Miten te muut pystytte syömään uhanalaista tonnikalaa eli boniittia?
Tonnikala on äärimmäisen uhanalainen ja melkein sukupuutosta, esimerkiksi punaecä-, kaltaevä- ja sinievätonnikalojen kannat ovat vaarantuneet uhkaavasti ja lajit uhkaavat kadota meristä kokonaan lähitulevaisuudessa. Tonnikalojen koot ovat muutenkin kutistuneet merkittävästi niiden yli- ja liikakalastuksen takia. Ja siksi itse jätän kalasäilyketölkit kauppaan koska en halua olla osallinen tonnikalan sukupuuttoon, mutta ilmeisesti on yhä olemassa niitäkin ihnsiä joilla ei ole mitään vaikeuksia ja omatunnontuskia ahmia kaksinkäsin boniittia vaikka minulla järki sanoo että se on väärin eikä meidän ihmisten kuuluisi syödä kalaa koska se ei ole kädellisten ravintoa.
Kommentit (25)
Ei voisi vähempää kiinostaa, minulla on ihan oikeitakin ongelmia elämässäni.
kun liha ei maistu ja pelkäksi kasvissyöjäksi ei halua..tonnikala on aika näppärä proteiinin lähde, tosin myönnän että voisin kyllä vähentää sen syömistä.
Muuhun ei riitä rahat Suomen kalojen ollessa radioaktiivisia tai täynnä elohopeaa.
Kala-altaissahan ne kalat nykyään pitkälti kasvatetaan
Mustekalatkin
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Boniitti
Boniitti ei ole tonnikala, on tonnikalan sukulainen ja hyvin elinvoimainen, ei ollenkaan millään tasolla uhanalainen.
Suurin osa kaupan "tonnikalasta" on oikeasti boniittia.
Jos tonnikala kuolisi sukupuuttoon, niin mitä sitten? Olisiko tämä menetys jotenkin mullistava? Järkkyisikö ekosysteemi?
Leivän päälle laitan yleensä.
Chilitonnikala voileipä, ei tartte hienostella muitten päällisten kanssa, kun ei niitä polttelulta maista kuitenkaan.
Ei kaikki tonnikala ole uhanalaista, esimerkiksi boniitti ei ole
Siinä vaiheessa, jun joku räiskii taivaalle metalleja ja kemikaaleja erikoisoperaation nimellä, niin se minun tonnikalapurkkini on aika pieni murhe maailmassa. Kannattaa kuule lapsonen opetella vähän noita asioiden mittasuhteita, ja sitä kautta suhteellisuuden tajua tässä maailmassa, jossa sinäkin elelet. Pidät nyt vaan itse huolen, ettet ruttaa sitä ES tölkkiä tai pulloa sinne ojaan, kun olet sen isin kustantaman sokerilitkusi ryystänyt.
Hyvä, kun joku kirjoittaa siitä. Ostan vain MSC-merkittyä tonnikalaa ja syön harvoin. Söisin mieluummin silakkaa, mutta kihdin takia jää moni kala pois.
Boniitti ei ole uhanalaista nähnytkään, ääliö!
En syö boniittia, syön ainoastaan albacore-tonnikalaa.
Boniitti ei ole tonnikala vaan sen sukuinen. Melkein kaikki purkkitonnikalat on boniittia, ei oikeaa tonnikalaa.
Provo? Miksi tonnikalan syömistä on muuallakin kehotettu hillitsemään, jos se on boniittia eikä uhanalaisia lajeja?
Vierailija kirjoitti:
Provo? Miksi tonnikalan syömistä on muuallakin kehotettu hillitsemään, jos se on boniittia eikä uhanalaisia lajeja?
Tietääkseni on varoitettu koska sisältää elohopeaa, lisäksi Peta ainakin on kamppanjoinut tonnikalojen puolesta, mutta se onkin Peta.
Onko muita?
Kysy aitolehemältä, sehän elää tonnikalalla, katsokaas kun se on ravintoneuvoja ja valmentaja.
Toivottavasti saa elohopeamyrkytyksen.
🤩
Kyllähän sitä söisi lohta vaikka joka päivä, mutta kun tuppaa olemaan niin pirun kallista.
Yleensä haarukalla.