Paksuturkkisten kotikoirien omistajat, miten help otatte arkeanne?
Tällaista olen miettinyt, kun olen seurannut sukulaisen melko tuskaisen oloista yhteiseloa isohkon ja pitkäturkkisen koiransa kanssa. Joutuu kuulemma imuroimaan asuntonsa lähes päivittäin jne.
Mitä niksejä te muut olette keksineet helpottaaksenne elämäänne vastaavassa tilanteessa?
Itselleni tuli mieleen, että kannattaisiko hankkia sellainen moppaava robotti imuri ja käyttää koira vaikka 2-3 kertaa vuodessa ihan ammattilaisella pesetettävänä ja pohjavillan poistossa.
Kommentit (7)
Tuo roboimuri voisi olla hyvä, kunhan on riittävän suuri säiliö ja kunnolla imutehoa. Mielelläni itsekin kuulisin, onko joku löytänyt sellaisen hyvän karvakoira talouteen.
Itse helpotan elämää siten, että imuroinnin sijaan vetäisen suurella kuivauslastalla lattiapinnat päivittäin. Imurointi veisi sen 30min, lastalla samaan menee 5-10min. Tietenkään lopputulos ei ole aivan yhtä siisti, mutta kuitenkin riittävän hyvä.
Varsinkin asunnossa, jossa on pienet pesutilat, saattaa isohkon koiran pesettäminen olla aika hankalaa ja pesu taas irrottaisi mukavasti koiran pohjavillaa. Ei ole ollenkaan huono idea käyttää koira esimerkiksi keväällä ja syksyllä kunnon pesussa ja harjauksessa ammattilaisella (maksaa kait sellaisen 50-100 euroa kerta).
Vierailija kirjoitti:
No ei siihen mikään auta. Pitäis imuroida 10 kertaa päivässä jos haluaa että on karvatonta. Mutta koirat on mun valinta :)
Mutta eikö sen roboimurin voi ajastaa käymään asunnon läpi vaikka joka päivä aamuin+illoin? Tuskin se asunto voi silloin karvoissa lainehtia..
Täysin karvatonta kotia tuskin paksuturkkisen koiran kanssa saa, ellei sitten ole aivan siivousmaanikko. Robotti-imuri ja säännölliset pesetykset pohjavillan poistoineen joko itse tehtynä tai trimmaajalla kyllä helpottavat jo kovasti elämää. Itse myös imuroin koiran viikottain, jolloin lähtee tehokkaasti irtonaiset karvat, joita jäänyt harjauksen jäljiltä.
Ei minun paksuturkista irtoa karvaa jatkuvasti sellaisia määriä, että haittaisi. Nyt on karvanlähtö parhaimmillaan ja ensi viikolla on menossa pesuun ja pohjavilla poistoon. Käytän turkkihoidossa kerran vuodessa.
Dysonin varsi-imurilla nappaan nopeasti pahimmat paikat päivittäin, ei siinä mene kuin muutama minuutti.
Eli pesu h+ja pohjavillan poisto taitaa siis olla se tärkein asia. Miksi ihmeessä koiralla kasvaa/irtoaa eniten pohjavillaa näin loppukesästä, sitä en ymmärrä?
Ei niiltä mitään pohjavillaa saa poistaa -tsiisus! Se suojaa kylmältä, kuumalta ja lialta. Silloin vaan karstataan, kun villa vaihtuu karvanlähdön myötä. Itsellä iso paksuturkkinen koira ja ei todellakaan siivota päivittäin. Turkki pysyy siistinä viikoittaisella harjauksella ja karvaa lähtee vain pari kertaa vuodessa noin 1-2 viikon ajan. Kaverisi koiralla lienee joku puutostila, jos karvat tippuu kokoajan.
No ei siihen mikään auta. Pitäis imuroida 10 kertaa päivässä jos haluaa että on karvatonta. Mutta koirat on mun valinta :)