Vuosilomat ennen äitiysvapaata
Minulla on 30 päivää vuosilomia pitämättä. Teen fyysisesti raskasta hoitotyötä. Olen miettinyt, että voisinkohan pitää vuosilomat pois ennen äitiysvapaan alkamista niin, että olisin joka viikko lomalla 2 päivää. Eli ts tekisin keskimäärin 3 päiväistä työviikkoa. Uskoisin tämän auttavan siihen ettei loppuraskaudesta tarvitsisi jäädä sairaslomalle... Onko kukaan toiminut näin? Miten työnantaja suhtautui?
Kommentit (5)
Olet töissä niin pitkään, kuin pystyt. Sitten jäät palkalliselle saikulle ja jätät lomat odottamaan tai otat ne rahana.
Vierailija kirjoitti:
Olet töissä niin pitkään, kuin pystyt. Sitten jäät palkalliselle saikulle ja jätät lomat odottamaan tai otat ne rahana.
Tämä. Itse käytin lomia jonkin verran, mutta ne oli jo edellisen vuoden lomia. Esimies sitten sanoi, että älä käytä enempää lomia, (kun kysyin, voinko käyttää kuluvan vuoden lomia työviikkojem lyhentämiseen) vaan jos tarvit sairausloman, niin jäät saikulle. Ja niinhän sen pitääkin mennä, koska eihän kukaan jää vuosilomalle muustakaan työkyvyttömyydestä.
Jos sun työnkuvaa voi keventää, niin sekin on hyvä ottaa esimiehen kanssa puheeksi, eikä miettiä itsekseen järjestelyjä.
Lain mukaan kaksi viikkoa vuosilomaa pitää pitää yhteen putkeen, kuulemma on myös riistoa jos ei neljää viikkoa joudu pitämään putkeen, ainakin ay-väen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan kaksi viikkoa vuosilomaa pitää pitää yhteen putkeen, kuulemma on myös riistoa jos ei neljää viikkoa joudu pitämään putkeen, ainakin ay-väen mukaan.
Höpöhöpö! En milloinkaan ole joutunut pitämään neljää, saati kahtakaan viikkoa putkeen. Mulle olisi kauhistus pitää koko kesäloma putkeen, joten joka vuosi jaan sen vähintään kahteen, toisinaan myös kolmeen pätkään. Enkä ole ainoa meillä töissä ja kyseessä on iso firma.
Eipä sitä kysymättä voi tietää, miten työnantaja suhtautuu. Minä pidin kaikki vuosilomat putkeen ennen äitiysvapaan alkua ja tämä sopi minulle hyvin. En olisi jaksanut olla edes kolmea päivää viikossa työssä äitiyslomaan asti.