Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ADHD lapsella, kokemuksia?

Vierailija
13.08.2022 |

Meillä on nyt kuusivuotiaan kanssa ollut pidempään erilaista haastetta arjessa, ja olen pohtinut, voisiko kyseessä olla ADHD. Onko täällä ketään, jonka lapsella olisi todettu kyseinen häiriö suht samassa iässä tai osaisi kertoa, miten varhaislapsuudessa tai näinä ikävuosina ilmennyt? Edesmenneellä, toisella vanhemmalla oli myös ADHD kuten monella lähisuvussaan, onkohan tämän periytyminen kuinka vahva?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu, että se periytyy todella vanhvasti. Lievempänä vähintään.

Yleensä adhd ei pysy paikallaan. Minulla on kaksi add:tä, jo aikuista, enkä sitä huomannut pienenä, koska he eivät olleet hyperaktiivisia. Toisen silmiinpistävin piirre oli raivokohtaukset, joihin ei aittanut mikään. Toisen piirre oli se, että ei osannut olla yksin.

Ai niin, kaikilla kuulemillani on univaikeuksia lapsuudesta asti.

Vierailija
2/5 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu, että se periytyy todella vanhvasti. Lievempänä vähintään.

Yleensä adhd ei pysy paikallaan. Minulla on kaksi add:tä, jo aikuista, enkä sitä huomannut pienenä, koska he eivät olleet hyperaktiivisia. Toisen silmiinpistävin piirre oli raivokohtaukset, joihin ei aittanut mikään. Toisen piirre oli se, että ei osannut olla yksin.

Ai niin, kaikilla kuulemillani on univaikeuksia lapsuudesta asti.

Kiitos vastauksesta! Minunkaan lapsi ei ole varsinaisesti hyperaktiivinen, mutta jo ihan vauvasta saakka ollut haasteita nukkumisessa ja nimenomaan nuo pahat raivokohtaukset (ei oikeasti mitään pientä vaan kunnolla turpaan ja tavarat hajoaa-meikinki) jotka tulevat ihan sormia napauttamalla ja samalla tavalla sitten ohi menevät kun menevät. Kokoajan tosiaan pitäisi jonkun kanssa olla, asiat jäävät lojumaan ja kaikkea tehdään päällekäin, on ollut sanallisesti ja liikunnallisesti ja älyllisesti oikeasti äärimmäisen lahjakas jo pienenä ja todella taitava niissä asioissa mistä pitää ja ns ikäistään vanhemman oloisempi ollut aina. Jospa tästä asiat lähtisivät selviämään, kun asiat lähtevät pian selvitykseen ammattilaisten myötä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADD tyttö. Nukkui todella huonosti jo pieneneä, heräsi 7v saakka joka yö. Itsepäinen jankkaaja, saattoi jankata jotain asiaa taukomatta 2 tuntia, jos ei saanut perikisi jossain asiassa. EI saanut silti.

Pääsäntöisest pienenä oli hyvällä tuulella, mutta noi jankkaukset oli jotain todella rasittavaa. Murroisässä alkoi jäätävät ahdistukset, villtelyä ym., alkokokeilua ja kaikkee muuta "kivaa" Tavarat häviää, asiohin suhtautuminen on hyvin huoleton ym. ym.

Ala-asteelta asti hoidettiin ahdistuksena. Minä sitten päätin, että jumakeuta tää ei ole vaan sitä. Vaadin tutkimukset ja sai diagnoosin vasta 15v ADD. Nyt on jo melkein 18v. Ja nyt ok. edelleen nukkumisessa välillä vaikeuksia. ADD lääkettä ei halunnut aloittaa enää 15v. ymmärrän. Liian myöhäistä.

Edelleen tavarat häviää, myöhästelee paljon kun ajantaju on luokkaa"kyllä mä ehdin", tavarat hukassa ( vaikka sanottu, että laita tärkeet asiat aina samaan paikkaan) 

Elämänhallinta , no.. rahaa ei osaa oikee käyttää. Kaikki menee, mitä tulee. JA muutenkin sellanen huoleton asenne kaikkeen.

Vierailija
4/5 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

^^

Vierailija
5/5 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylös nostelen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi