Tekisitkö mieluummin 1450e 160h/kk nettopalkalla töitä, vai saisit tukia 1350e + lisäksi 950e pimeistä 50h/kk
Tuollaiset vaihtoehdot minulla nyt on...Tiedän mikä olisi "oikein" mutta siinä ei tunnu olevan mitään järkeä
Kommentit (28)
Riippuu työn sisällöstä. Juuri nyt teen unelmatyötäni pienellä palkalla (kyseessä on työ, jota tekisin joka tapauksessa, vaikka se ei olisi ammattini - olen jo lapsesta asti harrastanut tätä, ja se on minulle tärkeimpiä asioita elämässäni), enkä vaihtaisi tätä isompipalkkaiseen työhön, joka olisi eri alalta. Minulle merkkaa työssä rahaa enemmän sen sisältö ja merkitys itselleni.
Ensimmäinen. Pimeä työ on moraalitonta ja tuilla eläminen tylsää ja moraalitonta jos vaihtoehtokin on.
Töitä tiätysti! Oma raha on aina omaa rahaa.
Tekisin töitä koska inhoan täyttää tukihakemuksia ja inhoan sitä kyttäämistä. Ainakin sitten saa tehdä tasan miten lystää jos tienaa rahat itse.
Työssä on pienempi veroprosentti ja työsuhde-etuja, kuten työterveyshuolto, liikunta- ja lounasedut. Lisäksi se kerryttää eläkettä, vaikka se saattaakin tuntua kaukaiselta asialta.
Pimeän tonnin peseminen kuukausittain saattaa käydä pidemmän päälle stressaavaksi.
Palkalla. Ne pimeät työt loppuu joskus, sitten joutuu hakemaan taas palkkatöitä ja heikommassa asemassa olet kun olet välissä ollut "työttömänä" tuilla. Lisäksi ei mitään vakuutuksia kun tekee pimeänä.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai jälkimmäinen vaikka väärin se olisikin.
Onko se väärin? Eikö työelämä ole aika rikki jos firmoilla ei ole maksaa tuon parempia liksoja täyspäiväisestä työnteosta.
Tekisin töitä, joissa olen vakuutettu, kuulun edes vähäisimmän työterveyshuollon piiriin ja työni kerryttää eläkettä. Kun pimeistä töistä joudut ottamaan sairaslomaa niin ne ovat nollapäiviä. Työsuhteessa sinulle maksetaan TES:sistä riippuen jopa 28 päivältä täysi palkka heti ensimmäisinä vuosina.
Aika pieni tuo palkka. Mikä homma se on? Tilastokeskuksen mukaan kaikissa ammateissa joissa on noin alhainen palkka nimike on joku 'harjoittelija' eli väliaikaista hommaa. Alin 'ei-harjoittelijan' palkka on 1562 eur kunnan työpajan työntekijällä.
Tuilla tietysti. Ei kannata tuhlata elämää jonkun eliittiportaan rikastamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuo pimeä raha tulisi?
Kertokaa joku jo lopultakin mistä muka saa pimeästi rahaa joka kuukausi niin paljon, että sitä voi pitää vaihtoehtona työssäkäynnille ja päivärahoille?
Olet siis rikollinen, koska teet pimeää työtä. Toivottavasti työnantajasi jää kiinni ja saa mojovat sakot tuosta. Sulle tekisi myös takaisinperintä ja karenssi terää!
Kyllä minä tuon rehellisen työn valitsisin. Ei ole mitään hurskastelua, mutta en oikein kestäisi stressiä, jota pimeän työn tekeminen aiheuttaisi. Miettisin myös tulevaisuutta ja tulevaisuudessa olisi paljon parempi, että olisi työkokemusta kuin, että olisi ollut työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuo pimeä raha tulisi?
Kertokaa joku jo lopultakin mistä muka saa pimeästi rahaa joka kuukausi niin paljon, että sitä voi pitää vaihtoehtona työssäkäynnille ja päivärahoille?
Tuskin aloituksessa on aidosta tilanteesta kyse
Tottakai jälkimmäinen vaikka väärin se olisikin.