Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätyö ja etäopiskelu olisivat mainioita tapoja energiakriisin ratkaisemiseksi (epäsuosittu mielipide)

Vierailija
09.08.2022 |

Ajatelkaa, että voisimme sulkea kaikki suuret toimistorakennukset ja koululaitokset. Käytössä nämä kuluttavat järjettömät määrät sähköä verrattuna kotitalouksiin.

Pidän erikoisena sitä, että koronakriisin aikaan oltiin nopeita siirtymään etämenettelyihin, mutta energiakriisin, joka saattaa olla vakavuudessaan yhtä pahaa luokkaa mitä tulee kylmyyteen, tästä mahdollisuudesta ei edes puhuta.

On myös sanottu, että kohdistetut sähkökatkokset ovat viimeinen ratkaisu eli kaikki muu kokeillaan ennen sitä. Sisältyykö tähän kaikkeen muuhun myös etätyö ja etäopiskelu? Jos ei, miksi ei?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajan pitäisi sitten kyllä tukea sähkölaskuissa ja toimistotarvikkeissa ja kunnon näytöissä.. 

Itse laitoin noita veroilmoitukseen. Tarvikkeet, työhuonevähennys, jne. Jopa nettiyhteydestä voi saada verovähennystä. Ei niitä työnantaja korvaa vaan verottaja.

Saisiko ylimääräisen huoneenkin vähemmäkseen? Minulla ei ole tilaa työpöydälle joten ihan selkäni terveyden takia menen toimistolle. Lämmittävät sitä nytkin vain minua varten.

Voit valita, haluatko kaavamaisen työhuonevähennyksen vai vähennyksen todellisten kulujen mukaan.

Kaavamainen työhuonevähennys kattaa työhuoneen vuokran, valon, sähkön, lämmön ja siivouksen. Kaavamainen vähennys kattaa myös kalusteet, kuten työtuolin tai työpöydän. Jos vaadit kaavamaista työhuonevähennystä, et voi vähentää erikseen kalusteiden hankinnasta aiheutuneita kuluja. Yli 50% vuodessa on 920 euroa, enintään 50% vuodessa 460 euroa ja satunnaisesti 230 euroa.

TAI vähennys todellisten kulujen mukaan

a) hankintahinta on enintään 1 200 euroa/kaluste vuonna 2021, voit vähentää kulut kerralla hankintavuonna.

b) hankintahinta ylittää 1 200 euroa, vähennä se vuosittaisina 25 % suuruisina poistoina.

Vierailija
22/61 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäähallit, uimahallit ja kaikki muutkin sisäliikuntatilat kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sairaanhoitajat voivat tehdä etätöitä? Tai siivoojat?

Vierailija
24/61 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Subjektiivinen etätyöoikeus lakiin.

Asia saataisiin varmasti sillä tavalla säänneltyä, että missä tahansa töissä ihminen ei voisi sitä vaatia (vrt. kirurgi, putkimies).

Vierailija
25/61 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin näin! Kaikki joille mahdollista

etätyöt, niin käytännöksi saman tien.

Vierailija
26/61 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sh-opiskelija kirjoitti:

Kaikki ei tietenkään voi tehdä etätyötä. Itse olen sellainen koska työskentelen lähihoitajana vanhusten tehostetussa palveluasumisessa.

Myöskään kokonaan etäopiskelut ei onnistu joka alalla. Ei mua voi kouluttaa täysin etänä sairaanhoitajaksi. Teoriat toki suurin osa onnistuu etänä, mutta koronan takia pidetyt lääkelaskutunnit oli hankala. Kamera zoomaili välillä vääriin kohtiin eikä meinannut nähdä mitä taululla lukee. Opettajan nettiyhteys pätki. Ääni katosi jos opettaja liian kaukana tietokoneesta.

Sh:n opinnoissa on myös labratunteja eli tehdään hoitoluokassa toimenpiteitä. Harjoitellaan katetrointia, pistoksia jne. Ei ne etänä onnistu. Sama homma lähihoitajan opinnoissa.

Ja miten esim. etänä onnistuisi kokki-opinnot? Laitoshuoltaja? Logistia eli rekkakuski? Terveydenhoitaja? Kätilö? Restonomi? Hammaslääkäri? Lääkäri?

Monet opinnot nyt vain vaatii lähiopetusta kun ei niitä käytännön juttuja voi etänä opetella ja opettaa.

