Voiko eteerisiä öljyjä laittaa huuhteluaineen sekaan vai miten saa sen tuoksun vaatteisiin?
Etikkaa? Netissä on hirveästi epäselviä ohjeita. Tarvin ratakiskoa.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat että pyykki haisee? Varsinkin huuhteluaineesta jää usein tosi pistävä löyhkä.
No minä haluan löyhkätä :D Miten onnistuu? Hajuton huuhteluaine ja sen sekaan tipppa öljyä?
Lakkaa haluamasta. Siitä on vain riesaa muille.
Sinusta on riesaa toisille kun vaadit muita elämään haluamallasi tavalla.
Ei kaikkea tyhmää tarvitse tehdä, ihan vaan koska haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Kantsis ajatella astmaatikkoja ja hajusteyliherkkiä sen löyhkäämisen kanssa,
Jos laittaa hajustetta kohtuudella, niin sen haistaa vain kun tulee todella lähelle, kuten hajusteiden tarkoitus olisikin. Hajusteallergikkojenkaan ei tarvitse kulkea tappituntumalla toisissa.
Ne hajuvesissä uijat ovat sitten oikea ongelma. Hajustetta on liikaa jos sen haistaa toiselle puolelle huonetta / bussia, tai sisällä haistaa kun tällainen kulkee kadulla ohi. Itse saan liioista hajusteista migreenin jo hyvinkin lyhyellä altistuksella, mutta silti pystyn käyttämään hajustettua pyykkietikkaa, koska se haju ei todellakaan ole kovin vahva.
Hajustettu pyykinpesuaine vahvoine, keinotekoisine aromeineen sen sijaan sekä laukaisee migreenin, että saa nenän limakalvot tuntumaan siltä kuin joku olisi raapinut niitä santapaperilla. Tämäkään ei toisten kuivista vaatteista enää tuoksu, vaan ainoastaan jos joudun olemaan tällaisella tökötillä pestyjen, kuivumassa olevien vaatteitten keskellä.
Eteerisissä öljyissä on ohjeet takana selvästi, jos ei ole selkeää, ei kannata käyttää iholle. Joku niistä ei käy iholle lainkaan (voi aiheuttaa oireita) ja ei sisäisesti, toinen käy laimennettuna iholle (jos siinä lukee niin). Iholle laitettava ei ole automaattisesti sisäisesti nautittava tippa. Pitää olla todella tarkka mitä niissä ohjeissa sanotaan. -Osa yrteistä tai kasveista ei ole suositeltavia jokaiselle edes sisäisesti, vaikka se purkki myydään suomessa. Jotkut voimakkaita tai vaikutus haitallinen. Pitää käyttää järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat että pyykki haisee? Varsinkin huuhteluaineesta jää usein tosi pistävä löyhkä.
No minä haluan löyhkätä :D Miten onnistuu? Hajuton huuhteluaine ja sen sekaan tipppa öljyä?
Niin ei tarttis. Kuten kitistä vauvalla toisten pyykinkäsittelyaineista.
Vierailija kirjoitti:
En vietä aikaa kenenkään yksittäisen ihmisen kanssa pienessä tilassa pitkään työn puolesta. En käytä julkisia usein. En ala elämään sen pelossa, että hissiin sattuu se yksi onneton hajusteyliherkkä :D Jos siihen lähdetään, niin minullakin on lista asioista mitä voisin vaatia muita lopettamaan :) Ap
Minä-minä-milleniaali äänessä. Omaa napaansa
tuijottava tollero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi antaa sinun kritiikittä löyhkätä ympäriinsä itsekkäine ja lapsellisine haluinesi?
Eteeriset öljyt ovat myös todella vahvoja, koska se on tiiviste. Ja yleensä jotkut laimentavat öljyyn ohjeen mukaan, tipan pari. Tai kotona joku tuoksukivi. Paitsi jos on astmaa tai migreeniä, mitä tahansa ei kannata kokeilla.
Itse teen niin, että olen kaatanut ihan perusväkiviinaetikan tyhjään litran muovipulloon (esim. nestemäisen pesuaineen pesty pullo) ja siihen olen tiputtanut muutaman tipan (3-5) eteeristä öljyä (esim. greippi, sitruuna hyviä). Siitä sitten vaan pieni liraus, esim. puolikas korkillinen huuhteluainelokeroon.
Tulee halvemmaksi kuin valmiiksi kaupasta saatavat pyykkietikat.
