Jälleen kerran häätarjoilussa sokerimassakakkua ja karjalanpiirakoita
Karjalanpiirakat ei yksinkertaisesti ole soveliasta hääjuhlaruokaa, sotkevia ja rasvaisia klönttejä. Sokerimassakakut olivat muodissa 10 vuotta sitten ja järkkyjä sokeripommeja.
Kommentit (383)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lohikeitto on aivan sopivaa tarjottavaa esimerkiksi hautajaisissa. Kinkkukiusaus sopii iltatarjottavaksi. Karjalanpiirakat sopivat kahvipöytään.
Mua on alkanut ällöttää ihmisten mässäily ja tavallisten, hyvien ruokien haukkuminen. Tulis nälänhätä, niin ääni kellossa muuttuisi.
AAMEN!!!
Täälläkin joku ensin esitti olevansa suvaitsevainen, että lohikeitto käy häihin. Mutta sitten piti lisätä, että jos se onkin kirjolohesta, niin se on ihan pa*kaa. Kamalaa tuollainen typerä, huono käytös. Metsäkansa esittää fiiniä ja puheet on pahinta junttia. "tuo on pskaa, tuo on pskaa, no sushi käy"Mistä lohesta keiton sitten pitäisi olla, jos ei kirjolohesta? Itse Lapista pyydetystä? Norjan lohta nyt ei ainakaan kannata ostaa, se on niin vanhaa kun se tulee kauppoihin - ja kuitenkin näyttää vielä freesiltä - ettei sitä luonnollisesti ole tuotettu. Venäjähän aikoinaan rajoitti Norjan lohen myyntiä koska siitä löytyi niin paljon epäpuhtauksia. Ja Norjahan ei kuulu EU:hun, että niille lohille voi syöttää mitä vain...vaikka epämuodostuneista lohista jauhettua lohipellettiä.
Luomualbiinokerubien itse mato-ongella onkimista lohista tehty keitto on sopivan eksklusiivista häihimme.
Kertokaa miten leikataan fondant-kakusta siististi viipale lautaselle, jos kakun kerrokset on yli 50cm korkeita? Eilen tuli ohjelma jonkun rikkaan intialaisen häistä, johon oli tilattu melkein 2 metriä korkea sokerimassakakku.
Näitä "kakkukeisari"sarjoja suomalaisetkin wanna-be-bridet kyylää tarkalla silmällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karjalanpiirakka on retkiruokaa tai sairaalan sisätautiosaston iltapala, ei juhlaruokaa.
Niin, ne,joita sinä kutsut karjal anpiirakoiksi🤣 et ole oikeaa nähnytkään.
Itä-Suomessa karjalanpiirakat ( kotitekoiset), kalakukko ( kotitekoinen) ja karjalanpaisti ovat juhlaruokia ja taatusti parempia,kuin sushi ja tuulihatut.
Menee nyt liikaa ohi, mutta kalakukko on kyllä se vihon viimeinen tarjottava! Lapsena 50-luvulla olen syönyt hyvää kalakukkoa. Se oli pehmeää ja maukasta, isä toi matkaltaan.
Sittemmin olen ostanut sieltä Kuopion torilta tai jostain muualta Itä-Suomesta niitä "maan mainioita partasen kalakukkoja." Olen etsinyt sitä lapsuuden makumuistoa. Mutta ei.
Kaikki kalakukot on kuivia ja kovia kökköjä. Kovaksi paistettua ruisleipää, sisällä paksun kuoren uumenissa hiukkasen jotain kalamössöä, mautonta. Leipäkin mautonta. En tajua. Aina jää syömättä.
Siis juhlaruokana kalakukko? Kauhistus.
Olisiko makuaisti vaurioitunut iän mukana? Tai ehket ohjeesta huolimatta osaa lämmittää?
Ihanan silavaista ahvenkukkoa söin juuri viime viikolla, suoraan Hanna Partaselta ostettuna.
Ulkosavolainen
No niin juu varmaan, makuaisti vaurioitunut... no eipä. Päinvastoin tullut terävämmäksi.
Ja torilta ostettiin viimeksi suoraan vastavalmistettua ( niin ainakin väitettiin) ja valmiiksi lämmintä. Siinä yritettiin sitä sitten syödä pöydän ääressä. Jäi syömättä.
Voi olla eri valmistajiakin ja niitä, jotka tekee urakalla ja nopeesti ja kaikki niitä partasia kuulemma. Ehkä jostain saa parempia mutta ei ole kohdalle osunut.
Mutta ei
nuo karjalanpiirakatkaan kaikki hyviä ole, vaikka niitä juuri tuollakin nimellä kaupiteltaisiin. Jostain syystä niihin ei vaan aina saada sitä makua ei millään. Oman karjalaismummon tekemät oli varmasti oikeita ja maistui taivaalliselle. Nykyään kaikki maistuu lierulle, kun esim. suola on onnistuttu leimaamaan myrkyksi ja sitä ei saa enää laittaa mihinkään niin, että se edes vähänkään korostaisi sitä makua.
Rasvaa ei saa käyttää eikä kermaa eikä maitoakaan kuin sitä laktoositonta ja rasvatonta jne. Sillä tavalla on saatu maut mukavasti karsituksi lähes kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä häissä sitten mielestäsi pitäisi olla?
Tasokkaita suolapaloja, tuulihattuja, sushia tms, eikä mitään rasvalöllöpiirakoita.
Mä niin nään "tasokkaita suolapaloja" jatkossa monissa av kommenteissa.
Niin provo koko aloitus.
kuka haluaa missään yököttävää sushia. en ainakaan häissä enkä hautajaisissa, olispa viherkasvi lähellä, niin voisi sen juureen piilottaa m oisen kalaköntin
perinne kirjoitti:
kuka haluaa missään yököttävää sushia. en ainakaan häissä enkä hautajaisissa, olispa viherkasvi lähellä, niin voisi sen juureen piilottaa m oisen kalaköntin
Nyt oot niin kuutamolla kuin vaan olla voi. Sushia hautajaisissa jepulis. Luitko ollenkaan aloitusta?
Eihän se sitten ollut ainoa makea XDDDDDDD
Miksi et iloitse kutsusta, toisten juhlapäivästä, morsiusparin onnesta? Happamat naamat eivät ilahduta ketään juhlissa.
Muistan aina kun lapsuuden kaveri meni naimisiin, kaiken piti olla niin hienoa, Yritti saada mut ilmaiseksi suunnitelemaan ja tekemään paikasta hienon, kun olin työskennellyt häitä suunnitelevassa firmassa, en suostunut kun ei luvattu maksaa ja jostain syystä tiedän miten epärealistisia voi toiveet olla, puhumattakaan sitten näistä hirviömorsiamista.(näistä ei yleensä saa puhua).
Jostain syystä sain kutsun viellä häihin, kutsuttu parisataa vierasta.
Pikkupiiperryksiä, kaupan valmis tuotteita oli pienehkö pöytä tarjolla, tarjoilia( sulhasen sisko) opasti että yksi per vieras.
Silti puolet jäi ilman.Odoteltiin viini/viinalasi kädessä pääruokaa ja nälkäinen väki humaltui kuten morsiusparikin, muutama tunti leikittiin hääleikkejä ja sitten kuului että kahville?
Täytyy sanoa että vieraat olivat hieman oudon näköisiä kun muuta ei sitten ollut näillä suuresti mainostetuilla kutsuilla. Viina ei loppunut, ja morsian oli onnensa huipulla saatuaan kalliit häälahjansa.(listalla ei ollut mitään alle kahden sadan euron vaihtoehtoja.) Poistuin kahvikupposen jälkeen, mutta olen kuunnellut pari vuotta miten hienot tarjoilut heillä oli ja miten kaikissa muissa on paska tarjoilu, aina väärää tarjolla.
Mielestäni jokainen tekee omanlaiset juhlat, vieraat voi poistua jos ei kelpaa, tai pitäkööt suunsa kiinni. nyt saan haukut kun kirjoitin tänne, et pitänyt suutasi kiinni jne.. Antaa tulla en käy niitä lukemassa.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa miten leikataan fondant-kakusta siististi viipale lautaselle, jos kakun kerrokset on yli 50cm korkeita? Eilen tuli ohjelma jonkun rikkaan intialaisen häistä, johon oli tilattu melkein 2 metriä korkea sokerimassakakku.
Näitä "kakkukeisari"sarjoja suomalaisetkin wanna-be-bridet kyylää tarkalla silmällä.
Olin rippijuhlissa, jossa kakku oli noin 20 cm korkea. Siellä oli kakunleikkaaja leikkaamassa kakkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on sokerimassakakku? Täytekakkuko?
OMG oon ihan out näistä epätrendikkäistä häätarjoiluista...
fondant kakku, pliide älä edes yritä opetella ratsastaa laskevan aallon harjalla
Koska en ymmärtänyt tuota fondantia (joka minulle ja aika monelle muullekin tarkoittaa sellaista löysäsisuksista yleensä suklaaleivonnaista), niin piti googlettaa. Kyseessä on siis täytekakku joka on päällystetty sokerimassalla.
Ok. Ei voi muuta sanoa kuin että kaikesta jotkut jaksavat ärsyyntyä. Provosoidutko ap myös voileipäkakusta?
Aatteles jos sulhasella olis Pomarfinnit jalassa. Aivoveritulppa ap:lle. Ja sairaspediltä yleisönosastokirjoitus Länsiväylään.
Miten häistä on tullutkin niin hankalia? Vessaankin tarvitaan joku kori, jossa on hakaneuloja, kun puvut repeilee, ja rakkolaastareita, kun on epämukavat kengät.
Vierailija kirjoitti:
Miten häistä on tullutkin niin hankalia? Vessaankin tarvitaan joku kori, jossa on hakaneuloja, kun puvut repeilee, ja rakkolaastareita, kun on epämukavat kengät.
Eipä tuo kori nyt niin vaikealta kuulosta, eikä ole mikään pakollinen juttu laisinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo hyi, omat häät pidän kyl itse ulkomailla. Aivan erilaiset kun perinteiset tylsät suomalais-häät tarjoiluineen.
Sinä tulet tippumaan korkealta.
Mihinkäs se nyt tippuisi?
Taidatkin olla niitä reppanoita, jotka toivovat muille huonoa onnea. Harmi vain kun se oma kurjuus ei sillä korjaannu.
Juu juu. Voi voi sentään, kun on kurjaa. Niin kurjaa, että oksat pois.
perinne kirjoitti:
Kyllä siellä varmaan viherkasvi lähellä on. Voit aivan hyvin piilottaa sen kalan sinne. Kyllä varmaan joku siellä paikalla sitten huomaa, ja siitä tulee kyllä oikein rattoisaa.
Vierailija kirjoitti:
Oi kun pääsisi häihin tai muihin juhliin, joissa ihana kalapöytä (vaikka graavia siikaa ja lohipastramia, sillejä ja perunaa, sekä ihania erilaisia salaatteja ja saaristolaisleipää) ja jälkkäriksi mehevä marjakermakakku ja jonkun itse voilla tekemiä perinteisiä pikkuleipiä! Juomaksi cavaa, viiniä. Mums ja nams
Niin. Tosi hyvää. Veit sanat suustani.
Kannattaisiko sitten pysyä vain siellä kotona ja syödä mitä itse haluaa, että ei tule pettymyksiä sen suhteen, että muut tarjovat jotain, mistä et pidä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo hyi, omat häät pidän kyl itse ulkomailla. Aivan erilaiset kun perinteiset tylsät suomalais-häät tarjoiluineen.
Sinä tulet tippumaan korkealta.
Se menee ulkomaille pitämään hienot eksoottiset häät ja sitten paikallinen henkilökunta naureskelee sisäänpäin, miten suomalaisjuntti tuli ja valitsi sen moukkamaisimman version sikäläisistä tarjoilusta.
Ap:n kannattaisi OTTAA HÄIHIN OMAT EVÄÄT.
Sitten hän voisi pitää siinä pöydässä kovaäänisen esitelmät millaisia ruokia tulisi olla tarjolla, niitä eväitään mallina esitellen.
En kyllä ymmärrä tuota sushia, kauheaa värkkäämistä ja sitten kaikki öösätään johonkin soijalitkuun ja yritetään piilottaa sen maku sitten siihen. Mutta kun se on niin EKSOOTTISTA. Ketut.