joku pieni gluteeniton valmiskakku ja keksipaketti riittää vallan mainiosti, älä ota stressiä!

Älä nyt kuitenkaan levitä tällaista tietoa, että gluteeniton ei yleisesti tykkäisi, että häntä on kerrankin kunnolla muistettu noin upeilla tarjottavilla!

Vierailija
167/313 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liiasta hygieniasta.

Vierailija
168/313 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

TyHmä kirjoitti:

Olen ruokapalveluissa töissä. Paras rajoitus tähän mennessä on liemettömät. Heille tulee turvotusta tms., ja ajattelevat sen tulevan liemistä. Eniten tätä allergiaa on opetuspuolella. Oikeasti allergiat voivat toki olla jopa henkeä uhkaavat.

Liemiruuissa on usein mm. hiivauutetta, joka herkille aiheuttaa vatsavaivoja. Kurjaa se opettaminenkin on jos vatsaan sattuu ja pitää kesken tunnin juosta vessaan.

Vierailija
169/313 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakialeipominen onnistuu ihan hyvin kotonakin. Ei se nyt mitään noin rakettitiedettä ja vaarallista ole ettei muka edes kannattaisi yrittää. Tarkka hygieniasta tietysti pitää olla, mutta jotain rajaa tuolle pelottelullekin asian suhteen. Suomessa on paljon perheitä, joissa vain osa perheen jäsenistä sairastaa keliakiaa ja ilman välitöntä kuoleman uhkaa sielläkin pärjätään.

Vierailija
170/313 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpointa järkätä kaikki gluteenittomana ja maidottomana. Ei tarvitse selitellä eikä miettiä kattausjärjestystä, etteivät vieraat sekoita tavallisten ja tot-ton-tuotteiden ottimia tai ripottele murusia sinne sun tänne. Iso vihannessalaatti, marjoja, hedelmiä, suolainen kasvispiirakka ja makea kakku, ehkä pikkuleipiä. Kasvispiiras siksi, etteivät lihattomalla dieetillä olevat nitise, vegaanit nuolkoot näppejään. Juustoja saattaisin laittaa tarjolle, vaikkeivät maidottomille käykään. En ole löytänyt maukasta maidotonta juustomaista valmistetta.

Vierailija
171/313 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos juhliisi olisi tulossa 1 maidoton ja 1 keliaakikko, niin kannattaa miettiä, olisiko helpompi varata heille erikseen allergiatarjottavat. Herkästi käy niin, että on joku erityisruokavalioinen, jonka eteen nähdään paljon vaivaa ja sitten hän ei pääsekään juhliin. Kaupoista löytyy valmiina hyviä gluteenittomia/maidottomia tuotteita, niin ei kannata itse alkaa väsäämään. 

Kannatan samaa. Välttämättä he eivät edes syö niitä allergiatarjottavia, vaan syövät samaa kuin muutkin. 

Olen keliaakikko. Miksi ihmeessä pilaisin terveyttäni ja sulinukkani syömällä ehdoin tahdoin gluteenia sisältäviä tuotteita?

Minua kiinnostaa tämä. Minulla on tuttavapiirissä kaksi keliaakikkoa, jotka eivät juhlissa koske gluteenittomiin heitä varten tehtyihin syötäviin, vaan syövät kaikkia muita, heille sopimattomia tarjottavia, koska kaikki näyttää kuulemma niin hyvältä, eikä haittaa, vaikka juhlissa jotain syökin. Onko olemassa keliakiasta jotain eri asteita, tai voiko se olla sellainen, että oireet ovat lievät, eivätkä aiheuta välitöntä vaivaa, vaikka se haitaksi onkin? Onhan sitä aina ihmisiä, jotka eivät hoida asianmukaisesti sairauttaan. Tämä sukulaisten keliakia hämmentää. Toinenkin heistä oli vuosia tosi sairas, ennenkuin keliakia todettiin.

Tällaista tarinaa levitellään täällä joka ikinen kerta, kun on puhe gluteenittomista tarjottavista. Ärsyttävää ja hyvin vaikea uskoa että nuo olisivat jotain oikeita diagnoosin saaneita keliaakikkoja. Ikinä en ole tuollaiseen käytökseen omassa elämässäni törmännyt.

Vierailija
172/313 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osalla näistä keliakia todetaan vasta myöhemmin vaikkapa keski-iässä ja ennen sitä saattanut olla vaikka mitä terveysongelmia huomaamatta. :/

Keliakia on nimenomaan tällainen sairaus, joka tyypillisesti todetaan aikuisiässä. Näin myös omalla kohdalla ja samalla todettiin myös laktoosi-intorelanssi josta en ollut tietoinen. Lapsena ei ollut mitään tällaisia ongelmia.

Vierailija
173/313 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos juhliisi olisi tulossa 1 maidoton ja 1 keliaakikko, niin kannattaa miettiä, olisiko helpompi varata heille erikseen allergiatarjottavat. Herkästi käy niin, että on joku erityisruokavalioinen, jonka eteen nähdään paljon vaivaa ja sitten hän ei pääsekään juhliin. Kaupoista löytyy valmiina hyviä gluteenittomia/maidottomia tuotteita, niin ei kannata itse alkaa väsäämään. 

