IL: Jonna koki pöyristyttävää läskivihaa gynekologi ehdotti lihavuusleikkausta ja sanoi, että se kaunistaisi
Somevaikuttaja Jonna Ojala kävi elokuun alussa gynekologilla ja joutui samalla läskivihan uhriksi.
https://www.iltalehti.fi/keho/a/f2b3a796-f460-4985-8719-e580f4826897
Mitä ajatuksia tämä herättää?
Kommentit (602)
Mistä lähtien gynekologit on olleet painoasiantuntijoita. Olisi sanonut "keskity nyt siihen römpsään ja ole muuten hiljaa".
Jaha, jo toinen gynekologisetä, joka haluaa potkut harrastettuaan työssään naisten hyväksikäyttöä. Edellinen oli se tissinimijäpapparainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitetaanpa tähän vähän tilastotietoa Suomesta:
THL kertoo, että vuonna 2020 työikäisistä (24 - 54-v.) miehistä oli ylipainoisia 65 %, naisista 49 %. Vanhemmista 55 - 75-v. miehistä 70 % oli ylipainoisia ja naisista 63 %.
Nämä määrät ovat siis palstainkvisiition mukaan kaikki pelkästään vaivaksi ja aiheuttavat turhia menoja ns. paremmille normaalipainoisille ja laihoille ihmisille. Osa haluaisi ylipainoiset ilmeisesti jopa saunan taakse loptettavaksi katujen näkymiä pilaamasta. Kukapa ne työt mahtaisi tehdä jos työikäisistä miehistä jäisi jäljelle 35 % ja naisista 51 %? Luuletteko etteivät nuo ylipainoiset miehen ja naiset maksa veroja?
Tämä ketju on ollut silmiä avaava. En olisi mitenkään osannut arvata miten suuri osa palstalaisista tuntuu näitä ylipainoisia suorastaan vihaavan ja pitää kansalaisoikeutenaan heitä parjata ja halveksia. Tosin uskallan epäillä, onko lopulta suuri osa täällä vihakirjoituksia kirjoittavista itsekään edes normaalipainoisia.
https://www.diabetes.fi/yhteiso/ajankohtaista/ajankohtaista_arkisto/thl…
Lihavat kuuluvat enemmistöön Suomessa, mutta uhriutuvat kuin kuuluisivat vähemmistöön, joita sorretaan joka puolelta, jopa terveydenhoidossa.
Mitä verojen maksuun tulee, niitä sietääkin lihavien maksaa, että saamme hoidettua lihavuuden aiheuttamat sairaudet.
Alkoholin ja tupakan käyttäjä maksaa ylimääräistä veroa valtiolle, lihavat sensijaan ovat ovat vapaamatkustajina heidän aiheuttamistaan sairaskuluista yhteiskunnalle.Eikö ruoasta ja juomasta muka peritä veroja Suomessa? Suomessa paino-ongelmiin ja niistä aiheutuneisiin ongelmiin menee 5% Suomen terveydenhoitokuluista. Tuo sisältää kaiken syöpiä myöten jos paino on myötävaikuttanut syövän kehitykseen.
-Tupakasta ja alkoholista peritään erillistä valmisteveroa. Se voidaan tulkita myös haittaveroksi, jonka tuotolla korvataan kulutuksesta aiheutuvien haittojen hoito- ja muut kustannukset.
Lihavuuden osalta tilanne on toinen. Lihavuutta edistävien hyödykkeiden kulutuksesta ei yleensä peritä valmisteveroa. Oikeastaan vain alkoholi- ja virvoitusjuomaverojen voidaan katsoa osaltaan korvaavaan lihavuudesta aiheutuvia kustannuksia. Lihavuudesta koituvat terveydenhuollon menot lankeavatkin valtaosin normaalipainoisten maksettavaksi.
Duodecim
60% naisista ja 70% miehistä ylipainoisia tai lihavia. Ehkä eivät maksa merkittävästi veroja?
Sovitaan näin. Lihavat eivät maksa yhteiskunnalle mitään ja jos maksavatkin, ovat sen mättö-veroissa valtiolle ruhtinaallisesti takaisin maksaneetkin.
Noin. Nyt sitä pullaa taas tyytyväisenä huuleen koko alv.n edestä. Lihavat kun itse asiassa elättävät veroillaan koko Suomen.
Niin varmaan. Lihavilla on enemmän saikkupäiviä ja tarvitsevat kalliita leikkauksia ja syöpähoitoja. Jaksavat tehdä töitä kunnes viimeisetkin kunnon rippeet murenevat ja jäävät sairaseläkkeellä. Heillä on myös mielenterveysongelmia, mikä on tuoto tässäkin ketjussa monesti esiin.
