Tarvitseeko perustoimeentulotuella elävien maksaa ollenkaan kohonneesta sähkölaskusta? Vai maksaako Kela kaikki sähköt ihan kokonan?
Sähköhän kuuluu perustoimeentulotuessa huomioitaviin
Kommentit (33)
Maksaa kokonaan. Mutta suurin osa perustoimeentulon saajista on vaatimattomasti ( pienissä kerrostaloasunnoissa) asuvia, ja sähkölaskutkin ovat pienempiä kuin isoissa omakptitaloissa. Usein ovat myös yksin asuvia.
T. Kelan tilastot
Mulla noussut sähkölasku 2kk ajalta 70 eurosta 120 euroon.
Kaksio
Kela maksaa kaiken vielä
Vierailija kirjoitti:
Kaksio
Kela maksaa kaiken vielä
Tuhlaa oikein sähköä kun se on ilmaista. Näin saat suurimman hyödyn. Laita patterit täysille ja ikkuna, ovet auki. Näin voit kokea itsesi rikkaaksi. On ilmaista sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksio
Kela maksaa kaiken vielä
Tuhlaa oikein sähköä kun se on ilmaista. Näin saat suurimman hyödyn. Laita patterit täysille ja ikkuna, ovet auki. Näin voit kokea itsesi rikkaaksi. On ilmaista sinulle.
Entinen mieheni teki näin talvella. Sähkölasku kuukaudelta 900e. Kela maksoi.
Minun asumiskuluihini (vuokra, sähkö ja vesi) ei asumistuki ja toimeentulotuki riitä, vaan lisäksi otetaan viidennes työmarkkinatuesta. Voit laskeskella tätä miten päin haluat, mutta ilmaista sähköä et löydä minulle mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Minun asumiskuluihini (vuokra, sähkö ja vesi) ei asumistuki ja toimeentulotuki riitä, vaan lisäksi otetaan viidennes työmarkkinatuesta. Voit laskeskella tätä miten päin haluat, mutta ilmaista sähköä et löydä minulle mitenkään.
😂
Maksettavissa laskuissa on usein enimmäismäärät, ei kaikkea makseta.
On arvioitu keskimääräinen luonnollinen sähkönkulutus perheen koon mukaan, jos sähkön kulutus on poikkeuksellisen suurta, tuskin kaikkea maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksio
Kela maksaa kaiken vielä
Ja kaverille kans 😅
Ei toisten verorahoilla elävät maksa itse mitään, kyllä se on työssäkäyvien velvollisuus.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/lempan/sahkon-hinta-asuminen-ja-kelan-…
Kelasta ilmoitetaan: Asumismenot huomioidaan 31.5.2022 saakka täysimääräisinä. Sen jälkeen asumismenoistasi hyväksytään paikkakuntasi kohtuullisen tason mukainen osuus 569,00 euroa. Tämä tarkoittaa sitä, että vuokrasta huomioidaan 500,00 euroa. Tämän lisäksi lämmitysmenoja voidaan huomioida 69,00 euroa kuukaudessa ja muita asumiseen liittyviä menoja 0,00 euroa kuukaudessa. Se siis tarkoittaisi sitä, että jos sähkökustannukset menevät yli sallitun, se on vaan päästettävä vaikka ulosottoon, jos ei rahaa ole, eikä ole todistettavia asuntohakemuksia vireillä. Koti on sentään jokaiselle koti, turvasatama tässä tuulisessa maailmassa, eikä sitä niin vaan kukaan halua vaihtaa sähkön hinnan ailahtelujen takia ja voi sitä olla muitakin syitä väliaikaisiakin, ettei maksukyky ole parhaimmillaan.
Muistaakseni olen lukenut jostain että "kohtuullisena" pidetään noin 45e sähkölaskua yksinasujille. Jotenkin en usko, että sitä nostettaisiin vain koska sähkön hinta nousee.
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni olen lukenut jostain että "kohtuullisena" pidetään noin 45e sähkölaskua yksinasujille. Jotenkin en usko, että sitä nostettaisiin vain koska sähkön hinta nousee.
Joo, jotakin tuon suuruista summaa ja 35 euroa mainitaan muutamissa linkeissä jotka googlella löysin..
Vierailija kirjoitti:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/lempan/sahkon-hinta-asuminen-ja-kelan-…
Kelasta ilmoitetaan: Asumismenot huomioidaan 31.5.2022 saakka täysimääräisinä. Sen jälkeen asumismenoistasi hyväksytään paikkakuntasi kohtuullisen tason mukainen osuus 569,00 euroa. Tämä tarkoittaa sitä, että vuokrasta huomioidaan 500,00 euroa. Tämän lisäksi lämmitysmenoja voidaan huomioida 69,00 euroa kuukaudessa ja muita asumiseen liittyviä menoja 0,00 euroa kuukaudessa. Se siis tarkoittaisi sitä, että jos sähkökustannukset menevät yli sallitun, se on vaan päästettävä vaikka ulosottoon, jos ei rahaa ole, eikä ole todistettavia asuntohakemuksia vireillä. Koti on sentään jokaiselle koti, turvasatama tässä tuulisessa maailmassa, eikä sitä niin vaan kukaan halua vaihtaa sähkön hinnan ailahtelujen takia ja voi sitä olla muitakin syitä väliaikaisiakin, ettei maksukyky ole parhaimmillaan.
No laita ne asuntohakemukset ja näytä ne Kelalle.
Ei ole kovin vaikea homma. Muuta ei tarvita.
Kelan peliä pitää vain osata itsekin pelata.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et usko että nostettaisiin jos sähkö nyt vain on poikkeuksellisen kallista?
Totta kai heidän tulee huomioida maailman markkintahinta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et usko että nostettaisiin jos sähkö nyt vain on poikkeuksellisen kallista?
Koska ensimmäiseksi he kehottavat muuttamaan halvempaan asuntoon, kuten yllä näkyy. :D
Voi olla jos tämä tilanne jatkuun kauemmin niin jotain muutoksia tulee, mutta on aika turha odottaa nopeita toimia. Ehkä joskus ensi vuoden puolella saattaisi tapahtua jotain.
Ei loiset mitään maksa, verovaroista niille sähköt maksetaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ensimmäiseksi he kehottavat muuttamaan halvempaan asuntoon, kuten yllä näkyy. :D
Voi olla jos tämä tilanne jatkuun kauemmin niin jotain muutoksia tulee, mutta on aika turha odottaa nopeita toimia. Ehkä joskus ensi vuoden puolella saattaisi tapahtua jotain.
Sähkön hinta ja vuokra ovat Kelalle kaksi täysin toisistaan erillistä asiaa.
Vuokrarajat ovat olemassa (pk-seudulla 694e yksin asuvalle), eikä sähkölasku liity niihin millään tavalla.
T: 8 vuotta kelan tuilla ja perustoimeentulotuella elänyt
Kelan asiakkaan ei tarvitse miettiä tuollaisia asioita. Kela pitää huolta omistaan.