imettääkö joku muu vielä raskaana ollessaan ?
vanhempi vauveli on nyt reilun vuoden ja nyt on tullut kyllä aika yrittää vieroitusta... haluaisin vielä imettää, mutta kun uusi vauva syntyy maaliskuussa. harmittaa! jos joku muu on imettänyt vielä kun on alkanut odottaa seuraavaa, niin missä vaiheessa olette vieroittaneet ???
Kommentit (13)
Meillä kävi kuitenkin niin onnellisesti, että tyttö vieroitti itse itsensä, kun maidon määrä väheni ja maku muuttui, ja minäkin aloitin työt, niin että imetyskerrat vähenivät. Noin rv12 imetin.
pelkästään siksi, että lapsi puri - kovaa - ihan hupimielessa ja joka imetyksen yhteydessa. ei yksinkertaisesti enaa pystynyt jatkamaan, muuten varmaan edelleen imettaisin, rv24+n
l.
Esikoinen nyt 1v 10kk.
Myös minä olen ajatellut, että jos imetys jatkuu raskauden loppuun saakkaa, jatkan tandemina. Vauvan tarpeet tietysti ykkösenä.
Tähän saakka maitoa riittänyt hyvin.
Mutta eikös kun pitkään imettää niin maito laimene ja ei ole enää niin ravintorikasta kun heti synnytyksen jälkeen.Niin oletteko varmoja että teidän vastasyntynyt saa parasta maitoa jos olette vielä edellistä imettämässä?ymmärsittekös?
Maito ei laimene missään vaiheessa mihinkään, päinvastoin.
Synnytyksen hormonit aiheuttavat sen, että vastasyntynyt saa sitä kolostrumia (tai mitälie) alkumaitoa. Taaperolle tulee siitä helposti ripulioireita...
Taaperoimetyksessä on todettu maidon olevan jopa rasvaisempaa ja ravitsevampaa kun pienen vauvan saama maito.
Raskausaikana maito saattaa olla tiukemmassa ja jopa loppua kokonaan, mutta se mikä tulee on kyllä täyttä kamaa.
Ja synnytyksen jälkeen tuleva maito on sille vastasyntyneelle parasta, taapero saa siis sitä sitten.
T: Pahvi & tissityttö 1v3kk ja rv 23...
kiitos kommenteista, en ole kuullutkaan että joku imettäisi tandemina? mitenköhän se sitten hoituisi? voiko siitä olla jotain haittaa, mietin lähinnä että voiko ison sisaruksen hammaspeikot tarttua pienelle? jos niitä peikkoja jo on...
vieroitus kyllä mietityttää kun tuo meidän neiti on niin tissin perään... on aina onnensa kukkuloilla kun saa sitä, ja muistaa aina sanoa että NAM !
Kai toi tandemimettäminen on raskainta lähinnä äidin kannalta. Mulla tavoitteena on lähinnä yövierottaa esikoinen ennen pikkukakkosen tuloa. Jotenkin hirvittää ajatus, että yöllä pitäisi imettää kahta muuten itkevää lasta. Yöimetys on vaan tähän asti taannut hyvät yöunet. Kun lapsi on alkanut känisemään, olen laittanut vaan tissin suuhun ja jatkanut unia. Kahden lapsen kanssa voisi olla hieman hankalaa ;)
Muutama linkki tandemimetysjuttuihin, jos jotakuta vaikka kiinnostaisi:
http://www.imetystukilista.net/faq/raskaus.php
http://www.lalecheleague.org/NB/NBtandem.html
http://www.kellymom.com/nursingtwo/faq/index.html
http://www.geocities.com/Heartland/8148/tandem.html
ajattelin kysyä teiltä jotka olette imettäneet tandemina että kuinka eka lapsi suhtautui siihen ettei saanut tissiä kun olit synnyttämässä ja osastolla kun kumminkin sairaalas ollaan pari kolmekki päivää.että eikö se ollut lapselle kova paikka kun on saanut päivittäin tissiä ja sit on tullut parin päivän tauko vai kuinka asia hoitui?
sitten, olin silloin rv 12+risat, lapsi oli jo 1v8kk eli mielestäni ihan riittävästi saanut maitoa. Meillä ei viimeiseen kuukauteen ollut enää kuin yksi imetyskerta käytössä ja selvästi minulta tuli vähemmän maitoa, kun en oman pahanolon takia pystynyt päivän aikana juomaan paljon mitään. Yhtenä pääsyynä imetyksen lopettamiseen oli oma huono oloni raskauden vuoksi. Toisaalta itse en arvosta tandemimetystä, haluan antaa yhden lapsen kerralla olla vauva. Nyt kun imettäminen on lopetettu, kuopus käy päivittäin taputtelemassa ja suukottelemassa tisujani ja aina välissä kokeilee, että jospa vielä antaisin imeä, mutta ei ala itkeä, vaan nauraa.
Itse halusin lopettaa imettämisen hyvissä ajoin ennen uuden vauvan syntymää, jotta kuopus ei enää siinä vaiheessa kaipaisi rinnalle, vaan ymmärtäisi, että tisumaito on vauvaa varten.
En viestilläni halua arvostella niitä, jotka kokevat tandemimetyksen omaksi jutukseen.
kiitos erityisesti linkeistä imetystukilistan sivuille! joo mullakin oli tarkoitus imettää 2-vuotiaaksi, mutta kun tuo mies ei suostunut käyttämään kortsua niin tässä sitä ollaan... ikäeroksi tulee vain 1 v 9 kk :)
Mulla ei ole tosiaan vielä tandemimetyskokemuksia, mutta yritän päästä synnyttämään sairaalaan, jossa saisimme perhehuoneen ja esikoinenkin voisi tulla sairaalaan. Jos joudun tai päädyn sairaalaan, jossa perhehuoneen saanti ei ole mahdollista tai emme vaan satu saamaan perhehuonetta, joutuu samassa huoneessa olijat varmaan kärsimään meidän esikoisen tissittelykyläilyistä. :(
Yritän paraillaan epätoivoisesti opettaa esikoista juomaan vettä mukista, ettei ainakaan nesteen puutteesta kärsisi sairaalareissun aikana. Mitkään tuttipullot tai nokkamukit ei ole siis meillä kelvanneet. Hätätilassa sitä nestettä voi tietty antaa vaikka lusikalla syöttämällä, mutta siinä kyllä menee syöttäjältä ikä ja terveys...
Olen muistaakseni raskausviikolla 30, imetän edelleen esikoista ja aion jatkaa tandemina synnytyksen jälkeen. Vauva toki menee sitten tarpeineen taaperon edelle.