Kysymys niille jotka eivät ole rokotuttaneet lapsiaan
Eli olen itse kahden vaiheilla ja ajatukset sekavia kun yhdestä lähteestä lukee toista ja toisesta toista.
Jos et ole rokotuttanut lapsiasi, kertoisitko miten päädyit siihen tulokseen. Luotatko siihen, että lapseesi ei nämä taudit iske? Oletko ajatellut tauteja, että jos iskisikin? Tuo jäykkäkouristus kiinnostaisi etenkin. Tarttuuko se kovinkin helposti jostain pihaleikeistä tai pyörällä kaatumisesta, kuten jossain annetaan ymmärtää?
Tyttö 2kk ja kohta olisi rokotusten aika. Jos on :/
Calmette poistui rokotusohjelmasta vaikka vielä äsken sitä suositeltiinkin. Onhan se vaarallinen tauti, mutta nyt onkin todettu ettei se tartu ilman kunnon altistumista. Mites nämä muut taudit? Googlea olen kovasti käynyt läpi. Mutta te jotka olette valinnan jo tehneet, helppikää! Kiitos!
Kommentit (3)
Aiemmin luotin asiantuntijoihin mutta tuo calmetterokotekin oli nyt niin erikoinen juttu että alkoi nämä muutkin epäilyttää jne.. tuolla vauva puolella tästä onkin ollut enemmän keskustelua.. Olen joskus lukenut useammankin ei-rokottaneiden vanhempien kirjoituksen, mutta nyt kun niitä tarttisin en löydä mistään :(
euroopassa kuolee tuhkarokkoonkin noin 1500 ihmistä vuosittain. epidemioita on ollut saksassa ja jenkeissä kun ei ole rokotettu. ja laumaimmuniteetti heikkenee kun joukossa on runsaasti vapaamatkustajia! mieti miksi et rokottaisi? Lisäaineita ja myrkkyjä saamme ravinnostamme moninkertaisesti sen määrän kuin konsanaan rokotteista.
...mutta käytännön syistä otimme kaikki mahdolliset rokotteet. Työ ulkomailla, ei niin kehittyneessä maassa, jossa altistusta on moniin tauteihin paljon enemmän. Tuberkuloosirokotteenkin otimme ihan tästä syystä.
Olen nähnyt kun nuori poika kuolee lavantautiin (kivulias kuolema, ei leikkausmahdollisuutta), ja yksi perhe menetti kaikki viisi lastaan tuhkarokkoon. Toki siihen vaikutti myös erittäin huonot olot muutenkin, aliravitsemusta jne, Suomessa muuten terve lapsihan sen tuhkarokon voi " turvallisesti" sairastaa, vaikka ei se nyt varmaan koskaan oo helppoa.
Mutta esim. vihurirokko, jos sulla on tyttö, joka joskus haluaa omia lapsia, voi haluta sen rokotteen sitten kuitenkin ottaa, ettei vaan tuu vaaraa sikiölle. Suomalaisetkin matkustelee nykyään enemmän, otatko itse esim. hepatiitti rokotuksia kun menet maihin, joihin sitä suositellaan? Ja eräs Venäjän matkalainen toi sukulaislapselle tuliaisena kurkkumädän, johon vauva menehtyi. Maahanmuuttajat ja pakolaiset voi tuoda tauteja mukanaan (ei kaikki).
Tällaisia peikkoja maalailen seinille :)
Mutta terveydenhuollon ammattilaisena katson, että rokotukset on enemmän hyödyksi kuin haitaksi.
Mutta vastatkoon vanhemmat, jotka EIVÄT ole rokotuksia ottaneet. itse tässä ajan kuluksi, kun ei ollut muita vastauksia vielä... vaikka oot varmaan näitäkin puolia miettinyt.