Ristiäisiin tarjottavia jotka kävisivät sellaisinaan mahdollisimman monelle? Vierailla keliakiaa ja maidotonta ruokavaliota eikä haluaisi mo...
Pahoittelut, jos vastaavaa aiemmin kysytty.
Millaiset juhlatarjottavat menisivät mahdollisimman helpolla mahdollisimman monelle? Miten noin 20-30 ihmisen juhlat kannattaa järjestää tarjoilujen osalta?
Voi ehdottaa tiettyjä ruokalajeja tai tapoja koostaa tarjottavat. Kaiken ei tarvitse sopia kaikille mutta helpoin, jos ei monia eri versiota samasta ruoasta tuon kokoiselle porukalle.
Kommentit (313)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keliakian kanssa on niin tarkkaa, että ei välttämättä kannata alkaa tehdä gluteenitonta jos ei ole varma osaako tehdä varmasti niin että ei tule jauhonhiukkastakaan ilmasta tms. Ostaisin keliaakikolle jonkin valmiin herkun ja tarjoaisin pakkauksessaan.
Eipä sitä gluteenitonta kannata leipoa muiden kanssa samana päivänä, tai aloittaa siitä. Ensin keittiövälineiden ja tasojen pesu, tuotteet avaamattomista pakkauksista ja valmis tuote pussiin ennen muita projekteja.
Aloittajasta en tiedä mutta en kyllä tasan tarkkaan rupea parikuisen vauvan kanssa vääntämään ja pipertämään noin tarkkaan. Ilman vauvaa ja levänneenä joihinkin muihin juhliin sitten eri juttu.
Ostaisin valmiit kakut sun muut pipperit jotka käy kaikille ja laittaisin tarjolle myös todella ison hedelmävadin. Salaattibaari myös hyvä idea ja eri leipiä ja levitteitä, ja vaikka jotain hummusta ja pinaattidippiä jota voi sitten ottaa jokainen sellaista joka käy. Makeisia ja suklaata lisäksi. Paras olisi jos saisin pitopalvelun tekemään kaiken ja yhden ihmisen tarjoilemaan.
Miksi tuoreen äidin pitää tässäkin raataa ja huolehtia muiden hyvinvoinnista ja vatsanväänteistä ja tehdä lisäksi kaikki itse? Luulisi että on jo muutenkin aikalailla uupunut. En ymmärrä.
Voisko lapsen isä ehkä hoitaa järjestelyt ja kakkujen tilaamiset ja kaataa kahvia kuppeihin?
Teet sitä samaa mitä muutenkin olisit tehnyt, korvaat vain mahdolliset jauhot gluteenittomilla jauhoilla ja mahdolliset maitotuotteet soijavalmisteilla tai gluteenittomilla kauravalmisteilla. Tämä on hyvin yksinkertaista.
T. Maidoton ja gluteeniton
Vierailija kirjoitti:
Ihan perunajauhoista leivottu, margariinikreemillä täytetty unelmatorttu on gluteeniton ja maidoton.
Margariini voi olla laktoositon, mutta harvemmin se on maidoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan perunajauhoista leivottu, margariinikreemillä täytetty unelmatorttu on gluteeniton ja maidoton.
Margariini voi olla laktoositon, mutta harvemmin se on maidoton.
No höpön höpön. Sininen Keiju, sininen Flora, Sunnuntain laktoositon leivontamargariini, Sunnuntain juokseva rypsiöljyvalmiste. Nämä kaikki ovat MAIDOTTOMIA. Kyllä näitä on ihan yleisesti saatavilla, ei mitään harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo gluteeniton täytekakkupohja:
Lasi munia
Lasi sokeria
Lasi, jossa puolet kaurajauhoja ja puolet perunajauhoja
Teelusikallinen leivinjauhettaVaahdota munat ja sokeri, lisää nostellen vaahtoon keskenään sekoitetut jauhot ja paista voidellussa + kaurajauhotetussa vuoassa 175 asteessa n. 30-40 min.
Täytä normaalisti, mutta käytä laktoosittomia kermoja yms.
Keliaakikolle kauraa ja maidottomalle kermoja???
Ottakaa nyt hyvänen aika huomioon, että keliaakikot eivät pysty syömään EDES kauraa kuin poikkeustapauksissa. Myöskään maidoton ei pysty syömään MITÄÄN maitotuotteita, vaikka ne olisivat kuinka laktoosittomia.
Useimmat keliaakikot pystyvät syömään kauraa.
Vierailija kirjoitti:
Keliakian kanssa on niin tarkkaa, että ei välttämättä kannata alkaa tehdä gluteenitonta jos ei ole varma osaako tehdä varmasti niin että ei tule jauhonhiukkastakaan ilmasta tms. Ostaisin keliaakikolle jonkin valmiin herkun ja tarjoaisin pakkauksessaan.
Täysin samaa mieltä, edes voita ei voi käyttää jos veitsi on voinut olla kosketuksissa gluteenin kanssa, töissä oli näitä keliakiaa potevia silloin opin että pelkkä margariinirasia pitää heille olla erikseen. Mietin onko oikeasti tuo maidoton lehmän maito allerginen vai onko muut syyt miksi pitää olla maidoton ? Jos on muut syyt niin ottakoot omat eväät. Jos taas on oikeasti allerginen lehmän maidolle, niin sitten sama kuin keliaakikolle.
Ehkä helpoin jos erikoisruokavalio erikseen. Kuulostaa hankalalta opetella jotain kaurajauhojen ja erikoistuotteiden käyttöä ja että yrittää miellyttää kaikkia yhdellä leipomuksella.
Ilman kokemusta uudet raaka-aineet voi tehdä kakun tekemisestä aika yllätyksen.
Pitopalvelu on vähän hintavampi mutta pääsee helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata itse yrittää leipoa gluteenitonta. Sukulaisella on keliakia ja hänen kesti kolme-neljä vuotta oppia leipomaan hyvänmakuinen gluteeniton kakku. Sitä ennen ne maistui ihan hirveältä..
Kaupassa on nykyään huippuvalikoimat gluteenitonta. Esim. noita pakastekakkuja on montaa makua ja ovat oikeastaan kaikki ihania. Myös keksejä on montaa sorttia. Jos haluaa pelata varman päälle, niin voisiko kysyä suosikkimaun etukäteen. (daim vai sitruunamousse, kummasta tykkäät)
Minä olen aina onnistunut leipomaan hyvän gluteenittoman kakun. Minun perustäytekakkuni ilman mitään rajoituksia sisältää perunajauhoa, kaakaojauhetta (ei mitään juomajauhetta, vaan täyttä kaakaota) ja pari ruokalusikallista vehnäjauhoja ja tietysti sokeria ja munia. Gluteenittoman version teen korvaamalla vehnäjauhot perunajauholla ja paistan sen pellillä leivinpaperin päällä, jolloin ei tarvitse mitään jauhotella (yleisin moka gluteenitonta yrittäessä on käyttää normaaleista korppujauhoja vuoan jauhottamiseen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos juhliisi olisi tulossa 1 maidoton ja 1 keliaakikko, niin kannattaa miettiä, olisiko helpompi varata heille erikseen allergiatarjottavat. Herkästi käy niin, että on joku erityisruokavalioinen, jonka eteen nähdään paljon vaivaa ja sitten hän ei pääsekään juhliin. Kaupoista löytyy valmiina hyviä gluteenittomia/maidottomia tuotteita, niin ei kannata itse alkaa väsäämään.
Kannatan samaa. Välttämättä he eivät edes syö niitä allergiatarjottavia, vaan syövät samaa kuin muutkin.
Olen keliaakikko. Miksi ihmeessä pilaisin terveyttäni ja sulinukkani syömällä ehdoin tahdoin gluteenia sisältäviä tuotteita?
Minua kiinnostaa tämä. Minulla on tuttavapiirissä kaksi keliaakikkoa, jotka eivät juhlissa koske gluteenittomiin heitä varten tehtyihin syötäviin, vaan syövät kaikkia muita, heille sopimattomia tarjottavia, koska kaikki näyttää kuulemma niin hyvältä, eikä haittaa, vaikka juhlissa jotain syökin. Onko olemassa keliakiasta jotain eri asteita, tai voiko se olla sellainen, että oireet ovat lievät, eivätkä aiheuta välitöntä vaivaa, vaikka se haitaksi onkin? Onhan sitä aina ihmisiä, jotka eivät hoida asianmukaisesti sairauttaan. Tämä sukulaisten keliakia hämmentää. Toinenkin heistä oli vuosia tosi sairas, ennenkuin keliakia todettiin.
En muista tiedä, mutta itse noudatan vehnätöntä ruokavaliota. Syön siis kaikkia muita viljoja. Olen tästä sanonut monet kerrat, mutta silti mulle tuputetaan näitä gluteenittomia tuotteita, koska sähän olet keliaakikko. No en ole.
Tämä vehnättömyys aiheuttaa niin paljon vaivaa tarjoajille, että mieluummin olen siitä hiljaa tai syön sen kerran mukisematta pullaa ja kärsin ihovaivasta tuon jälkeen muutaman päivän.
Minulla on tuttava, joka ilmoittaa, että hänelle pitää olla luontaisesti gluteeniton ruokavalio. Hänelle pitää olla siis vehnätön, ohraton jne. Luontaisesti gluteenittomassa ei ole vehnää tai muita kotimaisia viljoja, mistä olisi vaan gluteeni poistettu. Nykyisin erikoisjauhot eivät kyllä noita poistettuja versioita juurikaan sisällä, vaan ovat oikeasti vehnättömiä.
Eli todennäköisesti ne sinulle tarjotut gluteenittomat ovat vehnättömiä.
Minulla on keliakia. En enää mielelläni syö kotileipureiden tekemiä leipomuksia. Niin monet kerrat tullut oireita.
Eli osta kaupasta valmiita gluteenittomia/maidottomia tuotteita.
Mutta tarjoiluista.
Salaatti kävisi kaikille. Siihen lisäksi kullekin sopivat leivät ja levitteet. Tai karjalanpiirakoita.