Kannatan samaa. Välttämättä he eivät edes syö niitä allergiatarjottavia, vaan syövät samaa kuin muutkin. 

Olen keliaakikko. Miksi ihmeessä pilaisin terveyttäni ja sulinukkani syömällä ehdoin tahdoin gluteenia sisältäviä tuotteita?

Minua kiinnostaa tämä. Minulla on tuttavapiirissä kaksi keliaakikkoa, jotka eivät juhlissa koske gluteenittomiin heitä varten tehtyihin syötäviin, vaan syövät kaikkia muita, heille sopimattomia tarjottavia, koska kaikki näyttää kuulemma niin hyvältä, eikä haittaa, vaikka juhlissa jotain syökin. Onko olemassa keliakiasta jotain eri asteita, tai voiko se olla sellainen, että oireet ovat lievät, eivätkä aiheuta välitöntä vaivaa, vaikka se haitaksi onkin? Onhan sitä aina ihmisiä, jotka eivät hoida asianmukaisesti sairauttaan. Tämä sukulaisten keliakia hämmentää. Toinenkin heistä oli vuosia tosi sairas, ennenkuin keliakia todettiin.

Tällaista tarinaa levitellään täällä joka ikinen kerta, kun on puhe gluteenittomista tarjottavista. Ärsyttävää ja hyvin vaikea uskoa että nuo olisivat jotain oikeita diagnoosin saaneita keliaakikkoja. Ikinä en ole tuollaiseen käytökseen omassa elämässäni törmännyt.

No mitenkä se on levittelyä, kun se on ihan täälläkin (eri) koettu jo moneen kertaan. Gluteenittomaksi ilmoittautunut syö hyvillä mielin vehnäpohjaan leivottua kermakakkua, kun näyttää niin hyvältä, ja eihän se nyt kerta haittaa ja eihän se gluteenittomuus herkkuja koske yms. perusteluilla. Mutta ans olla, jos jää ne gluteenittomat kaakkuset leipomatta, niin ai että mikä älämölö, kun ei ole mitään syötävää. Olenkin ottanut nykyään tavaksi, että kaikki kutsuleipomukset teetän ammattikonditorioissa vegaanisina ja gluteenittomina ja aina totean, että kun meillä on näitä gluteenittomia kuten x ja y, niin näin sitten mennään. Silloin ei yleensä tule keneltäkään suoraa palautetta, ehkä joku normaalin ruokavalion omaava saattaa valitella kakun rakennetta, mutta ei sentään mitään teatteria tehdä.

Vierailija
174/313 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitenkä se on levittelyä, kun se on ihan täälläkin (eri) koettu jo moneen kertaan. Gluteenittomaksi ilmoittautunut syö hyvillä mielin vehnäpohjaan leivottua kermakakkua, kun näyttää niin hyvältä, ja eihän se nyt kerta haittaa ja eihän se gluteenittomuus herkkuja koske yms. perusteluilla. Mutta ans olla, jos jää ne gluteenittomat kaakkuset leipomatta, niin ai että mikä älämölö, kun ei ole mitään syötävää. Olenkin ottanut nykyään tavaksi, että kaikki kutsuleipomukset teetän ammattikonditorioissa vegaanisina ja gluteenittomina ja aina totean, että kun meillä on näitä gluteenittomia kuten x ja y, niin näin sitten mennään. Silloin ei yleensä tule keneltäkään suoraa palautetta, ehkä joku normaalin ruokavalion omaava saattaa valitella kakun rakennetta, mutta ei sentään mitään teatteria tehdä.

Toi nyt on vaan yksi tapa kanavoida omaa itsekkyyttään ja käytöstapojen puutetta. Gluteenin kanssa mitään tekemistä.

Vierailija
175/313 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee kaikki gluteenittomana, et tarvitse ollenkaan pöllyttää normijauhoja keittiössä. Suolaisia piirakoita, piparkakkulajitelma ja täytekakku marja/hedelmätäytteillä ja maidoton kermavaahto päälle.

Vierailija
176/313 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko aloittajan vauva on kastettu?

Vierailija
177/313 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisikakut, varmuuden vuoksi pelkällä kurkkuviipaleella, käyvät yleensä kaikille.

Vierailija
178/313 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni kotimaista merkin gluteeniton mutakakku on myös maidoton. Mutakakun päälle voi laittaa marjoja yms. Meillä tuo oli sellaisena "allergiakakkuna", kun muuten oli kinuskikakkua. :)

Ostaisin 2 tällaista ja laittaisin väliin marjoja ja ehkä jotain kaurakermasta vatkattua vaahtoa. 

Suolaisista kannattaa tsekata gluteenittomat pakasteet. Sieltä löytyy kaikenlaista. Muistaakseni joku torttutaikina oli myös sekä gluteeniton että maidoton. 

Täh? Torttutaikina? Luuletsä että mä alan tähän jotain torttuja vääntämään? Ap

Vierailija
179/313 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pörinää pönttöön!

Vierailija
180/313 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teet/hankit gluteenittomat erikseen, huomioi asia myös kattauksessa ettei tule kontaminaatioriskiä eli ettei niiden yli nostella tavallisia tuotteita.