Kylässä oleva lapsi rikkoo tahallaan tavaroita
Meillä oli kylässä 5-vuotias lapsi, joka tahallaan rikkoi n. 30 euron tavaran meillä. Ei ollut vahinko tai huolimattomuus vaan tahallaan teki. Rahallinen arvo ei ole järkyttävän iso, mutta silti itseäni harmittaa, kun rahan menoa on muutenkin. Eniten järkytti se, ettei äiti sanonut tai tehnyt mitään, vaikka näki lapsensa teon. Liian kilttinä ihmisenä nieleskelin kunnes sain sanottua, ettei tunnu kivalta, että rikottiin tavara. En saanut sanottua, että haluan että korvaavat tavaran. Jälkikäteen harmittaa älyttömästi, kun en saanut sanottua. Jos joku meillä vahingossa rikkoo jotain kohtuu halpaa niin en odotakaan, että toinen maksaisi, kun vahinkoja sattuu lapsilla, mutta että tuon ikäinen rikkoo tahallaan ja äiti ei tee mitään....
Koen hankalana sen kun olemme lapsen kummeja niin tulevat jatkossakin meille kylään (kauempaa tulevat yöksi täysihoitoon ja lapset meidän vahdittavaksi). Ja en osaa kieltäytyä. Öiden määrää olen rajannut yhteen, mutta ahdistaa kun en haluaisi huonosti käyttäytyviä ihmisiä meille, mutta en osaa kieltäytyä tai pitää kunnolla puoliani. Tiedän, noloa ja kasvunpaikka mulla.
Miten te muut suhtaudutte kun joku rikkoo tahallaan teillä tavaroita? Pyydättekö korvaamaan? Vai jätättekö sikseen?
En tiiä, mitä tällä haen kai vertaistukea ja sen kuulemista, miten muut pitävät rajansa rajattomien ihmisten kanssa...
Kommentit (41)
Todellakin pyydän korvaamaan ja asiaa ei ole meille enää ennen kuin käytöstä on korjattu. Koskee eritoten lapsia.
Vanhemmille lasku rikkoutuneesta tavarasta, sen lisäks kasvatat itselles selkärangan ja opettelet sanomaan EI.
Et ota sitä vekaraa hoitoon/yökylään tasan tarkkaan niin kauan, kuin vanhemmilta ei ole tullu minkäänlaista korvausta rikkoutuneesta tavarasta.
Ei ton kaltaset pösilöt muuten opi, kun eivät edes piittaa ... kun ei ollut heidän omaisuuttaan ym.
Kiitos vastauksista! Pitää sitten ottaa puheeksi tuo ja pyytää korvaamaan. Jos eivät halua niin sitten eivät ole tervetulleita enää meille.
Rajojen opettelu on vaikeaa ja kiitos vastauksista. Se auttoi näkemään, mikä on "normaalia".
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista! Pitää sitten ottaa puheeksi tuo ja pyytää korvaamaan. Jos eivät halua niin sitten eivät ole tervetulleita enää meille.
Rajojen opettelu on vaikeaa ja kiitos vastauksista. Se auttoi näkemään, mikä on "normaalia".
T. Ap
Tsemppiä! Älä anna periksi, ei ole hyväksyttävää tuo tahallaan rikkominen ja ovat kyllä jokseenkin itsekkäitä kun eivät oma-aloitteisesti ehdottaneet korvaamista. Jos kyseessä oli esim. maljakko tms. koriste-esine, niin ehkä eivät ymmärtäneet että silläkin on arvoa omistajalleen, vaikka heille ei olisikaan.
Meillä ainakin kun on siskonlapset kylässä on meidän säännöt. Kotonaan saavat valvoa yms mutta meillä mennään aikaisin nukkumaan, eivät pahemmin murmuta vastaan.
Otsikossa tavara oli monikossa ja jutussa oli rikkonut vain yhden asian? Millä tavalla tahallaan?
Muistan pentuna kasarilla kun mulle rupesi muodostumaan jo stressiä ja v1tutusta kun aina kun eräät tuli kylään, heidän pentunsa särki jotain minun tavaroita tai leluja :/
Jos et pysty sanomaan, kirjoita sähköposti. Tai vaikka etanapostilla menevä kirje.
Meille ei kummallisesti enää sopisi tulla kylään ja näitä on siis käyny. Opetan myös toisten pennuille käytöstapoja vaikka siitä näkyy vanhemmille mielensäpahoittamista seuraavan.
Mitä lapsen isä teki? Nuhteliko hän? Puolisosi varmaan tietää kyvyttömyytesi sanoa. Mitä hän siis sanoi tuossa tilanteessa?
Miten kukin reagoi sen kälkeen, kun olit sanonut, ettei tavaran rikkominen tuntunut kivalta?
Jos joku kylässä oleva rikkoisi meillä tavaroita niin olisi viimeinen kerta kun tänne tulee riippumatta siitå kuka on.
Muuten olisin sanonut että vanhemmat maksaa, mutta kun olet kummi niin maksat itse. Kummilla on velvollisuus huolehtia kasvatuksen asiallisuudesta. Joten olet laiminlyönyt tehtäväsi, ja maksat itse.
Vierailija kirjoitti:
Otsikossa tavara oli monikossa ja jutussa oli rikkonut vain yhden asian? Millä tavalla tahallaan?
Huhuu ap...
Erilaisia vaihtoehtoja. Älä ota kylään lapsia ja äitejä, varsinkin jos ei ole varmaa ettei riko. Pyydä korvaus, soittele sille perheenäidille, jos suuttuu ei voi mitään. Tai unohda asia ja osta uusi tavara tilalle. Lopeta kummius, äiti ei hoida asioita toivomallasi tavalla, hyvät tavat - he ottavat toisen kummiksi.
Tällaisten ihmisten kanssa rajat pidän katkaisemalla välit. Tuo ei muuksi tuosta muutu vaikka kuinka hyysäät ja yökylität.