Vesimeloni käy kaikille. Niitä nyt hyvin saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasi munia
Lasi sokeria
Teelusikallinen leivinjauhettaVaahdota munat ja sokeri, lisää nostellen vaahtoon keskenään sekoitetut jauhot ja paista voidellussa + kaurajauhotetussa vuoassa 175 asteessa n. 30-40 min.
Ottakaa nyt hyvänen aika huomioon, että keliaakikot eivät pysty syömään EDES kauraa kuin poikkeustapauksissa. Myöskään maidoton ei pysty syömään MITÄÄN maitotuotteita, vaikka ne olisivat kuinka laktoosittomia.
Puhdasta kauraa. Eli kaikki kaura tuotteet ei käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos juhliisi olisi tulossa 1 maidoton ja 1 keliaakikko, niin kannattaa miettiä, olisiko helpompi varata heille erikseen allergiatarjottavat. Herkästi käy niin, että on joku erityisruokavalioinen, jonka eteen nähdään paljon vaivaa ja sitten hän ei pääsekään juhliin. Kaupoista löytyy valmiina hyviä gluteenittomia/maidottomia tuotteita, niin ei kannata itse alkaa väsäämään.
Kannatan samaa. Välttämättä he eivät edes syö niitä allergiatarjottavia, vaan syövät samaa kuin muutkin.
Olen keliaakikko. Miksi ihmeessä pilaisin terveyttäni ja sulinukkani syömällä ehdoin tahdoin gluteenia sisältäviä tuotteita?
Sitä minäkin ihmettelen. Viimeksi meillä oli juhlissa eräs, josta sain tiedon etukäteen, että hänellä on keliakia. Ostimme hänelle kaupasta tarjottavat, kun minulla ei ollut kokemusta gluteenittomasta leipomisesta. Kaikki hänelle ostettu jäi syömättä, koska hän halusi syödä samaa kuin muutkin.
Siis kertoiko tämä henkilö itse, että hänellä on keliakia? Kukaan oikeasti keliakiaa sairastava EI syö samaa kuin muutkin juhlavieraat.
Meillä oli ylioppilasjuhlissa gluteeniton täytekakku, vegaaninen amerikkalainen juustokakku, gluteeniton amerikkalainen juustokakku, gluteeniton ja vegaaninen voileipäkakku, gluteenittomia kaupan pikkuleipiä ja karjalanpiirakoita. Vegaani ystäväni ja hänen gluteeniton puolisonsa olivat tosi onnellisia, kun heille oli montaa lajia tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa tämä. Minulla on tuttavapiirissä kaksi keliaakikkoa, jotka eivät juhlissa koske gluteenittomiin heitä varten tehtyihin syötäviin, vaan syövät kaikkia muita, heille sopimattomia tarjottavia, koska kaikki näyttää kuulemma niin hyvältä, eikä haittaa, vaikka juhlissa jotain syökin. Onko olemassa keliakiasta jotain eri asteita, tai voiko se olla sellainen, että oireet ovat lievät, eivätkä aiheuta välitöntä vaivaa, vaikka se haitaksi onkin? Onhan sitä aina ihmisiä, jotka eivät hoida asianmukaisesti sairauttaan. Tämä sukulaisten keliakia hämmentää. Toinenkin heistä oli vuosia tosi sairas, ennenkuin keliakia todettiin.
En muista tiedä, mutta itse noudatan vehnätöntä ruokavaliota. Syön siis kaikkia muita viljoja. Olen tästä sanonut monet kerrat, mutta silti mulle tuputetaan näitä gluteenittomia tuotteita, koska sähän olet keliaakikko. No en ole.
Tämä vehnättömyys aiheuttaa niin paljon vaivaa tarjoajille, että mieluummin olen siitä hiljaa tai syön sen kerran mukisematta pullaa ja kärsin ihovaivasta tuon jälkeen muutaman päivän.
No mikset syö sitä gluteenitonta tarjottavaa, jos kerta tuputetaan? Vehnää on kyllä vaikea välttää, jos ei gluteeniton tuote kelpaa. Vehnää tuntuu ainakin pieniä määriä olevan yhdessä jos toisessa tuotteessa.
Kannattaa katsoa sekä K-kauppojen että S-kauppojen pakastekaappiin, jonka päällä lukee gluteeniton. Molemmissa kaupoissa on samojakin tuotteita, mutta myös todella paljon erilaisiakin tarjottavia. Glut.mutakakku kelpaa kaikille.
Maidottomat voivat syödä kaikkea missä ei ole maitoa tai maitotuotteita ja niitäkin on varmasti satoja vaihtoehtoja joka juhlapöytään.
Karkeista vihreät kuulat ja wiener nougat.
Tilaa muutama juttu rajoitteisille. Salaattia ja täytteitä erikseen. Muille normijutut ja nuo salaatit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasi munia
Lasi sokeria
Lauran tulee olla gluteenitonta kauraa. Perus Elovena-kaura EI KÄY! Niissä on jäämiä muista viljoista ja siten mukana gluteeni, koska käsitellään samassa tilassa muiden viljojen kanssa.
Keliakia on sairaus