Mitkä asiat auttaisi lasta nukahtamaan nopeammin?
Meillä on käytössä jo pimennysverhot, ilmastointi, päiväunet pois, ulkoilua päivällä, kunnon ilttapala jne. Lapsi menee ihan tyytyväisenä sänkyyn, kun nukkumaanmenoaika on, mutta ei vain saa unta. Saattaa pyöriä sängyssä valveilla tunnin pari jopa. Mitä keksisin, jotta nukahtaisi nopeammin? Ikää kihta viisi.
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Lasi lämmintä maitoa, iltasatu. Ei mitään riehumisia ennen sänkyä taikka telkkaria tms muuta ruutua.
Ei ole mitään ruutuja klo 17 jälkeen koskaan. Iltasatu luetaan ja illalla rauhotutaan jo ennen sänkyyn menoa kyllä.
Lasia lämmintä maitoa en ole kokeillut, iltapalan kanssa olen tarjonnut tavallista kylmää maitoa. Puuro on lämmintä kuitenkin.
Ap
Ei kaikki tykkää nukkua. Niin se vain on.
Minkä ikäinen lapsi ja mihin aikaan yrität häntä unille saada`?
Illalla vielä reipasta ulkoilua ja lämmin kylpy, hyvä iltapala, syliä ja iltasatu
Paavo väyrysen maraton mittaiset puheet voi toimia.
Nukkumaanmenoaika myöhemmäksi. Tuohan kielii vain siitä, että yrität saada lasta liian aikaisin nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Lasi lämmintä maitoa, iltasatu. Ei mitään riehumisia ennen sänkyä taikka telkkaria tms muuta ruutua.
Hyi helvetti! Tulee puistattavia muistoja lapsuudesta tuosta lämpimästä maidosta. Ihan kamalaa, mutta pakko oli juoda, koska mummon mielestä se kuului lasten iltarutiiniin.
Tuttua. Itse olen tuollainen. Vaikeaa oli varsinkin kouluiässä. Edelleen nyt keski-ikäisenä valvon aina klo 1 asti vähintään. Huomennakin herätys klo 5.45 töihin. En vain saa unta, joten ihan turha mennä sänkyyn pyörimään.
Herääkö lapsi aamulla pirteänä? Jos herää, niin nukkuu varmaan tarpeeksi. Eli laittaisin nukkumaan vasta lähempänä nykyistä nukahtamisaikaa.
Eikö tuosta ole aika helppo päätellä, että laitat lapsen sänkyyn liian aikaisin. Myöhennä nukkumaanmenoaikaa niin ei tarvitse turhaan sängyssä pyöriä.
Lämmin maito on vihoviimeinen mitä tulisi antaa. Proteiinit pitävät virkeänä, hiilihydraatit väsyttää.
Ja illalla juotu neste voi aiheuttaa vessakäynnin yöllä.
Eihän tuo nyt niin paha ole jos tunnin pari valvoo. Itse olen ollut kuulemma samanlainen.
Toki uni ingelmia ollut koko ikäni, nyt jo mittarissa 60+
Monelta lapsi nukahtaa? Kuinka paljon nukkuu yössä?
No ei kai se nuku jos joskus klo 20 laitat sen sänkyyn pyörimään. 5v ei ole enää vauva.
Meditaatio. Iltaan sopiva ja päälle vähän sopivaa musiikkia.
Samat nukahtamis tai rentoutustekniikat toimii lapsille ja aikuisille. Iltasilittely auttaa joillekin, tai kääriminen tiukkaan peittopakettiin, painopeitto.
Nauhalta joku rentoutusjuttu, jossa rentoutetaan varpaita, polvia jne. Tai joku lampaiden laskeminen, "turvapaikkaan" hakeutuminen ja muut mindfulness jutut. Osa niistä sopii pienillekin lapsille. Näitä on netissä ja kirjastossa saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
No ei kai se nuku jos joskus klo 20 laitat sen sänkyyn pyörimään. 5v ei ole enää vauva.
Meidän 8v menee nukkumaan klo 20 ja nukahtaa hyvin. Ja herää pirteänä klo 07. Lapset tarvitsevat paljon unta, toki yksilöllisiä eroja on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän 8v menee nukkumaan klo 20 ja nukahtaa hyvin. Ja herää pirteänä klo 07. Lapset tarvitsevat paljon unta, toki yksilöllisiä eroja on.
Jos lapsi pyörii sängyssä 2h, hän ei silloin ole nukkumaan mennessä vielä tarpeeksi väsynyt. Jos siis tämä tapahtuu joka kerta.