Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelija-aterian hinta halutaan hilata kuuteen euroon

Vierailija
09.08.2022 |

Jos opiskelija-aterioiden hinta nostetaan 6 euoon, niin se ylittää useimpien opiskelijoiden kipurajan ja aterioiden ostaminen vähenee merkittävästi.

https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000008980045.html

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siinä alkaa laskea että kannattaako syödä jos itse saa laitettua esim pasta bolognese -annoksen eurolla ja tuolla maksaa neljä kertaa enemmän.

Mutta jos on yliopistolla koko päivän niin pakkohan se jotain on välissä syödä.

Koronan myötä tullut mahdollisuus etäopiskeluun on tuonut merkittäviä säästöjä opiskelijatalouteen. Halpaa ja terveellistä kotiruokaa kalliiden opiskelijalounaiden sijaan, ei bussikorttia edes talvisin (koska pyörätiet on usein vaarallisessa kunnossa), mahdollisuus hakea ilmaista ruokaa leipäjonosta keskellä päivää... On se vaan ollut ihanaa, kun opintorahasta on saanut välillä laitettua osan säästöön!

No jos teet kotona monipuolisen aterian salaatteineen ja leipineen niin aika velho saat olla että saat sen väännettyä kolmeen euroon.

Vierailija
42/75 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tuosta kuudesta eurosta vähennetään KELA:n tuki 2.75e. Eli opiskelija maksettavaksi jäisi 3.25e.

Nykyinen hinta on 2.50e.

Sorry, virhe... siis Kelan tuki on 2.30e. Nykyinen tuettu hinta on siis 2.70e ja uusi tuettu hinta olisi 3.70e.

Tuo kyllä johtaisi siihen, että opiskelijat kävisivät syömässä vain silloin kun on tarjolla hyvää ja terveellistä ruokaa. Esimerkiksi ainastaan silloin kun on kala-ateria tarjolla. Jos tarjolla on jauhelihakastiketta ja spagettia niin silloin ei ehkä mennä syömään, koska itse voi tehdä saman ateria paljon halvemmalla. Kelan ateriatukea pitäisi mielummin nostaa.

Kalaa on tarjolla todella harvoin ja silloinkin se on pakasteseitiä. Kaikki kastikkeet ovat ihan vihoviimeinen asia, ne ovat käytännössä pelkkää lientä. Onhan se hyvä, että opiskelijoiden aterioita tuetaan, mutta kyllähän sitä voisi salaatiksi syödä muutakin kuin jäävuorisalaattia ja porkkanaraastetta. Joka ikinen päivä. Kasvisruuat ovat lähinnä vitsi, usein tarjolla on vain tyyliin uunijuureksia. Ja en ole siis opiskelija vaan työntekijä eli maksan ruuasta paljon enemmän kuin tuo 2,70 euroa. Olenkin jo aikoja sitten siirtynyt ns. normaaleihin lounasravintoloihin ja maksan mieluummin sen kympin omasta pussista, jotta saan ravitsevaa ruokaa. Opiskeljoilla ei ole tähän mahdollisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siinä alkaa laskea että kannattaako syödä jos itse saa laitettua esim pasta bolognese -annoksen eurolla ja tuolla maksaa neljä kertaa enemmän.

Koronan myötä tullut mahdollisuus etäopiskeluun on tuonut merkittäviä säästöjä opiskelijatalouteen. Halpaa ja terveellistä kotiruokaa kalliiden opiskelijalounaiden sijaan, ei bussikorttia edes talvisin (koska pyörätiet on usein vaarallisessa kunnossa), mahdollisuus hakea ilmaista ruokaa leipäjonosta keskellä päivää... On se vaan ollut ihanaa, kun opintorahasta on saanut välillä laitettua osan säästöön!

No jos teet kotona monipuolisen aterian salaatteineen ja leipineen niin aika velho saat olla että saat sen väännettyä kolmeen euroon.

Kun tekee kaiken itse niin saa.

Mutta ongelma onkin se että opiskelijan pitäisi opiskella.

Omani käy myös jonkin verran töissä joten aika on kortilla.

Onneksi asuu naapurissa joten voi hakea ruoat meiltä. Samalla minä niitä teen hänellekin.

Vierailija
44/75 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jokaisena opiskelupäivänä kävisi syömässä, noin puolet opintotuesta hulahtaisi pelkkiin lounaisiin. Toinen puolikas ja enemmänkin menee jo nyt valmiiksi useimmilla asumiseen.

Laitetaan sellainen mainosapuvideo kehittyneiden maihin jossa suomalaiset korkeakouluopiskelijat pänttäävät aapista naama täynnä kärpäsiä; jotta tukea tarvittais, vaikka aluksi saudeihin jne.

Vierailija
45/75 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tuosta kuudesta eurosta vähennetään KELA:n tuki 2.75e. Eli opiskelija maksettavaksi jäisi 3.25e.

Nykyinen hinta on 2.50e.

Sorry, virhe... siis Kelan tuki on 2.30e. Nykyinen tuettu hinta on siis 2.70e ja uusi tuettu hinta olisi 3.70e.

Tuo kyllä johtaisi siihen, että opiskelijat kävisivät syömässä vain silloin kun on tarjolla hyvää ja terveellistä ruokaa. Esimerkiksi ainastaan silloin kun on kala-ateria tarjolla. Jos tarjolla on jauhelihakastiketta ja spagettia niin silloin ei ehkä mennä syömään, koska itse voi tehdä saman ateria paljon halvemmalla. Kelan ateriatukea pitäisi mielummin nostaa.

Kalaa on tarjolla todella harvoin ja silloinkin se on pakasteseitiä. Kaikki kastikkeet ovat ihan vihoviimeinen asia, ne ovat käytännössä pelkkää lientä. Onhan se hyvä, että opiskelijoiden aterioita tuetaan, mutta kyllähän sitä voisi salaatiksi syödä muutakin kuin jäävuorisalaattia ja porkkanaraastetta. Joka ikinen päivä. Kasvisruuat ovat lähinnä vitsi, usein tarjolla on vain tyyliin uunijuureksia. Ja en ole siis opiskelija vaan työntekijä eli maksan ruuasta paljon enemmän kuin tuo 2,70 euroa. Olenkin jo aikoja sitten siirtynyt ns. normaaleihin lounasravintoloihin ja maksan mieluummin sen kympin omasta pussista, jotta saan ravitsevaa ruokaa. Opiskeljoilla ei ole tähän mahdollisuutta.

Kesällä ja syksyllä on opiskelijaravintoloissa monipuolisempi salaattitarjonta. Silloin on usein myös kurkkua, tomaattia, paprikaa, kukka-ja parsakaalia ym. tarjolla. Talvella on taas sitten niukempi tarjonta.

Vierailija
46/75 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me on siirrytty ruokarytmiin jossa teinit syö aamulla lämpimän ruoan, päivällä syövät eväitä ja tullessaan päivän toisen lämpimän aterian.

Koronan takia jättilukion jättiruokala ei ole innostanut.

Samaa voi soveltaa sitten opiskelijakin.

Vierailija
47/75 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupasta saa einesruoka-annoksen alle neljällä eurolla.

Opiskelijaruokaan kuuluu salaatti, leipä ja juoma. Ateriointi on myös sosiaalinen tapahtuma.

Vierailija
48/75 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen vaihtoehto on tiputtaa tasoa. Olisiko se parempi? Viitosella makaronivelliä.

Ateria-vaihtoehtoja on jo supistettu. Ennen oli monta ateriaa mistä valita. Nykyisin monessa opiskelijaravintolassa on vain yksi ateria tarjolla.

+ monenmoiset allergia ja ruokavaliovaihtoehdot. Esim. Kasvis, vegaani, laktoositon, maidoton, munaton, vehnätön, soijaton, gluteeniton, kala-allergikoille, ei sisällä naudan tai porsaanlihaa...

Vierailija
49/75 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotuksen mukaan opiskelija maksaisi jatkossa 3,00 €, kun nykyään opiskelija maksaa 2,70 €.

Olen opiskelija ja kannatan ehdotusta pienellä varauksella, vaikka mulla ei nytkään ole varaa käydä joka päivä opiskelijalounaalla. Kävisin mielelläni opiskelijalounaalla nykyistä harvemmin, jos silloin saisi rahalle parempaa vastinetta. Nyt ruokailu on lähinnä masentavaa, kun saa kerralla saa ottaa 5 lihapullaa tai yhden pienen kalanpalan ja salaattipöydän valikoima rajoittuu usein kaaliin, porkkanaan, kurkkuun ja maapähkinöihin.

Opiskelijoille on tarjolla kelan suositusten mukainen ateria. Tasapainotettu kattamaan osa päivän ravintotarpeesta. Tähän saa kelan ateriatuen.

Vierailija
50/75 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla mikään velho, että saa tehtyä paljon halvemmalla yhtä terveellistä ja monipuolista ruokaa kuin opiskelijaravintoloissa tarjotaan. Ei se ruoka siellä ole sellaista luksusta kuin tunnut kuvittelevan. Helppoa ja halpaa kotiruokaa on esim. linssi-makaronilaatikko (kuivatut linssit maksaa etnisessä kaupassa alle 2 €/kg), hernekeitto (kuivatuista herneistä ja -60% jauhelihasta tai soijarouheesta) ja erilaiset munakkaat. Kalakaan ei paljon maksa, jos annokseen laittaa yhtä vähän pakateseitä kuin opiskelijalounaaseen sisältyy.

Ja entä se salaatti sitten? Opiskelijaravintolassa on yleensä kaali-, porkkana- ja/tai lantturaastetta, jonka seassa on vähän rusinoita tai säilykeananaksenpaloja. Proteiinilisänä vuorottelee maapähkinät ja auringonkukansiemenet. Siihen ei paljon rahaa vaadita, jotta kaupasta saisi yhtä monipuolisesti kasviksia!

