Miten hoiditte osituksen avioeron yhteydessä?
Sujuiko se ongelmitta ja ilman lakimiehiä? Olen itse harkitsemassa eroa ja olen ajatellut että tekisimme toteavan osituksen, jonka jälkeen kummallakaan ei olisi vaatimuksia toista kohtaan. Käytännössä en halua mitään muuta, kuin yhteisomistuksessa olevan talon puoliksi ja eroon miehestä. Saa pitää loput ja omat tavarat ja rahansa. Mulla on loppuelämä aikaa tienata lisää.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ei tehty mitään papereita ja nyt vuosia myöhemmin kaduttaa, kun on tullut ilmi en saanut oikeasti 50% vaan mies pimitti omaisuutta.
Ei teidän ositus silloin ole pätevä. Vaaditaan molempien osapuolten allekirjoitukset, kaksi todistajaa ja osituksen vahvistaminen eli rekisteröiminen maistraatissa. Eli vaadipa se uusiksi.
Osituspaperit on tehtävä kuntoon! Aikamoisia soppia syntyy tulevaisuudessa kun nämä lainsilmissä osittamattomien avioerojen osapuolet kuolee ja omaisuus listataan, ositetaan ja loput jaetaan perillisille.
Meillä lakimies hoiti asian, ei mennyt kuin puolituntia. Oltiin tiedot hänelle annettu etukäteen. Eipähän tullut sitten jälkikäteen mitään sanomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otettiin omat tavarat kumpikin. Talo myytiin ja rahat puoliksi. Teemme ositustodistuksen, jossa kirjoitimme tehneen osituksen. Allekirjoitukset ja todistajat.
Tuliko siihen vielä ehto, ettei ole muita vaatimuksia jatkossa toista kohtaan. Kuulostaa juuri tämän toteavan osituksen tapaiselta tämä.
Oliko ero muuten oikea ratkaisu? Minua ei pelota niinkään ero miehestä vaan se saatanallinen hankaluus mikä siitä erosta syntyy.
En nyt muista sanamuotoa, mutta eron ja osituksen jälkeenhän ei voi olla enää vaatimuksia.
Ero oli ehdottomasti oikea ratkaisu. Mitä ihmeen hankaluuksia pelkäät. Ero ja välit poikki.
Kyllä voi jos sitä ei tehdä kunnolla. Esim. lapsi / lapset perivät jommankumman teistä esim. sinut ja menevät sitten kuolemaan vaikkapa liikenneonnettomuudessa (ilman omia perillisiä) jolloin lasten isä perii heidät ja eikä siinä vielä kaikki: Lasten isälle saattaa avautua perimisoikeus myös sinun sukusi varoihin joihin sinulla ja sitä kautta lapsillasi olisi ollut perimisoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Ex aikanaan vaati viralliaesti tehtyä ositusta ihan mtp-hoitajansa suosituksesta. Ei ollut vaan kertonuyt sille, että talo ja talolaina oli minun nimissä täysin. Itse ei omistanut kuin ruosteisen Hondan, minun mimissä oli perheen parempi auto. Ai miksikö? Herralla ei ollut luottotietoja kunnossa... No, osituksen tulos oli, että mies oli velkaa minulle 1500 e. En vaatinut sitä häneltä, mutta en myöskään maksanut osituksen kuluja, koska itaekin olisin tuohon tulokseen osannut tulla. Mutta kun mieli petti ja minä olin huo ra ja ahne ja en ole ottanut huomioon että hän sentään teki perheelle polttopuut monta vuotta. Juu kyllä, niistä minun tontilla olevista puista minun rahoilla ostetuilla vehkeillä ja polttoaineilla. Muutenhan hän kävi pätkätöissä silloin tällöin (työtä ei vaan ollut tarjolla, siitä en häntä koskaan moittinut) ja kotona hoiti mitä hoiti. Jumalaut olisi kuulemma pitänyt erityisesti kehua ja huomioida normaalien kotitöuden tekemisestä enemmän. Ihan niistä, mitä minä tein työssäkäynnin ohessa ihan normaaliin elämään kuuluen.
No joo ei liity ap:n tilanteeseen, mutta kunhan nyt tuli mieleen.
En ihan ymmärrä tätä. Kyllähän avioeron osituksessa varakkaampi joutuu maksamaan tasinkoa. Oliko teillä avioehto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ei tehty mitään papereita ja nyt vuosia myöhemmin kaduttaa, kun on tullut ilmi en saanut oikeasti 50% vaan mies pimitti omaisuutta.
Ei teidän ositus silloin ole pätevä. Vaaditaan molempien osapuolten allekirjoitukset, kaksi todistajaa ja osituksen vahvistaminen eli rekisteröiminen maistraatissa. Eli vaadipa se uusiksi.
Ilmeisesti tuo rekisteröinti ei olekaan pakollinen. Mutta voit vuosiakin myöhemmin vaatia osituksen tekemistä, jos teillä ei ole siitä mustaa valkoisella. Toisen osapuolen kuollessa voi muuten tulla ongelmia.
Montako vuotta myöhemmin voi vaatia? Mies ei asu enää Suomessa, on suomalainen ja avioliitto ja -ero Suomessa.
Siirsin kaikki omistukset kryptoihin ja kerroin hukanneeni avaimen. Vaadin puolet kaikesta ja pääsin saamapuolelle koska ex oli perinyt asunnon kantakaupungista vanhemmiltaan :)
Sorry ei liene oikea termi, mutta mielenterveys- ja päihdepalvelut, psykiatrinen sairaanhoitaja siellä.