Mies ei osta mitään vauvalle
Kuinka normaalia on että mies ei hanki mitään tulevalle vauvalle? Minä olen ostanut vaunut ja muutamia vaatekappaleita sekä hoitotarvikkeita. Olen puhunut hänelle mitä kaikkea pitäisi vielä hankkia mutta hän ei tunnu ymmärtävän tai tekevän mitään asian eteen. Vauva syntyy piakkoin. Alan olla hyvin stressaantunut tämän asian vuoksi. Onko se todella niin että minun täytyy yksin huolehtia kaikki tarpeellinen lapselle? Miehellä on huomattavasti paremmat tulot. Rahani eivät yksin riitä kaikkiin hankintoihin. Vauvan vaunut oli jo kohtuullisen hintavat vaikka käytettynä ostin. Haluan nyt vielä sanoa sen verran että myös mies toivoi vauvaa. Minulle on itsestäänselvää että molempien pitäisi osallistua enkä voinut edes kuvitella joutuvani tällaiseen tilanteeseen.
Kommentit (708)
Ei se ainakaan kovin yleistä ole, meillä ja ystävä-ja tuttavapiirissä ovat miehet olleet innokkaita, vaihtavat kokemuksia, lukevat testituloksia, haluavat ergonomiaa ja tekniikkaa ja tietysti painottavat lapsen turvallisuuteen, huomattavasti enemmän kuin me äidit, jotka mieluimmin hankisivat tuotteet käytettynä. Ehkä äidin raskauskin vaikuttaa ettei jaksa.
Meiilä mies oli jo ennakkoon etsinyt, mitä kannattaisi ostaa ja lopullinen päätös tehtiin yhdessä.
Ja kyllä, kaikki on valmiina ennen lapsen syntymää ja vaunut ja kaukalot koekäytetty, ettei tule mitään yllätyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin on taas markkinointi toiminut. :D
Oikeasti vauva ei tarvitse tuhansilla euroilla krääsää.
Ei kai kukaan krääsää ole neuvonut hankkimaan?
Meillä ekan lapsen yhdistelmävaunut, mihin kuului vaunukoppa, ratasosa sekä turvakaukalo, maksoi yhteensä joku melkein 1500 euroa. Mutta se oli kyllä superhyvä ja kätevä, mikä kesti kaikille kolmelle lapselle. Oli hyvät säätövarat ja vaunut pärjäsi monissa olosuhteissa. Runko-osat oli kestäviä, eikä ekassa auringonpaisteessa hapertuvaa muovia. Kankaat oli laadukkaita ja kestivät kulutusta hyvin.
Sen setin sai vielä myytyä ihan ok hinnalla, koska oli vieläkin hyvin käyttökelpoinen ja siisti.
Muutamalla kympillä saa vaunut missä runko on teräsputkea ja kankaat ehjät ja paksut. Eivät mene rikki vaikka kyydissä olisi useampikin lapsi ja kasa tavaraa samaan aikaan.
Entäs yhdistelmät?
Pelkkiä vaunuja kun kuitenkin käytetään melko vähän aikaa.
Selailtiin kyllä yhdistelmiä käytettynäkin, mutta ei löytynyt sopivia. Milloin oli joku osa korjattu jesarilla, kuntoa kuvailtu sanalla hyvä, vaikka kankaat oli selkeästi lähes puhki kulutettu, rattaista puuttui valjaat ja runko-osat näytti siltä kuin ne olisi olleet välillä mäkiauton runkona, eikä rattaiden. Jos joskus sattui löytymään joku kohtuuhintainen ja ominaisuuksiltaan hyvä, oli sijainti Helsingin sijaan Ivalossa.
Miksi pitäisi olla yhdistelmät? Rattaat voi helposti hankkia erikseen, kun hinta on halpa.
Tai niinkin voi tehdä, että isompi lapsi istuu samoissa vaunuissa kuin missä makasi pienenä. Esimerkiksi Tanskassa tämä on aivan normaali käytäntö, siellä ei useinkaan edes hankinta mitään erillisiä istuimellisia vaunuja lapselle.
Käytettyjä täysin ehjiä vaunuja löytyy todella halvalla, kunhan katselee vanhempia käytettyjä eikä yritä löytää jotain viime aikojen malleja pelkästään.
Koska yhdistelmät on kätevät, miksi turhaan osataa kahta eri runkoa? Pelkkä ratasosa tai pelkkä vaunukoppa vie vähemmän säilytystilaakin kuin koko vaunut tai rattaat.
Isompi lapsi harvemmin mahtuu istumaan sinne vaunukoppaan, vähintään tulee kuomu vastaan. Vaunukoppaa ei saa taivuteltua mihinkään, vaan lapsi joutuisi istumaan siellä jalat suorana, tosi mukavaa. Vaunukopassa ei myöskään ole valjaita, mitkä rattaissa on. Se on ihan turvallisuuskysymys.
Eivät ne rattaat vie tilaa kokoontaitettuina paljon mitään. Ja kun hankinta ei ole hintakysymyskään jos ostaa käytettyä, niin miksi ei hankkisi erikseen?
Sellainen vaunukoppa jossa isommat istuvat on luonnollisesti tätä tarkoitusta varten riittävän iso.
Vaunukoppaan sopivat valjaat saa hankittua muutamalla eurolla, ja ne samat valjaat toimivat myös talutusvaljaina ja syöttötuolivaljaina.
Vie ne enemmän kuin pelkkä koppa tai istuinosa.
Mistä ajattelit löytää sellaisen vaunukopan, mihin esimerkiksi 2-3-vuotias mahtuu istumaan? Jotkut 50-luvun tyyliset puuvaunut ehkä? Ja edelleen, miten ne lapsen jalat? Rattaissa istutaan jalat alhaalla, vaunukopassa jalkoja ei saa laskettua alas, vaan ne täytyy pitää suorina tai jossain jooga-asennossa. Tosi ergonomista lapselle esimerkiksi toppavaatteet päällä.
Itse vaunukoppaan viritetyt valjaat tuskin täyttää mitään turvallisuusvaatimuksia, en kokeilisi omalla lapsella.
Vähänkin vanhemmat vaununkopat ovat paljon isompia kuin nykyiset. Eikä tarvitse mennä 50-luvulle vaan 90-lukukin riittää. Se vaununkoppa on käytännössä iso pehmustettu laatikko missä lapsi aika hyvin löytää mieluisan asennon ja pystyy myös vaihtamaan asentoaan, kun tilaa on. Valjaiden kiinnitystä varten on yleensä kaksi D:n mallista rinkulaa vaununkopan pohjassa tai jos ei ole, niin valjaat saa kiinni esim. tankoihin mitä kopan rakenteissa on. Ihan normaalikäytäntö, ei ennen 90-lukua missään vaunuissa ollut omia kiinteitä valjaita vaan valjaat hankittiin aina erikseen.
Joo, siitä vaan etsimään hyväkuntoisia ja vielä käyttöä kestäviä vaunuja 90-luvulta, yli 20-30 vuoden takaa. Mieluiten sellaiset, missä kankaat ie ole puhkikuluneet tai täysin homeessa.
Miten edelleenkin istutat sitä 2-3-vuotiasta lasta siinä isossa laatikossa?
Kokeilepa itse istua jalat ja polvet suorana koko sen ajan, mitä vaunukopassa pitäisi istua, vaikka se toppahaalari yllä. Tosi ergonomista lapselle. Flashnews, paksummissa vaatteissa ei lapsi saa taivutettua niitä jalkojaan mihinkään mieluisiin asentoihin. Ja vaunukopissa edelleen se vaunukopan kuomu tulee lapsen istumapituudessa hyvin nopeasti vastaan. Tokihan kuomun voi laskea alas, mutta eipä se sitten suojaa auringolta, sateelta, tai miltä milloinkin.
Välillä lapsi nojaa takaseinää vasten, välillä pitää seinästä kiinni, välillä pyörii ja häseltää keskellä. Osassa koppia on myös saranallinen lauta pohjassa jonka voi nostaa selkänojaksi tai sitten sinne voi laittaa tyynyn. Jos et ole nähnyt koskaan isoa koppaa missä on korkea kuomu niin se on kai sitten "flashnews" tai jotain.
Miten se pyörii, jos ei pääse siirtämään edes jalkojaan?
Mistä tulee käsityksesi siitä, että lapsi ei pystyisi siirtämään jalkojaan?
Kerro toki, miten jalat saa alas vaunukopassa.
Jalkoja pystyy siirtämään vaikka niitä ei saisi mihinkään alas. Lattialla oleva lapsikin pystyy siirtämään jalkojaan ilman, että lattiassa on mitään kuoppaa sitä varten.
Mitä sitten? Se ei kuitenkaan ole sama asia, kuin se, että pääsisi istuma-asentoon siten, että jalat olisi ergonomisesti alhaalla. Ja ihanko tosissaan väität, että joku isompi vaunukopassa istuva, vaikka 3-vuotias lapsi ensinnäkin mahtuisi sinne vaunukoppaan, saati että mahtuisi liikuttamaan jalkojaan yhtään mihinkään? Pitäisi kyllä olla aikamoinen hehtaarilaari. Minä en ainakaan halua, että lapseni joutuisi vääntelemään jalkojaan ties mihinkä lonkkavika-asentoihin vain sen takia, että pakko käyttää sitä vaunukoppaa. Lisäksi, en halua lasta sinne kuraisilla kengillä sotkemaan. Rattaissa on erikseen siinä jalkatasolla usein jotkut muovit tai jotain, ettei lika pääse tarttumaan koko rattaisiin. Isompi lapsi kun välillä voi haluta kävelläkin.
Niin, ja mites nostelet sitä isompaa lasta sinne vaunukoppaan, joka on rattaita huomattavasti korkeampi? Jotain 1-vuotiasta nyt ehkä just ja just, mutta jo lähemmäs 2v. alkaa olla jo niin painava, että ei kyllä kannata tehdä mitään turhaa nostelua.
Miksi siis moinen jumittuminen ajatukseen, että vaunukoppa olisi ainoa vaihtoehto?
Eikö lapsesi siis koskaan leiki lattialla, koska siellä joutuu olemaan lonkkavika-asennossa? Ja 2v:tä et nostele mihinkään vaan odotat aina että lapsi itse siirtyy?
Ei, lapseni ei leiki pitkiä aikoja, samoja aikoja mitä kärryissä joutuisi olemaan, lattialla samassa kohdassa valjailla kytkettynä, ulkovaatteet yllä. Lapseni ei myöskään ota päiväunia lattialla samassa kohdassa ja samassa asennossa. Niitä kärryjä kun käytetään mm. päiväuniinkin muualla kuin kotona. Haluaisin myös edelleen nähdä sen vaunukopan, mihin pitkä 2-vuotias tai vanhempi lapsi mahtuu.
Harvemmin tuota 2v. enää nostelen mihinkään, syöttötuoliin kiipesi itse jo viime talvesta lähtien, nyt syöttötuolin käyttö on jäänyt poiskin. Muutenkin lapsi alkaa ylettyä itse joka paikkaan, joskus tarvii jakkaraa, mihin kiipeää itse. Miksi siis minä nostelisin?
Paljon enemmän se lapsesi on rajoitettu istuessaan rattaissa 5-pistevaljailla kiinni selkänojassa. Kuin mitä olisi isossa vaununkopassa missä on irtovaljaat jotka estävät kopasta pois putoamisen mutta eivät kopan sisällä liikkumista.
Miten niin? Rattaissa lapsi pystyy ihan hyvin heiluttelemaan jalkojaan sekä jopa kääntymään kyljelleen. Joten ei se tosiaan ole ihan tiukasti selkä kiinni selkänojassa. Rattaissa myös saa selkänojan säädettyä myös esimerkiksi päiväunille sopivaksi.
Miksi hoet siitä isosta vaunukopasta? Ei kai se lapsi niissäkään valjaissa kauemmas ympäri koppaa pääsisi pyörimään, jos valjaat olisi kiinni jossain. Näytä yksikin iso vaunukoppa, mihin mahtuu 95 cm pitkä 2-vuotias. Mieluiten sellainen, missä on sateen ja auringon varalta kuomu, mikä ei paukkaa lapsen päähän kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli kunnon vaunut välttämättömät. Kaksosten kanssa muuten aika mahdotonta liikkua missään yksin.
On myös kaksosille tarkoitettuja kantoreppuja.
Kahta kaksivuotiasta mahtaakin olla kiva kannella kantorepussa.
Kaksivuotiaat voivat kävellä itse tai mennä polku- tai potkupyörillä.
Jep, kaksi kaksivuotiasta kaupungilla ajamassa polkupyörillä. Loistoidea.
Niihin pyöriin saa kiinnipitotangot.
Vaan eipä tarvita, kun on rattaat!
Lapselle on parempi, että saa liikkua itse.
Joo, lähdenpä 1v. ja 2v. kanssa kaupungille asioille siten, että saavat liikkua itse. Älkää sitten valittako, kun liikkuvat itse.
Miksi valittaisin, kunhan tarvittaessa pidät kiinni niistä etteivät jää auton alle.
Jos pidän kaupassa jatkuvasti lapsista kiinni, miten teen ostoksia?
Et ole valjaista kuullut? Niiden avulla saa kädet vapaiksi.
Meillä on vaan koirilla valjaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli kunnon vaunut välttämättömät. Kaksosten kanssa muuten aika mahdotonta liikkua missään yksin.
Joo, lähdenpä 1v. ja 2v. kanssa kaupungille asioille siten, että saavat liikkua itse. Älkää sitten valittako, kun liikkuvat itse.
Miksi valittaisin, kunhan tarvittaessa pidät kiinni niistä etteivät jää auton alle.
Kädet vapaiksi? Mihin ne valjaat sitten sidotaan kiinni? Ulos pyörätelineeseen?
Kyllä olisi koominen näky, kun kaksivuotias istuisi vaunukopassa. Eiköhän lastakin jo alkaisi nolottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. omaan vyöhön tai ostoskärryjen pieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvella hiihtäessä vauva kulkee hyvin mukana repussa.
Ei kannata kovin mäkisille laduille sitten mennä.
Näin on. Ulkoilureitit täällä ovat tasaisia hyväkuntoisia hiekkateitä, joihin talvella tehdään ladut. Ovat helppoja hiihtää. Lumettomina aikoina näkee aina välillä naisen juoksevan ja työntävän rattaita edellään. En muista, olisiko ollut vaunujakin. Kyllä kai sekin kävisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ekan lapsen yhdistelmävaunut, mihin kuului vaunukoppa, ratasosa sekä turvakaukalo, maksoi yhteensä joku melkein 1500 euroa. Mutta se oli kyllä superhyvä ja kätevä, mikä kesti kaikille kolmelle lapselle. Oli hyvät säätövarat ja vaunut pärjäsi monissa olosuhteissa. Runko-osat oli kestäviä, eikä ekassa auringonpaisteessa hapertuvaa muovia. Kankaat oli laadukkaita ja kestivät kulutusta hyvin.
Sen setin sai vielä myytyä ihan ok hinnalla, koska oli vieläkin hyvin käyttökelpoinen ja siisti.
Muutamalla kympillä saa vaunut missä runko on teräsputkea ja kankaat ehjät ja paksut. Eivät mene rikki vaikka kyydissä olisi useampikin lapsi ja kasa tavaraa samaan aikaan.
Entäs yhdistelmät?
Selailtiin kyllä yhdistelmiä käytettynäkin, mutta ei löytynyt sopivia. Milloin oli joku osa korjattu jesarilla, kuntoa kuvailtu sanalla hyvä, vaikka kankaat oli selkeästi lähes puhki kulutettu, rattaista puuttui valjaat ja runko-osat näytti siltä kuin ne olisi olleet välillä mäkiauton runkona, eikä rattaiden. Jos joskus sattui löytymään joku kohtuuhintainen ja ominaisuuksiltaan hyvä, oli sijainti Helsingin sijaan Ivalossa.
Miksi pitäisi olla yhdistelmät? Rattaat voi helposti hankkia erikseen, kun hinta on halpa.
Tai niinkin voi tehdä, että isompi lapsi istuu samoissa vaunuissa kuin missä makasi pienenä. Esimerkiksi Tanskassa tämä on aivan normaali käytäntö, siellä ei useinkaan edes hankinta mitään erillisiä istuimellisia vaunuja lapselle.
Käytettyjä täysin ehjiä vaunuja löytyy todella halvalla, kunhan katselee vanhempia käytettyjä eikä yritä löytää jotain viime aikojen malleja pelkästään.
Koska yhdistelmät on kätevät, miksi turhaan osataa kahta eri runkoa? Pelkkä ratasosa tai pelkkä vaunukoppa vie vähemmän säilytystilaakin kuin koko vaunut tai rattaat.
Isompi lapsi harvemmin mahtuu istumaan sinne vaunukoppaan, vähintään tulee kuomu vastaan. Vaunukoppaa ei saa taivuteltua mihinkään, vaan lapsi joutuisi istumaan siellä jalat suorana, tosi mukavaa. Vaunukopassa ei myöskään ole valjaita, mitkä rattaissa on. Se on ihan turvallisuuskysymys.
Eivät ne rattaat vie tilaa kokoontaitettuina paljon mitään. Ja kun hankinta ei ole hintakysymyskään jos ostaa käytettyä, niin miksi ei hankkisi erikseen?
Sellainen vaunukoppa jossa isommat istuvat on luonnollisesti tätä tarkoitusta varten riittävän iso.
Vaunukoppaan sopivat valjaat saa hankittua muutamalla eurolla, ja ne samat valjaat toimivat myös talutusvaljaina ja syöttötuolivaljaina.
Mistä ajattelit löytää sellaisen vaunukopan, mihin esimerkiksi 2-3-vuotias mahtuu istumaan? Jotkut 50-luvun tyyliset puuvaunut ehkä? Ja edelleen, miten ne lapsen jalat? Rattaissa istutaan jalat alhaalla, vaunukopassa jalkoja ei saa laskettua alas, vaan ne täytyy pitää suorina tai jossain jooga-asennossa. Tosi ergonomista lapselle esimerkiksi toppavaatteet päällä.
Itse vaunukoppaan viritetyt valjaat tuskin täyttää mitään turvallisuusvaatimuksia, en kokeilisi omalla lapsella.
Vähänkin vanhemmat vaununkopat ovat paljon isompia kuin nykyiset. Eikä tarvitse mennä 50-luvulle vaan 90-lukukin riittää. Se vaununkoppa on käytännössä iso pehmustettu laatikko missä lapsi aika hyvin löytää mieluisan asennon ja pystyy myös vaihtamaan asentoaan, kun tilaa on. Valjaiden kiinnitystä varten on yleensä kaksi D:n mallista rinkulaa vaununkopan pohjassa tai jos ei ole, niin valjaat saa kiinni esim. tankoihin mitä kopan rakenteissa on. Ihan normaalikäytäntö, ei ennen 90-lukua missään vaunuissa ollut omia kiinteitä valjaita vaan valjaat hankittiin aina erikseen.
Joo, siitä vaan etsimään hyväkuntoisia ja vielä käyttöä kestäviä vaunuja 90-luvulta, yli 20-30 vuoden takaa. Mieluiten sellaiset, missä kankaat ie ole puhkikuluneet tai täysin homeessa.
Kokeilepa itse istua jalat ja polvet suorana koko sen ajan, mitä vaunukopassa pitäisi istua, vaikka se toppahaalari yllä. Tosi ergonomista lapselle. Flashnews, paksummissa vaatteissa ei lapsi saa taivutettua niitä jalkojaan mihinkään mieluisiin asentoihin. Ja vaunukopissa edelleen se vaunukopan kuomu tulee lapsen istumapituudessa hyvin nopeasti vastaan. Tokihan kuomun voi laskea alas, mutta eipä se sitten suojaa auringolta, sateelta, tai miltä milloinkin.
Välillä lapsi nojaa takaseinää vasten, välillä pitää seinästä kiinni, välillä pyörii ja häseltää keskellä. Osassa koppia on myös saranallinen lauta pohjassa jonka voi nostaa selkänojaksi tai sitten sinne voi laittaa tyynyn. Jos et ole nähnyt koskaan isoa koppaa missä on korkea kuomu niin se on kai sitten "flashnews" tai jotain.
Jalkoja pystyy siirtämään vaikka niitä ei saisi mihinkään alas. Lattialla oleva lapsikin pystyy siirtämään jalkojaan ilman, että lattiassa on mitään kuoppaa sitä varten.
Mitä sitten? Se ei kuitenkaan ole sama asia, kuin se, että pääsisi istuma-asentoon siten, että jalat olisi ergonomisesti alhaalla. Ja ihanko tosissaan väität, että joku isompi vaunukopassa istuva, vaikka 3-vuotias lapsi ensinnäkin mahtuisi sinne vaunukoppaan, saati että mahtuisi liikuttamaan jalkojaan yhtään mihinkään? Pitäisi kyllä olla aikamoinen hehtaarilaari. Minä en ainakaan halua, että lapseni joutuisi vääntelemään jalkojaan ties mihinkä lonkkavika-asentoihin vain sen takia, että pakko käyttää sitä vaunukoppaa. Lisäksi, en halua lasta sinne kuraisilla kengillä sotkemaan. Rattaissa on erikseen siinä jalkatasolla usein jotkut muovit tai jotain, ettei lika pääse tarttumaan koko rattaisiin. Isompi lapsi kun välillä voi haluta kävelläkin.
Niin, ja mites nostelet sitä isompaa lasta sinne vaunukoppaan, joka on rattaita huomattavasti korkeampi? Jotain 1-vuotiasta nyt ehkä just ja just, mutta jo lähemmäs 2v. alkaa olla jo niin painava, että ei kyllä kannata tehdä mitään turhaa nostelua.
Miksi siis moinen jumittuminen ajatukseen, että vaunukoppa olisi ainoa vaihtoehto?
Eikö lapsesi siis koskaan leiki lattialla, koska siellä joutuu olemaan lonkkavika-asennossa? Ja 2v:tä et nostele mihinkään vaan odotat aina että lapsi itse siirtyy?
Ei, lapseni ei leiki pitkiä aikoja, samoja aikoja mitä kärryissä joutuisi olemaan, lattialla samassa kohdassa valjailla kytkettynä, ulkovaatteet yllä. Lapseni ei myöskään ota päiväunia lattialla samassa kohdassa ja samassa asennossa. Niitä kärryjä kun käytetään mm. päiväuniinkin muualla kuin kotona. Haluaisin myös edelleen nähdä sen vaunukopan, mihin pitkä 2-vuotias tai vanhempi lapsi mahtuu.
Harvemmin tuota 2v. enää nostelen mihinkään, syöttötuoliin kiipesi itse jo viime talvesta lähtien, nyt syöttötuolin käyttö on jäänyt poiskin. Muutenkin lapsi alkaa ylettyä itse joka paikkaan, joskus tarvii jakkaraa, mihin kiipeää itse. Miksi siis minä nostelisin?
Paljon enemmän se lapsesi on rajoitettu istuessaan rattaissa 5-pistevaljailla kiinni selkänojassa. Kuin mitä olisi isossa vaununkopassa missä on irtovaljaat jotka estävät kopasta pois putoamisen mutta eivät kopan sisällä liikkumista.
Miten niin? Rattaissa lapsi pystyy ihan hyvin heiluttelemaan jalkojaan sekä jopa kääntymään kyljelleen. Joten ei se tosiaan ole ihan tiukasti selkä kiinni selkänojassa. Rattaissa myös saa selkänojan säädettyä myös esimerkiksi päiväunille sopivaksi.
Miksi hoet siitä isosta vaunukopasta? Ei kai se lapsi niissäkään valjaissa kauemmas ympäri koppaa pääsisi pyörimään, jos valjaat olisi kiinni jossain. Näytä yksikin iso vaunukoppa, mihin mahtuu 95 cm pitkä 2-vuotias. Mieluiten sellainen, missä on sateen ja auringon varalta kuomu, mikä ei paukkaa lapsen päähän kiinni.
Esim. tuossa kopassa se 95 cm pitkä mahtuu vaikka makaamaan: https://condorkids.dk/collections/institutionsvogne/products/condor-gal…
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olisi koominen näky, kun kaksivuotias istuisi vaunukopassa. Eiköhän lastakin jo alkaisi nolottaa.
Varmaan joku tekisi lasunkin moisesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ainakaan kovin yleistä ole, meillä ja ystävä-ja tuttavapiirissä ovat miehet olleet innokkaita, vaihtavat kokemuksia, lukevat testituloksia, haluavat ergonomiaa ja tekniikkaa ja tietysti painottavat lapsen turvallisuuteen, huomattavasti enemmän kuin me äidit, jotka mieluimmin hankisivat tuotteet käytettynä. Ehkä äidin raskauskin vaikuttaa ettei jaksa.
Meiilä mies oli jo ennakkoon etsinyt, mitä kannattaisi ostaa ja lopullinen päätös tehtiin yhdessä.
Ja kyllä, kaikki on valmiina ennen lapsen syntymää ja vaunut ja kaukalot koekäytetty, ettei tule mitään yllätyksiä.
Sama täällä. Kyllä ne nimenomaan on yleensä miehiä, joille on erityisen tärkeää laatu ja toimivuus ja ottavat asioista kunnolla selvää. Esimerkiksi meillä mies oli se, joka on ottanut enemmän selvää turvakaukaloista, vaunuista, rattaista ja niiden ominaisuuksista ja soveltuvuuksista. Toki minäkin näistä asioista tiedän ja olen saanut olla mukana päättämässä/maksamassa/arvioimassa/vertailemassa, mutta jostain syystä se vaan meni niin, että mies näistä innostui erityisesti :D itse sitten olen keskittynyt enemmän vaatteisiin, tutteihin, tuttipulloihin, rintapumppuihin ja sen sellaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin nähdä vaunukopan, mihin 2v. mahtuu.
Täällä nyt vaan joku on jumittunut ajatukseen, että rattaat on ihan turhia, ihan hyvin lapsi voi istua vaunukopassa isompanakin.
Varmaan katsonut vanhoja valokuvia, missä 50-luvun lapsen itstuu sellaisessa matalassa Richard Scarryn piirtämän kurkkuauton näköisessä vaunupurkilossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jeesus taas.
Onneksi on rattaat, ei tartte kakaroita sitoa ostoskärryihin.
Ei minunkaan mies ole mitään ostanut meidän taaperolle. Minä olen alusta asti hankkinut kaikki vaatteet, tarvikkeet, lelut. Mies osallistuu kyllä rahallisesti meidän elättämiseen ja hoitaa lasta. En ole katkera.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä nyt vaan joku on jumittunut ajatukseen, että rattaat on ihan turhia, ihan hyvin lapsi voi istua vaunukopassa isompanakin.
Varmaan katsonut vanhoja valokuvia, missä 50-luvun lapsen itstuu sellaisessa matalassa Richard Scarryn piirtämän kurkkuauton näköisessä vaunupurkilossa.
Antaa jankkaajan jankata. Ensiksi hän oli sitä mieltä, että vauvalle riittää pelkkä tissi. Nyt ollaan siinä pisteessä, että 2v. voi olla vaunukopassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jeesus taas.
Onneksi on rattaat, ei tartte kakaroita sitoa ostoskärryihin.
Mieluummin sidot rattaisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs yhdistelmät?
Esim. tuossa kopassa se 95 cm pitkä mahtuu vaikka makaamaan: https://condorkids.dk/collections/institutionsvogne/products/condor-gal…
Miten tuo laitos mahtuu vaikka hissiin?
Ja huomasitko, että tuossa vaunun pituudeksi mainitaan 97cm. Aika tiukkaa tekisi sulloa se 95 cm pitkä lapsi sinne kaikkine vaatteineen.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kertonut miehelle, mitä välineet maksavat ja tarjonnut miehelle mahdollisuuden osallistua kuluihin?
Tarjonnut mahdollisuutta osallistua oman lapsensa kuluihin?! Kyllä sen miehen pitää niihin kuluihin osallistua halusi tai ei. Ei siinä tarjota mahdollisuutta kun normaalin älykkyysosamäärän omaavan miehen pitäisi itse tajuta että puolet kuluista kuuluu hänelle maksettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaa jankkaajan jankata. Ensiksi hän oli sitä mieltä, että vauvalle riittää pelkkä tissi. Nyt ollaan siinä pisteessä, että 2v. voi olla vaunukopassa.
Kumma että täällä pyörii jotain jankkaajia jotka eivät ymmärrä, että on vain yksi hyväksytty mielipide lastentarvikeasioissa. Vaihtoehtoiset toimintamallit eivät ole ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Mua ihmetyttää, että eikö lapsen isä ole edes tarjoutunut maksamaan puolia tavaroista, jotka on tähän mennessä pitänyt ostaa?
Kaksi eri asiaa.
1. nainen on hommaillut
2. on ollut tarpeellisia
Maksaako nainen puolet kun mies päivittää autonsa sellaiseksi että sinne menee mitkä tahansa rattaat mitä nainen keksii hankkia?
Jos ei se kärry ole kaksipaikkainen, niin kyllä rattaat ja vauva sinne mahtuu.
Eipä mahtunut kaverillani. Akka ränkyi kuinka perus hatchback ei kelpaa jatkossa kun vaunuja ei saa kivasti sinne taakse.
Kyynel.
Niin, maksatko sinä sen 75 000€ kun mies päivittää sitten uuteen Porschen katumaasturiin?
En, koska meillä ei ole Porschea sen enempää kuin katumaasturiakaan. Sen sijaan minulla on järkevä mies, jonka kanssa yhdessä päätetään autojen ostamisista ja isommista muistakin hankinnoista, ja joka oli mielellään mukana myös lastentarvikehankinnoissa.
Teille tulee jos mies sanoo niin. Sinähän maksat siitä puolet koska mies tekee hankinnan lapsen vuoksi.
Ja nainen saa hassattua helposti tuon rahan kokonaisuutena lapsiensa merkkitietoisuuteen. Ei kelpaa mikä tahansa itkuhälytin, pitää olla Applen.
Meillä on mies sitten taas ollut se, jota on kiinnostanut elektroniikka ja vaunut/rattaat/turvakaukalot minua enemmän. On siis tehnyt paljon vertailua eri merkkien kohdalla ja luotan täysin hänen laatuvaatimuksiinsa.
Kunhan maksat puolet.
Itse asiassa näin on aikalailla tehty. Miksi luulet, että minä vakituisessa suht hyväpalkkaisessa työssä oleva nainen en osallistuisi lapseni välttämättömiin hankintoihin?
Koska jossain vaiheessa tulee raja vastaan onko 800€ itkuhälytin nyt aivan tarpeellinen, kun riittävän hyvän saa 30€
Äkä huoli, mieheni ei ole typerys.
Naisetpa ovat, siksi miehiä ei kiinnosta maksaa merkistä.
Höpöhöpö. Miehet ovat paljon enemmän merkkiuskollisia ja kun lapsi on yhteinen projekti ja kun perheessä 1-3 lasta, niin suurin osa miehistä haluaa ihan oma-aloitteisesti panostaa lapsiin ja ostetaan parasta. Ja maksaa myös.
Miksi +9 kk pitäisi pitää vaunukopassa? Ihan oikeasti?