Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kehuuko teidän miehet tyttäriänne ulkonäköä tai kehuiko oma

Vierailija
17.08.2022 |

Isänne teitä kauniiksi kun olitte nuoria?
Oma isäni kannusti opiskeluissa ja harrastuksissa, korjaili pyöriämme ym ja oli mukava ja läsnäoleva isä, mutta meillä ei ollut tapana erityisesti kommentoida toistemme ulkonäköä, vaatteita, hiuksia joskus joo, mutta ei siis ikinä siihen tyyliin, että "vau, oletpa tänään todella kaunis" tms.

Esikoisemme on nyt kasvanut teiniksi enkä tiedä miksi minua häiritsee, että mies lähes joka päivä ihastelee tyttöä, nimenomaan ulkonäköä. Joka päivä sanoo tytölle jotain ulkonäöstä (aina positiivista) ja usein tyyliin, kiva hame, korostaa upeita sääriäsi tai ihan vaan, vau, miten olet päivä päivältå kauniimpi, tänäänkin oikein sädehdit.

Mietin, miksi tämä on minusta outoa, johtuuko omasta kotikasvatuksestani vai arvoistani, että toivoisin, että kehumisen aiheen löytyisi vaikka tytön kivasta luonteesta, ystävällisyydestä, musikaalisuudesta jne eikö niinkään ulkonäöstä.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä ei ole asiallista kommentoida lasten tai kenenkään muunkaan ulkonäköä

Vierailija
42/52 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tyttöjä. Oma isä sanoi ensimmäiselle aviomiehelle ensimmäistä kertaa nähdessään , että mitä ihmettä sinä tuossa tytössä näet. Naureskellen ja leikillään toki.

Siitä on jo aikaa. Hyvin herkästi vitsaili ylipainosta (sitä oli tietysti, vaikkakin vanhoja kuvia kun katselen niin parikymppisenä olin ihan söpö ja mulla oli vyötärökin) ja mielestään rumasta kampauksesta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma isäni kehui minua kyllä, sanoi kauniiksi ja saattoi kehaista jotain vaatetta, mutta omaankin korvaan tuommoinen "korostaa upeasti sääriäsi" puhe kuulostaa jo vähän oudolta. Samoin se jos ei kehu mitään muuta kuin ulkonäköä, oma isäni kyllä kehui myös taitojani ja muita ominaisuuksia. No, olematta paikalla ei oikein voi tietää onko ap:n miehen käytöksessä jotain outoa vai ei.

Vierailija
44/52 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäni reipasti minua. Otti mukaan kalaan, nikkaroimaan, luontoretkille, keittiöhommiin, korjaamaan juttuja, keskustelemaan syntyjä syviä, valoi minuun uskoa, että pystyn ja osaan, kannusti opiskelemaan, laittoi kaikkiaan paljon aikaansa kasvatukseeni. Muttei koskaan kehunut ulkonäköäni. Kehitin avoimen asenteen maailmaan, mutta minulla on ajoittain isoja vaikeuksia kokea itseni naiselliseksi.

Tekee niin tai näin, niin aina on jotain puutteita ja toisaalta jotain etuja.

Itse tiedän erään naisen, jota kehuttiin paljon kauniiksi ihan pienestä lähtien, ja sekä isän että sukulaismiestenkin toimesta. Syystäkin. Mutta vielä nelikymppisenä aikuisena hän on erittäin ulkonäkökeskeinen, ja kaikki pyörii vain hänen kauneutensa ja ulkonäkönsä ympärillä. Myös mielenterveysongelmia on, mutta ne voivat olla seurausta jostain muusta.

Niin, tässäkin asiassa se välimuoto olisi paras. Ulkonäköä on hyvä kehua, mutta ei pelkkää ulkonäköä, eikä ylenpalttinen ylistäminenkään tee hyvää. Se vaan tuntuu joskus olevan vaikea löytää se kultainen keskitie.

Vierailija
45/52 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäni reipasti minua. Otti mukaan kalaan, nikkaroimaan, luontoretkille, keittiöhommiin, korjaamaan juttuja, keskustelemaan syntyjä syviä, valoi minuun uskoa, että pystyn ja osaan, kannusti opiskelemaan, laittoi kaikkiaan paljon aikaansa kasvatukseeni. Muttei koskaan kehunut ulkonäköäni. Kehitin avoimen asenteen maailmaan, mutta minulla on ajoittain isoja vaikeuksia kokea itseni naiselliseksi.

Mulla sama kokemus! Tiedän, että rakasti ja arvosti kovasti, mutta olisi ollut tarpeellista edes kerran pari saada joku kiva kommentti ulkonäöstäkin. Olisi auttanut naiseksi kasvamisessa.

Minä taas en ole kaivannut isältä kehuja, ja naiseus on minulle helppoa. Tunnen aina itseni naiselliseksi tai ihan vaan olen tuntematta sen kummemmin mitään.

Olen kyllä saanut ihan pienestä asti ulkonäöstä kehuja ihmisiltä, vaikka meillä kotona ja suvussa ei kenenkään ulkonäköä kommentoitu.

En tiedä vaikuttaako se sitten jotenkin, että niitä kehuja on tullut muualta paljon?

En tosin oikein tunnista itsessäni ylipäätään kaipausta ulkonäkökehuille juurikaan.

Eri

Et varmaan tunnista kaipausta ulkonäkökehuille jos olet aina saanut positiivista palautetta siitä. Sitten taas sellainen joka ei sitä koskaan saa muualta, tarvitsisi sitä edes vanhemmiltaan. Ilmankin pärjää, ihmisestä riippuen, mutta ei lapsen kehuminen silloin tällöin pahaa tee.

Vierailija
46/52 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isä puhui meistä tytöistä aina ihanina kauniina tyttärinään ja prinsessoinaan, mutta myös kannusti ja "reipasti" niinkuin tuolla joku aiemmin kirjoitti. Opetti siis vaihtamaan autoon renkaat, rakentamaan ja nikkaroimaan, kalastamaan, ampumaan hirvikiväärillä, ajamaan traktorilla ja käyttämään raivaussahaa. Ja opiskelemaan, lukemaan, haastamaan ajatteluaan, pohtimaan filosofiaa. Pärjääviä meistä tulikin, mutta myös naisellisia ja hyvällä itsetunnolla varustettuja.

Vierailija
47/52 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika niljakasta puhetta. Olisin nuorena kiusaantunut, jos isäni olisi minulle jotain tuon tyylistä sanonut. Meillä ei puhuttu ulkonäöstä. Jos me lapset kommentoimme jonkun ulkonäköä ikävään sävyyn, vanhemmat ojensivat välittömästi. Turhamaisuutta ei meillä arvostettu.

Olin kaunis lapsi. Kuulin asiasta vähän väliä naapurustossa. Ehkä vanhempani ajattelivat sen riittävän. Muistan kuitenkin, miten erityislaatuiselta tuntui isoveljeni kehut, kun nuorena naisena olin oikein satsannut pukeutumiseeni. Hän koki ylpeyttä kavereidensa keskuudessa kauniista siskostaan.

Vieläkin muisto nostaa hymyn huulille.

N60

Vierailija
48/52 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ja ei. Olen silti ihan itsevarma ulkonäköni suhteen. Varmaan siksi, kun siitä ei tehty mitään numeroa.

Vierailija
49/52 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehun vaimon ulkonäköä mutta en halua kasvattaa liiann ulkonäkökeskeistä lasta. Kehuin pienenä kaikesta mutta aika maltillisesti.

Vierailija
50/52 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän härskiä joku säärien kehuminen mitä ihmettä

Vierailija
51/52 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, vaikka ihan nättejä on oltu. Ulkonäkö ei ole muutenkaan ollut erityisen tärkeää, vaikka yhdestä tyttärestä on sanottu "on kuin missi". Enemmän on arvostettu ammattitaitoa ja muuta tekemistä, myös isänsä.

Vierailija
52/52 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kehunut minun isä ulkonäköä eikä muutenkaan. Pikemminkin päinvastoin. Ja kyllä oli huono itsetunto.

Ei ole isänsä kehunut tytön ulkonäköä, muuten kylläkin. Ja tytöllä hyvä itsetunto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan