Miksei lapsia enää opeteta sanomaan kiitos?
Kysymys tulikin jo otsikossa, mutta nykylapset eivät enää kiitä, kun saavat jotain. Vielä minun lapsuudessani se oli tärkeää ja näin aikuisenakin aina kiitän esimerkiksi lahjasta tms., joten olen utelias tietämään, miksei vanhemmat enää opeta sitä lapsilleen?
Kommentit (6)
Kyllä osa kiittää ja osa ei. En siksi yleistäisi.
Voit myös itsekin neuvoa lapsia kiittämään. Vieraitakin lapsia. Niinhän ne lapset parhaiten oppivat, että aikuiset neuvovat ja kertovat. Jos lapsen omat vanhemmat eivät osaa, niin sitäkin suuremmalla syyllä neuvomaan vaan ohjauksesta osattomiksi jäävät lapsi parat.
Säännöt ei ole enää yhtä tiukat kuin ennen. Ennen alistettiin kurilla.
Itse olin lapsena ainakin ihan hirveän ujo enkä uskaltanut sanoa aikuisille mitään.
Kyllä kiittävät, mutta esim minua 43v ei ole koskaan opetettu kiittämään. Ei meillä kotona kiitelty mistään toisiamme esim arkipäivän asioista. Oikeastaan en saanut minkäänlaista tapakoulutusta. En muista koskaan vanhempieni kiittäneen ketään tai pyytäneen anteeksi tai mitään muutakaan tuollaista puhetta mitä nykyisin monet aivan luonnostaan käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin lapsena ainakin ihan hirveän ujo enkä uskaltanut sanoa aikuisille mitään.
Mulla oli sama. Nyt aikuisena kiittelen varmaan keskimääräistä enemmän.
Tuli tästä mieleen että just oli festareilla todella kohteliaita pullonkerääjä-lapsia, kysyivät aina nätisti että saako ottaa ja kiittivät joka tölkistä.