IL: Jonna koki pöyristyttävää läskivihaa gynekologi ehdotti lihavuusleikkausta ja sanoi, että se kaunistaisi
Somevaikuttaja Jonna Ojala kävi elokuun alussa gynekologilla ja joutui samalla läskivihan uhriksi.
https://www.iltalehti.fi/keho/a/f2b3a796-f460-4985-8719-e580f4826897
Mitä ajatuksia tämä herättää?
Kommentit (602)
Vierailija kirjoitti:
Viimeaikoina ylipainoiset ovat yhä enemmän ruvenneet uhriutumaan lääkärin tekemistä kysymyksistä koskien ylipainoa. Ilmeisesti kehopositiivisuuden nimissä tästä voi loukkaantua. Ei ole tullut mieleen, että lääkäri tekee työtään?
Samalla lailla minulta kysytään lääkärissä syömisistä tai mahdollisesta syömishäiriöstä lääkärikäynnin yhteydessä, koska olen normaalipainon alarajalla. Ei tulisi mieleenkään vetää tästä hernettä nenään tai muutenkaan loukkaantua lääkärin kertoessa painon vaikutuksesta terveyteen.
Ja ei ole tullut mieleenkään, että aiheen piiriin todellakin voi liittyä epäasiallisuuksia? Tiedon kertomista ei tässä nyt olekaan kritisoitu tai vedetty yhtään mitään nenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painon kommentoimisesta en tiedä mutta loppua en usko, vähän epäilen leikkauksenkin ehdottamista tuon kokoiselle.
Yksityisellä lääkäriasemalla olen kyllä saanut kommentointia ulkonäöstä ja korjausehdotuksia. Toki sellaisia operaatioita, mitä heilläkin tehtiin. Eikä ollut mikään esteettinen klinikka kyseessä, vaan ihan menin oikean vaivan kanssa lääkärille.
En yhtään epäile etteikö lääkärit kommentoi ulkonäköä ja massaa mutta en usko että lääkäri sanoisi velalle että lihavuusleikkauksen jälkeen olisit nätti ja alkaisit haluamaan lapsia, ja vähän skeptisesti suhtaudun lihavuusleikkauksen ehdottamiseen tuon kokoiselle se on kuitenkin vähän sellanen viimeinen oljenkorsi, ei todellakaan mikään pikku juttu.
Veikkaan myös, että tässä on loukkaannuttu painon kommentoinnista, ei ole ymmärretty että se tosiaan on terveysriski ja on sitten laitettu vähän värikynää tuohon muuhun kommentointiin. Kyllä se mieli saattaa muuttua sehän on myös totta.
Eiköhän näin vuonna 2022 Suomessa jokainen aikuinen ihminen ymmärrä lihavuuden olevan terveysriski.
No jutun Jonna nyt ei ainakaan ollut ymmärtänyt. Suora lainaus: "Siinä hetkessä Jonna ei kyennyt sanomaan gynekologille enää sanaakaan. Hän olisi kuitenkin halunnut kysyä tältä, että millä tavalla ulkonäkö liittyy terveydentilaan"
Lääkäri puhui ylipainosta terveysriskinä, ei ulkonäöstä, Jonna veti herneen nenään ja alkoi itkeä, että lääkäri ei pidä häntä kauniina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi läskiä ei saa sanoa läskiksi?
Ihan itse aiheutettu olotila se lähes aina on.
Saako anorektisen laihaakin kutsua luurangoksi jne.?
Lihavuus voi myös olla seurausta syömishäiriöstä (ahmintahäiriö), muusta psyykkisestä tai fyysisestä sairaudesta tai masennus- tai muusta lääkkeestä (oikeasti jotkut lääkkeet aiheuttaa joillakin painonnousua vaikkei söisikään liikaa).Mistä tahansa syystä joku on lihava (tai laiha tms.) niin missään tilanteessa ei ole hyväksyttävää haukkua/pilkata/halventaa toista.
Selityksiä jaksetaan kyllä keksiä. Pääosin syy on liiassa syömisessä, paljossa sokerissa ja laiskuudessa.
Näin ainakin itselläni korona aikana. No nyt on maha sen verran kasvanut, että olen alkanut liikkua. Juuri tulin 8 kilsan kävelylenkiltä. Ihan turhaa alkaa mitään selityksiä keksimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhasta lihavan päiväkirjasta: 110-kiloinen nainen meni yskäänsä valittamaan lääkäriin. Lääkäri kysyi: Oletteko muuten kosaan ajatellut laihduttaa?
Niin, ylipaino vaikuttaa monellakin tavalla terveyteen eli lääkäri jakoi hyviä neuvoja ihan ilmaiseksi. T. lihava ainakin välillä
Ai susta "laihduta syömällä vähemmän kuin kulutat" on hyvä hyödyllinen neuvo ja lihava ei ole ikinä siitä kuullutkaan tai ikinä laihduttanut?
Halojata oikeesti.
Lähes jokainen ylipainoinen ja lihava on yrittänyt laihduttaa, joten joo tuollaisilla neuvoilla ei tosiaankaan tee yhtään mitään. Enemmän tarvittaisiin konkreettista apua ja tukea.
Ja mitähän sen tuen pitäisi olla mielestäsi? Jos ro kykene omin voimin rajoittamaan syömistään, niin hänet sidotaan kiinni pariksi viikoksi ja joku syöttää hänelle oikean määrän ruokaa? Kaiken paraneminen pitää lähteä omasta tahdosta ja tahdonvoimasta. Myös lihavuuden ja mielenterveysongelmien. Ei ole resursseja hoivata jokaista kädestä pitäen.
Tuossa Jonnan tapauksessa oli ehdotettu lihavuusleikkausta, joka on aika invasiivinen mutta tepsivä keino sellaiselle ylipainoiselle henkilölle joka ei ole saanut laihdutettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on mielestäni ok, että lääkäri tiedustelee ylilihavalta potilaalta onko ylilihavuus jollain tavalla hoidossa. Mutta tuo on mielestäni asiatonta ja törkeää että ei uskota potilaan omaa tahtoa siitä ettei hän halua lapsia, ja sitten vielä sanotaan että kun olet kaunis, mielesi voi muuttua (törkeää jos on oikeasti sanonut näin). Et sä ala lääkärinä puuttua/kommentoida toisen ulkonäköä. Ja varsinkin gynet, uskokaa kerrasta kun nainen sanoo että ei halua lapsia. Joojoo me kaikki tiedetään että se mielipide saattaa muuttua, mutta tuleeko oikeasti yllätyksenä että on olemassa niitäkin naisia, kenellä se mielipide EI muutu.
Oon muuten samaa mieltä tuosta, mitä hän sanoo että "usein ajatellaan, että lihava ihminen automaattisesti vaan syö roskaruokaa eikä liiku ollenkaan. Koskaan ei voi tietää mitä kaikkea ihminen on kokenut tai mitkä ovat ne syyt lihavuuden takana". Jollakin voi olla lääkitys jonka takia painon pudotus ei vaan onnistu. Kaikki ei oo aina vaan tekosyitä, vaikka niitäkin on paljon.
Niinpä. Painon pudotus ei ihan oikeasti ole samanlaista ja yhtä helppoa kaikille. Jo pelkästään sukupuoli on yksi tekijä painossa. Naisille painon pudotus on vaikeampaa, joten mitähän kaikkia vaihtelevia tekijöitä yksilöiden sisällä onkaan?
Tuo mielikuva mitä näytetään ja toitotetaan aina, kuinka ylipainoiset olisivat jatkuvasti aina joka välissä mussuttamassa hillittömän määrän epäterveellistä ruokaa ei vain pidä paikkaansa.
Ja kyllä, olet itsekin ylipainoinen. Uskokaa tai älkää syön myös lautasmallin mukaan, mutta silti sitä painoa vain on tullut. Eivät nämä ole mitään yksinkertaisia asioita.
Kaikki mallit ovatkin hanurista, koska niissä ei huomioida ihmisten yksilöllisiä tilanteita. Olisiko aika kokeilla jotain muuta kuin lautasmallia?
Lääkäreillä on ylipäätään tosi heikko tietämys ravinnosta. Sitä samaa mantraa kevytmaidon vaihtamisesta rasvattomaan hoetaan. Oikeasti apua olen saanut terveydenhoitajalta, joka on harrastuneisuuttaan perehtynyt ravitsemukseen ja painon pudotuksen.
Vieläkään en ole laiha, murra 15 kiloa lähtenyt, toinen mokoma vielä pudottamatta. On muuten hyvin kaukana lautasmallista tämä toimiva ruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että joku uskaltaa sanoa rehellisen mielipiteen.
Läkärin tehtävä ei ole laukoa omia mielipiteitään potilaastaan. Todella epäammattimaista.
(Ja mitä lihavuuteen tulee, aivan varmasti se potilas tasantarkkaan itsekin tietää painonsa/minkä kokoinen on.)
Tietäminen on eri asia kuin sen tajuaminen että sille olisi syytä ihan aikuisten oikeasti tehdäkin jotain.
Varmasti moni ymmärtää täysin hyvin, että asialle pitäisi tehdä jotain, ja ehkä haluaisivatkin, mutta motivaatio voi olla syystä tai toisesta 0.
Ja sekö, että lääkäri töksäyttelee painosta, saa potilaan yhtäkkiä motivoitumaan laihduttamiseen/terveelliseen elämään?
Aika suuret luulot on lääkäreillä itsestään, jos näin kuvittelevat.Tuttavalleni kävi näin. Ei ilmeisesti uskonut tosissaan olevansa oikeasti lihava, ennenkuin lääkärin toimesta se hänelle kerrottiin. Hän oli järkyttynyt ja häntä alkoi hävettää ja hän tajusin tilansa ja muutti elintapansa täysin. Että kyllä ne ihan asiaa puhuu, se on sitten eri asia loukkaantuuko siitä vai ottaako asiat asioina. Luulen että jutun Jonna vähän liioitteli lääkärin ulkonäkö ja kauneuskommentteja jotta sai sympatiat ja taas syyn olla muuttamatta elintapojaan.
Tämä valehtelijaksi leimaaminen on kyllä aika älytöntä. Jonna on hakenut apua ylipainonsa hoitamiseen, että siinä sinulle haluamattomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on mielestäni ok, että lääkäri tiedustelee ylilihavalta potilaalta onko ylilihavuus jollain tavalla hoidossa. Mutta tuo on mielestäni asiatonta ja törkeää että ei uskota potilaan omaa tahtoa siitä ettei hän halua lapsia, ja sitten vielä sanotaan että kun olet kaunis, mielesi voi muuttua (törkeää jos on oikeasti sanonut näin). Et sä ala lääkärinä puuttua/kommentoida toisen ulkonäköä. Ja varsinkin gynet, uskokaa kerrasta kun nainen sanoo että ei halua lapsia. Joojoo me kaikki tiedetään että se mielipide saattaa muuttua, mutta tuleeko oikeasti yllätyksenä että on olemassa niitäkin naisia, kenellä se mielipide EI muutu.
Oon muuten samaa mieltä tuosta, mitä hän sanoo että "usein ajatellaan, että lihava ihminen automaattisesti vaan syö roskaruokaa eikä liiku ollenkaan. Koskaan ei voi tietää mitä kaikkea ihminen on kokenut tai mitkä ovat ne syyt lihavuuden takana". Jollakin voi olla lääkitys jonka takia painon pudotus ei vaan onnistu. Kaikki ei oo aina vaan tekosyitä, vaikka niitäkin on paljon.
Niinpä. Painon pudotus ei ihan oikeasti ole samanlaista ja yhtä helppoa kaikille. Jo pelkästään sukupuoli on yksi tekijä painossa. Naisille painon pudotus on vaikeampaa, joten mitähän kaikkia vaihtelevia tekijöitä yksilöiden sisällä onkaan?
Tuo mielikuva mitä näytetään ja toitotetaan aina, kuinka ylipainoiset olisivat jatkuvasti aina joka välissä mussuttamassa hillittömän määrän epäterveellistä ruokaa ei vain pidä paikkaansa.
Ja kyllä, olet itsekin ylipainoinen. Uskokaa tai älkää syön myös lautasmallin mukaan, mutta silti sitä painoa vain on tullut. Eivät nämä ole mitään yksinkertaisia asioita.
Kaikki mallit ovatkin hanurista, koska niissä ei huomioida ihmisten yksilöllisiä tilanteita. Olisiko aika kokeilla jotain muuta kuin lautasmallia?
Lääkäreillä on ylipäätään tosi heikko tietämys ravinnosta. Sitä samaa mantraa kevytmaidon vaihtamisesta rasvattomaan hoetaan. Oikeasti apua olen saanut terveydenhoitajalta, joka on harrastuneisuuttaan perehtynyt ravitsemukseen ja painon pudotuksen.
Vieläkään en ole laiha, murra 15 kiloa lähtenyt, toinen mokoma vielä pudottamatta. On muuten hyvin kaukana lautasmallista tämä toimiva ruokavalio.
Ei olis paria vinkkiä heittää?
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin naurettavalta tuntuu, että tämä Jonna on ottanut tapauksen johdosta yhteyttä potilasasiamieheen.
-Uskomatonta. Ihmisille sattuu vakaviakin virheitä ja moni kokee että on aivan turha valittaa niistäkään, kun ei kuitenkaan johda mihinkään. En edes harkitsisi että lähtisin viemään eteenpäin jotain tyhjänpäiväistä mielensä pahoittamisen tapausta. Se ei kiinnosta ketään.
Ai että potilaiden pitäisi vaan sietää asiatonta ja epäammattimaista puhetta/käytöstä lääkäriltä? Ei todellakaan!
Inhottavaa vähätellä potilaan kokemaan epäasiallista kohtelua ja syyllistää yhteyden ottamisesta potilasasiamieheen (puolustaako nää samat tyypit kousaajiakin tai on itse sellaisia?). Eiköhän se lääkäri ole se syyllinen; jos kohtelisi potilasta asianmukaisesti, ei tarvitsisi mitään yhteydenottoja tehdä.
Valitettavasti Suomessa nämä valitukset taitaa usein olla aika lailla turhia. Täällä lääkärit saa tehdä vakaviakin hoitovirheitä, ja vaikka tappaa potilaan, eikä siitä tule yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ukko39 kirjoitti:
Onneksi en ole lääkäri.
Ei ole helppo tutkia ihmisiä, kun mitään ei saa kysyä, ilman että se on pöyristyttävää vihaa.Lääkärin on ensiarvoisen tärkeää tietää potilaan lääkityksistä ja meneillään olevista hoidoista.
Ei ne kaikki tiedot selviä sieltä "katso sieltä koneelta"- tavalla.
Saa ja pitääkin kysyä. Asiallisesti.
Mitä muuten kysyy lääkäri, kun toteaa että olisit kaunis jos olisit laihempi?
No voi kyynel, lääkäri meni ja sanoi mielipiteensä.
Viimeksi kun minä kävin erikoislääkärillä, puhuttiin vaivojen lisäksi mm talonrakennuksesta ja hänen entisestä vaimostaan. Olimme joistain asioista eri mieltä, olisko pitänyt avautua somessa yhyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhasta lihavan päiväkirjasta: 110-kiloinen nainen meni yskäänsä valittamaan lääkäriin. Lääkäri kysyi: Oletteko muuten kosaan ajatellut laihduttaa?
Niin, ylipaino vaikuttaa monellakin tavalla terveyteen eli lääkäri jakoi hyviä neuvoja ihan ilmaiseksi. T. lihava ainakin välillä
Ai susta "laihduta syömällä vähemmän kuin kulutat" on hyvä hyödyllinen neuvo ja lihava ei ole ikinä siitä kuullutkaan tai ikinä laihduttanut?
Halojata oikeesti.
Lähes jokainen ylipainoinen ja lihava on yrittänyt laihduttaa, joten joo tuollaisilla neuvoilla ei tosiaankaan tee yhtään mitään. Enemmän tarvittaisiin konkreettista apua ja tukea.
Ja mitähän sen tuen pitäisi olla mielestäsi? Jos ro kykene omin voimin rajoittamaan syömistään, niin hänet sidotaan kiinni pariksi viikoksi ja joku syöttää hänelle oikean määrän ruokaa? Kaiken paraneminen pitää lähteä omasta tahdosta ja tahdonvoimasta. Myös lihavuuden ja mielenterveysongelmien. Ei ole resursseja hoivata jokaista kädestä pitäen.
Tuossa Jonnan tapauksessa oli ehdotettu lihavuusleikkausta, joka on aika invasiivinen mutta tepsivä keino sellaiselle ylipainoiselle henkilölle joka ei ole saanut laihdutettua.
Ei se leikkaus ole tie onneen. Tuttavamiehelle tehtiin leikkaus. Aluksi kiloja lähti, 160 kilosessa äijässä riittää laihdutettavaa. Motivaatio oli kuitenkin pielessä, ja on lihonut kaljaa ja pizzaa syömällä laihdutetut kymmenet kilot kohta kaikki takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarina on esitetty yhden osapuolen lasien katsottuna. Toista osapuolta sitoo vaitiolovelvollisuus.
Väliä on ainoastaan sillä, miltä kokijasta tuntuu. Jos koet olevasi uhri, millään muulla ei ole väliä kuin sinun tunteellasi.
Ja höpsis. Minusta on kirjoitettu valituskirje esimiehelleni, kun olin sanonut kuulemma potilasta lihavaksi.
Asia käytiin lävitse potilaan kertomuksen perusteella, kirjattujen tietojen sekä minun kirjallisen kertomuksen tapaamisesta.
Mitään syytä valitukseen ei ollut, muuta kuin, mitä potilas oli ´itse kokenut`.
Hän oli nuori ja painoi 135kg, asiansa oli vieläpä sellainen, että painoon oli pakko puuttua. En siis haukkunut potilasta lihavaksi, joten en myöskään usko tämä somevaikuttajan kertomaan.
Tämän jälkeen olen varovainen näitten sairaanloisen lihavien kanssa. Nimittäin vapaa-aikana olen tavannut niitä, jotka suhtautuvat negatiivisesti moniin ihmisiin ilmeisesti juurikin etsien hyväksymistä.
En siis usko kirjoittaneen tarinaa, saa varmasti tarinalleen paljon komppausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hän olisi kuitenkin halunnut kysyä tältä, että millä tavalla ulkonäkö liittyy terveydentilaan tai halukkuuteen saada lapsia"
Kyllä se terveydentilaan liittyy todella paljon. Nimenomaan siihen kaikista eniten. Olen itsekin reilusti lihava, en siis kirjoita tätä pahalla.
Tuo nainen on ollut koko elämänsä lihava joten hän ei tiedä kuinka paljon mukavampaa on olla normaalipainoinen. Normaali oleminenkin on mukavampaa vaikkei vielä olisi lihavuuden tuomia terveysongelmia. Myöhemmin niitä on luvassa, en tiedä yhtäkään lihavaa joka ei olisi saanut painoon liittyviä ongelmia viimeistään neljänkympin puolella.
Täällä reippaasti ylipainoinen nainen 65-v. Verenpaineet tasoa 125/70, sokeriarvot ja kolesterolit normaalit. Ei mitään säännöllistä lääkitystä.
Silti saattaisi olla mukavampaa olla normaalipainoinen. Istuimet, kengännauhat, hygienia, kävely esim. Miten nivelet voi, ettei olis keinonivelleikkaus edessä.
Olette te vekkuleita. Ilmeisesti terve lihava 65-v. on sinulle niin vaikea pala, että aloit siirrellä maalitolppia. Olet tietenkin siinä oikeassa, että jos elän satavuotiaaksi, takulla tulee vielä terveysongelmia, kuten tietysti tulee myös sinulle olet miten laiha tahansa. Kukaan ei pysty etukäteen tietämään tarvitseeko joskus vanhana esimerkiksi tekonivelleikkausta, ei laiha eikä lihava.
Toistaiseksi saan kyllä kengännauhani solmittua, istuimet eivät hajoa allani, peseytymisessä ei ole ongelmia. Pitkään ylipainoinen äitini kuoli juuri 97-vuotiaana, tosin kuihtui tietysti viimeisinä vuosinaan niin ettei ollut enää lihava. Astma oli hänen ainoa krooninen sairautensa. Varsin lihava 1800-luvulla syntynyt isoäitini eli suunnilleen yhdeksänkymppiseksi.
Lihavuus aiheuttaa muutakin kuin kuolemaan johtavia sairauksia. Eikö ne pelot ollenkaan? Reuma, nivelrikko, uniapnea jne.
Reuma puhkeaa yleensä nuoremmilla ihmisillä kuin minä. Uniapneakin olisi jo varmasti tullut jos olisi ollut tullakseen. Nuokin taudit molemmat voivat iskeä ja iskevätkin varsin usein ihan normaalipainoisiin. Tosin uniapnea on enimmäkseen miesten vaiva ja taitaa puhjeta heillä suunnilleen nelissäkymmenissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läkärin tehtävä ei ole laukoa omia mielipiteitään potilaastaan. Todella epäammattimaista.
(Ja mitä lihavuuteen tulee, aivan varmasti se potilas tasantarkkaan itsekin tietää painonsa/minkä kokoinen on.)
Tietäminen on eri asia kuin sen tajuaminen että sille olisi syytä ihan aikuisten oikeasti tehdäkin jotain.
Varmasti moni ymmärtää täysin hyvin, että asialle pitäisi tehdä jotain, ja ehkä haluaisivatkin, mutta motivaatio voi olla syystä tai toisesta 0.
Ja sekö, että lääkäri töksäyttelee painosta, saa potilaan yhtäkkiä motivoitumaan laihduttamiseen/terveelliseen elämään?
Aika suuret luulot on lääkäreillä itsestään, jos näin kuvittelevat.Tuttavalleni kävi näin. Ei ilmeisesti uskonut tosissaan olevansa oikeasti lihava, ennenkuin lääkärin toimesta se hänelle kerrottiin. Hän oli järkyttynyt ja häntä alkoi hävettää ja hän tajusin tilansa ja muutti elintapansa täysin. Että kyllä ne ihan asiaa puhuu, se on sitten eri asia loukkaantuuko siitä vai ottaako asiat asioina. Luulen että jutun Jonna vähän liioitteli lääkärin ulkonäkö ja kauneuskommentteja jotta sai sympatiat ja taas syyn olla muuttamatta elintapojaan.
Tämä valehtelijaksi leimaaminen on kyllä aika älytöntä. Jonna on hakenut apua ylipainonsa hoitamiseen, että siinä sinulle haluamattomuutta.
T. Jonna vai mitä
Minäkään en usko, että lääkäri on käyttänyt juuri noita ilmaisuja, jota aloittaja kertoo. Ehkä hän hieman dramatisoi tarinaansa, näin saa enempi kannanottoja.
On täysin asiatonta käytöstä lääkäriltä puuttua potilaan ulkonäköön. Näin potilaana olen ollut monet kerrat melko järkyttynyt muutamien kohtaamien lääkärien ulkonäöstä 🤭
En vaan kommentoi sitä ääneen. Olen näemmä sen verran fiksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarina on esitetty yhden osapuolen lasien katsottuna. Toista osapuolta sitoo vaitiolovelvollisuus.
Väliä on ainoastaan sillä, miltä kokijasta tuntuu. Jos koet olevasi uhri, millään muulla ei ole väliä kuin sinun tunteellasi.
Ja höpsis. Minusta on kirjoitettu valituskirje esimiehelleni, kun olin sanonut kuulemma potilasta lihavaksi.
Asia käytiin lävitse potilaan kertomuksen perusteella, kirjattujen tietojen sekä minun kirjallisen kertomuksen tapaamisesta.
Mitään syytä valitukseen ei ollut, muuta kuin, mitä potilas oli ´itse kokenut`.
Hän oli nuori ja painoi 135kg, asiansa oli vieläpä sellainen, että painoon oli pakko puuttua. En siis haukkunut potilasta lihavaksi, joten en myöskään usko tämä somevaikuttajan kertomaan.
Tämän jälkeen olen varovainen näitten sairaanloisen lihavien kanssa. Nimittäin vapaa-aikana olen tavannut niitä, jotka suhtautuvat negatiivisesti moniin ihmisiin ilmeisesti juurikin etsien hyväksymistä.
En siis usko kirjoittaneen tarinaa, saa varmasti tarinalleen paljon komppausta.
Mutta ajattelet, että ihmiset uskovat tämän sun tarinasi?
Kävin äsken puntarilla kirjoitti:
Ei ne lääkärit varmaan ilkeyksillään tuo asioita puheeksi.
Kyllä sen on ilkeää jos lääkäri yrittää painostaa elämään lääkärin omien arvojen mukaisesti. Sanottiin, että lääkäri kyseenalaisti Jonnan halun olla lapseton, lääkärillä ei kyllä ole mitään oikeutta alkaa tuputtaan omia näkemyksiään asiasta.
Kuten myös tuo lihavuusleikkaukseen menemisen ehdottelu oli asiatonta, leikkaukset ovat iso juttu, niihin ei pidä painostaa varsinkaan esteettisistä syistä. Lääkäri voi tuoda painon esiin, jos se vaikuttaa sairauteen ja mainita, että oireisiin voisi auttaa painon pudotus, mutta muulla tavoin ylipainon kommentointi on väärin.
Itseäkin on lääkäri painostanut käyttämään ehkäisyä synnytyksen jälkeisessä tarkastuksessa, koska onhan minulla jo lapsia tarpeeksi hänen mielestään. On se kumma, kun lääkärit ei osaa pysyä asiassa, vaan kuvittelevat voivansa päättää, minkälaisia elämänvalintoja potilaan pitää tehdä. Lapsilukuni on minun päätös, eikä lääkärillä ole mitään oikeutta kommentoida tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Jonna vai mitä
Ajattelit olevasi nokkela vai mitä?
Saa ja pitääkin kysyä. Asiallisesti.
Mitä muuten kysyy lääkäri, kun toteaa että olisit kaunis jos olisit laihempi?