Tunkkainen haju vaatekaapissa?
Jollain muulla vastaavaa taikka olisko antaa vinkkejä?
Vaatteet tuoksuvat mielestäni pestyinä puhtaille ja olen ollut tarkka, ettei kaappiin pääse kosteita pyykkejä. Kuivatan siis vaatteet tarkkaan ja viikkaan ne sitten kaappiin.
Olen nyt huomannut, että vaatekaappia avatessa ja joitain vaatteita sieltä ottaessa, sieltä tulee tosi ummehtunut haju. Mistäköhän johtuu? Meillä on kyllä hassu pohjaratkaisu tässä asunnossa; sauna on makuuhuoneen seinän takana. Monesti saunan jälkeen tuntuu, että makkarissakin on jokin erikoinen tuoksu, mutta en ole vielä aivan varma onko tuo vain omaa kuvitelmaani kun saunasta tullessa muutenkin oma hajuaisti on äärimmäisen tarkka. Ilmeisesti kuumuus siis saattaisi olla tähän hajupulmaan osasyynä, mutta voiko tuo nyt yksinomaan aiheuttaa tällaista?
Voiko sillä olla merkitystä, että miten paljon vaatteita on pinottuna? Pitääkö ne olla jotenkin ilmavammin vai mitä tässä keksisi?
Miten te, joilla on raikas tuoksu vaatekaapissa, hoidatte oikein nämä hommat? Onko teillä vaan vähän vaatteita per yksi hyllylevy vai miten?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma että vaatekaapissasi ole luurankoja? Ne jos mitkä löyhkäävät ja muistuttavat menneistä.
No on, on niitäkin. Millä niistä sitten pääsee eroon? Olen koittanut potkia niitä ulos, mutta tulevat aina takaisin. -AP
Niissä on ollut kosteutta kun laitoit kaappiin
Pitää olla rutikuivaa
Kuivaa kaikkea vuorokausi pidempään
Kaapista ulos tulo homoille ja lesboille puhdistaa kummasti. Tuuleta sen jälkeen.
Pumpulitussuihin tai puukalikoihin eteerisiä öljyjä, esim laventeli, sitruunaruoho...... Niinku pika-apu
Jos sulla on mahdollista, kysy jolta rakennus asiantuntijalta neuvoa. Voi olla ongelma esim saunan tiivistyksessä. Onhan saunan jälkeen joku ikkuna tai räppänä auki että kuivuu?
Vaatekaapin ovea kannattaa myös kokeilla jättää raolleen, myös vaatteet vähän "löysemmälle" että ilma kiertää.
Minä olen huomannut että jos vaatteita pesee vain hajustamattomilla aineilla kerta toisensa perään, niihin tulee lopulta joku erikoinen haju. Siksi pesen ne silloin tällöin jollain tuoksullisella aineella, siis ihan loraus vain tuoksullista pesuainetta hajustamattoman sekaan.
Toinen mikä auttaa on hajustettu pyykkietikka huuhteluainelokerikkoon laitettuna.
Ulkokuivatus aina kuin mahdollista.
Itse pidän usein käyttämiäni vaatteita vaatekaapin sisällä olevassa tangossa roikkumassa, vähemmän käytetyt on sitten pinossa.
Saako kaappiin kairattua ilmanvaihtoreikiä?
Ei ainakaan kannata pitää samassa vaatekaapissa puolipitoisia vaatteita.
Jos pesee vaatteita liian alhaisessa lämpötilassa, ne alkavat haisemaan, vaikka koneesta ottaessa ei sitä huomaisi. Kannattaa pestä kaikki, mitkä voi, 60 asteessa.
Liian tiukkaan pinottu vaatteet. Samalla lailla esim. lakana- ja pyyhekaapit haiskahtavat, jos vähänkin kosteutta tai liian tiukassa ja umpinaisessa tilassa.
Haiseeko se kaappi itsessään?
Yksi mikä voi raikastaa pyykkejä on laittaa pyykkietikkaa korkillinen huuhteluainesäiliöön kun pesee pyykkejä.
Raikastaa muuten pesukoneenkin samalla. Eikä etikka haise mitenkään muuten kuin siinä kohtaa kun ainetta laittaa sinne säiliöön.
Minulla oli sama ongelma yhdessä vuokrakämpässä, missä oli koko kämpässä huono ilmastointi. Tunkkaisuusongelma korostui, jos en ollut avannut yhtä kaapinovea vähän pitempään aikaan, niin kokeilisin laittaa jotakin kaapinoviin, että niissä on pieni ilmarako kun kaapinovet ovat kiinni. Jos käytät säilytyslaatikoita vaatteiden organisoinnissa, suosittelen kangas- ja pahvilaatikoita. Muovisäilytyslaatikoista tulee myös tunkkaisuutta vaatteisiin.
En usko hajun johtuvat siitä, että on liikaa vaatteita, koska nyt asun modernissa kämpässä missä hyvä ilmastointi, minulla on enemmän vaatteita kuin ennen tungettuna yhteen ja silti ei ole mitään haju- tai tunkkaisuusongelmaa vaatekaappien suhteen. Pyyknpesuaineet ja säilytystavat ovat siis pysyneet samana, mutta kämppä on vain vaihdellut.
Ennenkuin lähtee hakemaan modernia miljoonakäppää kannattaa käydä kaikki vaatteet ja jalkineet ym. läpi. Nythän nuorison paidoissa ym on pesusuositus +30 ettei hienot logot irtoa. Remontin yhteydessä kävin läpi kaikkea. Viskasin vanhoja vaatteita ja jalkineita jätesäkkiin, pyyhkäisn vaatehuoneen hyllyt puhtaaksi ja kas paljon raikkaampaa. Vanha roina haisee, sen huomaa kun menee määrätyille kirppareille. Nythän ei saa mitään heittää pois, ostaa toki pitää ettei BKT notkahda.
Jotain hyllyjä ja pintoja voi pyyhkiä sillä hajustetulla pyykkietikallakin. Plon kyljessä lukeekin yleispesuainevinkki, kotimainen kiillon onni taisi olla mulla.
Onko sulla ilmapoisto kunnossa siellä vaatekaapissa? Jos ilma ei pääse kiertämään oikein syynä on tukkaisuus. Reikiä vaan lisää ja entä ovet. Pääseekö ilma ovien välistä pois.
Ei minun vaatekaapit ole koskaan haisseet ! Onko vanha omakotitalo?
Vierailija kirjoitti:
Ei minun vaatekaapit ole koskaan haisseet ! Onko vanha omakotitalo?
Ei vaan, kerrostaloasunto.
Oletko varma että vaatekaapissasi ole luurankoja? Ne jos mitkä löyhkäävät ja muistuttavat menneistä.