Hyvä tomaattikastike lihapullille?
Tiedän, netistä löytyy miljoona. Purkki tomaattimurskaa, sipulia, suolaa, sokeria pippuria, kermaa, basilkaa, muuta? Jotain pois?
Kommentit (28)
Tärkeintä on keittää kastiketta vähintään pari tuntia ja käyttää laadukasta tomaattimurskaa tai ehkä mieluummin kuorittuja tomaatteja (Mutti).
Miksi sun pitäis saada resepti valmiina?
Kuinka laiska ja saamaton sä olet?
Samoin jos saisi reseptin lihapullille (ei kiitos leipämössöpullia vaan mahdollisimman täyttä lihaa).
Mulla on tuota Muttia ja purkissa lukee aromaattiset yrtit. Minusta se on väkevää mutta jospa se tasaantuis keittelemällä.
Vierailija kirjoitti:
Aivan, anteeksi! Lähden tästä istuttamaan tomaatintaimia ja kieriskelemään tervassa ja höyhenissä.
Mä laitan sipulia, valkosipulia, hyvää tomaattimurskaa, mustapippuria, suolaa, vähän cayennepippuria, oreganoa ja lopuksi tuoretta basilikaa kun jo kypsää. Minusta perus tomaattikastiketta ei tarvitse edes hauduttaa pitkään siitä tulee vaan kitkerää, 15-20 min riittää. Jos tomaatit on sen laatuisia että on kitkeryyttä paljon, voi laittaa lopuksi vähän hunajaa tai sokeria. Joskus laitan myös vähän sitruunamehua.
Vierailija kirjoitti:
Samoin jos saisi reseptin lihapullille (ei kiitos leipämössöpullia vaan mahdollisimman täyttä lihaa).
Mä laitan lihapullataikinaan vain lihaa, kananmunaa ja juustoraastetta ja suolaa ja pippuria.
Vierailija kirjoitti:
Heti aamusta noin kiukkuinen ja muita haukkuva. Relaa vähän ja NAUTI kauniista päivästä =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä laitan lihapullataikinaan vain lihaa, kananmunaa ja juustoraastetta ja suolaa ja pippuria.
Paistatko ne? Keität? Vai suoraan uuniin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka laiska ja saamaton sä olet?Aivan, anteeksi! Lähden tästä istuttamaan tomaatintaimia ja kieriskelemään tervassa ja höyhenissä.
Älä tuosta kiukkupussista välitä :)
Henri Alenin Muttisoosi
Ainekset
1 tölkki tomaattimurskaa (esim. Mutti)
1 pieni sipuli
2 valkosipulin kynttä
0,6 dl oliiviöljyä
2 dl vettä
½ tl sokeria
suolaa ja mustapippuria
Valmistusohje
Kuullota hienonnettua sipulia ja valkosipulia pitkään öljyssä. Vähintään 10 minuuttia matalalla lämmöllä öljyssä. Rakennat makeuden.
Lisää mukaan sokeri ja tomaattimurskasta puolet. Anna hautua 10 min. Makeutuu... lisää sen jälkeen loppu murska ja vettä 2 desilitraa. Hauduta sekoittaen.
Pidä poreileva lämpö, jatka hauduttamista 15 min, ja lisää mahd. punaviini. Eli tuo happamuus kastikkeeseen. Sekoita koko ajan.
Kun kastike on sakeaa, lisää suolaa ja mustapippuria myllystä. Jos hifistelet, 2 palaa appelsiinin kuorta. Mausta rohkeasti.
Ota kastike sivuun, sekoita joukkoon 0,5 dl parasta neitsytoliiviöljyä mitä saat. Älä keitä enää. Se tuo täyteläisyyden soosiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paistatko ne? Keität? Vai suoraan uuniin?
Paistan
Meillä lasten lempisoossi:
1-2 valkosipulin kynttä
paprikajauhetta
öljyä (käytän rypsiöljyä, koska just nyt mulla on vaan extra v oliiviöljyä ja se ei sovi paistamiseen)
isohko porkkana
keskikokoinen punajuuri/keltajuuri
kesäkurpitsaa suurin piirten saman verran kuin porkkanaa
tomaattimurskaa 1-2 purkkia
ketsuppipullon jämät
(lihaliemikuutio)
pippuria myllystä
viherjauhetta 1 rkl (mangoldia, pinaattia, palsternakkaa, porkkanaa, nokkosta)
kuivattua suppilovahveroa murskattuna 2 rkl
omenahilloa 1rkl
suolaa maun mukaan
Murskattua valkosipulia kuullotetaan hetki paprikajauheen kanssa kuumassa öljyssä, sitten pannulle kasvisraasteet, annetaan paistua hetki. Sen jälkeen sekaan tomaattimurskat, ketsuppipulloista jämät (hieman kuumaa vettä pulloon ja ravistus) ja mausteet. Koska käytän halpistomaattimurskaa, niin omenahillosta tulee makeutta tasaamaan happoa. Voi laittaa sokeriakin.
Annetaan hautua vähintään 20min, mielummin tunti.
Lihapullat, valitettavasti en osaa antaa mittoja, kun itse heitän kaiken mututuntumalla:
jauhelihaa (meillä on usein hirveä tai peuraa, se on rasvatonta, niin laitan sekaan sikanautaa tai pelkkää possus)
kananmuna
hieman korppujauhoja (teen itse kuivatuista leivänkannikoista), tämän voi jättää pois
suolaa, pippuria myllystä, paprikajauhetta
kuivattuja tai tuoreita yrttejä hienonnettuna (oman maun mukaan, oreganoa, timjamia, basilikaa tms)
juustoraastetta - jääkaapin jämiä, tähän on turha laittaa mitään erityisiä, koska maku hukkuu tomaattikastikkeen sekaan
sekoitetaan ja muovataan pulliksi.
Tomaattikastike kaadetaan uunivuokaan ja lihapullat ladotaan kastikkeen sekaan
Uuniin 175C 45min
TAI lihapullat ladotaan paistinpannulle tomaattikastikkeeseen ja annetaan kypsyä rauhassa kevyesti poreilevassa kastikkeessa.
Meillä lapset syövät ylijäänyttä tomaattikastiketta vielä seuraavana tai sitä seuraavanakin päivänä pastan kanssa (siis vaikka ei olisi lihapulliakaan). Punajuuri on meillä oleellinen aines, jos sitä ei ole, niin kuuluu rutinaa, että tässä kastikkeessa on jotain vikaa.
Pussi pakastesipulia kuullotetaan pannulla oliiviöljyssä ja voissa niin että se karamellisoituu. Lisää ripaus sokeria, suola, mustapippuri. Päälle laadukas tomaattikastike ja annetaan muhia hiljaisella noin 20 min. Spagetti lautaselle ja päälle parmesania ja silputtua tuoretta basilikaa.
Lihapulliin vain jauhelihaa, kananmunaa ja mausteita. Paista pannulla pinta ja muhita kypsäksi tomaattikastikkeessa 15 min.
Tomaattimurskaa tai paseerattua tomaattia, öljyä, valkosipulia, suolaa, mustapippuria ja jos haluaa niin jotain yrttejä. Keep it simple.
Paseerattua mieluunmin. Suola ja oregano.
Kiiinnostaa kanssa!