Ei kovin paljon tuoksu kuivassa pyykissä, mutta raikastaa kyllä esim. urheilutekstiilit. Ja auttaa kai siihenkin, että koneeseen ei tule kalkkijäämiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vietä aikaa kenenkään yksittäisen ihmisen kanssa pienessä tilassa pitkään työn puolesta. En käytä julkisia usein. En ala elämään sen pelossa, että hissiin sattuu se yksi onneton hajusteyliherkkä :D Jos siihen lähdetään, niin minullakin on lista asioista mitä voisin vaatia muita lopettamaan :) Ap
tuijottava tollero.
Joo. Olen artisti enkä olisi päässyt elämässä yhtään mihinkään jos miettisin noin tarkkaan kuin osa täällä, että eihän joku ohikulkija vain pahastu. Tai jos yksi tuhannesta vastaantulijasta on sitä mieltä, että minä teen väärin, niin minun täytyisi lopettaa tekeminen heti. Se on mielentila ja elämäntyyli mikä ei sovi minulle.
Ymmärräthän, että tässä puhutaan yhdestä tipasta tuoksuvaa öljyä pyykkikoneelliseen tai pullollisen hoitoainetta, josta riittää todella monta käyttöannosta? Että te väillä saatte kärpäsestä härkäsen :D Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuijottava tollero.
Ai sinä, joka vaadit kaikkia muita elämään haluamallasi tavalla? :D
Vierailija kirjoitti:
Bonuskysymys, voiko eteerisiä öljyjä laittaa hiuksiin jotenkin? Haluaisin sen tuoksun itseeni. Ap
Kyllä. Tippa tai pari kouralliseen hajusteetonta shampoota. Anna vaikuttaa hetki.
Jos käytät iholle tuote on ehdottomasti laimennettava jonkun muun öljyn joukkoon, esim. manteliöljy. Voit laittaa vaikka 10 tippaa huuhteluaineen joukkoon tai skipata huuhtelun kokonaan ja laittaa pesuaineenjoukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi antaa sinun kritiikittä löyhkätä ympäriinsä itsekkäine ja lapsellisine haluinesi?
Sinähän se tässä olet itsekäs kun vaadit ap:ta pesemään pyykkinsä juuri kuten sinä haluat, vaikka on sanonut ettei työskentele samassa huoneessa muiden kanssa, tai käytä juurikaan julksia kulkuvälineitä. :D
Mahtaa olla kyllä melkoinen elämä jos pitää koko ajan nostaa kierrosta ajatuksesta että joku jossain, ehkä käyttää kotonaan, omassa autossan, tai omalla työhuoneellaan tipan eteeristä öljyä.
Toi ei oikeasti vaikuta enää ihan terveeltä ja siihen löytyy apua, jos vaan hakee.
Vierailija kirjoitti:
Etikkaa ja pari tippaa eteeristä öljyä. Voi tehdä hajustetun etikan valmiiksi pulloon tai laittaa öljyn ja etikan erikseen huuhteluainelokeroon.
Kannattaa tehdä valmis sekoitus, jota kaataa huuhteluainelokeroon. Sanoisin, että suunnilleen puolet vettä, puolet etikkaa ja 20 tippaa eteeristä öljyä.
Vierailija kirjoitti:
Eteeriset öljyt ovat myös todella vahvoja, koska se on tiiviste. Ja yleensä jotkut laimentavat öljyyn ohjeen mukaan, tipan pari. Tai kotona joku tuoksukivi. Paitsi jos on astmaa tai migreeniä, mitä tahansa ei kannata kokeilla.
Mulla migreeniä, joka laukeaa herkästi hajuista. Joitain eteerisiä öljyjä pystyn silti käyttämään, samoin joitain laadukkaampia suitsukkeita. Jotkut maanläheiset tuoksut tuntuu olevan pahimpia migreeninlaukaisijoita, joten joku puteli eteeristä öljyä on kyllä jäänyt käyttämättä.
Heitin pesukoneeseen kotimekon ja testaan nyt miten toimii. Yksi tippa hajusteettomaan pyykinpesuaineeseen ja yksi tippa etikan siivittämänä huuhteluainelokeroon. Kaksi tippaa yhteen mekkoon saattaa olla herkille liikaa, mutta se on vain kotimekko. Harmi, ettei minulla satu olemaan voidemaista hiuksiinjätettävää hoitoainetta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etikkaa ja pari tippaa eteeristä öljyä. Voi tehdä hajustetun etikan valmiiksi pulloon tai laittaa öljyn ja etikan erikseen huuhteluainelokeroon.
Kannattaa tehdä valmis sekoitus, jota kaataa huuhteluainelokeroon. Sanoisin, että suunnilleen puolet vettä, puolet etikkaa ja 20 tippaa eteeristä öljyä.
Miksi vettä?
Lorauta niin että turvassa tuntuu.