Lääke on lihottanut minua jo 20kg neljän kuukauden aikana :(
Minulla on ollut lääkkeen aloittamisen jälkeen KOKO AJAN ihan pohjaton nälkä. Mikään määrää ruokaa ei riitä. Vaikka söisin vuoallisen makaronilaatikkoa niin nälkä palaa oitis, eikä se lähde millään.
Tänään olen syönyt 1l sokeritonta jogurttia, pussillisen ruisleipää ja kuusi porkkanaa eikä kello ole edes kymmentä.
Mitkään säännölliset ruoka-ajat eivät toimi, koska nälkä ja ruokahalu ovat niiden välissä aivan sietämättömiä. Tämä on ihan luonnotonta.
Olen nyt 160cm ja painan 72kg.
Pelkään että tätä menoa painan jouluun mennessä ainakin 100kg.
Lääkärin mielestä mitään ongelmaa ei ole vaan lääkitystä pitäisi jatkaa mahdollisesti jopa vuosia. Mitä ihmettä minun pitäisi tehdä?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Eli olanzapiini. Karmea lääke. Mulla tuli kans yli 20 kg. Ja kun lopetin niin eipä ne lähtenytkään niin vain pois.
Jep, ainoastaan Leponex on tuota pahempi. En oikeasti ymmärrä miksi mt-potilaita pitää ehdoin tahdoin ruveta lihottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei se lääke lihota vaan syöminen.
Mutta ilman lääkettä ei syö niin paljon, pälli. Tää on ihan oikea ongelma, moni saanut diabeteksenkin sen takia.
Minäkin lihoin yhdessä kesässä 20 kiloa mirtatsapiinin kanssa. Oli hurja tunne tajuta tuo, kun aiemmin olin hoikka enkä koskaan miettinyt mitä saisi syödä tai ei. Kyllä meni lääke vaihtoon äkkiä ja painon kanssa tappelen edelleen. Jos joku olisi kertonut tuosta sivuvaikutuksesta, en olisi ikinä ottanut ensimmäistäkään tabua.
Pahinta on, jos paino jää pysyväksi. Tuttu ei ole vieläkään laihtunut. Käytti masennuslääkettä alle vuoden ja lihoi. Tahtoi eroon lääkkeestä ja pääsi, mutta paino jäi vaivaamaan.
Onnistuuko runsas liikunta? Kysy lääkäriltä, että mitä järkeä on lihoa lääkkeen vuoksi, jos se tuo tullessaan ylipainosta johtuvia sairauksia sitten myöhemmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä syö jos ei nälkä sillä edes lähde. Järkikin sanoo että pysyt elossa vähemmällä mässyttämisellä.
Järki voi sanoa mitä vaan, mutta kun elimistö ihan tosissaan kokee että nyt on nälänhätä niin kyllä siinä on mekanismit millä järki ohitetaan ja pannaan ihminen syömään. Siksi esim. äärimmäisten pikalaihiskuurien jälkeen on lähes toivotonta pitää painoa poissa vaikka moni suunnittelee järkevästi, että minäpä vaan en syö liikaa kun kuuri on loppu, lasken kalorit ja rajaan ne. Sitten iskee se nälkäpaniikkinälkä ja he syövät vaikkeivat tahdo.
Tiedän mistä puhun kun itsekin syön useampaa mielialalääkettä. En liho koska en mässytä nälästä huolimatta, ei se mikään pakko ole syödä vaikka on nälkä. Ihminen päättää itse syökö vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä lääke?
Zyprexa
-apEli antipsykootti. Tuon vaikuttava aine olantsapiini on klotsapiinin ohella tunnettu lihottaja. Antipsykooteista löytyy kyllä lääkkeitä joilla ko. sivuvaikutus ei ole yhtä yleinen. Esim. ketiapiini on aika yleisesti käytetty eikä yleensä aiheuta painonnousua. Entä jos sanot että kieltäydyt ottamasta lääkettä ollenkaan, koska se aiheutttaa massiivista painonnousua? Tai mitä jos kävisit toisella lääkärillä, onko mahdollisuuksia esim. yksityisellä psykiatrilla käyntiin?
En uskalla kieltäytyä, koska lääkäri sanoi minulle jo aiemmin että jos tablettien syöminen ei onnistu niin edessä on siirtyminen pitkävaikutteiseen injektioon.
Yksityiselle olisi nippanappa varaa mennä, mutta saako heiltä apua jos on asiakkaana julkisen puolen avohoidossa? Pelkään, että maksaisin ihan turhaan jos lääkäri sitten vastaanotolla sanoisikin ettei ryhdy muuttamaan hoitavan lääkärini määräämää lääkitystä.
Periaatteessa voisin lopettaa avohoidon julkisella, mutta mt-potilailla ei käytännössä ole itsemääräämisoikeutta tämän asian suhteen.
-ap
Voit halutessasi vaihtaa hoitopaikkaa tai lääkäriä. Hoidon voi vaihtaa myös yksityiselle, mutta se maksaa. Toisen lääkärin kanssa yhteisymmärrys ja yhteistyö voi onnistua paremmin. Jos lääkkeen sivuvaikutukset ovat hankalia, on aihetta miettiä eri vaihtoehtoja.
https://www.valvira.fi/terveydenhuolto/potilaan-asema-ja-oikeudet-oikeu…
Vierailija kirjoitti:
Minäkin lihoin yhdessä kesässä 20 kiloa mirtatsapiinin kanssa. Oli hurja tunne tajuta tuo, kun aiemmin olin hoikka enkä koskaan miettinyt mitä saisi syödä tai ei. Kyllä meni lääke vaihtoon äkkiä ja painon kanssa tappelen edelleen. Jos joku olisi kertonut tuosta sivuvaikutuksesta, en olisi ikinä ottanut ensimmäistäkään tabua.
Sama. Oon aiemmin kirjoittanut 38 kg mirtatsapiinin takia lihonut. Pahin ongelma tosiaan on se, että kun se elimistön aineenvaihdunta häiriintyy kun rasvaa kertyy tarpeeksi, niin painon pudotus ei enää olekaan helppo juttu. Nälkä/kylläisyyshormonit menee sekaisin, keskivartalon rasva aiheuttaa matala-asteista tulehdusta, sokeriaineenvaihdunta häiriintyy, suolistofloora muuttuu lihavuutta suosivaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä lääke?
Zyprexa
-apEli antipsykootti. Tuon vaikuttava aine olantsapiini on klotsapiinin ohella tunnettu lihottaja. Antipsykooteista löytyy kyllä lääkkeitä joilla ko. sivuvaikutus ei ole yhtä yleinen. Esim. ketiapiini on aika yleisesti käytetty eikä yleensä aiheuta painonnousua. Entä jos sanot että kieltäydyt ottamasta lääkettä ollenkaan, koska se aiheutttaa massiivista painonnousua? Tai mitä jos kävisit toisella lääkärillä, onko mahdollisuuksia esim. yksityisellä psykiatrilla käyntiin?
En uskalla kieltäytyä, koska lääkäri sanoi minulle jo aiemmin että jos tablettien syöminen ei onnistu niin edessä on siirtyminen pitkävaikutteiseen injektioon.
Yksityiselle olisi nippanappa varaa mennä, mutta saako heiltä apua jos on asiakkaana julkisen puolen avohoidossa? Pelkään, että maksaisin ihan turhaan jos lääkäri sitten vastaanotolla sanoisikin ettei ryhdy muuttamaan hoitavan lääkärini määräämää lääkitystä.
Periaatteessa voisin lopettaa avohoidon julkisella, mutta mt-potilailla ei käytännössä ole itsemääräämisoikeutta tämän asian suhteen.
-ap
Kyllä yksityisellä voi käydä tuossakin tilanteessa. Mun mies on ollut bipolaarihäiriön takia tuossa tilanteessa ja saanut apua yksityiseltä psykiatrilta.
Masentuneelle syötetään lääkettä joka lihottaa. Ja lihominen aiheuttaa masennusta.
Eihän lääke hyödytä siten yhtään. Päinvastoin.
Auttaisiko keskustelu ja terapia löytämään elämään palauttavaa toimintaa ja aktiviteettia?
Vierailija kirjoitti:
Eli olanzapiini. Karmea lääke. Mulla tuli kans yli 20 kg. Ja kun lopetin niin eipä ne lähtenytkään niin vain pois.
