HS kirjoittaa helsinkivihasta. Oletko kokenut esim. Westend-vihaa tai muuta?
Kommentit (36)
Vihervasemmiston ja feministien kylvämä viha-sana on kokenut inflaation. Sitä nyt koetaan jo kaupassa, kun jonkun mikroilme viestii vihaa.
Olen tuntenut Westend-vihaa. En viihtynyt siellä lapsena ollenkaan. Paikan ilmapiiri ei sopinut itselleni ollenkaan ja muutin pois heti välittömästi lukion jälkeen.
Helsinkiläisten taholta olen kokenut maaseutuvihaa. Maaseutuvihaa perustellaan sillä, että helsinkiläisten verorahoilla kustannetaan maaseudun elämä. Mutta samaan aikaan nämä maaseutuvihaiset kantahelsinkiläiset vihaavat myös niitä maalaisia (= maalta Helsinkiin työn perässä muuttaneita), jotka maksavat veronsa Helsinkiin.
Rakastan Helsinkiä kaupunkina ja sen historiaa mutta vihaan pääkaupunkikeskeisyyttä suomalaisessa päätöksenteossa, instituutioissa ja mediassa. Vihreät nyt tulevat ensimmäisenä mieleen, joku Diarra hyvänä ja valitettavasti edelleen relevanttina esimerkkinä.
Näin turkulaisena laittoi hymyilyttämään kun luin artikkelin.
Asuin itse 3 vuotta Helsingissä ja voi hyvänen aika sitä kettuilun määrää kun kerroin mistä olen kotoisin.
Vierailija kirjoitti:
Rakastan Helsinkiä kaupunkina ja sen historiaa mutta vihaan pääkaupunkikeskeisyyttä suomalaisessa päätöksenteossa, instituutioissa ja mediassa. Vihreät nyt tulevat ensimmäisenä mieleen, joku Diarra hyvänä ja valitettavasti edelleen relevanttina esimerkkinä.
Helsingin vihreät ovat pilanneet koko puolueen maineen.
Maaseutuvihreä
Helsinkiläisissä on tuo yksi jutussakin esille tullut silmiinpistävä piirre, he vääntävät sitä slangia muille, vaikka toiset ei edes ymmärrä kaikkea. Murteiden puhujat taas vaihtavat kohteliaisuudesta yleiskieleen kun ovat muiden seurassa.
Tuo seikka antaa "starilaisista" ylimielisen vaikutelman.
Minulla on hyvin helsinkiläinen puhetyyli, sanojen painoitus ja suhiseva ässä. Olen saanut kuulla siitä kettuilua lukemattomat kerrat, kun olen puhunut muualta Suomesta olevien kanssa. Muutin Helsingistä pienempään kaupunkiin ja täällä jaksetaan puhetyyliini edelleen tarttua, ja tehdä siitä pilaa, vaikka olen asunut täällä jo useita vuosia.
En pidä landeista tästä syystä. Heidän mielestään helsinkiläisyydestä ei saisi olla ylpeä
Turku - Tampere kuittailu on hauskaa, sen sijaan helsinkiläisten Turku -viha on useiden kokemusten perustella ollut vain pahansuopaista ja ilkeää. Koskaan en ole käynyt, mutta vihaan jotain kaupunkia ja sen asukkaita???
Kyllä tamperelaisena oon saanut kuulla pottuilua pk-seudulla. Opiskelukaveri on Oulusta, muutti maisterin jälkeen ulkomaille väitöstutkijaksi isompiin ympyröihin, kun en jaksanut niitä lande- ja lestavitsejä.
Suomessa kaikki vihaa kaikkia. Oulussa vihataan kuulemma verisesti lappilaisia, Tampereella ympäryskuntien asukkaita ja turkulaisia.
Vierailija kirjoitti:
Näin turkulaisena laittoi hymyilyttämään kun luin artikkelin.
Asuin itse 3 vuotta Helsingissä ja voi hyvänen aika sitä kettuilun määrää kun kerroin mistä olen kotoisin.
Mietin ihan samaa artikkelia lukiessani. Ja minullekin on todella sanottu, että olen ihan mukava ihminen, vaikka olenkin turkulainen. Tämä helsinkiläisen opiskelukaverini toimesta.
Vierailija kirjoitti:
En pidä landeista tästä syystä. Heidän mielestään helsinkiläisyydestä ei saisi olla ylpeä
4,5 miljoonaa ihmistä on landet, jotka kaikki ajattelevat samalla tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Turku - Tampere kuittailu on hauskaa, sen sijaan helsinkiläisten Turku -viha on useiden kokemusten perustella ollut vain pahansuopaista ja ilkeää. Koskaan en ole käynyt, mutta vihaan jotain kaupunkia ja sen asukkaita???
Juuri näin. Tamperelaisten kanssa naljailu on yleensä varsin lämminhenkistä mutta helsinkiläisten Turku-antipatiat on ihan käsittämättömiä, useimmiten ihan oikeaa ilkeilyä.
Turkulainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Tamperelaisten kanssa naljailu on yleensä varsin lämminhenkistä mutta helsinkiläisten Turku-antipatiat on ihan käsittämättömiä, useimmiten ihan oikeaa ilkeilyä.
Turkulainen
Ihan kuule on molemminpuolista se ilkeily. Itse kohtasin ilkeilyä, kiusaamista ja haukkumista koko sen ajan, kun Turussa asuin. Enkä ole edes Helsingistä vaan kehyskunnasta. Mutta leimattiin hesalaiseksi. Ja haukuttiin hulluksi ja ties miksi, kun aloimme suunnittelemaan muuttoa tänne kehyskuntaan takaisin.
Että minulle ainakin ne näkemykset turkulaisista piti ihan paikkansa. Muita muualta muuttaneita ei tuntunut niin kiinnostavan mistä olen kotoisin. Mutta luultavasti tämä on itseään vahvistava ilmiö, että naljaillaan puolin ja toisin ja viha pysyy yllä. Voitte vaan pitää siitä ulkona ne, jotka eivät edes ole sieltä vihaamastanne Helsingistä :D
Mikä on Helsinki-viha?