Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusi kiinalainen Xpengin G9 sähköauto teknisesti mullistava, latausteho nousee aivan hurjiin lukemiin

Vierailija
13.08.2022 |

En tiedä missä pystytään teknisesti sitten syöttämään tuollaisia tehoja

Pystyy lataamaan 5 minuutissa n. 200km lisää ajomatkaa autoon.

https://insideevs.com/news/603881/xpeng-g9-interior-revealed-can-add-12…

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskaa koska kiinalainen lelu.

Vierailija
2/33 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan älytöntä hommaa yrittää kilpailla lataustehoilla.

Jos sen yön aikana saa about täyteen että pääsee töihin niin se riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisen autolehden toimittaja menee tällä varmasti 35 asteen pakkasella kylmällä akulla 50kW Chademo-latauspisteelle ja valittaa että lataus oli vain 1/10 siitä mihin auton pitäisi kyetä. 

Sitten AVn vetypaskavaippa tulee tänne siteeraamaan juttua ja toteamaan miten sähköautot ovat raakileita.

Vierailija
4/33 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autossa on enemmän laskentatehoakin kuin mitä monessa normaalissa tietokoneessa. Täynnä jotain huippunopeita Qualcommin ja nVidian piirejä.

Vierailija
5/33 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bensa-autossa yhdellä tankkauksella saa huimasti enemmän kilometrejä.

Vierailija
6/33 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tulee myös Eurooppaan myyntiin ilmeisesti. Ainakin joihinkin Euroopan maihin. Mutta täällä nyt tuskin ihan heti on mitään 480kW:n latausasemia....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/33 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko se auttaa kun latauspisteitä ei ole kovin tiheässä. Onko juuri tuollaisia ollenkaan? Se kuinka pitkälle yhdellä latauksella pääsee on minusta oleellisempaa. Olen muutenkin kaasuautojen kannalla jos halutaan nopeasti vähentää päästöjä. Bensa autot kun voi muuntaa kaasulla toimiviksi.

Ehkä sitten joskus kun tuo itänaapuri lopettaa sekoilun sitä kaasua voi ostaa niiltäkin. Kuitenkin varmuuden vuoksi ei vain niiltä.

Minusta on jääräpäisen typerää ajaa ainoana vaihtoehtona sähköautoja. Voisi ainakin antaa ihmisille valinnanvaraa. Tonni-pari muuntamiseen kaasuautoksi vai kymppitonneja että saa sähköauton?

Vierailija
8/33 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton suunnittelussa ollut mukana Audin, Porschen ja BMW:n palkkalistoilla aiemmin olleita insinöörejä ja ajo-ominaisuudet on hiottu tältä pohjalta.

Tämä on kyllä ehkä kalleimpia kiinalaisia autoja mitä edes on eli puhutaan ehkä n. 80000e:n hintaluokasta.

Tietysti auto on sitten ihan täysin premium-tasoinen joka suhteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/33 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajettavuuden suhteen on käytetty mittapuuna suunnittelussa Porsche Cayenne -mallia.

Vierailija
10/33 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reaalimaailman toimintamatka täydellä akulla n. 600km, mutta pitää ottaa huomioon, että on lähes samaa kokoluokkaa kuin Tesla Model X.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/33 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä ei akku kauaa kestä, suuret lataustehot nimittäin on myrkkyä akulle.

Sitäpaitsi tuohon teoreettiseen latausnopeuteen saa aina lisätä reilusti enemmän aikaa käytännössä, varsinkin talvella.

Vierailija
12/33 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä ei akku kauaa kestä, suuret lataustehot nimittäin on myrkkyä akulle.

Sitäpaitsi tuohon teoreettiseen latausnopeuteen saa aina lisätä reilusti enemmän aikaa käytännössä, varsinkin talvella.

Riippuu akkutyypistä. Joissakin uusimmissa akkutyypeissä ei juuri enää heikkenemistä. Litium-iron-phosphate tai Litium-Manganese-iron-phosphate muistaakseni...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/33 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä ei akku kauaa kestä, suuret lataustehot nimittäin on myrkkyä akulle.

Sitäpaitsi tuohon teoreettiseen latausnopeuteen saa aina lisätä reilusti enemmän aikaa käytännössä, varsinkin talvella.

Riippuu akkutyypistä. Joissakin uusimmissa akkutyypeissä ei juuri enää heikkenemistä. Litium-iron-phosphate tai Litium-Manganese-iron-phosphate muistaakseni...

Litium-akkua kuluttaa sekä vuodet että kilometrit. Taksikäytössä päästään hurjiin lukuihin koska ajosuorite tehdään muutamassa vuodessa. Tavallisella kuluttajalla akku ei kestä 35 vuotta, vaan melkein kaikki eri versiot li-ion kemiasta happanevat hyllyyn noin 8-12 vuodessa pelkällä ylläpitolatauksella. Poikkeuksen tähän tekee LFP jossa on huonompi kapasiteetti, sekä LTO jolla on lisäksi korkea hinta. Pitkä ikä on kompromissi muiden ominaisuuksien suhteen. Teslan käyttämä NCA kestää kohtuullisella käytöllä juuri sen 8-9 vuotta jonka jälkeen kapasiteetti alkaa kadota nopeammin kiihtyvällä tahdilla. Vanhassa akussa yksi lataussykli kuluttaa enemmän kuin uudessa.

Vierailija
14/33 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoisia rautaperseitä täällä kun ajavat satoja kilometrejä pysähtymättä. Itse ajan max 2,5-3h ennenkuin pidä tauon. Siinä ehtii hyvin taas latailla 20-30 minuuttia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/33 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä ei akku kauaa kestä, suuret lataustehot nimittäin on myrkkyä akulle.

Sitäpaitsi tuohon teoreettiseen latausnopeuteen saa aina lisätä reilusti enemmän aikaa käytännössä, varsinkin talvella.

Riippuu akkutyypistä. Joissakin uusimmissa akkutyypeissä ei juuri enää heikkenemistä. Litium-iron-phosphate tai Litium-Manganese-iron-phosphate muistaakseni...

Litium-akkua kuluttaa sekä vuodet että kilometrit. Taksikäytössä päästään hurjiin lukuihin koska ajosuorite tehdään muutamassa vuodessa. Tavallisella kuluttajalla akku ei kestä 35 vuotta, vaan melkein kaikki eri versiot li-ion kemiasta happanevat hyllyyn noin 8-12 vuodessa pelkällä ylläpitolatauksella. Poikkeuksen tähän tekee LFP jossa on huonompi kapasiteetti, sekä LTO jolla on lisäksi korkea hinta. Pitkä ikä on kompromissi muiden ominaisuuksien suhteen. Teslan käyttämä NCA kestää kohtuullisella käytöllä juuri sen 8-9 vuotta jonka jälkeen kapasiteetti alkaa kadota nopeammin kiihtyvällä tahdilla. Vanhassa akussa yksi lataussykli kuluttaa enemmän kuin uudessa.

Tesla käyttää nykyään LFP -akkuja standard range 3/Y -malleissa.

Vierailija
16/33 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auton suunnittelussa ollut mukana Audin, Porschen ja BMW:n palkkalistoilla aiemmin olleita insinöörejä ja ajo-ominaisuudet on hiottu tältä pohjalta.

Tämä on kyllä ehkä kalleimpia kiinalaisia autoja mitä edes on eli puhutaan ehkä n. 80000e:n hintaluokasta.

Tietysti auto on sitten ihan täysin premium-tasoinen joka suhteessa.

Jaha myös autobisneksessä mennään tähän että hölmöt länkkärit opettavat kiinalaisille kaikki uusimmat teknologiat.

Seuraavat autot tehdäänkin sitten täysin kiinalaisvoimin. On siinä bemari ja muut saksalaiset ihmeissään kun Kiinasta pukkaa ultramodernia sähköautoa puolella saksalaisten hinnasta.

Vierailija
17/33 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuodaanpa tänne pakkaseen ja sohjoonkatsotaanpa mikä on totuus. Sähköautojen markkinoinninssa on sellainen sellainen hype että voittaja on se joka eniten valehtelee.

Vierailija
18/33 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjassa, jossa on paljon sähköautoja, romutetaan jo alle viidenvuoden ikäisiä.

Jäteshokki: Norjassa uudenkarheita sähköautoja viedään surutta romuttamolle – taustalla erikoinen syy: "Ei järin ympäristöystävällistä"

– Kaikki nämä sähkö- ja hybridiautot ovat alle viiden vuoden, omistaja esittelee. 

– Mitä ne täällä tekevät? Jan Thoams kysyy ihmeissään. 

– Niitä on liian kallista korjata, omistaja vastaa. 

https://www.seiska.fi/katso/Suoratoisto/Jatesokki-Norjassa-uudenkarheit…

Vierailija
19/33 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nopeampi latausteho, sitä kalliimpi sähkönsiirtomaksu on edessä. Teho kasvaa, eli verkkoja joutuu uusimaan, joka yllättäen maksaa.

Vierailija
20/33 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autossa on enemmän laskentatehoakin kuin mitä monessa normaalissa tietokoneessa. Täynnä jotain huippunopeita Qualcommin ja nVidian piirejä.

tai sitten tuo on pskaa. Kiinalla ei mene nyt lainjasn hyvin. Sen on pakko yrittää tyrkyttää krääsää länteen ja silti talous sakkaa.