Irtisanoutuminen heti työsuhteen alussa uuden työn takia
Aloitin heinäkuussa määräaikaisen työn, joka ei vastaa osaamistani ja joka päivä ahdistaa ihan hirveästi, etten osaa ja räpiköin tehtävästä toiseen ihan sokkona. Päädyin nopeasti hakemaan toista työtä, jonka juuri sain kuulla saaneeni. Miten irtisanoudun tyylikkäästi? Ajattelin vedota siihen, että työ ei vastaa osaamistani enkä usko pärjääväni siinä, en tietenkään sano toisesta työstä mitään. Harmittaa, sillä työ on profiililtaan ihan hieno ja siksi olinkin siitä alkuun todella innoissani mutta todellisuus olikin jotain muuta. Koeaikaa on vielä 5 kk jäljellä.
Mulla on vain useita vuosia kestäneitä työsuhteita tililläni, joten hävettää ihan hirveästi tällainen parin viikon kokeilu ja epäonnistuminen. On niin huono fiilis luovuttaa. Hävettää, miten saan edes sanotuksi tästä.
Vaikuttaako tällainen pätkä ansiosidonnaisen työssäoloehtoon? Aiemmassa työsuhteessa olin 6 vuotta, enkä ole ollut työttömänä.
Kommentit (16)
Et irtisanoudu, vaan teet koeaika purun. Ilmoitat, että työ ei vasta odotuksiasi.
Teet koeaikapurun ja sanot, ettei työ vastannut odotuksiasi. Älä sano mitään muuta. Jos tekevät jonkun lähtijän kyselyn, niin siinä voit toki antaa rehellisesti palautetta kaikista asioista, jotka mielestäsi olivat pielessä, mutta älä yhdistä niitä itse koeaikapurkuun.
Onkohan määräaikaisessa edes koeaikaa? Joku kyllä sanoi, että määräaikainen sitoo molemmat osapuolet määräajan loppuun saaakka, ilman jotain riittävän vahvaa ja perusteltua syytä
Vierailija kirjoitti:
Onkohan määräaikaisessa edes koeaikaa? Joku kyllä sanoi, että määräaikainen sitoo molemmat osapuolet määräajan loppuun saaakka, ilman jotain riittävän vahvaa ja perusteltua syytä
Minulla oli tänä vuonna 8kk määräaikainen työsuhde josta lähdin koeajalla (koeajan pituus oli 3kk).
Lähes sama tilanne mulla. Mulla vain on just koeaika umpeutunut. Nykyisessä työssä ei sinällään ole mitään vikaa, mutta sain työtarjouksen, joka on ihan unelma ja siinä on mahdollisuus edetä uralla.
Tuntuu ihan kamalalta irtisanoutua ja jättää toiset pulaan, mutta pakko se on tehdä, jos meinaa ammatillisia haaveitaan toteuttaa.
Minulla on ihan mustaa valkoisella milloin koeaika päättyy, eiköhän sellainen ole jokaisessa pestissä. Määräaikaisissa se saa olla maksimissaan puolet työsuhteen pituudesta eli jos on vaikka 6kk määräaikainen sopimus niin sitten saa koeaika olla maksimissaan 3kk. Minulla on 6kk vuoden pituisesta työsopimuksesta.
Nolottaa vaan, kun moni olisi onnessaan tuosta työstä ja tietysti joku osaava sitä pääsee nyt tekemäänkin mutta en ole oikein vielä edes tehnyt mitään, pelkästään palloillut ja kysellyt ja ihmetellyt.
Uusi työ olisi enemmän mielekkäämpää minulle, parempi palkka ja työehdot vaikka määräaikainen sekin. Sekä matalamman profiilin työnantaja. Tämä nykyinen näyttäisi tosi hyvältä cv:ssä. Ap
Ei oo jos ei oo mustaa valkoisella
Vierailija kirjoitti:
Kyllä määräaikaisissakin töissä on yleensä koeaika. Uusi työpaikka ei saa olla peruste koejan purulle eli ap toimii oikein siinä, että purkaa työsuhteen muilla perusteilla. Ja toisin kuin edellä väitettiin niin koeaikapurullekin pitää pystyä antamaan tarvittaessa perusteet.
Ilmoitat vaan että teet koeaikapurun
Selittelyt seis, kerro jos voit olla vielä viikon jne
Itse olen kerran tehnyt koeaikapurun. Olin ilmoituksen jälkeen vielä viikon, että saivat uuden tilalle. Harmittelin asiaa työnantajalle, mutta kyllä se nyt vain on tosiasia, että jokainen miettii omaa urapolkuaan. CV:hen en ole tuota laittanut, joten ei se missään enää tule esille.
Jos kysyvät Onko muuta duunia niin sano että haet sitten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä määräaikaisissakin töissä on yleensä koeaika. Uusi työpaikka ei saa olla peruste koejan purulle eli ap toimii oikein siinä, että purkaa työsuhteen muilla perusteilla. Ja toisin kuin edellä väitettiin niin koeaikapurullekin pitää pystyä antamaan tarvittaessa perusteet.
Työntekijän ei tarvitse kummemmin perustella, miksi lähtee koeajalla.
Helppoa irtisanot itsesi. Tuolle tyhmyydelle mikä kirjoituksesta huokuu. Ei oikein mitään voi.
Irtisanoutumiseen toisen työpaikan vuoksi ei koeaika vaikuta mitään. Jos määräaikaisessa työsopimuksessasi ei ole irtisanomisehtoa, ainoaksi vaihtoehdoksi jää koeaikapurku. Silloin työsopimus päättyy heti, mutta käytännössä voidaan sopia työn jatkamisesta ikään kuin irtisanomisajan.
Kun koeaikaa kuitenkin on jäljellä, voit lopettaa koeaikapurkamisella sillä perusteella, että sinusta ei ole siihen työhön. Ei sitä tarvitse perustella, mutta tarvittaessa on pystyttävä todistamaan, että syy ei ollut epäasiallinen (parempi työpaikka muualla) vaan liittyi tuohon työhön.
Näin työuran ehtoopuolella sitä huomaa, että joistakin työpaikoista olisi kannattanut kieltäytyä nimenomaan siksi, että ei siinä työssä onnistunut.
Sun ei koeaikapurkua tarvitse edes perustella. Toki jos haluat, niin sanot vain ettei työ vastannut odotuksia. Eikä kannata hävetä lainkaan, siksi koeaika on olemassa, että voi lopettaa työt jos ei halua jatkaa.