Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkka on yksityinen asia, vai onko?

Vierailija
06.08.2022 |

Mielestäni on yksityinen asia.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan etu, että palkoista ei puhuta. Siltä suunnalta tätä puhumattomuuden kulttuuria on ihmisille tuputettu.

Vierailija
2/35 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palkka ei ole yksityinen asia, niin sitten ei yksittäisen henkilön saamat sosiaalietuudetkaan saisi olla yksityisiä. Minulla on oikeus tietää, miten paljon Kämäräis-Alimuhin perhe saa toimeentulotukea, harkinnanvaraisia tukia ja asumistukea kuukaudessa, jos työkaverilla on oikeus tietää palkkani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka voi olla yksityinen, mutta verotiedot ovat julkisia.

Vierailija
4/35 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kollegojen kanssa palkasta kannattaisi puhua! Itsestäni tuli pieni agitaattori, kun yksi työkaveri lähti ja hänen erikoisalansa jaettiin kahden ihmisen tehtäväksi. Ja nämä kaksi eivät vaatineet palkankorotusta, vaikka työnkuva laajeni ja tuli uutta opeteltavaa! Se on kaikilta pois, jos yksi tai kaksi on "joojoo"-tyyppiä eikä vaadi mitään

Vierailija
5/35 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella on käytössä "työehtosopimus" jossa määritellään palkkaluokat.

Vierailija
6/35 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkka voi olla yksityinen, mutta verotiedot ovat julkisia.

Verotietojenkaan ei tarvitsisi olla julkisia!

Vierailija
7/35 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä kollegojen kanssa palkasta kannattaisi puhua! Itsestäni tuli pieni agitaattori, kun yksi työkaveri lähti ja hänen erikoisalansa jaettiin kahden ihmisen tehtäväksi. Ja nämä kaksi eivät vaatineet palkankorotusta, vaikka työnkuva laajeni ja tuli uutta opeteltavaa! Se on kaikilta pois, jos yksi tai kaksi on "joojoo"-tyyppiä eikä vaadi mitään

Todellakin pitäisi! Muutaman kerran on selvinnyt, että on maksettu esim. väärää ikälisää ja asia on selvinnyt vasta asiasta puhuttaessa.

Vierailija
8/35 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos palkka ei ole yksityinen asia, niin sitten ei yksittäisen henkilön saamat sosiaalietuudetkaan saisi olla yksityisiä. Minulla on oikeus tietää, miten paljon Kämäräis-Alimuhin perhe saa toimeentulotukea, harkinnanvaraisia tukia ja asumistukea kuukaudessa, jos työkaverilla on oikeus tietää palkkani.

Minä työmarkkinatuen saajana saan 560 (+ jokunen sentti) neljältä viikolta. Nyt elokuun alusta se nousee. Jotain ?35 neljältä viikolta. Tässä on kaikki sosiaalietuni.

Vierailija
9/35 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin kannattaa puhua palkoista ja rahasta ylipäätään ihan avoimesti.

Vierailija
10/35 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, palkka on yksityinen markkinatalousbisnes.

Vierailija
11/35 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkat voisi olla yksityisiä...kannatan.

Mutta jos kateelliset vaatii palkat julkisiksi, niin me ahkerat voidaan vaatia esiin myös kaikki

Toimeentulotuet

Päivärahat

Työmarkkinatuet

Harkinnavaraiset tuet

Ja kaikki muut sosiaalituet...

Eli rohkeasti vaan kaikki tuet julki ja nimet lehteen summineen.

Se olisi sitä aitoa demokratiaa!

Toki esiin myöskin

Yritystuet

Järjestö ja säätiö tuet

Maataloustuki

Vierailija
12/35 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin kannattaa puhua palkoista ja rahasta ylipäätään ihan avoimesti.

Tyypillinen kapitalistin näkemys bisneksestä... ei anneta edes kansan vastuusta tehtyä politiikkaa aikaiseksi koska ihminen ei voi kunnianhimolla edetä elämässä, tämä on niin totta ja suoraan Tooran käsittämättömästä kamelinpppaskasta! Hajoa kapitalismi, upo supo urpo orpo paskaan!

Vierailija
13/35 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkojen salailu sataa suoraan työnantajan laariin. Työnantaja kuitenkin tekee kaikkensa, että voi maksaa mahdollisimman vähän.

Joissain paikoissa esim. määräaikaisille maksetaan kategorisesti alempaa palkkaa kuin vakkareille samasta työstä, mikä on laitonta. Jos tietää paljon vakkarit saa keskimäärin, voi ainakin yrittää neuvotella omaa palkkaansa oikeaan asentoon.

Sama juttu tämä koko "epäkohdista ei saa puhua" -juttu. Koska vaikenemalla työnantajan ei tarvitse puuttua asioihin.

Vierailija
14/35 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion hommissa ja palkkataulukon mukaan menee. Tiedetään kaikki toistemme palkat. 

Vierailija
15/35 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä perustuvat ihan lakiin ja voit kelan laskureilla sen tason arvioida.

Vierailija
16/35 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunkin tahdon mukaan, toisille yksityinen ja toisille avoin. Esim. itse en tykkää puhua tarkasta summasta, mutta suuruusluokasta, tyyliin "reilu 3000 e", voin puhua.

Vierailija
17/35 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtion hommissa ja palkkataulukon mukaan menee. Tiedetään kaikki toistemme palkat. 

Peruspalkka joo, mutta henkilökohtainen osuus vaihtelee kokemuksen ja suoritusten perusteella 0 - 50%, joten kokonaisansiota ei kyllä tiedä.

Vierailija
18/35 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruspalkka joo, mutta henkilökohtainen osuus vaihtelee kokemuksen ja suoritusten perusteella 0 - 50%, joten kokonaisansiota ei kyllä tiedä.

No työvuosien mukaan tietää suurinpiirtein millä tasolla on. Ei tietenkään ihan tarkalleen tiedä. 

Vierailija
19/35 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunkin tahdon mukaan, toisille yksityinen ja toisille avoin. Esim. itse en tykkää puhua tarkasta summasta, mutta suuruusluokasta, tyyliin "reilu 3000 e", voin puhua.

Juteltiin juuri tuohon tapaan ja sanoin tienaavani 'reilu' 6.000 euroa kuukaudessa. Aiheutti hirveän polemiikin, että kuinka joku voi tienata niin paljon ja ihmettelyä, että paljonko tuosta joutuu maksamaan veroa.

En kehdannut enää korjata, että puhuin nettopalkasta.

Vierailija
20/35 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei puhuta koskaan palkoista, koska isot on erot. Menee kokemuksen ja osaamisen mukaan ja itse yli 20v samassa paikassa olleena palkka on iso, todella iso verrattanu juuri tulleeseen.

Meillä vaihtelee muutenkin todella paljon kk palkka, niin puhutaan vuosiansiosta ennemmin mutta sitäkään ei tiedä kuin mieheni.