Vierailija
51/75 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos 75 sentin nousu 2,50 eurosta 3,25 euroon on kipukysymys, niin sitten on. Jo nyt yhteiskunta sponssaa suuremmalla summalla. Ja opintorahahan nousi elokuun alussa.

Jos järkevämpää olisi karsia aterioiden valinnanvaraa. Pitäisi olla vain yksi ateria-vaihtoehto tarjolla usean sijaan. Siitä tulisi säästöä.

Onneksi on useampi opiskelijaravintola josta valita. Ei haittaa vaikka joka ravintolassa olisi vain yksi vaihtoehto. Silti olisi vähintään neljä vaihtoehto päivän lounaalle.

Vierailija
52/75 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen hinta on 2.50e.

2.60 taisi olla kun just katsoin. Mutta huh, sitten se ei ole vielä mahdotonta!

Mun esikoinen aloittaa nyt opinnot ja just huokailin helpotuksesta, että enää ei tarvitse kaikkia aterioita kokata itse.

Olen koronan alusta asti laittanut kaiken kaikille. Mieskin on edelleen etätöissä.

No miksei se mies kokkaa vuorostaan???

Vierailija
53/75 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varaa. Nälkä motivoi opiskelemaan. Syksymmällä muistakaa kerrospukeutuminen, kouluissa ja kotona on koleaa. Kehtaatte vielä valittaa. Toiset joutuu kävelemään kymmenien maiden läpi päästäkseen meidän luksuksen piiriin. Hävetkää.

Vierailija
54/75 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi talvena kun sähkön hinta huipussa kannattaa kyllä syödä edullinen opiskelija-ateria.Ei se uunin lämmitys ole halpaa silloin, jos kokkaa edullisia uuniruokia/ pitkään haudutettavia ruokia.

Vierailija
55/75 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdotuksen mukaan opiskelija maksaisi jatkossa 3,00 €, kun nykyään opiskelija maksaa 2,70 €.

Olen opiskelija ja kannatan ehdotusta pienellä varauksella, vaikka mulla ei nytkään ole varaa käydä joka päivä opiskelijalounaalla. Kävisin mielelläni opiskelijalounaalla nykyistä harvemmin, jos silloin saisi rahalle parempaa vastinetta. Nyt ruokailu on lähinnä masentavaa, kun saa kerralla saa ottaa 5 lihapullaa tai yhden pienen kalanpalan ja salaattipöydän valikoima rajoittuu usein kaaliin, porkkanaan, kurkkuun ja maapähkinöihin.

Opiskelijoille on tarjolla kelan suositusten mukainen ateria. Tasapainotettu kattamaan osa päivän ravintotarpeesta. Tähän saa kelan ateriatuen.

Minun mielestäni ne ateriat ovat liian vähärasvaisia eivät pidä nälkää kovinkaan hyvin. Vaikka söisi ison aterian opiskelijaravintolassa (paljon leipää ja perunoita) niin 3 tunnin päästä alkaa maha jo kurnimaan.

Vierailija
56/75 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos elintarvikkeiden hinnat nousee, niin kyllä ne nousee kaikilla ryhmillä...voihan sitä tukea ja sitten nostaa verotusta ja maksatte kaiken valmistuttuanne tuplana takaisin, näihän moni muukin asia nykyään hoidetaan

Vierailija
57/75 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensi talvena kun sähkön hinta huipussa kannattaa kyllä syödä edullinen opiskelija-ateria.Ei se uunin lämmitys ole halpaa silloin, jos kokkaa edullisia uuniruokia/ pitkään haudutettavia ruokia.

Ainakin TYKSillä sähkö sisältyy vuokraan, joten uunin lämmittäminen ei maksa mitään.

Vierailija
58/75 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni ne ateriat ovat liian vähärasvaisia eivät pidä nälkää kovinkaan hyvin. Vaikka söisi ison aterian opiskelijaravintolassa (paljon leipää ja perunoita) niin 3 tunnin päästä alkaa maha jo kurnimaan.

Rasvaa saa kyllä niin paljon kun tahtoo, jos laittaa paljon öljyä salaattiin. Proteiinin määrälle ei kuitenkaan voi mitään. Siksi iso annos opiskelijaruokaa aiheuttaa ensin armottoman ähkyväsymyksen, joka vaikeuttaa opiskeltavien asioiden omaksumista, ja muutaman tunnin päästä tilalle tulee armoton nälkä.

Tämän takia minä otan ylipistolle omat eväät aina kun suinkin voin.

Vierailija
59/75 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaali, porkkana, kurkku ja maapähkinät on TODELLISTA superfoodia kaikki!

Mieluummin sitä kuin se, ettei ollenkaan tuettua opiskelijaruokailua!

Vierailija
60/75 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä jos hintaa nostetaan, koska ruuan ja sähkön hinta sen kun jatkaa kallistumistaan. Jos hintaa ei nosteta, ruoka on pian niin ankeaa ettei sitä syö enää kukaan.