Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kehuuko teidän miehet tyttäriänne ulkonäköä tai kehuiko oma

Vierailija
17.08.2022 |

Isänne teitä kauniiksi kun olitte nuoria?
Oma isäni kannusti opiskeluissa ja harrastuksissa, korjaili pyöriämme ym ja oli mukava ja läsnäoleva isä, mutta meillä ei ollut tapana erityisesti kommentoida toistemme ulkonäköä, vaatteita, hiuksia joskus joo, mutta ei siis ikinä siihen tyyliin, että "vau, oletpa tänään todella kaunis" tms.

Esikoisemme on nyt kasvanut teiniksi enkä tiedä miksi minua häiritsee, että mies lähes joka päivä ihastelee tyttöä, nimenomaan ulkonäköä. Joka päivä sanoo tytölle jotain ulkonäöstä (aina positiivista) ja usein tyyliin, kiva hame, korostaa upeita sääriäsi tai ihan vaan, vau, miten olet päivä päivältå kauniimpi, tänäänkin oikein sädehdit.

Mietin, miksi tämä on minusta outoa, johtuuko omasta kotikasvatuksestani vai arvoistani, että toivoisin, että kehumisen aiheen löytyisi vaikka tytön kivasta luonteesta, ystävällisyydestä, musikaalisuudesta jne eikö niinkään ulkonäöstä.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea noin pitkää tekstiä, mutta joo, kyllä kehuu.

Vierailija
2/52 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi, outo mies.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieroonhan tuo muksu kasvaa jos sillä on positiivinen kehokuva! Hauku sitä rumaksi välillä, että saat korjattua noita.

Niin ja jätä se sika!

Vierailija
4/52 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä koskaan kehuttu ulkonäköä, eikä kai niin hirveästi muutenkaan. Jotain huonojakin piirustuksia kehuttiin kyllä.

Itse olen sitä mieltä, että isien pitäisi joskus kehua tyttäriään, myös heidän ulkonäköään, mutta ensisijaisesti jotain muuta (osaamista, ominaisuuksia, luonnetta, onnistumista, itsensä ylittämistä). Tuo kuvailemasi kuulostaa kyllä oudolta ja överiltä jo minunkin korvaan.

Ylipäätään kehut pitäisi tulla aiheesta ja sopivasti säännöstellen. Kehuja enemmän kuin kritiikkiä, mutta ei amerikkalaista turhien kehujen tulvaa.

Vierailija
5/52 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo numero 5/5 yrittää pilata koko ketjun, joku sairas taas siellä kirjoittelee. Ajattelin vastata, mutta tuo kommentti on syytä poistaa, tuommoisten kuvotusten jälkeen en viitsi mitään kirjoitella.

Vierailija
6/52 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan jotain vaatteisiin ja hiuksiin kohdistunutta kehua ja että isäni piti minua kauniina (eikö kaikki lapset ole vanhemmistaan?). Mutta ei mitään ruumiinosia kyllä tuolla tavalla kommentoinut, se kuulostaa jo oudolta.

Vierailija
7/52 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kehunut oma isä onneksi minun ulkonäköä ja ei ole omakaan mies kehunut  tyttöjemme ulkonäköjä, vaikka näitä muuten onkin kehunut.  

Itse en ainakaan kaivannut isältä ulkonäkö kehuja, eikä se varmaan ole ollut sen ajan juttukaan. Isäni oli ihana ja lempeä ihminen, mutta kyllä muut jutut on olleet tärkeämpiä, kun ulkonäkö. 

Vierailija
8/52 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni kehui minua muttei liikaa. Mieheni ei kehu tyttäriämme, no eipä juuri kaunista sanaa häneltä muutenkaan koskaan:D Hyvä mies muuten. En ole koskaan kyllä ajatellut edes asiaa, eli ei ole häirinnyt.

Vierailija
9/52 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkonäkökehut isältä tekevät tutkitusti teinitytön itsetunnolle hyvää. Äidin tai muiden ihmisten kehuilla ei ole samanlaista efektiä.

Vierailija
10/52 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kehunut, murrosiässä alkoi ajoittain haukkua lehmäksi. Ei tykännyt, kun mulla oli vaaleat hiukset. Sanoi joskus, "ei sua voi kauniiksikaan sanoa, mutta kai olet lähempänä kaunista kuin rumaa". Miehet ovat kohdelleet mua huonosti ja koen itseni välillä sietämättömän rumaksi. 

Vierailija
11/52 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieroonhan tuo muksu kasvaa jos sillä on positiivinen kehokuva! Hauku sitä rumaksi välillä, että saat korjattua noita.

Niin ja jätä se sika!

Heikko neuvo, koska sikamies jatkaa kehumansa tyttären isänä jättipä Ap hänet sitten tai ei.

Vierailija
12/52 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea noin pitkää tekstiä, mutta joo, kyllä kehuu.

Jos ei kymmentä riviä jaksa lukea, ei ehkä kannata kommentoida mitään.

Vierailija
13/52 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tästä on tosiaan tutkimusta, että tytölle on hyvä kuulla isän kehuja ulkonäöstäkin, jos isä on olemassa vain. Mutta sellainen yleisluontoinen "olet tosi nätti" tai "onpa ihana mekko, näytät upealta" kyllä riittää, ei ehkä kovin detaljitasolle kannata mennä, esim. kommentoida säärien korostumista tmv. Siinä on sitten jo seksualisoiva sävy. Tytön on hyvä oppia, että mieheltä saa odottaa arvostavaa katsetta. Osaa sitten edellyttää sitä myös seurustelusuhteissa jatkossa, jos sattuu olemaan hetero.

Vierailija
14/52 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko parempi että tyttö hakisi kehuja vierailta isänsä ikäisiltä miehiltä?

Vierailija
15/52 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni reipasti minua. Otti mukaan kalaan, nikkaroimaan, luontoretkille, keittiöhommiin, korjaamaan juttuja, keskustelemaan syntyjä syviä, valoi minuun uskoa, että pystyn ja osaan, kannusti opiskelemaan, laittoi kaikkiaan paljon aikaansa kasvatukseeni. Muttei koskaan kehunut ulkonäköäni. Kehitin avoimen asenteen maailmaan, mutta minulla on ajoittain isoja vaikeuksia kokea itseni naiselliseksi.

Vierailija
16/52 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, tästä on tosiaan tutkimusta, että tytölle on hyvä kuulla isän kehuja ulkonäöstäkin, jos isä on olemassa vain. Mutta sellainen yleisluontoinen "olet tosi nätti" tai "onpa ihana mekko, näytät upealta" kyllä riittää, ei ehkä kovin detaljitasolle kannata mennä, esim. kommentoida säärien korostumista tmv. Siinä on sitten jo seksualisoiva sävy. Tytön on hyvä oppia, että mieheltä saa odottaa arvostavaa katsetta. Osaa sitten edellyttää sitä myös seurustelusuhteissa jatkossa, jos sattuu olemaan hetero.

Ehkä isän ei kuitenkaan sovi katsoa tytärtään samalla tavalla kuin seurustelukumppanin?

Vierailija
17/52 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isällä ja tyttärellä on varmaan lämpöiset välit? Oma isäni ei kehunut koskaan! Eikä ollut kyllä lämpimiä välejäkään.

Jos oma mieheni yhtäkkiä kävisi kehumaan noin vuolaasti teini tyttöjämme niin kysyisin suoraan että mitäs tää nyt on.

Mutta itsestäni toki ihanaa että mies osaa kehua! Kuha se ei oo tyttärestä epämiellyttävää.

Vierailija
18/52 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole isä kehunut tyttöjen ulkonäköä eikä äiti poikien, enkä tiedä olisiko pitänytkään.

En ainakaan itse ole kaivannut isältä kehuja ulkonäöstä. Hän on kyllä muuten tehnyt selväksi, että välittää. Ja sanonut aina rakastavansa, halaillut, pörrötellyt jne.

Vierailija
19/52 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni reipasti minua. Otti mukaan kalaan, nikkaroimaan, luontoretkille, keittiöhommiin, korjaamaan juttuja, keskustelemaan syntyjä syviä, valoi minuun uskoa, että pystyn ja osaan, kannusti opiskelemaan, laittoi kaikkiaan paljon aikaansa kasvatukseeni. Muttei koskaan kehunut ulkonäköäni. Kehitin avoimen asenteen maailmaan, mutta minulla on ajoittain isoja vaikeuksia kokea itseni naiselliseksi.

Mulla sama kokemus! Tiedän, että rakasti ja arvosti kovasti, mutta olisi ollut tarpeellista edes kerran pari saada joku kiva kommentti ulkonäöstäkin. Olisi auttanut naiseksi kasvamisessa.

Vierailija
20/52 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni ei kommentoinut koskaan ulkonäköäni. Yleensä pääasiassa haukkui, että kevät-ja joulujuhlapäivinä aina kehui todistustani ja antoi rahaa.

Kukaan muukaan ei koskaan kommentoinut ulkonäköäni, äitikään. Käsitykseni oli, että olin ruma ja lihava. Vanhoista valokuvista päätellen olen ollut aika kivan näköinen lapsi ja nuori.

Tuo isän kehuminen on tosiaan aika överiä, mutta toisaalta ihan hyvä että kehuu. Ehkä hänen kanssaan voi puhua siitä, että nuoren kannalta olisi hyödyksi puhua hänestä myönteisesti ihan kokonaisuutena. Realiteeteissa pysyen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän