Onko teidän mielestä oikein, että asiakkaille kerrotaan työntekijöiden sairaspoissaolot?
En ole provo, jos niin uskomattomalta kuulostaa, mutta tällainen käytäntö omassa työssä. Alkaa v*tuttaa jatkuva utelu, kun palaat parin päivän sairaslomalta "mikä se sulla oli?". Ja jos et kerro, niin spekulaatiot siitä miksi joku on poissa. Voiko esim. liitto puuttua tähän käytäntöön?
Ja kyllä, olen tämän takia etsimässä uutta työpaikkaa. Niin pikkumaiselta kuin kuulostaa.
Kommentit (33)
Ei kuulu kertoa asiakkaille, että työntekijä on sairaana saati sitä, että mikä sairaus kyseessä. Ne ovat potilastietoja, jotka ovat salassa pidettäviä. Eri asia on, jos työntekijä antaa luvan kertomiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu kertoa asiakkaille, että työntekijä on sairaana saati sitä, että mikä sairaus kyseessä. Ne ovat potilastietoja, jotka ovat salassa pidettäviä. Eri asia on, jos työntekijä antaa luvan kertomiseen.
Siis jos nyt oikein ymmärsin, että työnantaja kertoo asiakkaille, miksi joku työntekijä ei ole töissä.
No mitäs niille piyäisu valehdella? Miksi ei voisi sanoa että on sairaana?
Moi. ei kuullostanut pikkumaiselta.
Olen itse työskennellyt erilaisissa terveydenhoidon kuntoutuskodeissa, eikä asiakkaille kuulu mitenkään, missä joku työntekijä on, jos ei ole työvuorossa.
Itseasiassa ainakaan hoiva-alan työpaikoissa ei kannattaisi olla tulevia työvuoroja ollenkaan asiakkaiden näkyvillä, koska se tukee työntekijöiden valikoimista eri tehtäviin, mikä kuormittaa työntekijöitä ja asiakkaita.
Kuvaamasi tapa asettaa työntekijöitä eri arvoiseen asemaan ja loukkaa yksityisyyttä. En olisi itsekkään pitkään moisessa paikassa töissä, ainakaan hoiva-alalla.
Työnantajalla ei ole lupaa kertoa edes kollegoille poissaolon syytä, saati asiakkaille.
Edes esimies ei varsinaisesti saisi kertoa tiimiläisille, että x on sairaana. Hänen pitäisi kertoa, että x on poissa. Sairaus-sanaa ei saisi mainita, ainoastaan poissaolemisen. Asiakkaista ym. puhumattakaan.
Käyttäjä31541 kirjoitti:
Moi. ei kuullostanut pikkumaiselta.
Olen itse työskennellyt erilaisissa terveydenhoidon kuntoutuskodeissa, eikä asiakkaille kuulu mitenkään, missä joku työntekijä on, jos ei ole työvuorossa.
Itseasiassa ainakaan hoiva-alan työpaikoissa ei kannattaisi olla tulevia työvuoroja ollenkaan asiakkaiden näkyvillä, koska se tukee työntekijöiden valikoimista eri tehtäviin, mikä kuormittaa työntekijöitä ja asiakkaita.
Kuvaamasi tapa asettaa työntekijöitä eri arvoiseen asemaan ja loukkaa yksityisyyttä. En olisi itsekkään pitkään moisessa paikassa töissä, ainakaan hoiva-alalla.
Siis se loukkaa yksityisyyttä jos asiakkaan kysyessä missä Sirpa on, vastaa että sairaana? Huoh, ei paljon asiakkaat sua kiinnosta selvästi.
Ei tarvitse valehdella mitään. Voi vaan sanoa, että xx on nyt poissa ja paikalla taas silloin ja silloin, jos palaamisajankohdasta on jotain käryä.
Omat asiakkaat saattaa kysyä olinko sairaana jos ollut poissaoloja mutta ei välttämättä kukaan ole sanonut että kyseessä olisi sairaus vaan he vain kyselee.
Ei tarvitse kertoa mitään omasta terveydentilasta.
Jos et ole tyyliin itse kirjoittanut ooo-viestiisi "olen sairaana", niin ei mun mielestäni saisi kertoa kukaan muukaan.
Asiakashan vaatii selitystä, toki.
Tässä on varmaan kahta koulukuntaa. Jonkun työnantajan mielestä on varmaan "helppo" vedota, että oot sairaana, ei maha mitään. Sitten taas on työnantajia, jotka ei missään nimessä halua, että asiakas saa kuulla sairauspoissaoloista, koska heidän mielestä se saa firman näyttämään huonolta jos jonkun sairasloma kaataa palvelun, ja tällaista ei saisi asiakkaalle näyttää (no sillon pitäis kyllä olla myös jotain resursseja paikata se poissaolo, eikä vaan pelkästään kieltää pikkupomoilta sanaa "sairasloma"...).
Vierailija kirjoitti:
Edes esimies ei varsinaisesti saisi kertoa tiimiläisille, että x on sairaana. Hänen pitäisi kertoa, että x on poissa. Sairaus-sanaa ei saisi mainita, ainoastaan poissaolemisen. Asiakkaista ym. puhumattakaan.
😅 Helena ei tulekaan sovittuun palaveriin ja ilmoitetaan että Helena on nyt poissa. Mikään pykälä ei kirllä dairaus tai sairasloma sanoja. Pikkasen menee teillä nyt homma yli.
No eihän asiakkaalle ole kerrottu jos hänen pitää kysellä, että "mikäs se sulla oli". Jos kysyis, että onko migreeni jo helpottanut, niin olisi kerrottu. Toisille kaikki on vaikeaa
Laitonta kertoa poissaolon syytä saati itse poissaoloa.
Ei ole oikein kertoa asiakkaalle, että joku on sairaana. Mutta tietyissä tilanteissa asia kyllä tulee suht vääjäämättömästi esiin. Esim. jos asiakas odottamansa henkilön sijaan tapaakin tuuraajan, joka ehkäpä vielä pahoittelee olevansa asioista vähän pihalla kun tuuraus tuli niin lyhyellä varoitusajalla, tai muuten tehdään poikkeusjärjestelyjä äkillisen poissaolon takia. Kyllähän silloin selviää, että ei ole vuosilomasta kysymys. Toki voi olla myös esim. lapsen sairaus, tai muuntyyppinen äkillinen pakottava poissaolo.
Mutta mitä olen tuurauksia tehnyt, niin asiakkaiden kyselyt ovat kyllä hyvinkin yleisiä näissä asioissa. Asiakkaiden voi olla vaikea hahmottaa sitä, että en välttämättä tunne lainkaan henkilöä jota tuuraan, enkä ole saanut tietoa siitä miksi hän on poissa ja kuinka pitkään.
Ei ole oikein. Ei ole oikein myöskään lainsäätäjän mielestä. Tuo on nimittäin lain vastaista. Esimies on vaitiolovelvollinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse valehdella mitään. Voi vaan sanoa, että xx on nyt poissa ja paikalla taas silloin ja silloin, jos palaamisajankohdasta on jotain käryä.
Ka tämä estää kyselyn palatessa? Miksi kollegat tai asiakkaat ei saisi tietää sun olleen sairaana? Mitä noloa siinä on?
Miettikää vaikka radiojuontajia. Aika julkinen ammatti ja mahd. koko Suomi tietää että olet kipeä. :D Olen nyt kuunnellut enemmän radiota ja on aina mielenkiintoista seurata mitä sanotaan jonkun juontajan poissaolosta ja selittääkö juontaja itse palattuaan miksi oli pois.
Joo, ollut jo vuosia ohje ainakin kuntien ja kaupunkien aloilla, että ei sanota poissaolon syyksi "sairaus" vaan että on "pois töistä". Tässä on kyllä vielä esimiehillä ja sairaan työkavereilla oppimista. Sairas voi halutessaan sitten itse kertoa asian, kelle haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edes esimies ei varsinaisesti saisi kertoa tiimiläisille, että x on sairaana. Hänen pitäisi kertoa, että x on poissa. Sairaus-sanaa ei saisi mainita, ainoastaan poissaolemisen. Asiakkaista ym. puhumattakaan.
😅 Helena ei tulekaan sovittuun palaveriin ja ilmoitetaan että Helena on nyt poissa. Mikään pykälä ei kirllä dairaus tai sairasloma sanoja. Pikkasen menee teillä nyt homma yli.
Suomen laki on kanssasi eri mieltä.
Asiakkaat usein kyselee muutenkin missä ollut tai sairastanut oli poissaolon syy mikä tahansa.
Pahoittelee vain että ei ole ollut saatavilla ja menee seuraavaan aiheeseen. En ota itseeni noista.