Kylässä oleva lapsi rikkoo tahallaan tavaroita
Meillä oli kylässä 5-vuotias lapsi, joka tahallaan rikkoi n. 30 euron tavaran meillä. Ei ollut vahinko tai huolimattomuus vaan tahallaan teki. Rahallinen arvo ei ole järkyttävän iso, mutta silti itseäni harmittaa, kun rahan menoa on muutenkin. Eniten järkytti se, ettei äiti sanonut tai tehnyt mitään, vaikka näki lapsensa teon. Liian kilttinä ihmisenä nieleskelin kunnes sain sanottua, ettei tunnu kivalta, että rikottiin tavara. En saanut sanottua, että haluan että korvaavat tavaran. Jälkikäteen harmittaa älyttömästi, kun en saanut sanottua. Jos joku meillä vahingossa rikkoo jotain kohtuu halpaa niin en odotakaan, että toinen maksaisi, kun vahinkoja sattuu lapsilla, mutta että tuon ikäinen rikkoo tahallaan ja äiti ei tee mitään....
Koen hankalana sen kun olemme lapsen kummeja niin tulevat jatkossakin meille kylään (kauempaa tulevat yöksi täysihoitoon ja lapset meidän vahdittavaksi). Ja en osaa kieltäytyä. Öiden määrää olen rajannut yhteen, mutta ahdistaa kun en haluaisi huonosti käyttäytyviä ihmisiä meille, mutta en osaa kieltäytyä tai pitää kunnolla puoliani. Tiedän, noloa ja kasvunpaikka mulla.
Miten te muut suhtaudutte kun joku rikkoo tahallaan teillä tavaroita? Pyydättekö korvaamaan? Vai jätättekö sikseen?
En tiiä, mitä tällä haen kai vertaistukea ja sen kuulemista, miten muut pitävät rajansa rajattomien ihmisten kanssa...
Kommentit (41)
Tätä ihanaa vapaakasvatusta, röyhkeimmät kakarat myös varastaa toisten tavaroita vaikka kädestä ja kiroilee ja solvaa sekä haastaa jatkuvasti aikuisia.
Oletetaan, että aloitus on totta. Jos sinut on pyydetty kummiksi, olet varmaan lapsen vanhempien kanssa läheinen? Minä olisin sinuna ihan rehellinen. Sanoisin, että asian esiin nostaminen on vaikeaa, siksi et sanonut siitä heti. Mutta nyt mietittyäsi olet sitä mieltä, että rikkoontunut tavara pitää korvata, koska sillä on sinulle arvoa ja koska haluat kummilapsesi oppivan, että tekemisistään joutuu vastuuseen.
Voisitte mennä ostamaan sen korvaavan jutun jopa ihan yhdessä lapsen kanssa (mutta siis hänen vanhempiensa piikkiin). Näin lapsi muistaa parhaiten, että näin kävi, mutta asia oli korvattavissa.
Toisaalta, itse tunnet kaverisi parhaiten. Jos epäilet, ettei hän ymmärrä vaan suuttuu, anna olla. Älä salli lapselta vastaavaa käytöstä uudelleen. Tarvittaessa jäädytä kotivierailut siihen asti, kun lapsi on isompi.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin pyydän korvaamaan ja asiaa ei ole meille enää ennen kuin käytöstä on korjattu. Koskee eritoten lapsia.
Seuraavalla kerralla kun olet tämän tavaran rikkoneen lapsen vanhemman kanssa puhelimessa niin sanot että: Niin se teidän Petteri kun viimeksi rikkoi sen tavaran, niin siitä tulee teille kuluiksi x-määrä € ja että tulevaisuudessa jos meillä vieraillessa rikotaan tahallaan tavaroita niin tavaran hinnan lisäksi tulee+50€ kulut.
Lapsi oli kylästyny kumaan asuntosi ja yksin olon,eidän keskenäisen juoruiluun. Misi et kutsu lapsi perheitä kotisi lähelle leikki puiston etki eväineen? Sitäkin huolimatta itselläsi ei lapsia olisi.Lapsi lapset purkaa enerkian ulkona.Ei siällä!Miksi pitä tavata toisen koti? kelaa itse jos olisit lapsi ja sinä 2 aikuista vain juoruaa,kun et olisi olemassakaan.Ihminen se lapsikin on,elävä olento.Ymämärrän täysin lapsen rektion.
