Kuinka paljon jaksaisit olla tekemisissä lähisukulaisen kanssa jolla vastakkainen maailmankatsomus kuin itselläsi ja toitottaa sitä jatkuvasti?
Olisikin hiljaa mutta ei, joka käänteessä se täytyy ottaa esille tai viitata siihen jotenkin. Olen lakannut itse pitämättä yhteyttä kokonaan mutta toistaiseksi vielä vastailen sukulaisen puheluihin (en joka kerta). En oikein tiedä mitä olisi järkevintä tehdä.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
En ole tekemisissä ollenkaan.
Ymmärtääkö ko. ihminen itse mikset ole tekemisissä? Ja miten tämä tapahtui, jos siis aikaisemmin olette olleet jossain määrin väleissä?
Minulla tällainen lähisukulainen. Asperger. Kokee tehtäväkseen keskustella (=käännyttää) poliittisesta näkemyksestään kaikkien kanssa. Ei sille asialle oikein voi muuta tehdä, kuin vältellä tai suoraan muistuttaa joka kerta, jo ennen kuin paasaus alkaa, että ei halua siitä aiheesta tänään puhua, tms.
Jos siinä ihmisessä on jotain hyvääkin, voisin ehkä yrittää ensin sanoa suoraan, että näistä aiheista meidän ei kannata keskustella ollenkaan. Katkaisisin välit jos siitä huolimatta jatkaisi niistä puhumista. Ei ole mitään järkeä pitää kuluttavia ja kuormittavia ihmisiä elämässään, sukulaissuhteista riippumatta.
En jaksa yhtään vaikka ovat vaan miehen sukulaisia.
Anoppi paasaa kristinuskoa ja appiukko Helsingin herroista ja riistokapitalisteista.
Ihan itse sössivät elämänsä.
Kun toinen vanhempani sairastui dementiaan, hänen mielipiteensä kärjistyivät. En sen takia tietenkään häntä hylännyt, annoin mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, korkeintaan joskus kuittasin ettei asia ihan niin yksinkertainen taida olla. Mutta terveeltä ihmiseltä en kuuntelisi.
Miksi sellaisen kanssa edes pitäis olla tekemisissä?
Mahdollisimman vähän tekemisissä. Ihan sama mitä paasaa, vaikka samaa maailmankatsomusta kuin itsellänikin. Jos puheenaihe on vain ja ainoastaan yhtä ja samaa niin eihän sitä kukaan jaksa.
Hmm, kuulostaa suvaitsemattomuudelta taholtasi, jollet hyväksy, että ihmisillä on erilaisia näkemyksiä. Kuulostaa sellaiselta canceloinnilta, mitä en yhtään arvosta.
Itse tapaisin silloin tällöin, mutta en ottaisi mitään kantaa noihin asioihin.
Oletko sitä mieltä, että sinun mielipiteesi ovat jotenkin parempia mielipiteitä?
Vierailija kirjoitti:
Hmm, kuulostaa suvaitsemattomuudelta taholtasi, jollet hyväksy, että ihmisillä on erilaisia näkemyksiä. Kuulostaa sellaiselta canceloinnilta, mitä en yhtään arvosta.
On eri asia omata erilaiset mielipiteet kuin paasata niitä joka paikassa suu vaahdossa kuten esim appivanhempani tekee.
Sikakivasti pilasivat mm häämme sille meuhkaamisellaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten sä oikein tulkitsit aloituksen? Eihän tuosta mitenkään saa väännettyä (no sinä sait) suvaitsemattomuutta eikä sitä ettei hyväksyisi toisen erilaisia näkemyksiä. Oli kyse siitä että sitä omaa näkemystään toitottaa jatkuvalla syötöllä, joka käänteessä. Ihan sama mitä se on, vaikka kukkien juurruttamista. Harva jaksaa kuunnella yhtä ja samaa paasaamista koko ajan.
Ja vastasit itse kysymykseen että itsekin tapaisit silloin tällöin.
Isommissa sukujuhlissa nähtäisiin ja toki kohteliaasti muutama sana vaihdettaisiin.
Voisitko sanoa yhden kerran painokkaasti, mutta ystävällisesti tälle lähisukulaisellesi, että kuulehan nyt, minä olen kuullut nämä asiat jo niin monesti, että puhutaan tästä lähtien muista asioista! Tai kun aloittaa taas paasaamisen, vaihdat puheenaiheen heti, kun tulee puolen sekunnin rako puheeseen.
Lopputulos voi olla sama kuin seinälle puhuisit, mutta kokeile.
Täällä kysellään kaikenlaista, mutta kummallisesti usein ap:t häipyvät matkan, siis ketjun aikana. Kerro edes sinä, miten kävi.
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan ole kieltämässä erilaisia näkemyksiä. Jokaisella on silti oikeus päättää minkälaisia ihmisiä haluaa elämäänsä. Itse en ainakaan halua pelkästä velvollisuudentunnosta tuhlata aikaani tai energiaani ihmisiin, joiden seuran koen ahdistavana.
Vierailija kirjoitti:
Voisitko sanoa yhden kerran painokkaasti, mutta ystävällisesti tälle lähisukulaisellesi, että kuulehan nyt, minä olen kuullut nämä asiat jo niin monesti, että puhutaan tästä lähtien muista asioista! Tai kun aloittaa taas paasaamisen, vaihdat puheenaiheen heti, kun tulee puolen sekunnin rako puheeseen.
Lopputulos voi olla sama kuin seinälle puhuisit, mutta kokeile.
Täällä kysellään kaikenlaista, mutta kummallisesti usein ap:t häipyvät matkan, siis ketjun aikana. Kerro edes sinä, miten kävi.
Ap kävi kaupassa välillä. Mutta siis vastasin jo aloitukseen, että en itse enää soittele mutta satunnaisesti vastaan puheluihin. Kyseinen sukulainen asuu sen verran kaukana että puhelin on ainoa viestintäväline. Tuo oman näkemyksen toitottaminen on tehnyt sen että en kutsu häntä enää kylään saati itse suunnittele matkustamista hänen luokseen kylään (pitäisi useampi päivä kestää häntä).
Sukulaisen kekkereissä on ok. Mä sanoisin tuosta hänelle.
Mahdollisimman vähän olen tekemisissä.