Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnon osakekirjat

Vierailija
09.08.2022 |

Kuka tietää mitä pitää tehdä kun asunnon osakekirjoja ei löydy mistään? Kyse kuolleen jäämistöstä. Hänellä kaksi kymmeniä vuosia sitten ostettua asuntoa mutta osakekirjoja ei löydy mistään. Miten ihmeessä kuoleman jälkeisiä asioita hoitava pystyy edes "todistamaan" että vainaja omisti asunnot????

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vainaja vaihtanut pankkia ja osakekirjat olisi jääneet vanhaan pankkiin mistä ehkä on ollut asuntolaina otettuna? Mutta jos tosiaan on hukkunut niin kuoletus ja uusien haku on tarpeen jotta asunnon voi myydä.  

Vierailija
22/38 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isännöitsijään yhteys. 

Isännöitsijän mukaan osakekirjat on löydyttävä. Ei pysty auttamaan ennen sitä. Oli kuulemma odottanut kuukausia vainajalta vastausta osakekirjojen siirtämisestä sähköiseen järjestelmään. Vainaja ei ollu asiaa määräajassa toimittanut ja isännöitsijä kertoi tehneensä jonkun ilmoituksen asiasta mut tosiaan sanoi että nyt ei pysty asialle mitään tekemään.

Isännöitsijä ei taida osata töitään.

En osaa sanoa tuohon mitään mut ehdoton vaatimus oli että paperiset osakekirjat on oltava. Siksi kysyinkin. Pankilla niitä ei ole. Ihan puskista jouduin asiaa hoitamaan eikä itellä mitään kokemusta omistusosakeasunnosta. Luulen kyllä etten rupea tähän vaan siirrän homman juristille. Kuolinpesästähän kulut menee kuitenkin, eikös? ap

Onko vainajalla ollut jossain vaiheessa joku muu pankki käytössään. Pistä kuoletus työn alle, se on pitkä prosessi ja jos ne löytyy, prosessin voi keskeyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miten ihmeessä kuoleman jälkeisiä asioita hoitava pystyy edes "todistamaan" että vainaja omisti asunnot????"

Isännöitsijätodistuksella.

No eihän aloittaja sitä näköjään saanut kun isännöitsijälläkään ei ollut edes kopioita niistä.

Mun veli joutui pesänhoitajaksi, kun mun ukki kuoli ja ihan sama keissi hänellä. Osakekirjoja ei missään ukin papereissa eikä mitään kopioitakaan missään. Ei entisten eikä nykyisen isännöitsijän hallussa, ei pankissa, ei missään. Ukki oli ostanu huoneiston joskus 1960-luvun lopussa joten ei ihme, jos ne oli kadonnu. Niin oli moni muukin paperi, mitä olis tarvittu.

Perukirjaa varten edes kopiot olis pitäny olla jotta asunnolle olis voitu määrittää joku arvo. Sit kadonnut osakekirja piti kuolettaa ja maistraatista saada uusi. Joku juristi sen hoiti ja muistan että isännöitsijätodistuksen saaminen oli työn takana. Pelkkä osakasluettelo ei ole juridinen asiakirja.

Prosessi kesti melkein 7 kk ruuhkan takia ja perunkirjoitukselle piti anoa jatkoaikaa.

Vanhuksilla pitäis olla joku joka selvittää heidän paperiasiansa ennenkuin ovat dementoituneita. Tai sit heidän pitäs ite tehdä se. Mut sen mitä ukkia tunsin, niin oli perinteinen minäite-suomalainen. Apua ei pyydä, vaivana ei halua olla, minä teen ite kaikki. Tai sitten ei....

Vierailija
24/38 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysäiskääpä vaikka vainajan pankista, josko heillä olisi niistä jotain tietoa. Mutta omistustieto löyty kyllä ihan taloyhtiön omistajaluettelosta, sen saa isänöitsijältä. Ette te niitä osakekirjoja tarvitse kuin vasta sitten, kun se asunto myydään.

Entä jos ei löydy ja haluaa myydä? Itsellä sama tilanne. 

Käräjäoikeuden kautta kuolletetaan osakekirjat ja turvapainosta uudet.

Kestää aikaa ja maksaa jonkun tonnin.

Vierailija
25/38 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isännöitsijältä pitäisi pystyä saamaan ainakin osakasluettelon, josta näkyy, että vainaja omistaa asunnon kyseisessä yhtiössä. 

Nykyisen asunnon lisäksi muut omistetut asunnot pitäisi kaiken järjen mukaan löytyä tiliotteita tutkimalla. Vastikkeethan niistä juoksee koko ajan, joten tiliotteesta pitäisi näkyä, minkä nimisiin yhtiöhin on maksettu yhtiövastikkeita. 

Pankeista voisi kysellä tallelokeroitakin. Ylipäätään useampaan pankkiin tehdä kyselyä, onko henkilö ollut asiakkaana. 

Voi olla myös tilanne, että on ollut tallelokero jossain konttorissa, mistä on tallelokerot kokonaan lopetettu ja asiakkaita on pyydetty hakemaan omansa pois. 

Tuota selvittelytyötä kannattaa tehdä itse ja jos tarvitaan sitä kuoletusta, niin ottaa siihen sitten juristin hommiin kovalla tuntipalkalla.

Vierailija
26/38 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistukset näkyy käsittääkseni myös veroilmoituksessa

Vierailija
27/38 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistukset näkyy käsittääkseni myös veroilmoituksessa

Se ei vaan ole juridinen asiakirja joka oikeuttaa asunnon myyntiin.

Vierailija
28/38 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miten ihmeessä kuoleman jälkeisiä asioita hoitava pystyy edes "todistamaan" että vainaja omisti asunnot????"

Isännöitsijätodistus kertoo vain taloyhtiön tiedot ja osakkeiden lukumäärän,mutta ei sitä, kenen halussa osakekirja.

Ja jos osake myydään, kukaan ei osta huoneistoa tai pankki anna lainaa, jos ei ole alkuperäistä osakekirjaa.

Se on sama, jos "omistat" auton, eikä ole rekisteriotetta.

Vierailija
29/38 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isännöitsijätodistus kertoo vain taloyhtiön tiedot ja osakkeiden lukumäärän,mutta ei sitä, kenen halussa osakekirja.

Ja jos osake myydään, kukaan ei osta huoneistoa tai pankki anna lainaa, jos ei ole alkuperäistä osakekirjaa.

Se on sama, jos "omistat" auton, eikä ole rekisteriotetta.

... sikäli huono vertaus, että auton rekisteriin merkitty omistaja saa uudet paperit katsastuskonttorilta pientä maksua vastaan.

Vierailija
30/38 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isännöitsijältä pitäisi pystyä saamaan ainakin osakasluettelon, josta näkyy, että vainaja omistaa asunnon kyseisessä yhtiössä. 

Nykyisen asunnon lisäksi muut omistetut asunnot pitäisi kaiken järjen mukaan löytyä tiliotteita tutkimalla. Vastikkeethan niistä juoksee koko ajan, joten tiliotteesta pitäisi näkyä, minkä nimisiin yhtiöhin on maksettu yhtiövastikkeita. 

Pankeista voisi kysellä tallelokeroitakin. Ylipäätään useampaan pankkiin tehdä kyselyä, onko henkilö ollut asiakkaana. 

Voi olla myös tilanne, että on ollut tallelokero jossain konttorissa, mistä on tallelokerot kokonaan lopetettu ja asiakkaita on pyydetty hakemaan omansa pois. 

Tuota selvittelytyötä kannattaa tehdä itse ja jos tarvitaan sitä kuoletusta, niin ottaa siihen sitten juristin hommiin kovalla tuntipalkalla.

Jos henkilöllä on tallelokero, sen täytyy olla kuolinpesän tiedossa, koska pankkilokero on maksullinen ja maksut näkyvät tiliotteessa, jotka tarvitaan perunkirjoituksessa vainajan tileistä.

Vierailija
31/38 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän aloittaja sitä näköjään saanut kun isännöitsijälläkään ei ollut edes kopioita niistä.

Mun veli joutui pesänhoitajaksi, kun mun ukki kuoli ja ihan sama keissi hänellä. Osakekirjoja ei missään ukin papereissa eikä mitään kopioitakaan missään. Ei entisten eikä nykyisen isännöitsijän hallussa, ei pankissa, ei missään. Ukki oli ostanu huoneiston joskus 1960-luvun lopussa joten ei ihme, jos ne oli kadonnu. Niin oli moni muukin paperi, mitä olis tarvittu.

Perukirjaa varten edes kopiot olis pitäny olla jotta asunnolle olis voitu määrittää joku arvo. Sit kadonnut osakekirja piti kuolettaa ja maistraatista saada uusi. Joku juristi sen hoiti ja muistan että isännöitsijätodistuksen saaminen oli työn takana. Pelkkä osakasluettelo ei ole juridinen asiakirja.

Prosessi kesti melkein 7 kk ruuhkan takia ja perunkirjoitukselle piti anoa jatkoaikaa.

Vanhuksilla pitäis olla joku joka selvittää heidän paperiasiansa ennenkuin ovat dementoituneita. Tai sit heidän pitäs ite tehdä se. Mut sen mitä ukkia tunsin, niin oli perinteinen minäite-suomalainen. Apua ei pyydä, vaivana ei halua olla, minä teen ite kaikki. Tai sitten ei....

Ja osakekirjan säilytyspaikka ei ole kodin lipaston laatikko, vaan pankin tallelokero tai jos kotona, paloturvallinen kassakaappi/holvi.

Käsittämätöntä, miten jotkut säilyttävät rahan arvoista tavaraa.

Vierailija
32/38 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isännöitsijään yhteys. 

Isännöitsijän mukaan osakekirjat on löydyttävä. Ei pysty auttamaan ennen sitä. Oli kuulemma odottanut kuukausia vainajalta vastausta osakekirjojen siirtämisestä sähköiseen järjestelmään. Vainaja ei ollu asiaa määräajassa toimittanut ja isännöitsijä kertoi tehneensä jonkun ilmoituksen asiasta mut tosiaan sanoi että nyt ei pysty asialle mitään tekemään.

No ei niitä sieltä pankista ulos saa ennen kuin velka on kokonaan maksettu. Tämän tietää idiooteinkin isännöitsijä. 

Vierailija
33/38 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perukirjan tekemiseen ei tarvita osakekirjaa, isännöitsijätodistus riittää liitteenä. Olennaista sen sijaan on tietää, että osakekirja ei ole kateissa siksi, että luukku on jonkin lainan panttina.

Myöskään asunto-osakkeen arvon arviointiin ei tarvita itse osakekirjaa.

Osakekirja tarvitaan vasta myytäessä. Jos etsintä, kuoletus ja uuden teettäminen kestää, niin asunnon voi siksi aikaa vaikka laittaa vuokralle.

Vierailija
34/38 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun löydät ap ne osakekirjat, niin vinkiksi tämä:

https://osakehuoneistorekisteri.fi/etusivu

Eipähän tarvitse enää huolehtia paperien säilytyksestä.

Vierailija
35/38 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon käymässä 82-vuotiaan äitini luona. Tämän ketjun inspiroimana kysyin äidiltä ohimennen, että onkos sulla muuten tän asunnon osakekirjat tallessa.

Äiti loukkaantui, että tietysti on, hän pitää aina kaikki paperit tallessa ja köpsötteli tuohtuneena hakemaan niitä lipaston laatikosta jostain mapista.

Ehdin jo ajatella että onpa hyvä juttu ja mulla fiksu äiti. Mut Sit äiti tuli takaisin about 40 vuotta vanhan KAUPPAKIRJAN kanssa! 🙈🙈🙈

Minä että ei tätä kun osakekirja. No, ei äidillä sellaista ole eikä mitään tallelokeroakaan missään pankissa ja asunto on ollu velaton varmaan 20 vuotta jo. Äiti ei edes käsittänyt kauppakirjan ja osakekirja eroa ja sanoi ettei hänellä mitään muuta ole koskaan ollutkaan, kauppakirja vain.

Kävin pikaisesti penkomassa äidin mappeja enkä löytänyt mitään osakekirjaan viittaavaa. Täytyy penkoa paremmalla ajalla tarkemmin mut näyttäs siltä ettei sitä välttämättä ole. Äiti kyllä hermostui ja nyt joudun varmaan koko iltapäivän vakuuttelemaan hänelle ettei häntä häädetä asunnostaan.

Vierailija
36/38 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon käymässä 82-vuotiaan äitini luona. Tämän ketjun inspiroimana kysyin äidiltä ohimennen, että onkos sulla muuten tän asunnon osakekirjat tallessa.

Äiti loukkaantui, että tietysti on, hän pitää aina kaikki paperit tallessa ja köpsötteli tuohtuneena hakemaan niitä lipaston laatikosta jostain mapista.

Ehdin jo ajatella että onpa hyvä juttu ja mulla fiksu äiti. Mut Sit äiti tuli takaisin about 40 vuotta vanhan KAUPPAKIRJAN kanssa! 🙈🙈🙈

Minä että ei tätä kun osakekirja. No, ei äidillä sellaista ole eikä mitään tallelokeroakaan missään pankissa ja asunto on ollu velaton varmaan 20 vuotta jo. Äiti ei edes käsittänyt kauppakirjan ja osakekirja eroa ja sanoi ettei hänellä mitään muuta ole koskaan ollutkaan, kauppakirja vain.

Kävin pikaisesti penkomassa äidin mappeja enkä löytänyt mitään osakekirjaan viittaavaa. Täytyy penkoa paremmalla ajalla tarkemmin mut näyttäs siltä ettei sitä välttämättä ole. Äiti kyllä hermostui ja nyt joudun varmaan koko iltapäivän vakuuttelemaan hänelle ettei häntä häädetä asunnostaan.

Jos osakekirjaa ei löydy, niin kannattaa tarkistaa pankilta, onko pankki palauttanut vakuuden, kun laina on maksettu vai makaako osakekirja pankilla.

Meillä perunkirjoituksessa oli osakekirja kateissa ja viimein se löytyi pankilta, vaikka kauan sitten laina oli maksettu ja se löytyi, vasta sitten kun kysyttiin palautus päivämäärää ja kun sitä ei löytynyt, niin alkoivat etsiä osakekirjaa. Ja löytyihän se lopulta.

Vierailija
37/38 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankit huijaa ihmisiä ja varsinkin vanhuksia mennen tullen. Eivät tee velvollisuuksiaan.

Vierailija
38/38 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faijan osakekirja löytyi lopulta edunvalvojan holvista. Kovin kuitenkin ensin vakuuttelivat ettei ole heillä.

Osakekirjaa ei tarvita vielä perukirjaan. Kuoletuksen kulut on kuolinpesän kuluja, arvioi ne mukaan, niin pienentää perintöveroa. Jos perukirja on tullut tehtyä väärien tietojen mukaan, niin sitä voi täydentää myöhemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme