Miksi jotkut ihmiset vänkäävät, että elokuu on jo syksyä? Palstallakin ruikutettiin, että elokuussa on taas kylmää.
Nytkin yli 30 astetta lämmintä ja pohjoisella pallonpuoliskolla kesäkuukausiksi lasketaan kesä-heinä-elo.
Kommentit (65)
Jälleen on elokuu ja aiheellista tarkastella onko pravdan kanta vankkumaton vai rakoileeko syvät rivit ja onko takkeja käännetty.
Itse olen sillä kannalla, että elokuun ensimmäiset pari viikkoa ja ehkä muutama päivä päälle on vielä kesää. Mutta kuukauden jälkipuoliskolla iltojen jo selkeästi pimentyessä ja viilentyessä ja syyskuun häämöttäessä horisontissa alkaa menemään teeskentelyksi ja itsepetokseksi väittää, että edelleen olisi muka kesä.
Mulla on ainakin lapsuudesta jäänyt päälle, ettei elokuuta osasma pitää oikeana kesäkuukautena. Loma loppui ja joutui taas 10 kuukautta putkeen kuluttamaan koulun penkkiä. Kuuntelemaan veemäisiä opettajia ja jäämään päivän päätyttyä tekemään tekemättömiä läksyjä. Ei se enää ollut kesää.
Kevättäkö sitten kesäkuu mielestäsi on? Päivähän on pisimmillään juhannuksen tienoilla tai vähän ennen sitä juhannuksen ajankohdasta riippuen. Minusta on kyllä mahdotonta mieltää sitä ajatusta, että päivä alkaisi keväällä lyhenemään. Sen sulatan jotenkin, että kesäkuun alku on vielä kevätkesää, kun päivä pitenee edelleen hitaasti ja luontokin on vielä keväisessä kasvuvaiheessa, mutta kyllä kesäkuun loppupuolisko on jo ihan vaan kesää. Juhannussäät ovat 2000-luvulla kyllä usein olleet surkeita, mutta eipä heinäkuussakaan aina hellettä ole. Muutamana viimeisimpänä vuotenahan kesäkuun loppupuoliskot ovat olleet hyvinkin helteisiä, ja kyllä toisinaan hellejaksoja on jo kesäkuun alkupuolella ja toukokuussakin. Toukokuu toki on satunnaisista helteistä huolimatta kevätkuukausi.