En teidä kyseistä lääkettä ,mihin sairauteen käytetään? Elämässäni on kuitenkin OLLUT naisia miehiä jotka syytä tai toisesta,elämänsä tarvineet psyke lääkeitä ja he lihoneet ja todella paljon niiden käytön takia. Asiasta tietä myös lääkettä kirjoittava lääkäri.Kun potilas menen reseptiä uusimaan,ei kuitenkaan vaihda lääkettä. Käsittäksen on vaihtoehtojakin psyykeläkeille?Jotka eivät lisää ruokahalua?Jotkut syö psyykeläkettä turhaan , kun samat oireet on kilpisrauhas ongelmissa, varato raudan putessa,siis psykset ongelmat ja esivaihdevuosissa meno paussi. Kaikki selviäsi kun kunnon verikokeet otetaisiin ennekuin niitä psyykeläkeitä kirjotetaan ihmisille.
Tätä ei lääkkeettömät tajua et lääkitykset tuevottaa ja lihottaa! Ja nopeasti!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos on nälkä siitä huolimatta että syöt koko ajan niin etkö voisi vain syödä saman tien vähemmän jos kuitenkin on aina nälkä? Eihän se jatkuva syöminen silloin sinua mitenkään auta jos on silti nälkä.
Ei se toimi noin, koska lääke aiheuttaa pakonomaisen tarpeen syödä. Ei se ole mikään järjellä säädeltävissä oleva asia, jos olisi niin en olisi lihonut.
Haluaisin lopettaa lääkkeen tai ainakin vaihtaa sen toiseen, mutta lääkäri on täysin yhteistyöhaluton.
-ap
Sinä omistat kehosi. Ja sinulla on itsemääräämisoikeus kehoosi. Ei lääkärillä.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei lääkkeettömät tajua et lääkitykset tuevottaa ja lihottaa! Ja nopeasti!!
Kyllä ja suurimmat idiootit toistelee vielä sitä mantraa, että "paljonkos yhdessä pillerissä on kaloreita, öhö öhö". Ihmiset, jotka eivät oikeasti tiedä asioista yhtään mitään, mutta luulevat tietävänsä enemmän kuin lääkärit ja olevansa hyvinkin nokkelia.
Vierailija kirjoitti:
Ole mahdollisimman paljon poissa kotoa. Itse saatan olla ihan huomaamatta vaikka koko päivän syömättä jos olen muualla, kotona taas on hirveä himo vaan syödä ja syödä koko ajan.
Niin. Ole koko päivän syömättä ja ahmi illalla kotona kaapit tyhjiksi nälkään. Idiootti.
Mikä ihmeen lääkäri on tuollainen? Mene yksityiselle, toiselle. Tai ihan vaan lopeta heti ja sano, että tuota en enää ota. Älä ole myöntyväinen ja alistuva. Ethän sinä noin voi elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Oon aiemmin kirjoittanut 38 kg mirtatsapiinin takia lihonut. Pahin ongelma tosiaan on se, että kun se elimistön aineenvaihdunta häiriintyy kun rasvaa kertyy tarpeeksi, niin painon pudotus ei enää olekaan helppo juttu. Nälkä/kylläisyyshormonit menee sekaisin, keskivartalon rasva aiheuttaa matala-asteista tulehdusta, sokeriaineenvaihdunta häiriintyy, suolistofloora muuttuu lihavuutta suosivaan suuntaan.
Hei, en ole nähnyt kirjoituksia ennen. Kiinnostavaa -- ja ihan kauheaa! Kuinka sitten pääsit tuosta liikkeelle vai jäikö paino pysyvästi kovin korkeaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos on nälkä siitä huolimatta että syöt koko ajan niin etkö voisi vain syödä saman tien vähemmän jos kuitenkin on aina nälkä? Eihän se jatkuva syöminen silloin sinua mitenkään auta jos on silti nälkä.
Ei se toimi noin, koska lääke aiheuttaa pakonomaisen tarpeen syödä. Ei se ole mikään järjellä säädeltävissä oleva asia, jos olisi niin en olisi lihonut.
Haluaisin lopettaa lääkkeen tai ainakin vaihtaa sen toiseen, mutta lääkäri on täysin yhteistyöhaluton.
-ap
Nyrkkiä pöytään, tai vaihda lääkäriä
Juo vettä. Nolla kaloria. Auttaa kuulemma nälän tunteeseenkin. Varo tosin vesimyrkytystä.