Herkullinen, helppo vegeateria, nam!
Jaetan oikeasti herkullisiksi JA helpoiksi havaittuja vegeruokia. Ei tarvitse hypätä syvään päätyyn ja keksiä vain vegaanisia, vaikka tietenkin niitä mielellään myös!
Meidän taloudessa ollaan siis järkisyistä (ekologisuus +eettisyys + terveellisyys) vähennetty lihan syöntiä (kolmasosa leikkaantunut pois) , vaikka edelleen muuten sekaruokailijoita ollaan (ihan vain niistä itsekkäistä syistä, mutta aina voi hieman parantaa/aloittaa, ja mukavalta on tuntunut).
Aloitan peruskotiruualla (superhelppo ja hyvä)
Koskenlaskija-Mifu-kastike ja kaurajyvä:
Keitetään Kaurajyvä (MyllynParas vaikka)
Paistetaan Mifu-suikaleet
Kuullotetaan sekaan runsaasti kuutioitua punaista paprikaa
Lisätään tomaattisosepurkki
Lisätään 2/3 mustaa Koskenlaskijaa sulamaan (puolikaskin varmasti riittäisi)
Paprikamaustetta
Kylkeen vaikka ihan raikasta tuorekurkkua
Helppoa, ja vähän liiankin hyvää 😅
Tehdään molemmat paljon etötöitä, ja tuon ehtii jopa itse valmistaa. Hyvää myös seuraavana päivänä.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hyvältä, kokeilen. 😊
Lisään vain sipulia tai purjoa reseptiin. Mulla ei ole ehdottaa mitään, kun harvoin teen kasvisruokaa kotona.
Hyvä idea! Taidan itsekin kokeilla laittaa nuo vielä mukaan! Tulee taas hitusen ravintorikkaampaa ja raikkaampaa. 👍
Kasvispizza, päälle sieniä, kesäkurpitsaa ja paprikaa sekä jalopenoa/chilikastiketta + juustoa. Sinihomejuustoa, jos se maistuu. Ja kun uuni on lämmitetty niin jälkkäriksi samantein mustikkapiirakka.
Eilen oli Iltasanomassa erinomaisen hyvä sienipiirakkaresepti. Tein sen eilen jo ja oli tosi herkullinen, syötiin koko piirakka saman tien pois.
Perunasipulipakastetta
Bean it -suikaleita
Herne-maissi-paprikaa
tölkki kaurakermaa
suolaa, muita mausteita maun mukaan
Kaikki uunivuokaan, sekoitus, noin tunti 200 asteessa. Helpompaa ruokaa ei ole.
mifu ei kyllä ole mitään vegeä, kun valmistetaan maidosta, mutta ihan hyvältä tuo resepti kuulostaa
Maapähkinävoikeitto!
Porkkanoita
Bataattia
Kasvisliemikuutio tai ripaus suolaa
Garam masalaa
Maapähkinävoita
Kerma/kasvisrasvavalmiste (Itse käytän Plantin kaurakermaa)
Mä tein just kun en muuta jaksanut, makaronia johon sekoitin pestoa ja tofukuutioita. Jos jaksaa niin tofukuutiot voi paahtaa pannulla tai käyttää a la minute paloja(so fine) ja silputa sekaan valkosipulia ja kenties avokadoa.
Hirveätä mössöä jos saan suoraan sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Maapähkinävoikeitto!
Porkkanoita
Bataattia
Kasvisliemikuutio tai ripaus suolaa
Garam masalaa
Maapähkinävoita
Kerma/kasvisrasvavalmiste (Itse käytän Plantin kaurakermaa)
Vinkki: Katso joskus, mitä se kasvisliemikuutio sisältää. Minä kuivatan itse yrtit ja käytän niitä, en enää ikinä laita kuutioita, jotka ovat lähes pelkästään "lisäaineita. Joissakin on myös palmuöljyä.
Tomaatti-papukeitto
Kattilaan tomaattisosepurkillinen, papuja tomaattiliemessä, loraus kermaa ja mausteita.
Nopea tehdä ja raaka-aineet helppo pitää kaapissa valmiina.
Millainen makuaisti teillä on jos saatte jotain mifua syötyä? Kuin paloiteltu pomppupallo.
Vierailija kirjoitti:
Tomaatti-papukeitto
Kattilaan tomaattisosepurkillinen, papuja tomaattiliemessä, loraus kermaa ja mausteita.
Ja sitten onkin rattoisa hetki vessassa taattu!
Vierailija kirjoitti:
Mä tein just kun en muuta jaksanut, makaronia johon sekoitin pestoa ja tofukuutioita. Jos jaksaa niin tofukuutiot voi paahtaa pannulla tai käyttää a la minute paloja(so fine) ja silputa sekaan valkosipulia ja kenties avokadoa.
Tofu on kamalaa useimmissa muodoissaan. Ainoastaan jos sen paistaa pannulla runsaassa öljyssä ohuehkoina paloina siitä tulee syömäkelpoista.
Sieni-kaalilaatikko, munakoisolasagne, kasvismakaronilaatikko, linssikeitto, kasvispizza, pasta yrteillä tai pestolla, sieni tai parsarisotto, lohkopotut ja vegenugetit, currychilikasviskastike & riisi, muusi & vegepyörykät, kanttarellikastike, wokki & thainuudelit, kasviskiusaus. Siinä muutama joita voi tuunailla rutkasti mieleisekseen. En syö lihaa, mutta kalaa ja mereneläviä joskus, helpointa on tehdä samoja ruokia kuin tekisi lihasta mutta vaihtaa tilalle kasvikset :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tofu on kamalaa useimmissa muodoissaan. Ainoastaan jos sen paistaa pannulla runsaassa öljyssä ohuehkoina paloina siitä tulee syömäkelpoista.
Marinoitu ja savutofu menee sellaisenaankin, esim. kikmunakkaan päällä tai salaatissa.
Vierailija kirjoitti:
mifu ei kyllä ole mitään vegeä, kun valmistetaan maidosta, mutta ihan hyvältä tuo resepti kuulostaa
Aloituksessa luki että ei tarvitse olla välttämättä vegeresepti vaan kasvis.
Vierailija kirjoitti:
Sieni-kaalilaatikko, munakoisolasagne, kasvismakaronilaatikko, linssikeitto, kasvispizza, pasta yrteillä tai pestolla, sieni tai parsarisotto, lohkopotut ja vegenugetit, currychilikasviskastike & riisi, muusi & vegepyörykät, kanttarellikastike, wokki & thainuudelit, kasviskiusaus. Siinä muutama joita voi tuunailla rutkasti mieleisekseen. En syö lihaa, mutta kalaa ja mereneläviä joskus, helpointa on tehdä samoja ruokia kuin tekisi lihasta mutta vaihtaa tilalle kasvikset :)
Jos vaihdat lihan tilalle kasvikset ruoasta puuttuu proteiinit. Tilalle pitäisi laittaa linssejä, papuja tms tai juustoa jos on lakto-ovovegetaristi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tomaatti-papukeitto
Ja sitten onkin rattoisa hetki vessassa taattu!
Jaa onko olemassa jotain ruokaa mitä ei pa*kota ulos ollenkaan?
Tykkäisin kasvisruuasta ja söin sitä pitkään.Tuli hengenahdistusta ja väsymystä. Rautavarastot oli ihan tyhjät.Nyt syön sekaruokaa ja rautalääkitys menossa.Olo ihan toinen.Viikon päästä labrat.
Kuulostaa hyvältä, kokeilen. 😊
Lisään vain sipulia tai purjoa reseptiin. Mulla ei ole ehdottaa mitään, kun harvoin teen kasvisruokaa kotona.