No johan olikin yleistys, että lihavilla on enemmän saikkupäiviä! Ei pidä kyllä paikkaansa oman kokemuksen perusteella ja työelämässä olen melkein 30 v ollut. Enemmän olen törmännyt ylipaljon liikkuvien saikkuihin, kun on aina kremppaa jossain paikassa.
Anteeksi nyt vain, mutta tuosta on tehty tutkimus ja nuo ovat tulokset.
vanhakyynikko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vanhakyynikko kirjoitti:
-Tupakasta ja alkoholista peritään erillistä valmisteveroa. Se voidaan tulkita myös haittaveroksi, jonka tuotolla korvataan kulutuksesta aiheutuvien haittojen hoito- ja muut kustannukset.
Lihavuuden osalta tilanne on toinen. Lihavuutta edistävien hyödykkeiden kulutuksesta ei yleensä peritä valmisteveroa. Oikeastaan vain alkoholi- ja virvoitusjuomaverojen voidaan katsoa osaltaan korvaavaan lihavuudesta aiheutuvia kustannuksia. Lihavuudesta koituvat terveydenhuollon menot lankeavatkin valtaosin normaalipainoisten maksettavaksi.
Duodecim
Mikä on valmistevero lihavuutta edistävien hyödykkeiden kulutuksessa?
Kysyn saadakseni tietää.
Ylimääräinen vero, mikä nostaa tuotteen hintaa ja näin ollen vähentää kulutusta.
Esim. meilläkin käytössä ollut ns. sokerivero, mikä myöhemmin poistettiin.
Sokerilla makeutettujen tuotteiden kulutus laskee, jos niiden hintaa nostetaan. Aivan kuten alkoholin ja tupakka-tuotteidenkin kohdalla pyritään hillitsemään niiden kulutusta.
Kiitos!
Nyt sitten pitäisi määritellä lihavuutta edistävät tuotteet, joka lienee poliittisesti kiipeämätön vuori.
Koska ilmeisimmät ehdokkaat ovat maitorasvaa ja sokeria sisältävät tuotteet, ei mene Kepulta läpi.
Valkoinen vilja, kova rasva ja maitotuotteet lienee pahimmat. Suomen kulmakivet, joten eihän niiden myyntiä saa alentaa millään keinoin.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai ohjelma on ohjelma, mutta uskon kyllä, että se hormonihäiriö oli oikeasti syy. Roger ei vaikuttanut tippaakaan sellaiselta kuin ne My 600 lbs-lifen tyypit. Hän vaikutti siltä, että syö ihan tavallisesti eikä ole mikään ahmatti edes.
Mulla nousi paino 35 kg hormonilääkityksen(syöpä) alkamisen jälkeen ihan silmissä. Olen aina syönyt terveellisesti eikä ruokavalioni muuttunut eikä liikuntakaan. En syö herkkuja kuin harvakseltaan.
Lainaus IL:n jutusta, pöyristyneen kehopositiivisen mielipide: "terveydenhuollon ammattilainen kommentoi täysin asiattomasti ulkonäköäni, joka ei liity terveyteeni mitenkään"
Kommentoi lääkäri ehkä hieman asiattomasti, jos se sanasta sanaan noin meni - mutta eihän tuo nyt potilasasiamiehen kautta minnekään siltikään etene.
Tuskin potilaalla mitään nauhuria mukana oli.
Pahempaa on ihan todelliset hoitovirheet, jossa potilaan henki on vaarassa. Sellaisistakaan ei välttämättä luvat katoa.
Ja kehopositiivinen on itse hyvin väärässä tunnekuohussaan, sillä ylipaino etenkin liittyy terveyteen monellakin tapaa, vaikkei lisääntymisterveydestä puhuttaisikaan.
Liitännäissairauksia on ylipainoisella ihmisellä vaikka kuinka, ymmärtääkseni myös tällä mielensä pahoittaneella, täällä mainittu psoriasis ainakin.
Tämä lääkäri saa varmasti eläkeikään saakka porskuttaa tehtävässään ja hyvä niin. Taisi osua vaan aika arkaan paikkaan nyt tuon lääkärin tokaisu.
Ja myrsky vesilasiin, kiitos kirjoitti:
Lainaus IL:n jutusta, pöyristyneen kehopositiivisen mielipide: "terveydenhuollon ammattilainen kommentoi täysin asiattomasti ulkonäköäni, joka ei liity terveyteeni mitenkään"
Kommentoi lääkäri ehkä hieman asiattomasti, jos se sanasta sanaan noin meni - mutta eihän tuo nyt potilasasiamiehen kautta minnekään siltikään etene.
Tuskin potilaalla mitään nauhuria mukana oli.
Pahempaa on ihan todelliset hoitovirheet, jossa potilaan henki on vaarassa. Sellaisistakaan ei välttämättä luvat katoa.
Ja kehopositiivinen on itse hyvin väärässä tunnekuohussaan, sillä ylipaino etenkin liittyy terveyteen monellakin tapaa, vaikkei lisääntymisterveydestä puhuttaisikaan.
Liitännäissairauksia on ylipainoisella ihmisellä vaikka kuinka, ymmärtääkseni myös tällä mielensä pahoittaneella, täällä mainittu psoriasis ainakin.Tämä lääkäri saa varmasti eläkeikään saakka porskuttaa tehtävässään ja hyvä niin. Taisi osua vaan aika arkaan paikkaan nyt tuon lääkärin tokaisu.
Kannattaa kaikkien kehopositiivisten ja muulla lailla positiivisten ja negatiivisten käydä lukemassa Käypä hoito -sivulta haulla Lihavuus aikuisilla, jos tämä asia mietityttää.
Osa lääkäreistä on melko pulskia ja epäterveitä itsekin, koska mm. alkoholi ja tupakka jne. myrkyt maistuu.
Koittakaa nyt ymmärtää että ylipaino on terveydelle haitallista. Ihan oikein, että ylipainoisille sanotaan asiasta suoraan. Jos kerran pitää nykytrendin mukaan itseään niin rakastaa (kehopositiivisuus), niin luulisi että silloin ottaa myös huomioon painon hallinnan. Sehän on oleellinen osa omaa hyvinvointia ja terveellisiä elämäntapoja. Aivan turha yrittää hakea ihralle hyväksyntää millään tavalla.
Omia kokemuksia gyneltä:
- 26-v kävin hiivatulehduksen vuoksi, gyne sanoi Ja katsotaan sitten myös munasarjoja, kaikki naiset haluaa tietää hedelmällisyyden tilanteen. Joo, kaikki hyvin! (En ehtinyt vastata juuta enkä jaata)
- YTHS:llä yks gyne alko painostamaan 28-v mua lapsista, vaikka sen hetkinen parisuhdekin oli ihan alkutekijöissään eikä itseäni nuorempi mies ollut valmis edes ajattelemaan lapsia. Gyne silti vaan painosti ja sanoi, että nyt ne olisi tehtävä, sillä muuten aika loppuu kesken.. Sanoin/kysyin,
Että eikö muka 30v ehdi vielä. Hän sanoi, että 30v hedelmällisyys luisuu jyrkkään laskuun. Noh, näin 32v tulin raskaaksi toisen miehen kanssa melkein ensiyrityksestä, eli näemmä on mahdollista raskautua yli 30v jos ei ole mitään erityisiä rajoittavia tekijöitä..
Vierailija kirjoitti:
Koittakaa nyt ymmärtää että ylipaino on terveydelle haitallista. Ihan oikein, että ylipainoisille sanotaan asiasta suoraan. Jos kerran pitää nykytrendin mukaan itseään niin rakastaa (kehopositiivisuus), niin luulisi että silloin ottaa myös huomioon painon hallinnan. Sehän on oleellinen osa omaa hyvinvointia ja terveellisiä elämäntapoja. Aivan turha yrittää hakea ihralle hyväksyntää millään tavalla.
Oletko tyhmä vai vaan ignorantti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärillä on velvollisuus huomautella terveyttä vaarantavista elämäntavoista.
Jos tupakoit, käytät liikaa alkoholia ym.
Lihavuusleikkaus on ongelmallinen siinä, että se tehoaa vain vähän aikaa, jos ei sitoudu muutenkin vähentämään kalorinsaantiaan loppuelämäkseen.
Vatsalaukku venyy uudestaan entisiin mittoihinsa jos syö entiseen malliin.Eikös lihavuusleikkaus vaikuta jotenkin myös kylläisyyshormoneihin/suolistohormoneihin? Näin muistelen jostain lukeneen, että leikkaus vähentäisi ruokahaluakin ja siksi leikkaus olisi tehokas laihdutuskeino. Tokihan se mahalaukku on mahdollista leikkauksen jälkeen venyttää entisiin mittoihin.
Se muuttaa ihan aivojen rakennetta kuudessa kuukaudessa. Tämä on todettu Turun yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa. Lihavuus leikattu saavutti 6kk jälkeen normaalipainoisen ihmisen aivojen rakenteen ja nälän säätelyn. Näin ei käynyt missään vaiheessa verrokki ryhmälle joka oli laihduttanut ilman leikkausta.
Vierailija kirjoitti:
Aina eka ajatus lihavuuspuolustelijoista on, että miten he jaksaa olla? Itse oon lihonut 8kg ja painan nyt 65kg ja olo on joka päivä niin huono, että jos yhtään enemmän turvottaisi niin hakisin saikkua. Mikään ei liiku ja vatsan laskeminen ruuan jälkeen voi kestää tuntitolkulla. Jos joskus laihdun tavallisiin mittoihini, niin ei enää ikinä tätä!
No onneks sun ei tarvi elää TOISTEN ihmisten kehossa - ja muutenkin, miten toisten keho kuuluu mitenkään sulle? On lihavia, joilla on todnäk paljon parempi lihasmassa kuin sulla, jos jo 8 kg lihominen aiheuttaa sulle tuollaista oiretta. Kehot on erilaisia ja ns sopiva paino on myös yksilöllistä. Toiset ovat luonnostaan hoikkia ja toisilla on luonnostaan korkeampi BMI (ja mahdollisesti myös lihasmassa).
Kuuluu lääkärin toimenkuvaan.
Lihavuus sairastuttaa ja alentaa
hedelmällisyyttä.
Läskiviha on lihavien omaa kielenkäyttöä.
Itse olen läski. mulla on myös aika suuri lihasmassa ja perusaineenvaihdunta toimii nopeasti. Olen käynyt verikokeissa säännöllisesti ja terveystarkastuksissa ja kaikki ollut ok. Kävin painon takia myös uniapneatestissä ja lääkäri sanoi että hapenottokykyni on äärimmäisen hyvä ja ihmetteli miten voi olla kun ylipainoa on. Sain myös juuri lapsen ja myös hän on äärimmäisen terve vauva ja ns helppo. Raskauduin myös melkein heti ja odotusaika meni helposti. Näilläkin kun aina pelotellaan.
Miksi kukaan ei ole yhtä huolissaan esim tutustani, jolla on ollut koko elämänsä anoreksia. Hän on hyvin alipainoinen mutta fitnessfirmat lähestyvät häntä somessa kuviensa perässä, vaikka BMI alle normaalipainon. Hän oli myös raskaana ja sai lapsen, joka syntyi monisairaana yms. En tiedä oliko yhteyttä äidin alipainolla asiaan mutta varmaan jos lihavuudesta olisi kyse niin olisi heti syyttävä sormi herisemässä. Tämä tuttu on myös pilannut sisäelimiään taudilla ja on jatkuvasti kipeänä mutta eipä kukaan häntä ahdistele verorahojen käyttämisestä tai sairaalloisesta laihuudesta, päinvastoin häntä ihannoidaan terveellisyyden perikuvana.
Eipä gynelle paljoa kenenkään lihavuus tai paino kuulu. Tai jos lääkäri huomauttaa painosta, niin pitäisi keskittyä ennemmin sen mahdollisesti tuoviin terveysriskeihin kuin johonkin kauneusongelmiin. Sitä paitsi terveellinen ruokavalio ja liikunta paljon parempi vaihtoehto kuin joku lihavuusleikkaus. Itselleni on lääkäri sanonut "olet ihanan laiha", joo painoin 45kg ja olin parantumassa anoreksiasta. Näin jälkeen päin kyllä suututtaa, koska olin vielä hyvin nuori tuolloin ja tosiaan koko nuoruus meni sairastaessa vaikeaa syömishäiriötä.
Ihmisen evoluutio pitää myös ottaa huomioon. 100 vuotta sitten ihmiset olivat paljon lyhyempiä ja pienempiä. Enää ei roikuta puissa.
Vierailija kirjoitti:
Koita sinä ymmärtää, että se nimenomaan on kehopositiivisuuden pointti! Kun alat rakastamaan itseäsi ja hyväksyt itsesi, niin sen myötä haluat kohdella kehoasi hyvin!
Kun ymmärsin tämän, niin sen myötä opein kunnioittamaan kehoani ja tekemään sille hyviä asioita. Harrastamaan liikuntaa, jotta se kestää, ei sen takia että laihtuisin (se oli aina ollut mulla liikunnan tarkoitus ennen). Syömään hyvin, jotta elimistöni saa tarvitsemansa ravinnon. Syömään herkkuja niin, että oikeasti nautin niistä, en niin että ahmin pussin sipsejä oikeasti edes maistamatta miltä ne maistuu.
Ehkä gynelogogin oli vaikea tehdä työtään, joten päätyi ehdottamaan laiduttamista.
Aina eka ajatus lihavuuspuolustelijoista on, että miten he jaksaa olla? Itse oon lihonut 8kg ja painan nyt 65kg ja olo on joka päivä niin huono, että jos yhtään enemmän turvottaisi niin hakisin saikkua. Mikään ei liiku ja vatsan laskeminen ruuan jälkeen voi kestää tuntitolkulla. Jos joskus laihdun tavallisiin mittoihini, niin ei enää ikinä tätä!