Minkä tavaran rikkoi? Onko mitenkään mahdollista ettei vanhemmat tajunneet että se meni rikki? Tuntuu vaan uskomattomalta että jos selkeästi meni rikki vanhempien silmien edessä TAHALLAAN kuten joku maljakko etteivät he olisi sanoneet mitään lapselle ja pahoitelleet sinulle?? Ja kysyneet paljonko se maksoi, jotta voi sitten senverran antaa.. itsellä 2v ja niin toimisin, ellen luulisi ettei mennyt rikki.
Miksi ruvetaan kummiksi, kun ensimmäisestä ongelmasta ollaan välejä katkaisemassa? Vanhemmat saattoivat vaikka olla niin väsyneitä, että tilanne ei kunnolla rekisteröitynyt heidän aivoissaan. Tai ehkä ovat niin häpeissään että jäätyivät.
Kummin tehtävä on tukea vanhempia lapsen kasvatuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Otsikossa tavara oli monikossa ja jutussa oli rikkonut vain yhden asian? Millä tavalla tahallaan?
Otsikkoon kirjoitin vahingossa väärin. On muinakin kertoina käyttäytynyt huonosti, mutta siitä on jo aikaa joten toivoin kasvaneen pois siitä.
Repi palasia irti Rubikin kuutiosta. Olin ostanut sellaisen paremman ja isomman puolisolle lahjaksi ja lapsi oli hakenut sen työhuoneesta ilman lupaa ja alkoi repimään paloja siitä. Otin sen pois kun huomasin, mitä teki.
Vierailija kirjoitti:
Mitä lapsen isä teki? Nuhteliko hän? Puolisosi varmaan tietää kyvyttömyytesi sanoa. Mitä hän siis sanoi tuossa tilanteessa?
Miten kukin reagoi sen kälkeen, kun olit sanonut, ettei tavaran rikkominen tuntunut kivalta?
Lapsen isä ei ollut mukana kylässä. Puolisoni oli nukkumassa. Olisi varmasti muuten sanonut jotain jo mun takia, mutta varsinkin itsensä koska hänen tavaransa oli.
Eipä siihen reagoitu mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Kurjaa että eivät toruneet lasta ja tarjoutuneet korvaamaan, mutta kyllä viisivuotiaan tahallaan rikkomat esineet kuuluvat vahinkojen kategoriaan. Ei kaikilla tuon ikäisillä ole hirveästi kykyä selviytyä vaikeista tilanteista riehumatta, ja kyläilyt ovat hyvinkin jännittäviä monille lapsille.
Jotenkin minusta tuntuu, että et ylipäänsä voi hyväksyä sitä että lapset ovat joskus hankalia eli että et tykkää kummilapsestasi ja hänen perheestään. Että se rikottu esine on vain veruke. Ole rehellinen itsellesi ja entiselle ystäväperheellesi kun katkaiset välinne.
Tiedän kokemuksesta, että lapset ovat välillä hankalia. Itselläni 10-v ja 1.5-v. Koen vanhempana velvollisuudeksi kasvattaa heitä ja myös vahtia, jos ovat siinä iässä (kuten nuorimmainen) että mieleen voi juolahtaa, mitä vain.29
Vierailija kirjoitti:
Muuten olisin sanonut että vanhemmat maksaa, mutta kun olet kummi niin maksat itse. Kummilla on velvollisuus huolehtia kasvatuksen asiallisuudesta. Joten olet laiminlyönyt tehtäväsi, ja maksat itse.
"Kummi huolehtii lapsen kristillisestä kasvatuksesta yhdessä vanhempien kanssa."
Lestoista en tiedä, mutta yleensä tahallista hajoittamista ei lasketa kristilliseksi käytökseksi.
Ei pidä alkaa kummiksi, jos siihen pysty.
Tuollaiset tilanteet tulevat aina vähän puskista ja miksi ei heti keksi, miten pitäisi suhtautua ja mitä sanoa.
Jos miehesi Rubikin kuutio on rikki lapsen takia, asia sinua/teitä yhä harmittaa, niin ei auta kuin jutella asiasta uudelleen lapsen vanhemman kanssa. Lapsen suhteen on jo myöhäistä, koska käytökseen olisi pitänyt reagoida heti.
Aina ei voi miellyttää ihmisiä olemalla hiljaa asiasta, josta on puhuttava. Reaktiot ovat erilaisia, mutta kyllä sinä sen kestät.
Vierailija kirjoitti:
Mitä lapsen isä teki? Nuhteliko hän? Puolisosi varmaan tietää kyvyttömyytesi sanoa. Mitä hän siis sanoi tuossa tilanteessa?
Miten kukin reagoi sen kälkeen, kun olit sanonut, ettei tavaran rikkominen tuntunut kivalta?
Kuljetteko te aina perheenä, että isäkin joka paikassa mukana? Tai jos teillä on kylässä porukkaa, niin koko porukka läsnä koko ajan?
