Tiesitkö lapsena, keitä tuttuja, sukulaisia tai tuntemattomia vanhempani pitivät tyhminä?
Ja millä tavalla? Itse muistelen kuulleeni ysärilapsuudessani vanhemmiltani aivan liikaa muiden arvostelua. Ja kun kyse oli vaikka sukulaisista, niin edessä päin esittivät kovin mukavaa ihmistä. Itse olen mieheni kanssa puhunut, että emme arvostelisi lastemme kuullen muita ihmisiä.
Kommentit (12)
No niin, piti lukea, että tiesitkö, keitä sinun vanhempasi pitivät tyhminä.
Ap
Vanhemmillani ei ollut tapana arvostella muita.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmillani ei ollut tapana arvostella muita.
Oikeasti? Ikävä sanoa, mutta minun on melkein vaikea uskoa, mutta ilahduttavaa kuulla, jos tuollaistakin on.
Olen miettinyt miksei tuon ajan ihmisillä ole mitään suodatusta mitä lasten kuullen puhutaan, ihan vaikka jonkun ihan ok uudesta kodistakin saatetaan kommentoida selän takana "Olipa sillä läävä!" ja sitten mennään itse tyytyväisinä sinne ysäribeigekotiin eikä edes haluta ymmärtää modernimpaa makua (eikä kukaan edes kysynyt heidän mielipidettään). Nuo sanavalinnat vielä tuollaisia alatyylisiä mistä en pidä itsekään saati pienten korvien läsnäollessa. Normiperkeleet yms tietysti myös ja se muiden arvostelu.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt miksei tuon ajan ihmisillä ole mitään suodatusta mitä lasten kuullen puhutaan, ihan vaikka jonkun ihan ok uudesta kodistakin saatetaan kommentoida selän takana "Olipa sillä läävä!" ja sitten mennään itse tyytyväisinä sinne ysäribeigekotiin eikä edes haluta ymmärtää modernimpaa makua (eikä kukaan edes kysynyt heidän mielipidettään). Nuo sanavalinnat vielä tuollaisia alatyylisiä mistä en pidä itsekään saati pienten korvien läsnäollessa. Normiperkeleet yms tietysti myös ja se muiden arvostelu.
Onkohan tuollaista muuallakin kuin Suomessa?
Tiedän, että äitini piti veljensä vaimoa rahvaanomaisena vaikka hän ei ikinä sitä sanonut. Vasta kun kerran puhuin itse jotain sen suuntaista, niin hän hämmästyneenä myönteli siihen (hämmästyneenä siitä, että olin tullut samaan johtopäätökseen).
Tiedän.. Mun kummitäti joka on mutsin veljen vaimo. Mun vanhemmilla on välirikko sen perheen kanssa koska he olivat kateellisia meidän perheelle. Kasvatustapa, omistusasunto, rahat yms..
Suurin piirtein. Itse asiassa minulla oli oikeastaan samat mielipiteet (= faktat) näistä ihmisistä. Täti oli vähän tyhmä, toinen rahanhimoinen, naapuri yritti maksattaa sinulla kaiken yms.. Olisi ollut outoa, jos me täyspäisinä ei oltaisi näin ajateltu.
Minä oli sellaisten vanhempien kohde lapsena. He olivat väkivaltaisia.
Vierailija kirjoitti:
Minä oli sellaisten vanhempien kohde lapsena. He olivat väkivaltaisia.
Eivät omia vanhempia.
No, enpä tunne vanhempiasi niin hyvin, että tietäisin.
Arvaan, että vastaus kysymykseesi on ei.