Kun lukio oli etänä, niin seurasin lapseni matikantuntia. Se sujui mainiosti.

Toisella puolella ruutua näkyi opettaja ja toisella puolella se, mitä hän heijasti seinälle.

Kysymään pystyi jne.

Se on opetuksen järjestäjän älykkyydestä kiinni, onnistuuko.

Vierailija
27/61 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskeluun en enää koskisi. Etäkoulu ja opiskelu oli valtava isku opiskelijoiden hyvinvoinnille ja oppimistulokset kärsivät. Mutta etätyö aloilla joilla se on järkevää niin ehdottomasti.

Onko tästä tutkimustuloksia, vai pelkkää poliittista mutuilua?

Vierailija
28/61 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sh-opiskelija kirjoitti:

Kaikki ei tietenkään voi tehdä etätyötä. Itse olen sellainen koska työskentelen lähihoitajana vanhusten tehostetussa palveluasumisessa.

Myöskään kokonaan etäopiskelut ei onnistu joka alalla. Ei mua voi kouluttaa täysin etänä sairaanhoitajaksi. Teoriat toki suurin osa onnistuu etänä, mutta koronan takia pidetyt lääkelaskutunnit oli hankala. Kamera zoomaili välillä vääriin kohtiin eikä meinannut nähdä mitä taululla lukee. Opettajan nettiyhteys pätki. Ääni katosi jos opettaja liian kaukana tietokoneesta.

Sh:n opinnoissa on myös labratunteja eli tehdään hoitoluokassa toimenpiteitä. Harjoitellaan katetrointia, pistoksia jne. Ei ne etänä onnistu. Sama homma lähihoitajan opinnoissa.

Ja miten esim. etänä onnistuisi kokki-opinnot? Laitoshuoltaja? Logistia eli rekkakuski? Terveydenhoitaja? Kätilö? Restonomi? Hammaslääkäri? Lääkäri?

Monet opinnot nyt vain vaatii lähiopetusta kun ei niitä käytännön juttuja voi etänä opetella ja opettaa.

Toisella puolella ruutua näkyi opettaja ja toisella puolella se, mitä hän heijasti seinälle.

Kysymään pystyi jne.

Sen opetuksen järjestäjän älykkyyden varaan vaan en enää luottaisi. Itsekin sain seurata "opetusta" enkä lainkaan ihmettele PISA tuloksia.

Vierailija
29/61 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajan pitäisi sitten kyllä tukea sähkölaskuissa ja toimistotarvikkeissa ja kunnon näytöissä.. 

Itse laitoin noita veroilmoitukseen. Tarvikkeet, työhuonevähennys, jne. Jopa nettiyhteydestä voi saada verovähennystä. Ei niitä työnantaja korvaa vaan verottaja.

Mulla on ainakin työnantajan maksama nettiliittymä. Tai kaksikin (puhelimessa, mobiililaajakaista toinen).

Vierailija
30/61 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Mahdollisuuksien mukaan etätöihin.

Tähän nyt ei tarvittaisi kuin niinkin lyhyt ilmoitus että "Tehkää etätöitä jos pystytte, jos on pakko tulla konttorille niin tulkaa". Siihen ei tarvita mitään sen kummempaa

Mitä siinä sitten säästäisi kun ne lämmittäisi ja valaisisi yhä toimitoa meille jotka sinne haluaa mennä? Kaikki meneisi siis ihan samalla tavalla kuin nytkin.

Vierailija
31/61 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se olisi epäsuosittu mielipide? Totta kai etä mahdollisuuksien mukaan täytyy olla iso osa ratkaisua ympäristöasioihin. Itse olen isossa maailmanlaajuisessa yrityksessä jolla 50 000 ihmistä maailmanlaajuisesti, Suomessa parituhatta. Koronan jälkeen meillä päätettiin ettei enää palata konttorityöhön vaan etä on oletusmoodi. Mikä loistava ratkaisu :) 

Ja selvää on myös ettei kaikkia töitä voi tehdä etänä. Mutta ei se ole mikään ongelma, niitä sitten ei ttehdä etänä vaan ainoastaan niitä joita voi tehdä. Ei kukaan ehdota mitään 100% lähityökieltoa varmasti, niin että hammaslääkärikin vaan etänä ohjeistaisi miten asiakas voi paikata hampaansa ruudun toisella puolella :D

Vierailija
32/61 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sh-opiskelija kirjoitti:

Kysymään pystyi jne.

Ai opettajan älykkyydestä kiinni jos netti pätkii tai laitteet ei toimi kunnolla?

Vierailija
33/61 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän nyt ei tarvittaisi kuin niinkin lyhyt ilmoitus että "Tehkää etätöitä jos pystytte, jos on pakko tulla konttorille niin tulkaa". Siihen ei tarvita mitään sen kummempaa

Mitä siinä sitten säästäisi kun ne lämmittäisi ja valaisisi yhä toimitoa meille jotka sinne haluaa mennä? Kaikki meneisi siis ihan samalla tavalla kuin nytkin.

Lämmitystä, ilmastointia ja valaistusta säädettäisiin tietysti osastoittain sen mukaan, paljonko tilaa tarvitaan.

Vierailija
34/61 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyö täytyisi ehdottomasta ottaa ratkaisuksi sekä energiakriisiin, terveydenhuollon kuormittumiseen ja ilmastokriisiin. Koulut saa puolestani pysyä auki.

Vierailija
35/61 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mene, tarvitaan paljon pienempi konttori koska siellä käy tosi harva. Mun työnantaja päätti koronan jälkeen että etätyö on oletusmoodi mutta halukkaat saa tulla konttorille. Isosta konttoritalosta jonka firma täytti kokonaan, jätettiin ainoastaan 1 kerros enää firman käyttöön ja muut vuokrattiin ulos. Tämä kyselyn perusteella, jossa 80% oli ilmoittanut haluavansa tehdä 100% etätyötä, 15% hybridimalli eli osa päivistä etä osa toimisto ja 5%. vain toimisto. Kellään ei siellä konttorillakaan ole enää omia työpisteitä, vaan jos halluaa sinne, pitää paikanvarausjärjestelmästä aamulla varata paikka ja sitten mennä sinne. Koska ei siellä kukaan joka päivä käy. Tosiasiassa tuokin toimitila on osoittautunut liian isoksi,oikeasti hybridityötä tekee lähinnä 5%, 1% pelkkää lähi ja 94% pelkkää etää. 

Vierailija
36/61 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sairaanhoitajat voivat tehdä etätöitä? Tai siivoojat?

Luonnollisesti etätyö koskisi vain ammatteja ja toimenkuvia, joissa sitä voi tehdä. 

Vierailija
37/61 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sh-opiskelija kirjoitti:

Kysymään pystyi jne.

Ai opettajan älykkyydestä kiinni jos netti pätkii tai laitteet ei toimi kunnolla?

On se. Oletan älykkään lukion matikanopettajan kykenevän ratkaisemaan tuollaiset ongelmat seuraavaan oppituntiin mennessä. Jollei itse, niin kysyy neuvoja

Kuuluuhan se netti ja laitteet saada kuntoon.

Mietipä vähän: lukioissa tehdään yo-kirjoituksetkin. Jos tuollaisen takia lamaannuttaisiin, ei kyllä yo-kirjoitukset sähköisesti onnistuisi millään.

Vierailija
38/61 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lämmitystä, ilmastointia ja valaistusta säädettäisiin tietysti osastoittain sen mukaan, paljonko tilaa tarvitaan.

Onko jollain vielä yksittäisiä huoneita eikä avokonttoria? Aikalailla taitaisi mennä samoilla enegiamäärillä kuin nyt. Plus samat autot ja julkiset kulkisi.

Muutama pikku toimisto jossa niitä huoneita säästäisi.

Vierailija
39/61 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki työpaikat, joissa ei ole pakko olla voisi laittaa lämpöön +5 astetta.

Uimahallit ja urheiluhallit voisi sulkea.

Vierailija
40/61 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän etätyö koronan myötä jo tuli moneen paikkaan jäädäkseen. Itsekin teen pääsääntöisesti etänä (suositus on, että toimistolla ollaan 4-6 päivää kuukaudessa) ja minulla ei ole toimistolla omaa työpistettä, vaan se pitää varata erikseen etukäteen. Työpisteitä on noin 50 %:lle työntekijöistä, eli oletus on, että vähintään puolet on aina etänä. Toimistotiloja on siis vähennetty jo radikaalisti ja näin on varmasti toimittu monessa muussakin työpaikassa.

Tietenkään läheskään kaikkia töitä ei pysty tekemään etänä, mutta varmasti saataisiin energiasäästöjä kun kaikki ne, jotka voivat olisivat etänä.