Muutenkin tämmöinen mies on ritari ja pelastaa tilanteen on niin 1800 lukua. Nykyään naiset ovat jo itsenäisiä ja hoitavat itse asiansa tavalla tai toisella. Jos hän haluaa olla elämänsä kynnysmatto, niin hän sitten on. Ei siihen tarvita miestä komentamaan.
Otahan uudestaan puheeksi tämän kaverin kanssa tilanne. Kyllä mä vaatisin korvausta.
Olisin siinä hetkessä muutenkin ottanut jutun pois lapselta ja torunut ääneen. Ehkä jopa laittanut jäähylle, kun äiti oli niin flegmaattinen.
Nyt on hyvä aika harjoitella ja kasvattaa sitä itsetuntoa, että uskaltaa puhua lastenkin arkisista asioista. Ei tämä tule olemaan ainoa tilanne elämässä, jossa tarvitset jämäkkyyttä. Älä anna ihmisten kävellä ylitsesi.
Laittasin viesti tai sähköpostin ja pyytäsin kirjallisesti korvausta. Jos eivät vastaa eivätkä korvaa niin kaveruus loppuisi siihen. On vaikeaa kiltille, mutta ota tämä tilaisuutena opetella olemaan kiltti itsellesi.
Meillä kävi lapsi joka kiusasi pientä koiraamme, eikä äiti puuttunut. Ei tullut enää koskaan eikä äitinsäkään. Meillä ei kiusta eikä rikota mitään eikä ketään.
Soittaisin ja pyytäisin korvaamaan. Ja vierailut loppuisivat, kunnes lapsi osaa käyttäytyä, tuli korvausta tai ei.
Itse olisin tarttunut asiaan heti. Niin lapsi kuin äitikin olisi saaneet kuulla kunniansa ja kälppiä kotiinsa samantien. 5-vuotias ymmärtää ihan tasan, mitä tekee, kun tahallaan rikkoo, ei ole enää niin pieni, että olisi "syyntakeeton".
Vierailija kirjoitti:
Lapsi oli kylästyny kumaan asuntosi ja yksin olon,eidän keskenäisen juoruiluun. Misi et kutsu lapsi perheitä kotisi lähelle leikki puiston etki eväineen? Sitäkin huolimatta itselläsi ei lapsia olisi.Lapsi lapset purkaa enerkian ulkona.Ei siällä!Miksi pitä tavata toisen koti? kelaa itse jos olisit lapsi ja sinä 2 aikuista vain juoruaa,kun et olisi olemassakaan.Ihminen se lapsikin on,elävä olento.Ymämärrän täysin lapsen rektion.
Viisvuotias tajuaa kyllä itse hyvin jos hänen mielitavaransa rikotaan. Pitää jo ymmärtää ettei tavarat ole välineitä mielenilmauksiin. Jos on yhtään kasvatettu eikä ole nepsy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsikossa tavara oli monikossa ja jutussa oli rikkonut vain yhden asian? Millä tavalla tahallaan?
Otsikkoon kirjoitin vahingossa väärin. On muinakin kertoina käyttäytynyt huonosti, mutta siitä on jo aikaa joten toivoin kasvaneen pois siitä.
Repi palasia irti Rubikin kuutiosta. Olin ostanut sellaisen paremman ja isomman puolisolle lahjaksi ja lapsi oli hakenut sen työhuoneesta ilman lupaa ja alkoi repimään paloja siitä. Otin sen pois kun huomasin, mitä teki.
Aivan, jos kyse oli Rubikin kuutiosta niin äiti ei varmaan tajunnut että sillä voi olla arvoa paria euroa enempää. Toki outoa silti jos ei reagoinut mitenkään, kyllähän pienenkin tavaran rikkomista pitäisi pahoitella jos on normaalit käytöstavat. Ilman muuta voit pyytää korvaamaan.
Kurjaa että eivät toruneet lasta ja tarjoutuneet korvaamaan, mutta kyllä viisivuotiaan tahallaan rikkomat esineet kuuluvat vahinkojen kategoriaan. Ei kaikilla tuon ikäisillä ole hirveästi kykyä selviytyä vaikeista tilanteista riehumatta, ja kyläilyt ovat hyvinkin jännittäviä monille lapsille.
Jotenkin minusta tuntuu, että et ylipäänsä voi hyväksyä sitä että lapset ovat joskus hankalia eli että et tykkää kummilapsestasi ja hänen perheestään. Että se rikottu esine on vain veruke. Ole rehellinen itsellesi ja entiselle ystäväperheellesi kun katkaiset välinne.