Sähkön siirto 61e, sähkön käyttö 48e viime kuulta.
Kommentit (40)
Okt:ssa heinäkuun sähkölasku 37€ ja siirtoa päälle 39€. Jännä että oli noin pieni toi siirron osuus nyt?? Yleensä n 1,25x sähkölasku
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, mikä osuus tuosta laskusta oli sähköveroa,
alv:ta ja muita energiamaksuja, kuten perusmaksua?Siirrossa kk-maksu 23,5e, energiaveroa 24e. Itse siirtomaksu 1,62snt/kwh.
Käyttösähkössä kk-maksu 4,90e. Kulutus ollut. 860kwh.
Ap
Oho, mulla menee koko vuodessa sähköä 1100kwh. Miten olet säästänyt sähköä?
Maksat sen minkä lainsäätäjät ovat päättäneet:
- sähkövero
- kohtuullisen tuoton määrä, joka perustuu lakiin
- investoinnit maanalaisiin sähköverkkoihin
Äänestämällä päätät 90% sähkön hinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Miltä ajalta lasku ap:lla oli?
Kuukausi, kaksi kuukautta. Meille laskutus on aina kaksi kuukautta kerrallaan.
Ja mitä enenmän sähköä kuluttaa, sitä suurempi se siirtomaksukin on, sehän riippuu siitä, miten paljon juuri sinun asuntoosi on sähköä siirretty.
Ja tietenkään siirtimaksua ei voi kilpailuttaa, koska jokaisella Suomen alueella, toimii vain yksi, sähkön jakeluverkko yhtiö.
Miten ihmeessä silloin voisi sähkönsiirron kilpailuttaa?
Maksat sen jakeluverkon omistajalle, joka on sähkön siirto linjatkin rakentanut, ja joka käy ne korjaamassa, ja huoltamassa.Ei ne jakeluverkot ilman huoltoa pysy kunnossa.
Viime kuulta, eli heinäkuu.
Vierailija kirjoitti:
Mikä yhtiö omistaa verkon sinun alueellasi ap? Eli kenen siirtomaksu?
Oulun seudun sähkö.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, mikä osuus tuosta laskusta oli sähköveroa,
alv:ta ja muita energiamaksuja, kuten perusmaksua?Siirrossa kk-maksu 23,5e, energiaveroa 24e. Itse siirtomaksu 1,62snt/kwh.
Ap
Oho, mulla menee koko vuodessa sähköä 1100kwh. Miten olet säästänyt sähköä?
En mitenkään 😊
Vuosikulutus n. 14 000kwh.
Ap
Ihmeen vähän ap:lla sähkönsiirto. Meillä on aina vähintään kaksinkertainen siirtomaksu verrattuna sähkön hintaan. Eli jos sähkölasku on 50 e, siirto on silloin 100 e, noin karkeasti sanoen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oulun seudun sähkö.
Ap
Omistaako kunta tuon osakkeet?
Meillä Tampereella sähkönsiirto on pysynyt ihan ok hintaisena, kun verkon omistaa kaupungin oma yhtiö. Ei ole sellaisia korotuspaineita kuin näillä ulkomaisessa omistuksessa olevilla pörssiyhtiöillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppalasku tänään 76,45e ja kampaajalla käynti 100,90e.
Kaksi eri tuotetta (tuotteita ja palvelu), kaksi eri hintaa.
Sähkö ja sähkön siirto. Kaksi eri asiaa, kaksi eri hintaa.
Ei tämä ole liian vaikeaa.
No ei ihan.
Jos olisit verrannut kampaajalla käyntiä 100,90€ shampoisiin ja hoitoaineisiin mitä olisit ostanut samalla reissulla 150 eurolla olisit lähempänä sitä mitä ap ajoi takaa. Perunoita ja hiustenleikkuuta ei kukaan kysynyt.
Niin. Omenat ei ole appelsiineja. Hiusten hoitotuotteet ja shampoot täysin eri asia kuin itse kampaajan työ. Kulurakenne aivan eri molemmissa.
Koittakaan nyt ymmärtää, että sähkö ja sähkön siirto on täysin eri asioita. On eri asia pyörittää sitä ydinvoimalan turbiinia ja jauhaa sillä putkitelkkariisi sähköä kuin rakentaa ja ylläpitää sen teidän perähikiänne sähköverkkoa metsien ja myrskyjen keskellä. Ne on kaksi omaa itsenäistä, täysin erilaista bisnestään. Y
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oulun seudun sähkö.
Ap
Meillä Tampereella sähkönsiirto on pysynyt ihan ok hintaisena, kun verkon omistaa kaupungin oma yhtiö. Ei ole sellaisia korotuspaineita kuin näillä ulkomaisessa omistuksessa olevilla pörssiyhtiöillä.
Jatkan vielä, että korotus on tullut Tampereen Sähkölaitoksellakin sähkön hintaan. Laskusta 40 % on siirtomaksua ja 60 % kulutusta.
Karuna kiittää ja kuittaa.
terv. veroparatiisisaarilta 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oulun seudun sähkö.
Ap
Kyseessä on osuuskunta.
Ap
Tarkistin laskun, sähkönsiirto oli kahdelta kuukaudelta.
Caruna ei kylläkään siirtä sähköä kaikkialle Suomeen, se on vain yksi jakeluverkoistamme.
Suurimman osan jakelu verkoista omistavat kunnat, ja / tai kuntien perustamat osakeyhtiöt.
Vierailija kirjoitti:
Caruna ei kylläkään siirtä sähköä kaikkialle Suomeen, se on vain yksi jakeluverkoistamme.
Suurimman osan jakelu verkoista omistavat kunnat, ja / tai kuntien perustamat osakeyhtiöt.
Mutta Caruna- case aloitti Suomessa siirtomaksujen uudenlaisen hinnoittelun. Lupa rahastaa, koska Carunallekin se annettiin valtiovallan toimesta Fortumin (kansallisomaisuuden) siirtoverkkojen myynnin yhteydessä. Myöhemmin tätä "Caruna"-sopimusta korjattiin ja siirtomaksut edelleen nousivat.
Miksi? Kuka hyötyi?
Aikoinaan ydinvoiman keksimisen aikoihin sähköstä piti tulla niin halpaa, ettei sitä kannattanut edes mitata saati veloittaa, mutta ahneus tuhosi tämänkin asian... :/
Sähkölasku viimeksi 12 e. Siirto 61 e.
Ylä savo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppalasku tänään 76,45e ja kampaajalla käynti 100,90e.
Kaksi eri tuotetta (tuotteita ja palvelu), kaksi eri hintaa.
Sähkö ja sähkön siirto. Kaksi eri asiaa, kaksi eri hintaa.
Ei tämä ole liian vaikeaa.
No ei ihan.
Jos olisit verrannut kampaajalla käyntiä 100,90€ shampoisiin ja hoitoaineisiin mitä olisit ostanut samalla reissulla 150 eurolla olisit lähempänä sitä mitä ap ajoi takaa. Perunoita ja hiustenleikkuuta ei kukaan kysynyt.
Niin. Omenat ei ole appelsiineja. Hiusten hoitotuotteet ja shampoot täysin eri asia kuin itse kampaajan työ. Kulurakenne aivan eri molemmissa.
Koittakaan nyt ymmärtää, että sähkö ja sähkön siirto on täysin eri asioita. On eri asia pyörittää sitä ydinvoimalan turbiinia ja jauhaa sillä putkitelkkariisi sähköä kuin rakentaa ja ylläpitää sen teidän perähikiänne sähköverkkoa metsien ja myrskyjen keskellä. Ne on kaksi omaa itsenäistä, täysin erilaista bisnestään. Y
Sinähän olet kiukkuinen.
Kahtena eri asianahan tässä ollaankin puhuttu sähkön siirrosta ja itse sähkön kulutuksesta.
Mulla heinäkuussa energia 18e, siirrot yms verot noin 50e.
Siirrossa kk-maksu 23,5e, energiaveroa 24e. Itse siirtomaksu 1,62snt/kwh.
Ap