Mitä jouluvalmisteluja olette tehneet?
Kommentit (64)
Olen tehnyt erilaisia marmelaadeja joita tulee jouluisiin pikkuleipiin adventtiajaksi ja jouluksi. Maustekurkkuja ja sieniä olen säilönyt useita isompia lasipurkkeja. Kynttilät myös ostettu, koska nyt edullisempia kuin joulun alla. Joululahjoja emme osta aikuisille vuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein joulusiivouksen.
Minulla on vielä kesken viime vuoden joulusiivous.
Voit vielä höllentää tahtia, sillä kaappeja ei tarvitse siivota jos et aio viettää siellä Jouluasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein joulusiivouksen.
Voit vielä höllentää tahtia, sillä kaappeja ei tarvitse siivota jos et aio viettää siellä Jouluasi.
Jos ei ole suuri perhe, se kaappi voi olla helpompi siivottava ja nopeasti koristettu jouluiseksi.
Mä olen ostanut pari lahjaa valmiiksi.
Minä olen tehnyt VANUKKAITA ja HYYDYKKEITÄ sekä pelastan hukkuneen ruohonleikkurin. Leikaajasta ei niin väliks kun valas söi sen.
Laitoin tällä viikolla joululahjaliköörin muhimaan, mustikkaa tänä vuonna. Viime vuonna raparperia, siitä tuli todella nättiä vaaleanpunaista, ja maukasta! Lisäksi ajattelin keitellä kohta mustikkahilloa joululahjakoreihin (tai pussukoihin). Pari ämpärillistä männynkäpyjä on kuivumassa verannalla, odottavat viileitä kelejä, jotta viitsii sisällä sulatella kynttilänjämiä - upotan niitä käpyjä siihen sulaan massaan. Niistä tulee hyviä sytykkeitä takkaan - tämä lahjaidea toimii vain niille, joilla on jonkinlainen tulisija kotonaan.
Vielä en ole sieniä säilönyt, mutta pitää piakkoin alkaa siihenkin, kerään rouskuja ja laitan suolasieniksi, pakkaan ne vielä jouluna sitten parempiin pieniin lasipurkkeihin (suolaan isossa astiassa).
Joillekin sukulaisille ja tuttaville voin antaa joululahjapussukassa myös valkosipuleita, mutta kaikkihan eivät niistä tykkää. Ja tosiaan tuota likööriä annan vain niille, joille se sopii, absolutisteille tai alkoholiongelmaisille ei mene.
incel kirjoitti:
Minä olen tehnyt VANUKKAITA ja HYYDYKKEITÄ sekä pelastan hukkuneen ruohonleikkurin. Leikaajasta ei niin väliks kun valas söi sen.
Hyvä juttu, olinkin huolissani siitä ruohonleikkurista.
Olen varannut matkan jouluksi Kanarialle.
Täällä myös kuolinsiivous kesken. Kai se olisi suoritettava loppuun jotta voi alkaa joulusiivouksen.
Vierailija kirjoitti:
Ostin jälkiruokaviiniä kotimaiselta viinitilalta kesälomamatkalla :-)
Oi oi. Hyvä kun muistutit. Kalkkisista saa aivan ihania viinejä, siidereitä ym. Kauniit pullot, ihanan väriset juomat. Taisi siellä olla pontikkaakin... sinne jouluostoksille
Joulukirppistä silmällä pitäen laittanut tavaroita kasseihin sitä mukaa kun on löytynyt. Jos aikoo askarrella jotakin, niin tarvikkeita kannattaa bongailla pitkin vuotta, niin sitten ei tarvi syyspimeillä kuin laittaa kokoon.
No, semmosen joulu valmistelun vois jo nyt tehä että varaa jouluksi matkan jonnekkin.
Laskin osoitekirjasta: 18 joulukorttia laitan tänä vuonna. Kortteja jo katselin kaupassa; en vielä ostanut
Kertonut joulua kanssani viettäville mistä kaikesta tänä vuonna karsitaan
Olen ostanut yhden joululahjan. Olen myös jo katsellut joulukalentereita ja joulukortteja hieman sillä silmällä. Joulu tulee taas kerran todella nopeasti, lähes heti, kun kun kesä on päättynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein joulusiivouksen.
Toisaalta kaapit - ainakin keittiön kaapit, on syytä siivota kerran vuodessa ja mielekkäämpää se on tehdä syksyn tai talven pimeydessä kuin kesällä tai keväällä, jolloin isona siivousprojektina on ikkunoiden pesu.
Kutsuin jo pukin panemaan pyllyyn,joka jouluinen traditio.
Muutettiin juuri uuteen asuntoon eli mitään sen suurempaa joulusiivoista ei tänä vuonna tarvitse tehdä. Kaikki on pesty ikkunoita myöden.
Nyt lokakuussa olen kaupassa ollessani katsellut lahjoja lapsille ja läheisille, katselen myös netin kautta lahjoja ja surffailen monella sivulla ja laitan ylös jos jotain sopivaa löytyy. Marraskuussa ostan suurimman osan lahjoista.
Parvekkeelle laitoin viikko sitten valot ja lyhdyt.
Marraskuussa lahjojen osto ja joulukuussa leipomiset ja jouluruokien hankkimiset ja valmistus.
Kun lapset olivat pieniä, niin jo heinäkuussa aloin ostelemaan mitä kuvittelin heidän haluavan, mitä itse olisin halunnut. Hävettää sanoa, mutta käytin lahjoihin n. pari tonnia, kun oli silloin vielä varaa säästöjen vuoksi. Esikoinen taaperoiässä nautti ehkä eniten availusta ja taisipa yrittää avata muittenkin lahjoja alkuun päästyään:D Sitten lopuksi huokaisi tyytyväisyydestä. Voi niitä aikoja, joulu oli tällaiselle höpsölle äidille myös yhtä tähtipölyä ja toiveitten toteuttamista. Mukavia aikuisia heistä tuli, jotka tykkäävät nykyisin myös itse ostaa lahjan toisilleen, ystävilleen ja meille, yhden vain jokaiselle lämpimällä ajatuksella. Ei ole mitään enää överiin menevää, vaan pelkkä Joulu on nykyisin se pääasia. Parasta kun näkee läheisiään.