Hienoin, mahtavin, uskomattomin suurkaupunki jossa olet käynyt
Mikä erotti sen muista suurkaupungeista joissa olet käynyt?
Kommentit (61)
Tykkäsin Miamista, koska siinä yhdistyy rantaloma- ja kaupunkiloma tosi hyvin. Tykkään myös kaupungin latinoviboista.
New York ehdottomasti. Siellä kohtasi mukavia ihmisiä joka puolella, myös kaupoissa ym joissa ei jätetty tippiä. Ja baareissa klubeissa muut juhlijat alkoi helposti juttelemaan niitä näitä. Ja olin siis mieheni kanssa siellä, joten ei ollut mitään iskemisjuttuja tms.
Tokio ja Osaka. Sydney on myös jees.
Ei voi valita vain yhtä.
Lontoossa on parasta ihmiset, huumori ja nähtävyydet.
Hong Kong ja Singapore on saman tyyppisiä, kosteita kohteita värivälojen loisteessa.
Tokio on jännittävä niin nähtävyyksien kuin kulttuurin puolesta.
Rooma kaunis ja kepeä.
Pariisi ja Barcelona viehättäviä.
Manila ja Bangkok paikkoja, joissa köyhyys ja rikkaus riitelevät sopisoinnussa.
Kaikissa on jotain ihanaa, mutta Lontoo taitaa olla suosikki.
Kyllähän se oli huikean erilainen kokemus vähän yli kakskymppiselle, vuosikymmeniä sitten käynti Moskovassa. Isot tavaratalot, muistaakseni Mir oli toinen, vaikka kyllähän oli outoa se ostosten maksutapa. En nyt tähän käy selittämään. Muistona hienoja valokuvia mm. Leninin mausoleumista (ulkoa), avaruuskoira Laikasta ym.
Lissabonissa kävin viime vuonna. Aikaa oli vain vähän siellä viipymiseen, mutta jospa sinne vielä pääsisi. Ihana ensivaikutelma.
Lontoo ja Madrid, molemmat kauniita ja täynnä historiallisesti upeita rakennuksia. Paljon hehkutettu Barcelona taas ei viehättänyt mua yhtään, sinne ei tarvitse enää toista kertaa lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
New York ja Vancouver
Vancouverissa on vähemmän asukkaita kuin Helsingissä.
Ei pidä paikkaansa.
Vancouver 675 218
Helsinki 631 695Totta. Tuo tekee suomalaisen moelestä Vancouverista suurkaupungin ja Helsingistä tuppukylän.
H.gissä on muuten asukkaita 660 000.
Otinkin vertailuun suunnilleen samana ajankohtana julkaistut tiedot. Eiköhän Vancouverinkin asukasmäärä ole jo kasvanut.
Enkä minä ole sanonut että Helsinki olisi tuppukylä.
Lontoo, entinen asuinkaupunki. Kyllähän sydän sinne jäi, se on selvä.
Vierailija kirjoitti:
Lontoo ja Madrid, molemmat kauniita ja täynnä historiallisesti upeita rakennuksia. Paljon hehkutettu Barcelona taas ei viehättänyt mua yhtään, sinne ei tarvitse enää toista kertaa lähteä.
Minulla sama - en pitänyt Barcelonasta lainkaan, mutta Madridiin tykästyin kovin. Lontoo on aina ihana eikä siihen koskaan kyllästy, vaikka vuosittain tulee käytyä.
Vierailija kirjoitti:
Mun suosikit myös!
No, olen vanha 60 v. ja matkustellut erittäin paljon, oli jopa harrastus joskus, ja se täytyy sanoa, että monet suurkaupungit ovat nykyään hyvin geneerisiä - persoonattomia, samat ongelmat, liikaa turisteja, liikaa rikollisuutta ja väkivaltaa, samat porukat notkumassa hoodeilla jne. Olen kiertänyt kyllä lähes kaikki suurkaupungit ja kyllä ne mulle parhaimmat ovat joko Euroopassa tai Aasiassa.
Lontoo se pitää pintansa, vaikka siellä on näkyvissä kaikki nuo ongelmat, mutta siltikin, sieltä löytyy huippukonsertit, huipputeatteria mm. Roomasta tykkään, koska harrastan antiikin historiaa erityisesti, niin tuo on vain sellainen aarre-aitta, joka ei hetkessä tyhjene. Aina riittää paikkoja tutkittavaksi. Ja sitten Moskova, olisiko se jopa parhaimmillaan talviasussa? Kaikkea löytyy, venäjän kielellä tietysti saa enemmän irti. Surettaa kyllä, että mihin kuntoon Putleri Moskovankin ajaa.
Shanghai - huippumodernia arkkitehtuuria ja teknologiaa. Kulman takana vanhaa kiinalaista elämäntyyliä, toivottavasti eivät hävitä kaikkea. Valtava kaupunki, silti erittäin turvallinen verrattuna esim. amerikkalaisiin vastaaviin kaupunkeihin. Kiinan kielen jonkinlainen taitaminen on hyödyksi. Itse pystyn esim. tilaamaan ravintoloissa kiinaksi. Tokio ja Singapore - oikeastaan samat asiat kuin Shanghaissa.
Hese. Tehtiin päiväreissu junalla ja käytiin Lintsillä ilmaislaitteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Singapore, siellä on kaikkea
Onko kaikki myös auki 24/7 ja ruuhkat ympäri kellon yms.? Ettei oikeasti nuku koskaan?
Onko siellä luontoa, niin kuin metsää?
Pitää mennä Malakan niemimaalle Malesiaan tai Riaun saarille tai Sumatralle Indonesiaan, siellä lähimpänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
New York ja Vancouver
Ei pidä paikkaansa.
Vancouver 675 218
Helsinki 631 695Suur-Vancouverissa on 900 km2 alueella lähes 2,5 miljoonaa asukasta. Vancouverin kaupunkialueella (115 km2) on 662 000 asukasta.
Helsingissä on 715 km2 alueella 659 000 asukasta.
Kyllä Vancouver on asukasluvultaan paljon Helsinkiä suurempi kaupunki. Ja paljon tiheämmin asuttu kuin Helsinki.
PKS: 1,4 miljoonaa, 1200km2. Eli kyllä Vancouver on isompi, ihan heittämällä.
Helsinki. Lontoo, new york, Toronto, ciudad de mejico, Delhi, Berliini, Pariisi pascoya kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
New York ja Vancouver
Ei pidä paikkaansa.
Vancouver 675 218
Helsinki 631 695Suur-Vancouverissa on 900 km2 alueella lähes 2,5 miljoonaa asukasta. Vancouverin kaupunkialueella (115 km2) on 662 000 asukasta.
Helsingissä on 715 km2 alueella 659 000 asukasta.
Kyllä Vancouver on asukasluvultaan paljon Helsinkiä suurempi kaupunki. Ja paljon tiheämmin asuttu kuin Helsinki.
PKS: 1,4 miljoonaa, 1200km2. Eli kyllä Vancouver on isompi, ihan heittämällä.
Talousaluetta ei lasketa.
Kyllä Rooma on mulle kaupunkien ykkönen. Historia mykistää. Lisäksi parmesaani, pastat, viini, tiramisu toimii joka kerta. Nähtävyydet kierreltävissä jalkaisin.