Teini ei ikinä pese ostamiaan vaatteita ennen käyttöä, olenko nipo kun huomautan?
Käy shoppailemassa ja laittaa saman tien päälle. Käsittääkseni niissä edelleen käytetään vahvoja homeenestoaineita sun muuta, mutta eivät kuulema haise ja menee turhaan vettä pesussa. Iho-oireita ei ole, mutta joku maalaisjärki sanoo että niistä lähtee ekassa pesussa ties mitä irti ja takuuta turvallisuudesta ei ole.
Mitä palstan asiantuntijat sanoo?
Kommentit (47)
Pesen aina ihoa vasten tulevat vaatteet ennen käyttöä juuri homeenestoaineiden yms. muun kemikaalikuorman takia. Olen joskus lapsena saanut ihottumaa puserossa olleesta irtoväristä. Ongelma korjaantui, kun pusero pestiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iho voi herkistyä myöhemmällä iällä vähemmästäkin kemikaalikuormasta ja sitten harmittaa.
Ja mikä osa tästä kemikaalikuormasta tulee kosmetiikasta tai ravinnosta? Tai pesuaineesta jota käytät vaatteiden pesuun?
Mietipä tätä ja olet kohta alasti autiolla saarella kaukana kaikesta.
Paitsi ranta on tietysti muovijätteen peitossa ja mikromuovia on kaloissa joita syöt ja vedessä jota juot. Harmittaa.
Kemikaalikuormaa tulee vaikka mistä, mutta jos sen edes vähäiseksi vähentämiseksi auttaa vaikkapa vastaostettujen vaatteiden kevyt peseminen ennen käyttöönottoa, niin totta kai se kannattaa tehdä.
Se kevyt peseminen kuluttaa sekä luonnonvaroja että itse vaatetta täysin turhaan. Mutta jos noilla asioilla ei sinulle henkilökohtaisesti ole suurta väliä niin siitä vaan.
Tosin teineille niillä on usein väliä.Olisin huolissani, jos ostetaan vaatteita, jotka ovat kuluneet piloille ensimmäisestä pesukerrasta. Kannattaa satsata laadukkaisiin vaatteisiin, niin niitä ei tarvitse ostaa jatkuvasti uusia. Pesuainetta ei myöskään tarvitse käyttää älyttömiä määriä, vastaostetun kohdalla varsinkaan.
Miksi laadukkaassa vaatteessasi on myrkkyjä, jotka pitää perstä pois?
En minäkään pessyt ennen kuin parikymppisenä laitoin uudet farkut jalkaan lentokoneeseen pesemättä niitä ensin. Koko matkan ajan jalat kihelmöivät ja kutisivat. Kentällä kävin vaihtamassa toiset housut ja näin kuinka jalat olivat ihan kirkkaanpunaiset. Ihottumaa kesti muutaman päivän.
Tuon jälkeen olen aina pessyt vaatteet ennen käyttöä. Varsinkin lasten vaatteiden kanssa olen tarkkana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iho voi herkistyä myöhemmällä iällä vähemmästäkin kemikaalikuormasta ja sitten harmittaa.
Ja mikä osa tästä kemikaalikuormasta tulee kosmetiikasta tai ravinnosta? Tai pesuaineesta jota käytät vaatteiden pesuun?
Mietipä tätä ja olet kohta alasti autiolla saarella kaukana kaikesta.
Paitsi ranta on tietysti muovijätteen peitossa ja mikromuovia on kaloissa joita syöt ja vedessä jota juot. Harmittaa.
Kemikaalikuormaa tulee vaikka mistä, mutta jos sen edes vähäiseksi vähentämiseksi auttaa vaikkapa vastaostettujen vaatteiden kevyt peseminen ennen käyttöönottoa, niin totta kai se kannattaa tehdä.
Se kevyt peseminen kuluttaa sekä luonnonvaroja että itse vaatetta täysin turhaan. Mutta jos noilla asioilla ei sinulle henkilökohtaisesti ole suurta väliä niin siitä vaan.
Tosin teineille niillä on usein väliä.
Minä kyllä ihmettelen suuresti, että miten sitä kemikaalikuormaa vähentää vastaostetun vaatteen pesu ennen käyttöä? Eikös se kemikaalikuorma edelleen ole sitten siellä vedenpuhdistamossa tai vesistöissä, mihin se pesuvesi menee kaiken jälkeen? Sama kuormitus se on, pesee sen vaatteen heti tai myöhemmin.
Ei nyt ainakaan päällysvaatteita pidä lähteä heti pesemään. Tämmöinen pesuhullu työkaverini jo kauan sitten työnsi ensimmäiseksi ostamansa kalliin päällystakin koneeseen pyörimään, siitä lähti väriä ja kuosi vetelöityi. Valitti kauppaan, niin siellä neuvottiin katsomaan pesulappua, siinä kiellettiin vesipesu. Villakangastakkia ei olisi tarvinnut välttämättä pestä koskaan, hyvä tuuletus ja kemiallinen pesu olisi riittänyt.
Farkkujakaan en kyllä ikinä ole ensimmäiseksi pessyt enkä ole iho-oireita saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 60v, enkä koskaan ole pessyt uusia vaatteita ennen käyttöä. Koskakohan se herkistyminen alkaa?
Mulla ei ole alkanut vieläkään, olen 70 v.
En pese ennen käyttöä edes sellaisia alusvaatteitakaan, mitkä olen ostanut valmiissa pakkauksessa.
Entäs kengät? Nykyään on nuoria naisia, jotka ei käytä sukkia lainkaan. Talvellakin jalat on paljaina saapikkaissa. Pitäisikö ne saapikkaat pestä ennen käyttöä, ettei tule ihottumaa tms.?
Entäs lattiamatot? Kuinka moni pesee upouuden maton ennen lattialle laittamista? Siinähän kävellään paljain jaloin!
Sohvakin pitää pestä ennen käyttöä, koska siinä istutaan ja paljas iho voi koskettaa sohvan kangasta, jossa on siis niitä kuormittavia aineita.
Pöpökammoiset ja hysteerikot joutuu jatkuvasti pesemään ostoskassejaankin, kun niissä kannetaan kaupasta ostettuja tuotteita, joiden pakkauksissa voi olla vaikka mitä aineita ja muut ihmisetkin on niitä koskettaneet. Listahan on itse asiassa loputon.
En ole minäkään koskaan pessyt vaatteita ennen käyttöön ottoa eikä ikinä ole tullut mitään iho-oireita tai muutakaan.
Mä olen 60v, enkä koskaan ole pessyt uusia vaatteita ennen käyttöä. Koskakohan se herkistyminen alkaa?