Kuka on selvinnyt velkahelvetistä?
Eli kuka on selvinnyt lähes ylivoimaiselta tuntuvasta velkasummasta? Itse olen. Vielä 2010 oli velkaa todella suuri summa. Nyt enää muutama tuhat euroa, jotka ovat ensi vuonna maksettu.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee vielä muutama vuosi. Pääsin velkajärjestelyyn, koska velkani olivat eksän syytä.
Velat ei ole koskaan toisen ihmisen syytä vaan ihan omaa syytä.
-mitä on mennyt takaamaan tai ottamaan yhteisvastuullista velkaa toisen kanssa.
Ei mene noin. Esimerkiksi siskopuoleni ex väärensi siskopuolen nimen vähän sinne sun tänne tämän tietämättä. Osasta sai tuomion kyllä eli väärennös pystyttiin oikeudessa osoittamaan. Eriskummallista oli se että lähes 40 000 euron pikavippikasaumaan ei käräjäoikeuden mielestä saatu riittävää näyttöä väärennöksistä tai toisen hetun varastamisesta. No hovioikeudessa uudelleen joskus ensi vuonna. Jospa sitten löytyisi laki exällekin.
Joo, nämä on kieltämättä erittäin hankalia tapauksia. Tunnen itse ihan vastaavaan tapauksen. Uskon että on yleisempää mitä luullaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Olin noi 19v kun minut painostettiin takaamaan isoveljen yrityksen velkaa.
Kuulemma muodollisuus ja "kyllähän sinun tulee veljeä auttaa, kun hän on niin kova yrittämään!". Olin lapsellinen ja taivuin painostuksen alla olihan kyseessä perheeni ja sukulaiseni. Täysin vastuuntunnoton mutta perheen vankkumaton ymmärryksen ja tuen jatkuville hölmöilyilleen saava veljeni jätti melkein samana päivänä velkataakan harteilleni ja tottakai hummasi rahat en tiedä mihin. Mitään yritystä ei edes ollut. Yhtä ainoaa pennosta ei maksanut takaisin .
Keskeytin opiskeluni ja menin hanttihommiin , onneksi asiasta järkyttynyt nyt jo edesmennyt pankinjohtaja myönsi velan ilman takaajia säälistä, ettei luottotiedot menneet.
Muut kaverini jatkoivat opiskeluaan, juhlivat, ostivat kesätyörahoillaan kivoja vaatteita ja meikkejä, seurustelivat, muuttivat pois. Minä maksoin velkaa pois vuosia mm. olemalla työssä grilleillä tai tarjoilemalla känniläisille 24h-auki olevalla huoltiskalla katsellen jotenkin lannistuneena kaihoten kun nuoret tulivat ravintolan pilkun jälkeen, tarjoilemalla ikätovereilleni jotka tulivat hauskanpidon jälkeen tankkaamaan iloisena poristen ja luoden sääliviä katsita minuun, koska kaikki tiesivät miksi könnäsin yhä siellä. Kaiken huipuksi isoveljeni kävi kahvilla samassa paikassa ja vaati ilmaiskahveja. Perhe vaati ymmärrystä veljelle, koska hänellähän oli perhettäkin.
Olisikohan noin 6-7 vuotta kun velka oli pois ja minä vapaa.
Muutin pois kotikaupungistani enkä enää pitänyt yhteyttä sukulaisiini.
Minulla menee nyt hyvin ja ehdin aikuisopiskella ammatin johon aina halusinkin.
Luokkakaverit tietysti opiskeluaikana tosin olivat eri ikäluokkaa ja eri elämänvaiheissa, joten se aiheutti yksinäisyyttä, itse en koskaan saanut kokea nuoruuden huolettomuutta tai opiskelijaelämää, mutta opinnot sujuivat mahtavasti ja loppuhyvin kaikki hyvin.
Se jäi etten luota kovin helpolla kehenkään. Luottamus tulee ansaita ajan myötä.
Suuri kunnioitus sinulle! Voit ainakin kehua itseäsi siitä, että olet selvästi tosi vahva ihminen.
" Mitä tarkoittaa "selviäminen" tässä yhteydessä?
Siis saanut kaikki velat maksetuksi pois?
Velkahan on vain velkaa, ellei ole lainannut rahaa joltain prätkäjengiltä sitten...
Tai tietysti velan hoitaminen pois voi vaatia paljon työtä, mutta en nyt ihan muuten ymmärrä asian paisuttelua..."
---
Termi "selviäminen" tässä asiayhteydessä tarkoittanee minun käsittääkseni sitä, että henkilö selviytyy takaisin normielämään ilman velkataakkaa,
ja esim velan osamaksun säännöllinen poissuorittaminen/ulosmittaus suoraan palkasta ja ansioista ei enää varjosta taloudellista pärjäämistä arjessa millään tavoin, eivätkä velkasuoritukset siis kuulu enää nykyiseen elämäntilanteeseen.
kouluissa puhutaan sijoittamisen auvoisuudesta ja opetetaan 3-5 yhtälön matikkaa joilla ei käytännössä ole mitään tarvetta % LASKUA KÄSITELLÄÄN N4 H. JOKA OLISI SE A-O.
Vierailija kirjoitti:
" Mitä tarkoittaa "selviäminen" tässä yhteydessä?
Siis saanut kaikki velat maksetuksi pois?
Velkahan on vain velkaa, ellei ole lainannut rahaa joltain prätkäjengiltä sitten...
Tai tietysti velan hoitaminen pois voi vaatia paljon työtä, mutta en nyt ihan muuten ymmärrä asian paisuttelua..."
---
Termi "selviäminen" tässä asiayhteydessä tarkoittanee minun käsittääkseni sitä, että henkilö selviytyy takaisin normielämään ilman velkataakkaa,
ja esim velan osamaksun säännöllinen poissuorittaminen/ulosmittaus suoraan palkasta ja ansioista ei enää varjosta taloudellista pärjäämistä arjessa millään tavoin, eivätkä velkasuoritukset siis kuulu enää nykyiseen elämäntilanteeseen.
Mutta ei kai velka sinänsä ole välttämättä mikään valtava taakka?
Se on velkaa.
Monilla ihmisillä ja yrityksillä on erilaista velkaa vaikka kuinka paljon eikä sitä pidetä sinänsä mitenkään ihmeellisenä.
Jos se velan hoitaminen rajoittaa omaa elintasoa jotenkin aivan tolkuttoman paljon, niin ettei ole varaa mihinkään (edes kunnolla ruokaan), niin toki se silloin voi olla raskasta henkisestikin, epäilemättä.
Tai jos menetetyt luottotiedot hankaloittavat elämää jollain muulla tavoin todella paljon.
Mutta kun puhutaan vain jostain "selviämisestä", niin tätä hieman ihmettelen...
Jotain konkretiaa olisi hyvä olla.
Vierailija kirjoitti:
Menee vielä muutama vuosi. Pääsin velkajärjestelyyn, koska velkani olivat eksän syytä.
maksettiin vuorotellen mieheni ja omaani ulosottoa. Noin 20 vuotta meni, kaikki maksettu.
Nyt alkaa jäädä jo säästöjä! Ihanaa !
Ainahan voi muuttaa toiseen maahan ja aloittaa alusta, jos tuntuu jotenkin ylitsepääsemättömän hankalalta. Esim. Espanjassa vuoden vakinainen työskentely ja moitteeton vuokranmaksu (siellä) siltä ajalta antaa täysin puhtaat luottotiedot muiistaakseni. Ei siellä kukaan Suomen velkojen perään kysele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntolaina on nyt maksettu
Onneksi ei ollut kulutusluottoja
Ei mulle ollut asuntolaina mikään velkahelvetti vaan suunniteltu juttu. Kulutusluottoa otin remonttilainaan eikä sekään tuntunut velkahelvetiltä. Ehkä olen ollut tietämättäni velkahelvetissä sitten.
Asuntolainoja on monenlaisia
Hometaloon mm
Vierailija kirjoitti:
Tiedän myös muutaman henkilön, jotka ovat ajautuneet lähes ylivoimaisiin taloudelllisiin vaikeuksiin seurustelukumppaninsa vuoksi.
Osa selviytyi , osalla meni suoraan sanoen elämä aivan pilalle.
Väärä ihminen lähipiirissä voi totisesti pilata elämän. Sillä eihän kukaan elä siten että on aina ja jatkuvasti epäileväinen ja varuillaan mahdollisen petkutuksen tai holtittomuuden varalta, ihminen haluaa uskoa ja luottaa varsinkin heihin kenestä välittää. Väärään ihmiseen luottaminen voi kirjaimellisesti sitten tulla juuri siksi kalliiksi.
Kuitenkin taloudellisesti petettyä usein syyllistetään, että olitpa tyhmä ja miksi luotit. Eihän toiseen luottava ole väärin tehnyt vaan hän joka on luottamusta väärinkäyttänyt ja jättänyt toisen pulaan selviytymään.
Tapailin jonkun aikaa joskus naisen kanssa, joka oli velkaantunut parikymppisenä exänsä takia.
Kyllä minä häntä siitä syytin, syyttäisin edelleen, ja erokin tuli osittain tuosta johtuen.
Miltä luulette että miehestä tuntuu, kun nainen on nuorena ollut valmis mihin tahansa jonkun jännäpaskiaisen takia? Miksi minun velvollisuus kunnollisena miehenä olisi korjailla jännäpaskiaisen jälkiä ja antaa naiselle anteeksi?
M39
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntolaina on nyt maksettu
Onneksi ei ollut kulutusluottoja
Ei mulle ollut asuntolaina mikään velkahelvetti vaan suunniteltu juttu. Kulutusluottoa otin remonttilainaan eikä sekään tuntunut velkahelvetiltä. Ehkä olen ollut tietämättäni velkahelvetissä sitten.
Asuntolainoja on monenlaisia
Hometaloon mm
Olisi ihan mielenkiintoista kuulla mistä ap:n velkahelvetti johtui? Loppuiko työ ja jäi isot velat silti maksettavaksi vai onko kulutusluotoista tullut velkaa jne.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä se on, kun haluaa uskoa, että lastensa äitiin voi luottaa ja ottaa yhteisvastuullisen lainan hänen kanssaan. Älkää koskaan luottako naiseen niin paljon! Omaa hölmöyttäni niin tein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene noin. Esimerkiksi siskopuoleni ex väärensi siskopuolen nimen vähän sinne sun tänne tämän tietämättä. Osasta sai tuomion kyllä eli väärennös pystyttiin oikeudessa osoittamaan. Eriskummallista oli se että lähes 40 000 euron pikavippikasaumaan ei käräjäoikeuden mielestä saatu riittävää näyttöä väärennöksistä tai toisen hetun varastamisesta. No hovioikeudessa uudelleen joskus ensi vuonna. Jospa sitten löytyisi laki exällekin.
Joo, nämä on kieltämättä erittäin hankalia tapauksia. Tunnen itse ihan vastaavaan tapauksen. Uskon että on yleisempää mitä luullaankaan.
Tuttavan eksä panttasi yhteisen asunnon puolikkaan rakentaakseen talon salarakkaansa kanssa. Eli onhan näitä. Tuossakin tapauksessa eksä oli sekä salannut pankin lähettämän postin että väärentänyt suostumusvaltakirjan. Nää on kuulemma tosi yleisiä, oli tuttavan lakimies sanonut ja 99 prosentissa tapauksissa tekijä on mies. Vaimot ovat sinisilmäisiä kun antavat yhteiset asiat miehen hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei ole fiksua syyllistää ja näin lisätä vielä lisää henkistä taakkaa ihmiselle, joka yrittää maksella pois velkaa ja sinnitellä kuukaudesta toiseen.
Sellainen ihminenhän ansaitsee tukea ja kannustusta.
Moni ei ole velkaantunut oman kevytmielisyyden vuoksi vaan esimerkiksi puoliso on voinut sairastua todella vakavasti, tarvitsee jatkuvaa sairaanhoitoa eikä voi käydä enää palkkatyössä. Elämnkumppani on voinut hylätä yllättäen perheen tai kuolla.
Tarinoita velkaantumisen taustalla on yhtä erilaisia kuin on ihmiselämiä ja -kohtaloita.
Vain hölmö tai luonteeltaan ilkeä menee tarkoituksellisesti lannistamaan ihmistä, joka ainoastaan yrittää selviytyä kohti parempaa tilannetta.
Velkajärjestelylle iso kiitos. Muuten en olisi selvinnyt.. Ex mies väärensi nimiäni joka puolelle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärvistelin melkein kymmenen vuotta talolainan kanssa, mutta loppuihan se lopulta. Joka vuosi tein 10 000e ylimääräisen lyhennyksen, että pääsin nopeammin kuiville.
Sijoittamalla tuon 10 000 € joka vuosi olisit päässyt VIELÄ aikaisemmin kuiville ja sinulla olisi mukava vararahasto.
höpö höpö. Fiksu maksaa ja velat ja jättää uhkapelurit pelaamaan. Sijoittaminen on täyttä uhkapeliä.
Ei todellakaan ole uhkapeliä.
Arska sekä ville kirjoitti:
Ihmettelen näitä jotka selittää että pitää sijoittaa saadakseen paljon rahaa, en tunne yhtään peruspulliaista itseni mukaan lukien joka olisi merkittävästi vaurastunut sijoituksilla. Nytkin miinuksella.
No mikä kenellekin on merkittävästi. Nettovarallisuuteni on kasvanut tänä vuonna 39 654,63 € vaikka sijoitusympäristö on ollut suhteellisen haastava. Kyllä tuo ainakin minulle on merkittävä summa 7 kuukaudessa.
"Tapailin jonkun aikaa joskus naisen kanssa, joka oli velkaantunut parikymppisenä exänsä takia.
Kyllä minä häntä siitä syytin, syyttäisin edelleen, ja erokin tuli osittain tuosta johtuen.
Miltä luulette että miehestä tuntuu, kun nainen on nuorena ollut valmis mihin tahansa jonkun jännäpaskiaisen takia? Miksi minun velvollisuus kunnollisena miehenä olisi korjailla jännäpaskiaisen jälkiä ja antaa naiselle anteeksi?
M39"
--
Olet oikeassa. Minkäänlaista velvollisuutta sinulla ei ole maksella parisi velkoja tai antaa anteeksi kenenkään muunkaan velkoja hyvää hyvyyttäsi.
Moni kuitenkin, jolla varaa on, kuittaa myös kumppaninsa velat, riippumatta siitä mistä ovat tulleet tai vaikkapa siitä, kuka kumppanin on aikoinaan liriin laittanut.
On myös pariskuntia jotka yhdessä kimpassa makselevat molempien menneisyyden velat pois, aloittaakseen puhtaalta pöydältä, vain koska haluavat toimia niin, ei velvollisuudesta tai pakosta.
Jokainen tavallaan.
Osalla menee mielenkiinto suunnitella yhteistä tulevaisuutta, esim omistusasuntoa yhteisenä kotina, autoja, kesämökkejä, jne mikäli käy ilmi että kumppani on korviaan myöten velkasuossa tai luottotiedottomana ulosotossa. Osalle taas materia merkitsee vähemmän kuin juuri se tietty kumppani vierellä, velkaisena tai velattomana.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän myös muutaman henkilön, jotka ovat ajautuneet lähes ylivoimaisiin taloudelllisiin vaikeuksiin seurustelukumppaninsa vuoksi.
Osa selviytyi , osalla meni suoraan sanoen elämä aivan pilalle.
Väärä ihminen lähipiirissä voi totisesti pilata elämän. Sillä eihän kukaan elä siten että on aina ja jatkuvasti epäileväinen ja varuillaan mahdollisen petkutuksen tai holtittomuuden varalta, ihminen haluaa uskoa ja luottaa varsinkin heihin kenestä välittää. Väärään ihmiseen luottaminen voi kirjaimellisesti sitten tulla juuri siksi kalliiksi.
Kuitenkin taloudellisesti petettyä usein syyllistetään, että olitpa tyhmä ja miksi luotit. Eihän toiseen luottava ole väärin tehnyt vaan hän joka on luottamusta väärinkäyttänyt ja jättänyt toisen pulaan selviytymään.
Mulle kävi noin. Omaa sinisilmäisyyttäni huijattavana. Kun varoja ei enää ollut, lähti puoliso, mutta jätti velkakierteen. Velkajärjestely sitten kun havahduin, etten muuten pääse koskaan kuiville. Hyvin opettavainen suhde, kallis kuin mikä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei ole fiksua syyllistää ja näin lisätä vielä lisää henkistä taakkaa ihmiselle, joka yrittää maksella pois velkaa ja sinnitellä kuukaudesta toiseen.
Sellainen ihminenhän ansaitsee tukea ja kannustusta.
Moni ei ole velkaantunut oman kevytmielisyyden vuoksi vaan esimerkiksi puoliso on voinut sairastua todella vakavasti, tarvitsee jatkuvaa sairaanhoitoa eikä voi käydä enää palkkatyössä. Elämnkumppani on voinut hylätä yllättäen perheen tai kuolla.
Tarinoita velkaantumisen taustalla on yhtä erilaisia kuin on ihmiselämiä ja -kohtaloita.
Vain hölmö tai luonteeltaan ilkeä menee tarkoituksellisesti lannistamaan ihmistä, joka ainoastaan yrittää selviytyä kohti parempaa tilannetta.
Ei tosiasioiden toteaminen ole syyllistämistä. "toisen syystä velkaannuin" taas on vastuunvälttelyä ja itselle valehtelua.
höpö höpö. Fiksu maksaa ja velat ja jättää uhkapelurit pelaamaan. Sijoittaminen on täyttä uhkapeliä.