Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synttärikakun marsipaanipäällys?

23.10.2006 |

Kunnianhimoinen ideani on tehdä tyttären 2v. synttäreille Ti-ti Nalle-kakku. Kakkupohja ja täytteet on jo suunnilteltu, mutta tuo päällystys vähän arveluttaa. Ostin kaksi pötköä marsipaania, sinisen ja valkoisen. Tietääkö kukaan, miten suurelle alalle riittää 250 gramman pötkö marsipaania. Riittääkö yksi pötkö normaaliin 4-6 munan kakkuun?

Jos sinulla on myös hyviä vinkkejä tuon marsipaanimassa työstämiseen niin niitäkin otetaan kiitollisuudella vastaan.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimittäin mä kerran yritin yhden ohjeen mukaan lisäillä siihen voita ja ties mitä tomusokeria ja sen jälkeen sitä ei kaulinnu vanha erkkikään....

Erittäin suussasulavan makea " liima" on seuraavanlainen jolla voit liimata sen marsipaanin siihen kakun pintaan aivan loistavasti. Tätä voit myös käyttää täytteenä. Esim. synttärikakkuun hilloa ja tätä kreemiä samaan väliin.

250g pehmeää voita

450g tomusokeria

1rkl kuumaa vettä

1tl vanilliinisokeria tai vaniljauutetta

Sekoita kaikkia aineita keskenään kunnes seos on pehmeän kuohkeata.

Öööh varoituksen sana.... älä sit maista kaikkea tätä " liimaa" muuten ei riitä kakulle ollenkaan =D

Vierailija
2/4 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kokeilla myös tuota kreemiä. Tuleepahan vaihtelua normaaleihin kermakakkuihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli itse kaulin marsipaanipötkön kahden leivinpaperin välissä ja käytän myös hieman tomusokeria, jottei tartu ihan molemmilta puolilta leivinpaperiin kiinni. Yhdestä pötköstä teet esim. 4 munan prinsessakakun päällisen. Itse olen nyt kokeilujen kautta oppinut, ettei kannata kaulita pötköstä ihan mahdottoman ohutta vaan jättää mielummin ihan selvästi paksuhkoksi. (Ymmärsitköhän mitä tarkoitin??) Saat silloin mielestäni tasaisemman näköisen kakun. Joskus ensimmäisissä kokeiluissani jopa kakku kuulsi marsipaanin läpi, kun yritin tehdä mahdollisimman suuren levyn yhdestä marsipaanipötköstä.

Muista myös että koristelun jälkeen kakkua ei kannata laittaa tiiviiseen kakkukupuun tms. koska marsipaani " vettyy" jääkaapissa tiiviissä rasiassa. Ainakin minulle on näin käynyt.

Ja tuohon neuvoon ainesosien lisäilystä.. Luulisin sen koskevan ehkä tuota mantelimassaa. Marsipaanihan on jo sinällään hyvä kakun kuorrutus-/koristelumassa.

Vierailija
4/4 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta marsipaani on paras kaulita pelkällä puhtaalla pöydällä, pöydälle tomusokeria ripoteltuna niin ei jää kiinni. Ei kannata käännellä ympäri kaulittua levyä ettei molemmat puolet tahriinnu sokeriin. (Kakun pintaa vasten tietysti sokeroitu puoli) Helposti riittää yksi tuubi 4 munan kakkuun. Ja tosiaan, ilman kupua säilytys jääkaapissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi