En osallistu enää yksiinkään häihin tai polttareihin
Kokemusta on niin vieraan kuin kaason roolista, mutta kumpaakaan ei tule karttumaan enää yhtään lisää. Päätin sen nyt. Ihan sama vaikka joku jatkossa loukkaantuisi kieltäytyessäni kutsista.
Kaason rooli on ihan oma lukunsa, kun häät ovat palkaton työleiri, joissa kaiken kukkuraksi saa viettää koko päivän morsiamen häästressin ukkosenjohdattimena.
Viimeksi sain häiden jälkeen kiitoksen sijaan kuulla ensimmäisenä raivareita siitä, että en muistanut laittaa Spotifysta soittolistaa soimaan heti hääbändin lopetettua. Tämä avautuminen tuli tietysti sopivasti vasta sen jälkeen, kun olin auttanut siivoamaan koko hääpaikan. Tuli arvostettu olo.
Polttareiden järkkääminenkin on rasittavaa tasapainoilua morsiamen kohtuuttoman kalliiden toiveiden ja vieraiden kitinöiden välillä. Tosi ihanaa, kun morsian haluaa ehdottomasti mökkiviikonlopun, ja 100 km säteeltä ei löydy kohtuuhintaista mökkiä, jonne kaikki parikymmentä vierasta mahtuvat.
Ihan perusvieraankaan roolissa en enää aio osallistua. Rahanmeno yhteen päivään on ihan järkyttävää; kampaaja, perheen pukuvuokrat, matkat, lahja, ja pahimmillaan vielä majoitus.
Sitten istut koko päivän jonkun ilmastoimattoman navetan vintillä hikoillen ja seuraat kliseisiä ohjelmanumeroita tekohymy naamalla.
Ei kiitos. Ei enää koskaan.
Kommentit (13)
Tee mitä haluat, mutta lopeta vinkuminen.
En tajua morsiamia, jotka kehtaavat vaatia kaasoltaan juhlapaikan koristeiden tekoa, koristelua, loppusiivousta, seremoniamestarina toimimista jne. Vielä sen päälle vaaditaan tietynlainen meikki, kampaus ja mekko eikä anneta kiitoslahjaa. Hankkikaa hääkoordinaattori häihinne.
Kaason tehtävänä tulisi ennemmin olla morsiamen henkinen tukeminen ja huolehtiminen, että morsian näyttää hyvälle, eli auttaa esim. laahuksen kanssa.
Olisiko ihan vain hyvä aika karsia narsistit pois ystäväpiiristä. Antaa heidän bilettää keskenään.
Hyvä kirjoitus ja samaa mieltä. Toivon että se ääliömorsian lukee tämän. Eikö morsiamen kuulu palkita kaasonsa jotenkin vai ymmärsinkö pieleen ? Mun kaveripiirissä ei ole tätä kaadovöyhötystä ollut-onneksi.
Vierailija kirjoitti:
En tajua morsiamia, jotka kehtaavat vaatia kaasoltaan juhlapaikan koristeiden tekoa, koristelua, loppusiivousta, seremoniamestarina toimimista jne. Vielä sen päälle vaaditaan tietynlainen meikki, kampaus ja mekko eikä anneta kiitoslahjaa. Hankkikaa hääkoordinaattori häihinne.
Kaason tehtävänä tulisi ennemmin olla morsiamen henkinen tukeminen ja huolehtiminen, että morsian näyttää hyvälle, eli auttaa esim. laahuksen kanssa.
Oon itsekin ollut näistä häähirviöistä tosi yllättynyt. Ennen niin ihanat ihmiset muuttuivat häiden lähestyessä päivä päivältä hirveämmiksi.
Varmaan ihan luonnollistakin reagoida niin, jos on lapsesta asti haaveillut häistä. Pikkuasiatkin paisuvat silloin varmaan ihan valtaviksi.
Mutta itse en aio tota enää sietää.
T: AP
Huh huh.. Mä en ole ollut kaaso tai ollut polttareissa.
Jaa, Eipä tulisi mieleen perus vieraana häissä ollessa käydä kampaajalla ja vuokrata pukua :,D
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kirjoitus ja samaa mieltä. Toivon että se ääliömorsian lukee tämän. Eikö morsiamen kuulu palkita kaasonsa jotenkin vai ymmärsinkö pieleen ? Mun kaveripiirissä ei ole tätä kaadovöyhötystä ollut-onneksi.
Sain kyllä viimeisimmästä kaason pestistä kiitokseksi kaksi Arabian mukia. Ihan mieluisa lahja, mutta mulla meni tosiaan häihin satoja euroja omaa rahaa + stressasin valtavasti. Siihen nähden ei siis noi pari mukia juurikaan lohduttanut.
Ja siis sinänsä noilla lahjoilla ei ollut niin merkitystäkään. Jos kohtelu olisi morsiamen osalta ollut asiallista eikä mitään Siperian gulageilta mallinnettua, niin en olisi mitään lahjoja kaivannut.
T: AP
Väitän, että asioiden vikaan menemiseen on syytä television hääohjelmilla. Häistä on tullut jokin hiton peformanssi tai suoritus tai teatteriesitys, ei iloista juhlintaa ja yhdessäoloa ystävien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko ihan vain hyvä aika karsia narsistit pois ystäväpiiristä. Antaa heidän bilettää keskenään.
Sen tiedostaminen ettei tavallisen ihmisen tarvitse järkätä jättihäitä, sen voi jättää niille, joille se on jotenkin merkityksellistä ja suorastaan pakko, ja joilla on ennenkaikkea varaa viedä ne läpi tyylillä. Ihmissuhteita kanssakäymistä on nykyään enemmän, pitää voida luopua että kaikkien kanssa vietetään häitä. Sukulaiset, työ- ja harrastuskaverit, etäiset tuttavat, moni ilahtuu ajan ja rahan säästöstä. Se määrä mikä mahtuu kotiin tai pikku ravinteliin ja palkattuun järjestelyyn, riittää.
Minä olen tehnyt jo vuosia sitten saman päätöksen. En ole katunut. Lisäksi olen karsinut muitakin juhlia. Hautajaisiin osallistun vain, jos vainaja on omaa perhekuntaa, esim vanhemmat, appivanhemmat, omat sisarukset. Synttäreille voin mennä, jos on läheinen ja täyttää pyöreitä vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Väitän, että asioiden vikaan menemiseen on syytä television hääohjelmilla. Häistä on tullut jokin hiton peformanssi tai suoritus tai teatteriesitys, ei iloista juhlintaa ja yhdessäoloa ystävien kanssa.
Tässä on varmaan perää. Morsiamet odottavat häiltä täydellisyyttä, vaikka sehän on ihan itsestäänselvää, että joku merkityksetön pikku juttu menee aina pieleen juhlia järkätessä.
Ja niillä pienillä "virheillä" ei oo mitään merkitystä. Kunhan sormukset on tallessa ja vieraat eivät saa tarjoiluista listeriaa, niin kaikki on tosi hyvin.
Onniteluni hyvästä valinnasta, en taida itsekään enää osallistua.