Yhteishuoltajuus ja vuoroviikko, kun kotien välillä elintasokuilu
Onko tällaisesta kokemusta, voiko toimia? Kodit lähekkäin ja molemmissa oma huone. Toisessa kodissa kaikki on kuitenkin uutta, hienoa, isoa ja kallista, toisessa ei niinkään. Ja elintaso muutenkin erilainen, kun tuloissa ex-puolisoiden välillä tuhansien eurojen ero. Lasten kulut maksetaan tasan puoliksi. Jonkin verran tullut vääntöä siitä, paljonko lapsi voi kuluttaa. Kun minulla ei ole varaa maksaa niin paljon.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Lastenvalvojalla yritin ottaa tämän tuloeron puheeksi, mutta ex ei suostunut kertomaan tulojaan laskelmaa varten. Ap
Tulotiedot ovat julkisia. Käy katsomassa exäsi kotikunnan verotoimistosta.
Vierailija kirjoitti:
Lastenvalvojalla yritin ottaa tämän tuloeron puheeksi, mutta ex ei suostunut kertomaan tulojaan laskelmaa varten. Ap
Ex kertoo ne sitten oikeudelle. Lapsi saa oikeusavun ilmaiseksi, jos hänellä ei ole tuloja. Voit esittää tämän vaihtoehtona, jos ex ei suostu muuttamaan nykyistä toimintatapaansa muuten järkevämmäksi.
Hyvin on toiminut jo monta vuotta mutta sen se on vaatinut että parempituloinen (minä) ei ole laskenut menojaan eikä varsinkaan vaatinut toista maksamaan puolia. Itse olen ajatellut alusta asti niin että on lasten etu että he ovat yhtä paljon molempien kanssa, ja että raha on toissijainen asia. Olen maksanut exälle elatusmaksuja (kahdesta 340 euroa kuussa tällä hetkellä) ja maksan myös kaikki lasten kulut (vaatteet, harrastukset, puhelimet, lääkärit, vakuutukset, jne). Ex voi siis käyttää elarit elämiseen täysimääräisestl. Olen lähihuoltaja niin ex ei saa yhteiskunnan tukia yhtä paljon kuin saisi jos lähihuoltajuus olisi hänellä. Siihen taas ei haluttu mennä koska koulut olisi vaihtuneet - vaikka suht lähekkäin asutaankin niin eri koulujen alueella kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin on toiminut jo monta vuotta mutta sen se on vaatinut että parempituloinen (minä) ei ole laskenut menojaan eikä varsinkaan vaatinut toista maksamaan puolia. Itse olen ajatellut alusta asti niin että on lasten etu että he ovat yhtä paljon molempien kanssa, ja että raha on toissijainen asia. Olen maksanut exälle elatusmaksuja (kahdesta 340 euroa kuussa tällä hetkellä) ja maksan myös kaikki lasten kulut (vaatteet, harrastukset, puhelimet, lääkärit, vakuutukset, jne). Ex voi siis käyttää elarit elämiseen täysimääräisestl. Olen lähihuoltaja niin ex ei saa yhteiskunnan tukia yhtä paljon kuin saisi jos lähihuoltajuus olisi hänellä. Siihen taas ei haluttu mennä koska koulut olisi vaihtuneet - vaikka suht lähekkäin asutaankin niin eri koulujen alueella kuitenkin.
Saatko kuitenkin lapsilisät eli käytännössä maksat lapsilisät elarina exälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, käytännössä maksan lapsilisät. Ne joilla muut maksaa lasten kuluja, jotka minä maksan sitten ansiotyöllä. Tämäkin on nyt sitten ilmeisesti riittämätöntä avustusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, käytännössä maksan lapsilisät. Ne joilla muut maksaa lasten kuluja, jotka minä maksan sitten ansiotyöllä. Tämäkin on nyt sitten ilmeisesti riittämätöntä avustusta.
Niin, ainahan se huomattavasti parempituloinen ei ole kuitenkaan huomattavan hyvätuloinen. Kyllä ne lapsilisät useimmiten tässä maassa ihan tarpeeseen tulee.
Meillä ei ollut elintasoeroa, mutta rahan käyttäminen oli erilaista. Minä käytän enemmän rahaa, ja eksä oli pihi.
Jos eksä ei halunnut jotain maksaa, niin oli kaksi vaihtoehtoa: joko minä maksoin sen yksin, tai sitten delegoin ostamisen eksälle, joka etsi tavaran torista.
Kuten aiemmin jo todettu: viikko-viikko -systeemi ei tarkoita etteikö elatusmaksua tulisi maksaa. Menkää lastenvalvojalle sopimaan asiasta, tähän on ihan kaava millä katsotaan vähennykset ja lapsen tarpeet.
Ja jos toinen ostaa lapselle jotain ilman että siitä on etukäteen sovittu, niin hän ei todellakaan laita siitä laskua perään. Vaikka olisi kyse polkupyörästä, jolla lapsi kulkee kahden kodin väliä.
Muuten sanoisin, että rahalla ei vieläkään saa kaikkea. Kun sinun viikkosi on, niin keskity olemaan läsnä lapsellesi. Tehkää yhdessä asioita, lue iltasatu (itse luin vielä 12 vuotiaalle satunnaisesti iltasadun) ja missään nimessä älä vertaile kotejanne. Sanot vaan, että tämmöinen elämä on sinun elämääsi.