Kuka on selvinnyt velkahelvetistä?
Eli kuka on selvinnyt lähes ylivoimaiselta tuntuvasta velkasummasta? Itse olen. Vielä 2010 oli velkaa todella suuri summa. Nyt enää muutama tuhat euroa, jotka ovat ensi vuonna maksettu.
Kommentit (51)
Menee vielä muutama vuosi. Pääsin velkajärjestelyyn, koska velkani olivat eksän syytä.
Vierailija kirjoitti:
Menee vielä muutama vuosi. Pääsin velkajärjestelyyn, koska velkani olivat eksän syytä.
Velat ei ole koskaan toisen ihmisen syytä vaan ihan omaa syytä.
-mitä on mennyt takaamaan tai ottamaan yhteisvastuullista velkaa toisen kanssa.
Kärvistelin melkein kymmenen vuotta talolainan kanssa, mutta loppuihan se lopulta. Joka vuosi tein 10 000e ylimääräisen lyhennyksen, että pääsin nopeammin kuiville.
Vierailija kirjoitti:
Kärvistelin melkein kymmenen vuotta talolainan kanssa, mutta loppuihan se lopulta. Joka vuosi tein 10 000e ylimääräisen lyhennyksen, että pääsin nopeammin kuiville.
Sijoittamalla tuon 10 000 € joka vuosi olisit päässyt VIELÄ aikaisemmin kuiville ja sinulla olisi mukava vararahasto.
Mulla oli 100 tuhatta velkaa ja pääsin 5v velkajärjestelyyn joka loppui 2kk sitten.
Käsittämätön fiilis on kyllä nyt, hirveä taakka pudonnu harteilta. Oli elämäni kamalimmat 5vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli 100 tuhatta velkaa ja pääsin 5v velkajärjestelyyn joka loppui 2kk sitten.
Käsittämätön fiilis on kyllä nyt, hirveä taakka pudonnu harteilta. Oli elämäni kamalimmat 5vuotta.
Miten velka oli muodostunut?
Ihmettelen näitä jotka selittää että pitää sijoittaa saadakseen paljon rahaa, en tunne yhtään peruspulliaista itseni mukaan lukien joka olisi merkittävästi vaurastunut sijoituksilla. Nytkin miinuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoittamalla tuon 10 000 € joka vuosi olisit päässyt VIELÄ aikaisemmin kuiville ja sinulla olisi mukava vararahasto.
näköjään 4 laskutaidotonta tällä hetkellä löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
näköjään 4 laskutaidotonta tällä hetkellä löytynyt.
Eihän siinä ole kuin 2 yläpeukkua.
Ei isoa hätää ikinä ei ole velkaa ollut kuin kork 5000 ja nekin erillisiä ja vakipankista. Eli hyvin on homma, ja pysyy. En satsaa materiaan enkä kiinteään omaisuuteen ollenkaan, kasaan pääni sisään kaikkea. Onnellinen olen.
Olin noi 19v kun minut painostettiin takaamaan isoveljen yrityksen velkaa.
Kuulemma muodollisuus ja "kyllähän sinun tulee veljeä auttaa, kun hän on niin kova yrittämään!". Olin lapsellinen ja taivuin painostuksen alla olihan kyseessä perheeni ja sukulaiseni. Täysin vastuuntunnoton mutta perheen vankkumaton ymmärryksen ja tuen jatkuville hölmöilyilleen saava veljeni jätti melkein samana päivänä velkataakan harteilleni ja tottakai hummasi rahat en tiedä mihin. Mitään yritystä ei edes ollut. Yhtä ainoaa pennosta ei maksanut takaisin .
Keskeytin opiskeluni ja menin hanttihommiin , onneksi asiasta järkyttynyt nyt jo edesmennyt pankinjohtaja myönsi velan ilman takaajia säälistä, ettei luottotiedot menneet.
Muut kaverini jatkoivat opiskeluaan, juhlivat, ostivat kesätyörahoillaan kivoja vaatteita ja meikkejä, seurustelivat, muuttivat pois. Minä maksoin velkaa pois vuosia mm. olemalla työssä grilleillä tai tarjoilemalla känniläisille 24h-auki olevalla huoltiskalla katsellen jotenkin lannistuneena kaihoten kun nuoret tulivat ravintolan pilkun jälkeen, tarjoilemalla ikätovereilleni jotka tulivat hauskanpidon jälkeen tankkaamaan iloisena poristen ja luoden sääliviä katsita minuun, koska kaikki tiesivät miksi könnäsin yhä siellä. Kaiken huipuksi isoveljeni kävi kahvilla samassa paikassa ja vaati ilmaiskahveja. Perhe vaati ymmärrystä veljelle, koska hänellähän oli perhettäkin.
Olisikohan noin 6-7 vuotta kun velka oli pois ja minä vapaa.
Muutin pois kotikaupungistani enkä enää pitänyt yhteyttä sukulaisiini.
Minulla menee nyt hyvin ja ehdin aikuisopiskella ammatin johon aina halusinkin.
Luokkakaverit tietysti opiskeluaikana tosin olivat eri ikäluokkaa ja eri elämänvaiheissa, joten se aiheutti yksinäisyyttä, itse en koskaan saanut kokea nuoruuden huolettomuutta tai opiskelijaelämää, mutta opinnot sujuivat mahtavasti ja loppuhyvin kaikki hyvin.
Se jäi etten luota kovin helpolla kehenkään. Luottamus tulee ansaita ajan myötä.
Vierailija kirjoitti:
Asuntolaina on nyt maksettu
Onneksi ei ollut kulutusluottoja
Ei mulle ollut asuntolaina mikään velkahelvetti vaan suunniteltu juttu. Kulutusluottoa otin remonttilainaan eikä sekään tuntunut velkahelvetiltä. Ehkä olen ollut tietämättäni velkahelvetissä sitten.
Tiedän myös muutaman henkilön, jotka ovat ajautuneet lähes ylivoimaisiin taloudelllisiin vaikeuksiin seurustelukumppaninsa vuoksi.
Osa selviytyi , osalla meni suoraan sanoen elämä aivan pilalle.
Väärä ihminen lähipiirissä voi totisesti pilata elämän. Sillä eihän kukaan elä siten että on aina ja jatkuvasti epäileväinen ja varuillaan mahdollisen petkutuksen tai holtittomuuden varalta, ihminen haluaa uskoa ja luottaa varsinkin heihin kenestä välittää. Väärään ihmiseen luottaminen voi kirjaimellisesti sitten tulla juuri siksi kalliiksi.
Kuitenkin taloudellisesti petettyä usein syyllistetään, että olitpa tyhmä ja miksi luotit. Eihän toiseen luottava ole väärin tehnyt vaan hän joka on luottamusta väärinkäyttänyt ja jättänyt toisen pulaan selviytymään.
"Menee vielä muutama vuosi. Pääsin velkajärjestelyyn, koska velkani olivat eksän syytä. "
Tsemppiä. Muutaman vuoden päästä olet vapaa veloista ja toivon sinulle poikkeuksellisen onnellista elämää. Tiedän mitä käyt läpi .
Avioero /ero voi myös syöstä yllättäen vakaan talouden epätasapainoon.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla hirveä konkreettisessa mielessä?
Näitkö nälkää?
Mitä tarkoittaa "selviäminen" tässä yhteydessä?
Siis saanut kaikki velat maksetuksi pois?
Velkahan on vain velkaa, ellei ole lainannut rahaa joltain prätkäjengiltä sitten...
Tai tietysti velan hoitaminen pois voi vaatia paljon työtä, mutta en nyt ihan muuten ymmärrä asian paisuttelua...
Mikä on todella suuri summa?
Mulla on ulosotossa n. 40000e ja eihän se kivaa ole, mutta en ole viettänyt unettomia öitä asian takia kuitenkaan enkä muutenkaan hulluna stressannut asia kanssa. Pyrin hoitamaan asiaa kyllä pois pikku hiljaa. Enimmillään oli n. 150000e ulosotossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velat ei ole koskaan toisen ihmisen syytä vaan ihan omaa syytä.
-mitä on mennyt takaamaan tai ottamaan yhteisvastuullista velkaa toisen kanssa.
Ei mene noin. Esimerkiksi siskopuoleni ex väärensi siskopuolen nimen vähän sinne sun tänne tämän tietämättä. Osasta sai tuomion kyllä eli väärennös pystyttiin oikeudessa osoittamaan. Eriskummallista oli se että lähes 40 000 euron pikavippikasaumaan ei käräjäoikeuden mielestä saatu riittävää näyttöä väärennöksistä tai toisen hetun varastamisesta. No hovioikeudessa uudelleen joskus ensi vuonna. Jospa sitten löytyisi laki exällekin.
Asuntolaina on nyt maksettu
Onneksi ei ollut kulutusluottoja