Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kävit armeijan?

Vierailija
12.08.2022 |

Olen Savosta, kävin armeijan 90-luvun puolivälissä, 8 kk oli silloin palvelusaika. Miksi? No enpä minä sitä sen kummemmin miettinyt, oli vaan juttu joka piti hoitaa, kuten muutkin, siten oli pakolliset hommat tehty. Ja näin ajatteli muutkin. Meidän jääkärikomppaniasta lopetti muistaakseni 5 tyyppiä, eli jos komppanian vahvuus oli reilu 130 miestä, niin laskekaa siitä mikä keskeyttämisprosentti oli. Nykyään jopa 20 prosenttia keskeyttää, vaikka intti on ihan helvetin paljon löysempi ja "varusmiestävällisempi" paikka. Tätä en käsitä.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla koulussa puhuttiin että pojat sitten kasvavat viimeistään armeijassa, näin sanoi historianopettajani. Usein näin kyllä kävikin.

Vierailija
2/10 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska oli lakiin kirjattu juttu, kuten oppivelvollisuus. Vaihtoehtoina oli 13 kuukautta kestävä sivari, aseeton palvelus tai puolen vuoden linnatuomio. Valitsin armeijan, enkä kadu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sen jälkeen jäi puoli vuotta valmistautua pääsykokeisiin täysillä. - Kun taas sivarissa olsi mennyt koko vuosi.

Vierailija
4/10 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käynyt, koska ei kiinnostanut. Myös ammattikoulu on nykyään todella löysä paikka enkä mennyt sinnekään. Menin yliopistoon.

Vierailija
5/10 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki velvoitti.olisi tullut linnaa ja ,siihen aikaan armeijasta vapautettuja/ itse itsensä tarkoituksella ulos hommanneita katsottiin alta kulman ,ja osamaksulla ei annettu ostaa mitään ,osamaksusopimuksissa oli kohta suorittanut asevelvollisuuden kyllä tai ei ja jos laittoi kohtaan rastin että ei ole suorittanut,niin ei saanut ostettua osamaksulla mitään .itse henkilökohtaisesti kuulin eräässä liikkeessä useita kymmeniä vuosia sitten kun myyjä hylkäsi erään miehen osamaksu sopparin ja mies yritti perustella asiaa mutta ei auttanut.mutta mistäpä liike olisi oikeasti saanut tietää totuutta jos mies olisi ilmoittanut totuuden vastaisesti käyneensä armeijan .itse en kadu että kävin armeijan ,oli mielenkiintoinen aika elämässäni loppujen lopuksi.

Vierailija
6/10 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin koska kaikki heterojannut meni. Sitä ei varsinaisesti sen kummemmin pohdittu.

Vierailija
7/10 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpommalla pääsee kuin menee. Meidän tuvasta tosin puolet lopetti. 99.

Vierailija
8/10 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Suomessa on asevelvollisuus.

Vierailija
9/10 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sen käymättömyys on miesten maailmassa taas yksi pilkkaamisen syy lisää. Myöskään työnantajani ei mielellään ottanut armeijaa käymättömiä sivareista puhumattakaan.

Vierailija
10/10 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska sen jälkeen jäi puoli vuotta valmistautua pääsykokeisiin täysillä. - Kun taas sivarissa olsi mennyt koko vuosi.

Minä menin vapaaehtoisena armeijaan ilman kutsuntoja 19-vuotiaana suoraan lukion kolmannen luokan yo-kirjoitusten jälkeen. Samalla haen ja sain opiskelupaikan yliopistosta kesäkuussa mitä varten minulla oli pari päivää vapaata armeijasta, joka myös alkoi kesäkuussa. Silloin minimiaika armeijassa oli 8 kuukautta ja halusin käydä sen alta pois ennen opiskelujen alkamista suunnilleen samanikäisten kanssa enkä joskus 25-vuotiaana. Siirsin opiskelujen aloittamista vuodelle eteenpäin seuraavaan syksyyn.

En edes harkinnut sivaria, joka olisi siihen aikaan kestänyt 16 kuukautta. Kun on käynyt intin, niin sitten ainakin tietää mistä varusmiespalveluksessa on kyse eikä tarvitse luottaa vain liioiteltuihin huhupuheisiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi