Etiketti vieraan kerrostalon pihalla, mitä mieltä: pitääkö tervehtiä pihalla ja rapussa vastaan tulevia?
Minusta on tylyä, jos vaikka odottaa oman kerrostalonsa pihalla jotakuta, ja taloon tulee joku vieras, eikä hän millään tavalla tervehdi ohimennessään.
Jos itse menen vieraaseen kerrostaloon, tervehdin vastaantulijat.
Mielipiteitä?
Kommentit (37)
Tottakai tervehditään ihmisiä pihassa tai rapussa. Ihan sama asuuko siellä vai ei.
Keskaria voi vilautaa ohi mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi MISSÄÄN pitäisi tervehtiä YHTÄÄN KETÄÄN?? En ymmärrä!
Olet varmaan oikea juhlien keskipiste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaan oikea juhlien keskipiste.
Miksi KUKAAN hakuaisi olla JUHLIEN KESKIPISTE?? Paitsi joku itserakas narsku. En ymmärrä??
Talon asukkaana en yleensä tervehdi kuin tuttuja. Tietysti tervehdin huoltomiehiä, rappusiivoojia, talossa ramppaavia kotisairaanhoitajia ja kun joku muuttaa, muuttoväkeä tervehdin ohimennessä. Jos ihan ovessa ollaan yhtä aikaa, ovea pitää jompikumpi auki, tervehdin tai sanon jotain ystävällistä.
Roskiksella tervehdin kaikkia vaikka en tosiaan tunne edes ulkonäöltä.
vielä mitä. vähän nokanvartta pitkin katsoen ja yrmeästi tukien tyyliin "mikähän se tuokin on olevinaan"
Kyllä minä moikkaan. Enkä ota nokkiini, jos ei vastausta kuulu. Ollaan erilaisia.
Talossamme käy sukulaisensa luona aika lailla joka päivä eräs henkilö, ja hän suorastaan keskustelee asukkaiden kanssa. Seisoo usein juttelemassa jonkun asukkaan kanssa. Ja sanoo aina jotain mennessään ohi. Se on minusta mukava suhtautuminen.
Miksi minun pitäisi tervehtiä jotakuta pihassaodottajaa? En tervehdi muita kassajonossa enkä tervehdi edes pihakadulla vastaantulijoita.
Talom´n asukkaana tervehdin vieraat ihmisetkin.
Kyllä minä tervehdin yleensä. Viime aikoina olen hämmästellyt nuorison hyvää käytöstä. Nimittäin muutettiin vasta ja autopaikka on naapuritalon autohallissa. Talossa asuu paljon nuoria perheitä ja aina, kun kuljen pihalla, ovesta ja hissillä, lähes kaikki tervehtivät ensin. Ihan kiva tapa.
Kyllä mä moikkaan kaikkia rapusas. En edes tiedä aina onko joku asukas vai ei. Osa vastaa osa ei. Jos jotain häiritsee että moikkaan, niin siinäpähän häiritsee. Sanoo vaikka että HV, niin seuraavalla kerralla en moikkaa.
Asukkaana tervehdin, koska en edes tunne kaikkia asuakkaita ulkonäöltä. Vieraana vastaan, jos minua tervehditään.
Ei ole pakko olla aloitteellinen, mutta jos tervehditään, niin kuuluu hyviin tapoihin vastata tervehdykseen. Asukkaana tervehdin kaikki, vieraana tervehdin takaisin. Jos vieraana olisin aloitteellinen, niin joku voisi luulla että asun paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko olla aloitteellinen, mutta jos tervehditään, niin kuuluu hyviin tapoihin vastata tervehdykseen. Asukkaana tervehdin kaikki, vieraana tervehdin takaisin. Jos vieraana olisin aloitteellinen, niin joku voisi luulla että asun paikassa.
Sama täällä. Asukkaana tervehdin kaikkia, vieraana vain jos joku moikkaa ensin. Tervehdykseen vastaamatta jättäminen on huonotapaista, mutta en nyt siitä loukkaannukaan.
Tervehdin kaikkia rapussa, roskakatoksilla ja tuttuja naamoja. Pihan läpi oikaisee monet randomtyypit joten en pihalla tervehdi ketään jota en tunne, ihan 50-50 asuuko edes koko taloyhtiössä.
Hyviin tapoihin kuuluu tervehtiä missä tahansa tilanteessa, jossa ollaan suljetussa tilassa, pihapiirissä tai sellaisessa ns. intiimimmässä ympäristössä kuin joku yleinen katu. Esim. juuri rapussa tai pihapiirissä, hississä, jossain pitkässä tyhjässä käytävässä jossa tullaan vastakkain eikä ole muita. Sillä ei ole mitään tekemistä tuntemisen kanssa. Se tarkoittaa, että "näen sinut, siinä on toinen ihminen". Maailma ei tietenkään lopu siihen, jos et tervehdi, mutta osoitat sillä oman sivistystasosi, ja muutenkin on helpompaa ottaa nopea kontakti kuin luimistellen vilkuilla seiniä.